T-ara (/tiˈɑːrə/; Korea: 티아라) adalah kumpulan wanita dari Korea Selatan yang ditubuhkan oleh MBK Entertainment pada tahun 2009. Sebelum mereka membuat kemunculan pertama mereka, perhatian yang tinggi diberikan oleh peminat muzik kerana mereka digelar Super Rookies dan telahpun menjalani latihan sebelum ini selama 3 tahun.[2]

T-ara
T-ara pada tahun 2017
Dari kiri ke kanan: Qri, Hyomin, Jiyeon and Eunjung
Latar belakang
Berasal dariSeoul, Korea Selatan
Genre
Tahun aktif
  • 2009–2017
  • 2020–sekarang
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
  • T-ara N4
  • QBS
Ahli
Bekas ahli
T-ara
Hangul
Perumian SemakanTiara
McCune–ReischauerT'iara

Kumpulan ini secara rasmi memulakan kerjaya pada Julai 2009 dengan single "Lie" (거짓말), berikutan perubahan barisan kerana perbezaan kreatif.[3] Album studio sulung mereka Absolute First Album telah dikeluarkan pada Disember 2009 dan melahirkan beberapa lagu hit termasuk "TTL (Time to Love)", "Bo Peep Bo Peep" dan "You Drive Me Crazy".

T-ara mendapat pengiktirafan di seluruh negara selepas mengeluarkan "Roly-Poly" pada tahun 2011, yang kemudiannya menjadi carta terbaik Gaon -menjual single of the year. Pada kemuncak populariti K-pop di Jepun, T-ara menandatangani kontrak dengan agensi pengurusan J-Rock dengan harga $4.7 juta—dilaporkan nilai yang tertinggi daripada semua kumpulan wanita Korea yang membuat kemunculan pertama di Jepun pada masa itu.[4] Kedua-dua single Jepun sulung mereka dan album studio mencapai nombor satu dalam carta mingguan Oricon dan kemudiannya diperakui Emas. Perilisan Korea lewat tahun 2011 T-ara Black Eyes melahirkan tiga nombor satu berturut-turut: "Cry Cry", "We Were in Love" dan "Lovey-Dovey".

Pada 2012, T-ara mengalami kemerosotan dalam populariti kerana kumpulan ini berdepan tuduhan perselisihan dalaman, menyebabkan Hwayoung meninggalkan kumpulan serta-merta, selepas setahun Areum meninggalkan kumpulan. Bahan T-ara kemudiannya dikeluarkan kepada pelbagai peringkat kejayaan sebelum kumpulan ini mula memfokuskan pada aktiviti promosi di China, di mana mereka menarik perhatian untuk muka depan Chopstick Brothers "Little Apple" pada tahun 2014. T-ara dianggap sebagai salah satu kumpulan wanita K-pop paling popular di China.[5][6][7]

Perilisan terakhir T-ara sebagai enam orang ahli telah dijadualkan pada Mei 2017, menjelang kontrak Soyeon dan Boram yang tamat; namun, konflik dengan pengurusan mereka terpaksa menangguhkan album mini kesembilan mereka What's My Name? sehingga bulan Jun 2017, tanpa penglibatan Soyeon dan Boram. Qri, Eunjung, Hyomin dan Jiyeon sebelum ini telah melanjutkan tempoh mereka dengan MBK Entertainment sehingga 31 Disember 2017. Kumpulan ini hiatus seketika pada 3 Januari 2018 yang membolehkan ahli-ahli meneruskan kerjaya solo mereka.[8] T-ara bersatu semula selepas empat tahun dan mengeluarkan album bebas pertama mereka Re: T-ara pada November 2021.

Sejarah sunting

Permulaan dan projek pra-debut sunting

Pada asalnya, lima anggota T-ARA (Jiae, Jiwon, Eunjung, Hyomin dan Jiyeon) telah dilatih bersama-sama selama tiga tahun di bawah Media Mnet. Pada April 2009, mereka mengeluarkan lagu pertama mereka Good Person untuk soundtrack drama Man Cinderella. Jiyeon bekerjasama dengan labelmates SeeYa dan Davichi untuk single duo/berkumpulan yang bertajuk "Woman Generation" ("Generasi Wanita" 여성 시대,), yang telah dikeluarkan pada Mei 2009.

