Surf and turf atau Surf 'n' Turf ialah hidangan yang terdiri daripada stik, makanan laut, dan daging, biasanya Scampi, dengan ekor udang karang Amerika atau udang halus (biasanya digril atau disalut dengan serbuk roti lalu digoreng). Ia merupakan hidangan utama yang amat sangat popular di pub British dan restoran stik Amerika Utara.

Udang karang dan stik di restoran Pulau Prince Edward.

Istilah itu berasal dari pantai Atlantik di Amerika Utara. Penggunaan terterbitnya yang terawal adalah dalam sebuah iklan Halaman Kuning Buffalo, New York pada 1967 yang menonjolkan sebuah restoran yang dikenali sebagai Michael's House of Steaks.[1] Jane dan Michael Stern mendakwa bahawa Surf and turf dihidangkan atas nama tersebut di restoran SkyCity yang terletak di menara Space Needle, Seattle, semasa Pameran Perdagangan Sedunia 1962.

Dalam Encyclopedia of Bad Taste yang diterbitkan oleh Stern, Surf 'n' Turf merupakan contoh unggul kepada masakan kitsch: "yang penting... adalah untuk memaksimumkan keborosan hedonis" dengan memesan dua makanan yang paling mahal di dalam menu; iaitu, menu itu dipandukan bukan oleh kepentingan estetik tetapi semata-mata untuk menampilkan tonjolan yang menjolok mata.

Rujukan sunting