Sungai Jhelum ( Sanskrit : वितस्ता, Kashmir : Vyeth, Hindi : झेलम, Punjabi : ਜੇਹਲਮ ( Gurmukhi ), Urdu : دریاے جہلم ( Shahmukhi )) adalah sebuah sungai yang mengalir di utara India dan Pakistan . Ini adalah yang terbesar dan paling barat dari lima sungai Punjab , dan melewati daerah Jhelum . Ini adalah anak sungai dari Sungai Chenab dan mempunyai panjang total sekitar 813 kilometer.

Jhelum
Lokasi
NegaraIndia, Pakistan
Ciri-ciri fizikal
Panjang740 units?


Sejarah sunting

 
The River Jhelum below the bridge beside Jhelum City
 
Sungai Jhelum di Kashmir telah diluruskan. Pemandangan semasa musim panas (Jun 2011)

Sungai Jhelum disebut Vitastā dalam Sama dan Hydaspes oleh orang Yunani kuno .Vitasta disebutkan sebagai salah satu sungai utama oleh kitab suci Indo-Arya - yang Sama . Vitastā menjadi salah satu dari tujuh sungai (sapta-Sindhu) disebutkan banyak kali.Vitastā adalah salah satu sungai banyak cawangan dan ranting yang mengalir melalui tanah Bharata , atau India kuno.

Alexander Agung dan pasukannya menyeberangi Jhelum di BC 326 di di Pertempuran Sungai Hydaspes yang mana ia mengalahkan raja India, Porus . Menurut Arrianus (Anabasis, 29), ia membangun sebuah bandar "di mana tempat ia bermula menyeberangi sungai Hydaspes", yang ia beri nama Bukephala (atau Bucephala ) untuk menghormati kuda terkenal Bukephalus atau Bucephalus yang dikebumikan di Jalalpur Sharif . Dianggarkan bahawa Bukephala kuno berhampiran lokasi moden Kota Jhelum . Menurut seorang sejarawan Gujarat, Mansoor Behzad Butt, Bukephalus dikuburkan di Jalalpur Sharif , tetapi orang-orang dari Mandi Bahauddin , yang dekat dengan Jehlum, percaya bahawa mereka Phalia Tehsil bernama setelah Bucephalus, mati kuda Alexander. Mereka mengatakan bahawa nama Phalia adalah distorsi dari kata Bucephala. Air dari Jhelum disalirkan ke Pakistan di bawah peruntukan Perjanjian Air Indus .

Verinag Di Kashmir sunting

Verinag terletak pada jarak sekitar 80 km dari Srinagar pada ketinggian 1.876 m. Hal ini diyakini bahawa musim semi Verinag di Kashmir adalah sumber utama dari sungai Jhelum. Ada dasar segi lapan di musim semi, dikelilingi oleh suatu bahagian tertutup.

Dianggap menjadi sumber dari Sungai Jhelum, sering disebut sebagai pusat kehidupan wilayah Jammu dan Kashmir, wilayah yang indah Verinag memang salah satu pilihan terbaik untuk bercuti.

Semasa pemerintahan Maharaja Mughal Jahangir pada tahun 1620, ketika ia memberi arahan untuk merenovasi pegas dalam bentuk tradisional Mughal dari sebuah segi lapan. Hari ini, indah dalam tatacara dan dikelilingi oleh pokok-pokok Pine , Musim Semi Verinag dicirikan oleh air yang tenang dan percikan jelas.

Lapangan Terbang terdekat adalah di daerah Badgam sekitar 80 km dari desa Verinag.

Stesen terdekat ke Verinag adalah di Jammu dari mana mengambil anggaran masa sekitar satu jam untuk mencapai Verinag. Koordinat: 31°12′N 72°08′E / 31.200°N 72.133°E / 31.200; 72.133