Pada bulan Jun 2009, Mnet Media mengumumkan bahawa Jiae dan Jiwon akan meninggalkan T-ara disebabkan oleh perbezaan dalam gaya muzik. Ahli pertama baru untuk ditambahkan kepada kumpulan adalah Boram, anak perempuan penyanyi Jeon Young-rok dan pelakon Lee Mi-young. Soyeon, bekas pelatih kumpulan Girls' Generation, dan Qri telah ditambah ke dalam T-ara tiga minggu sebelum debut. Pada awal bulan Julai 2009, kumpulan itu bergerak dari Media Mnet kepada syarikat subsidiari Core Contents Media.

2009–10: Debut, Absolute First Album, Breaking Heart dan Temptastic sunting

T-ara membuat debut mereka di talk show Radio Star, MBC pada 29 Julai 2009.

 
T-ARA mengadakan persembahan di Mnet 20's Choice Awards 2010.

Persembahan pertama mereka adalah pada Mnet! Countdown pada 30 Julai, di mana mereka mempersembahkan lagu "Penipuan" (거짓말, "Lies") dan "Ingin Bermain?" (놀아 볼래? "Wanna Play?") daripada single debut mereka. Debut mereka mendapat reaksi negatif, di mana orang menyatakan bahawa ia adalah lipsync dan seolah-olah seperti "budak-budak" [9].

Kumpulan ini mengumumkan selepas itu bahawa persembahan akan datang akan dibuat secara live. Pada September 2009, Eunjung, Soyeon, Hyomin dan Jiyeon bekerjasama dengan Kwangsu, Jihyuk, dan Geonil dari Supernova untuk single "TTL/Time To Love" (Masa untuk Cinta). Ia dikeluarkan pada 15 September 2009. Single ini merupakan single pertama yang mendapat tempat pertama dalam banyak carta dalam talian bagi kedua-dua kumpulan. T-ara dan Supernova bekerjasama sekali lagi untuk "TTL Listen 2", sekuel kepada "TTL", yang dikeluarkan pada 9 Oktober 2009, dan melibatkan semua anggota daripada kedua-dua kumpulan.

T-ara mengeluarkan album studio debut mereka, Absolute First Album, pada 27 November, 2009. Dalam usaha untuk menentukan judul album, Core Contents Media mengadakan satu kaji selidik di mana orang ramai memilih antara "Bo Bo Peep Peep" atau "Cheoeum Cheoreom"(처음 처럼,"Seperti Kali Pertama"). 9,000 orang telah mengambil bahagian dalam kaji selidik di pelbagai portal muzik dengan 53% (4,770 orang) memilih "Cheoeum Cheoreom". Bagaimanapun, "Bo Bo Peep Peep" dipromosikan di dalam program muzik atas sebab-sebab yang tidak diketahui. "Bo Peep Bo Peep" berada di tangga keempat pada carta Gaon, manakala "Cheoeum Cheoreom" mendapat tempat sepuluh. Mereka mengadakan persembahan comeback mereka dalam rancangan Music Bank pada 4 Disember 2009. Pada Anugerah Golden Disk ke-24, T-ara telah dianugerahkan Rookie of the Year bersama-sama dengan kumpulan 4minute.

Kumpulan ini memenangi anugerah program muzik buat pertama kalinya dengan lagu mereka "Bo Bo Peep Peep" pada episod Hari Tahun Baru Music Bank. Lagu ini seterusnya memenangi lima anugerah keseluruhannya : 2 di Music Bank dan 3 di Inkigayo, melayakkan mereka untuk anugerah "Triple Crown". Kemudian pada Januari 2010, kumpulan ini mengumumkan promosi untuk single mereka yang berikutnya, "Cheoeum Cheoreom", yang berakhir terlalu awal kerana Soyeon telah didiagnosis dengan H1N1. Pada bulan yang sama, T-ara membuat penampilan kameo pada episod ketujuh dan kelapan drama berjudul God Of Study, di mana Jiyeon memainkan watak utama.

Pada bulan Februari 2010, kumpulan ini mengumumkan pengeluaran semula album pertama mereka di bawah tajuk Breaking Heart. Terdapat dua single, "Neo Ttaemune Michyeo" (너 때문에 미쳐, "Saya Gila Kerana Awak") dan "Naega Neomu Apa" (내가 너무 아파, "Saya Sangat Sakit Hati"), dikeluarkan secara digital pada 23 Februari 2010, dengan kedudukan paling tinggi, pertama dan 31 pada carta Gaon. T-ara mengadakan kemunculan semula mereka pada hari yang sama dalam program M! Countdown, dan memenangi beberapa anugerah muzik untuk "Neo Ttaemune Michyeo" sepanjang promosi mereka: dua Mutizen berturut-turut menang di Inkigayo dan satu anugerah tempat pertama di M! Countdown. Breaking Heart dikeluarkan pada 3 Mac 2010, memuncak pada nombor dua pada carta Gaon mingguan dan nombor 35 pada carta tahunan dengan jualan sebanyak 40695 salinan. Selepas promosi untuk "Neo Ttaemune Michyeo" berakhir, T-ara mengadakan persembahan untuk lagu "Naega Neomu Apa" di pelbagai program muzik sehingga awal April 2010.

T-ara mengeluarkan muat turun digital untuk "Wae Ireoni" (왜 이러니, "Mengapa Awak Menjadi Seperti Ini"), single utama untuk extended play pertama mereka, Temptastic, pada 23 November 2010. Temptastic telah dikeluarkan dalam format digital pada 1 Disember 2010, bersama-sama dengan single kedua mereka, "Yayaya". Pengeluaran album telah ditangguhkan sehingga 3 Disember akibat pengeboman di Yeonpyeong pada awal November 2010. T-ara mengadakan kemunculan semula pertama mereka melalui Music Bank pada 3 Disember dan memulakan promosi dengan ahli baru mereka, Hwayoung, dan ketua yang baru, Boram, dan menerima dua kemenangan berturut-turut untuk "Wae Ireoni" dan "Yayaya" di M! Countdown.

2011: John Travolta Wannabe, debut Jepun dan Black Eyes sunting

Single kedua kumpulan itu John Travolta Wannabe dikeluarkan pada 29 Jun , 2011, dan memuncak di tiga nombor pada carta Gaon . Satu-satunya tunggal dari album ini, " Bulat - Poli " , telah dikeluarkan pada hari yang sama dan memuncak pada nombor dua di carta Gaon dan nombor empat di yang baru diwujudkan Billboard Korea K -Pop Hot 100. Single pergi untuk mencapai kejayaan besar, menjadi lagu atas grossing dan paling turun tahun 2011 di Korea mengikut Gaon , [ 35] dengan rekod $ 2 juta pada jualan [36 ] dan 4680253 muat turun. [37 ] " bulat - Poli " telah dianugerahkan Video Muzik Terbaik di Anugerah Muzik Melon 3 [38] dan Penyanyi Tahun (Julai ) pada 1 Anugerah Carta Gaon , dan telah dicalonkan Tarian Persembahan Terbaik oleh Kumpulan Wanita dan Song of the Year pada 13 Mnet Muzik Asia Awards. Kumpulan itu mengeluarkan satu edisi terhad mengeluarkan semula John Travolta Wannabe , bertajuk bulat - Poli di Copacabana, pada 2 Ogos 2011. [39] Trek tajuk, " Bulat - Poli di Copacabana ", adalah sebuah lagu eurodance daripada " bulat - Poli ", dinamakan sempena lagu" Copacabana "yang dipopularkan dalam 80-an di Jongno disko kelab. [39] album ini memuncak pada nombor tiga , manakala single memuncak pada nombor empat puluh dan empat puluh lima di Gaon dan Billboard Korea K- pop Hot 100 carta. Kumpulan itu mula susulan promosi untuk single remix di Music Bank .

Ahli sunting

Ahli Nama lahir Tarikh lahir Posisi Catatan
Qri
(2009–kini)
Lee Ji-hyun (Hangul: 이지현) (1986-12-12) 12 Disember 1986 (umur 37) Ketua, Penyanyi

Dia berkongsi hari jadi yang sama dengan Eun Jung, dan juga pernah berlakon dalam video muzik TTL (Time to Love) sebagai perempuan utama bersama-sama Geonil dari Supernova, yang memerankan lelaki utama. Ketua keenam T-ara.

Eunjung
(2009–kini)
Ham Eun-jung (Hangul: 함은정) (1988-12-12) 12 Disember 1988 (umur 35) Vokalis Utama, Rapper Utama, Center

Acted in drama Coffee House dan Dream High dan filem Death Bell. Muncul dalam pelbagai muzik video sebelum debut. Ketua kedua T-ara sehingga 2010.

Hyomin
(2009–kini)
Park Sun-young (Hangul: 박선영) (1989-05-30) 30 Mei 1989 (umur 34) Rapper Utama, Vokalis Utama, Penari Utama

Peragawati sebelum debut. Belakon dalam drama My Girlfriend Is a Gumiho, dan juga ahli tetap Invincible Youth KBS2 TV. Ketua keempat T-ara.

Jiyeon
(2009-kini)
Park Ji-yeon (Hangul: 박지연) (1993-06-07) 7 Jun 1993 (umur 30) Penari Utama, Vokalis, Visual, Maknae

Pernah berlakon dalam drama Soul, Master of Study, dan Jungle Fish 2 serta filem Death Bell 2: Bloody Camp.

Bekas ahli sunting

Ahli Nama lahir Hari lahir Posisi Catatan
Jiae
(2009)
Lee Ji-ae (Hangul:이지애) (1987-08-06) 6 Ogos 1987 (umur 36) Ketua, Penyanyi utama

Ketua kumpulan pertama T-ara.

Jiwon
(2009)
Yang Ji-won (Hangul: 양지원) (1988-04-05) 5 April 1988 (umur 35) Penyanyi

Tidak lama selepas Five Girls dibubarkan, Jiwon menyertai Core Contents Media untuk menjadi ahli kumpulan T-ARA yang akan datang. Bagaimanapun, dia meninggalkan kumpulan ini sebelum debut rasminya walaupun merakam lagu dan video muzik dengan mereka.[10]

Hwayoung
(2010–Julai 2012)
Ryu Hwa-young (Hangul: 류화영) (1993-04-22) 22 April 1993 (umur 30) Rapper utama, Vokalis

Kakak kembarnya, Ryu Hyoyoung mula-mulanya ingin disertakan bersama T-ara, namun diletakkan dalam kumpulan Co-Ed School.

Areum
(2012–2013)
Lee A Reum (Hangul:이아름) (1994-04-19) 19 April 1994 (umur 29) Vokalis Utama, Rapper, Maknae
Boram
(2009–2017)
Jeon Bo-ram (Hangul:전보람) (1986-03-22) 22 Mac 1986 (umur 38) Vokalis, Rapper

Sebelum debut bersama T-ara, dia mengeluarkan single digital masing-masing pada April dan November 2008. Ketua ketiga T-ara.

Soyeon
(2009–2017)
Park In-jung (Hangul: 박인정) (1987-10-05) 5 Oktober 1987 (umur 36) Vokalis utama

Sepatutnya menjadi ahli Girls' Generation, tetapi keluar sebelum debut rasmi mereka. Mula-mula muncul dalam CMB Chin Chin Song Festival 2005. Ketua kelima T-ara.

Garis masa ahli sunting

Jiae dan Jiwon meninggalkan kumpulan itu pada tahun 2009, sebelum debut kerana perbezaan kreatif. Boram, Qri, dan Soyeon telah ditambahkan ke dalam kumpulan sejurus sebelum single sulung mereka, "Lie".[11] Hwayoung menyertai kumpulan ini pada 26 Julai 2010, sekali gus menjadikan T-ara kumpulan tujuh orang ahli. Core Contents Media mengumumkan pada 30 Mei 2012, bahawa ahli baru bernama Dani akan menyertai kumpulan itu selepas tamat latihannya, dan sebulan kemudian, Areum menyertai T-ara.[12]

Berikutan kontroversi buli, CCM mengumumkan kontrak Hwayoung akan ditamatkan.[13] Pada 10 Julai 2013, T-ara kembali ke barisan debut asalnya selepas Areum meninggalkan kumpulan untuk memulakan kerjaya solo.[14] T-ara kemudian meneruskan sebagai kumpulan enam orang ahli sehingga Core Contents Media (kini di bawah MBK Entertainment) mengumumkan Soyeon dan Boram meninggalkan kumpulan ini.[15]

Garis masa ketua sunting

Diskografi sunting

  • Absolute First Album (2009)
  • Jewelry Box (2012)
  • Treasure Box (2013)
  • Gossip Girls (2014)

Konsert sunting

Tahun Nama Bandar
2012 T-ara 1st Lovey Dovey Roly Poly Live in Bangkok[16] Bangkok
T-ara 1st Showcase in Hong Kong organized by Star Studio Limited[17][18] Hong Kong
T-ara Showcase in Kuala Lumpur[19][20] Kuala Lumpur
2013 It's T-ara Time 2013 in Hong Kong organized by Star Studio Limited[21] Hong Kong
T-ara Showcase in Beijing[22] Beijing
T-ara's On Air in Guangzhou[23] Guangzhou
T-ara, Davichi & SPEED Concert in Mongolia [24] Mongolia
2014 T-ara's On Air in Chengdu[25] Chengdu
T-ara & Speed Concert in Phnom Penh[26] Phnom Penh
Dear My Family in Seoul[27] Seoul
Shanghai Concert Tour Greeting Shanghai
2016 T-ara & MIC Yuefan FPlus Mini Concert in Beijing[28] Beijing
T-ara Premium Live in Japan – 11 September 2016 [29] Tokyo – Tokyo Dome City Hall
2017 T-ara Live in Taipei 13 May Taipei, Taiwan
T-ara Concert Vietnam 2017 (25th Anniversary Vietnam – Korea)[30] Ho Chi Minh City, Vietnam

Jelajah sunting

Tahun Jelajah Bandar
2011 T-ara X'mas Premium Live Tokyo, Nagoya, Osaka
2012 T-ara Japan Tour 2012: Jewelry Box Tokyo, Sapporo, Osaka, Nagoya, Fukuoka
2013 T-ara Japan Showcase "Banisuta" Tokyo, Osaka, Nagoya
T-ara Japan Tour 2013: Treasure Box Tokyo, Sapporo, Osaka, Nagoya, Fukuoka
2015 T-ara Great China Tour Nanjing, Beijing, Hefei, Guangzhou, and Shanghai[31]

Karya yang diterbitkan sunting

Filemografi sunting

Anugerah dan pencalonan sunting

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Girl band T-ARA signs with Chinese magnate". The Korea Times. 20 August 2015. Dicapai pada 10 September 2021.
  2. ^ (Korea) 티아라 인기가요 여신 매력 발산 ‘슈퍼신인 위력 대단’ (T-ara Radiates Goddess Charm, "Strong Force from Super Rookies"). Joins.com//Newsen. April 15, 2012. Retrieved April 18, 2012.
  3. ^ (dalam bahasa Korea) 전영록 딸 전보람, 티아라 새 멤버 합류! ‘가수 3대 집안’ (T-ara gets a new member) Diarkibkan Mac 12, 2016, di Wayback Machine Newsen. June 3, 2009.
  4. ^ (dalam bahasa Korea) 티아라, 50억 근접 역대 최고가 전속계약..일본 J-ROCK과 47억 Diarkibkan Mac 13, 2016, di Wayback Machine Newsen. September 7, 2011.
  5. ^ "A detailed analysis of T-ara's immense popularity in China". JoongAng Ilbo (dalam bahasa Korea). JoongAng Media Network. August 17, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada May 5, 2016. Dicapai pada May 5, 2016.
  6. ^ "T-ara's China debut becoming a hot issue". Korea Economic Daily. The Star News. Diarkibkan daripada yang asal pada May 6, 2016. Dicapai pada May 5, 2016.
  7. ^ "T-ara's China debut becoming a hot issue". Yahoo Lifestyle. The Star News. 25 September 2014. Dicapai pada 5 June 2019.
  8. ^ "T-Ara Revamps as a Quartet with Individuality-Focused 'What's My Name?' EP". Billboard (dalam bahasa Inggeris). Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada June 18, 2017. Dicapai pada 22 June 2017.
  9. ^ "'립싱크야? 더빙이야?' 티아라 데뷔무대 '혹평'(Lipsync? Dub? Debut T-ara dikritik)" (dalam bahasa Bahasa korea). Segye. 31 Julai 2009. Dicapai pada 3 Ogos 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  10. ^ SPICA’s Jiwon Talks About Almost Debuting as a Member of T-ara
  11. ^ "티아라 소연 "소녀시대는 과거일뿐, 선의의 경쟁 펼칠터"(단독 인터뷰)". July 5, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 3, 2016. Dicapai pada September 10, 2012.
  12. ^ "[단독]티아라, 8번째 멤버는 '아름'..얼굴최초공개 '깜찍'". 네이트뉴스. Diarkibkan daripada yang asal pada January 28, 2016. Dicapai pada June 21, 2012.
  13. ^ Herald, The Korea (July 30, 2012). "Hwa-young to leave T-ara after rumors of bullying". Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2015. Dicapai pada February 28, 2015.
  14. ^ "Core Contents Media explains Ahreum's solo prospects are different from Hwayoung's – allkpop.com".
  15. ^ "티아라 "완전체 15일 끝+4인 활동+보람·소연 응원"(공식)".
  16. ^ "[NEWS] T-ara's Thailand concert on June 3rd is sold out! ~ Daily K Pop News". Dkpopnews.net. 2012-05-31. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2016. Dicapai pada 2017-05-06.
  17. ^ "T-ara releases footage from Hong Kong showcase". allkpop.com. September 22, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.
  18. ^ "T-ARA holds a sold-out showcase in Hong Kong". Hellokpop.com. 2012-09-20. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2016. Dicapai pada 2017-05-06.
  19. ^ "Jazzy Group of Companies – T-ARA Showcase In Malaysia 2012". Jazzygroup.com. Oktober 3, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 9, 2014. Dicapai pada Ogos 20, 2014.
  20. ^ "After Hong Kong showcase, T-ara's Malaysian showcase sells out at record speed ~ Daily K Pop News". Dkpopnews.net. 2012-09-26. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2016. Dicapai pada 2017-05-06.
  21. ^ "T-ara goes to Hong Kong for their 'It's T-ara Time 2013 in Hong Kong Concert ~ T-ara World ~ 티아라". T-araworld.net. August 9, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.
  22. ^ "T-ara's debut China concert to rock Beijing". China.org.cn. Diarkibkan daripada yang asal pada July 29, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.
  23. ^ "T-ara welcomed by 700 fans in Guangzhou, China airport before concert". allkpop.com. December 21, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.
  24. ^ [https://www.allkpop.com/article/2013/09/t-ara-speed-and-davichi-awe-a-crowd-of-20000-in-mongolia.
  25. ^ "T-ara to have a solo concert in Chengdu, China – Yahoo Celebrity Philippines". Ph.celebrity.yahoo.com. January 17, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada August 12, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.
  26. ^ "Groups T-ARA and SPEED Perform Together At Cambodia Concert". KpopStarz. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2015. Dicapai pada September 8, 2014.
  27. ^ "T-ara First Concert Seoul Dear my Family". December 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2020. Dicapai pada August 3, 2016.
  28. ^ "T-ara greets Fan for the FPlus 52 Mini Concert". Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2020. Dicapai pada August 3, 2016.
  29. ^ "「T-ARA PREMIUM LIVE in Japan」開催決定! | Queen's Japan". Mbk-ent-official.com. 2016-07-15. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2016. Dicapai pada 2017-05-06.
  30. ^ "T-ARA Shines With Their Special 2017 Concert In Vietnam!". Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2020. Dicapai pada June 15, 2019.
  31. ^ "KPOP NEWS – T-ara Performs for 5,000 Fans at Sold-Out Concert in Guangzhou | Mwave". Mwave.interest.me. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2017. Dicapai pada 2017-05-06.

Pautan luar sunting