TIME Highway Radio (Bahasa Melayu: Radio Lebuh Raya TIME, secara rasmi disingkat sebagai THR, atau ringkasnya THR.fm), juga dikenali sebagai Radio Lebuhraya Sdn. Bhd. (Bahasa Inggeris: Radio Highway) ialah nama sebuah stesen radio komersial swasta Malaysia yang pertama, terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Juga telah dikendali oleh AMP Radio Networks (dikenali sebagai Astro Radio) sejak 2005, stesen ini berasal daripada inisiatif dan pada berapa ketika ialah sebuah stesen rasmi kerjasama TIME Engineering Berhad sebuah syarikat dimiliki oleh Dato' Zaidan Hj. Othman dan nama ini mencadangkan stesen ini menyasarkan penguna jalan raya/lebuh raya dengan laporan trafik dan hiburan. Ia memulakan satu era baru dalam babak penyiaran Malaysia sebagai ia sebuah stesen pertama untuk memberi alternaltif stesen Radio Televisyen Malaysia milik kerajaan dan ia permulaan sebuah persaingan keras pada pendengar penutur bahasa Inggeris. THR.fm sekarang beroperasi sebagai radio Tamil No. 1 (THR Raaga) dan radio Melayu Pantai Timur No. 1 (THR Gegar) di Malaysia, 2008. Bagi di luar Pantai Timur, THR Gegar juga boleh didengari menerusi saluran Astro 863 aplikasi mudah alih Syok secara percuma di telefon pintar menerusi App Store dan Google Play dan juga secara dalam talian.

TIME Highway Radio
(THR Raaga & THR Gegar)
Kawasan penyiaranBukit Jalil, Kuala Lumpur, Malaysia
Jenama
SloganAahaa... Sirantha Isai! (THR Raaga), Pilihan #1 Pilihan Timur (THR Gegar)
Tarikh siaran pertama9 September 1995; 28 tahun yang lalu (1995-09-09)
Tarikh siaran terakhir1 Januari 2005; 19 tahun yang lalu (2005-01-01)
BahasaInggeris
PemilikAstro Malaysia Holdings Berhad, di bawah Astro Radio
Tapak webTHR Raaga & THR Gegar Online (arkib)

Sejarah sunting

Latar belakang sunting

THR memulakan siaran ujian pada malam 31 Ogos 1994[1] (Hari Kebangsaan ke-37) pada frekuensi 99.3 MHz dari tapak pemancar Gunung Ulu Kali memancarkan negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Pahang Barat. Ia dikawal dari sebuah studio yang disewa daripada Radio Televisyen Malaysia di bangunan Wisma Radio RTM yang terletak di Angkasapuri, Kuala Lumpur. Pada 9hb September dengan tepatnya pukul 3:00 petang, secara simbolik sejajar dengan frekuensi '99.3', THR rasminya memulakan siaran, beroperasi dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris 24 jam sehari dalam formula 80:20 - 80% masa siaran dalam bahasa Inggeris, 20% dalam bahasa Malaysia. Ia juga stesen kedua di Malaysia untuk bersiaran tanpa henti selepas Radio Klasik (pada masa itu dikenali sebagai Radio 1), dan dilakukan sangat betul pada hari pertama penyiaran.

Setahun kemudian pada tahun 1995, THR meluaskan kawasan pemancaran pemyiaran ke Negeri Sembilan, Melaka dan Johor, penyiarannya boleh juga didengari di Singapura; pada satu titik THR membuktikan ia sangat popular manakala stesen Singapura berasa terancam oleh kadar mencemaskan bilamana pendengar-pendengar berubah ke stesen tersebut. Logo dipaparkan "cap ibu jari" menjadi pelekat bampar yang sangat digemari pada kebanyakan kereta. Hampir serta-merta, industri penyiaran telah berubah dengan stesen radio lain yang berusaha keras untuk menjaga keamanan. Sasaran utama THR adalah pendengar lebuh raya di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan. Best 104 juga mula merasa kehangatan dan memutuskan untuk 'menyerang balas' dengan meluaskan penyiarannya ke Kuala lumpur pada tahun 1995 dan persaingan pendengar bahasa Inggeris adalah keras dengan stesen radio Bahasa Inggeris Radio Televisyen Malaysia iaitu TraXX FM (pada masa itu dikenali sebagai Radio 4).

Pada tahun 1996, THR berpindah ke studio di Aras 10 dari Wisma TIME, Jalan Tun Razak, berdekatan dengan pusat bandar raya Kuala Lumpur. Dengan perkhidmatan yang inovatif, disokong oleh peralatan canggih, pemasaran yang agresif, pengaturcaraan kreatif, persembahan yang menghiburkan dan muzik yang cemerlang, pentas telah ditetapkan untuk THR menjadi stesen radio yang paling menarik, kreatif dan menguntungkan di Malaysia. Tahun yang sama menyaksikan perluasan kawasan penyiaran ke negeri-negeri utara iaitu Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.

Setahun hingga pada tahun 2001, THR ialah identiti stesen Radio Lebuhraya. Anaza Sdn. Bhd. dan Kementerian Kewangan, yang kepentingannya ialah 70% dan 30% pada masing-masing. TIME Engineering Berhad mempunyai 60% kepentingan dalam Anaza. Pada tahun 2001, TIME Engineering Berhad mengumumkan penjualannya sebanyak 60% di Anaza kepada Datuk Abdul Rashid Manaff, rakan kongsi pengasas firma guaman Rashid and Lee.

Persaingan hebat dan kemunduran sunting

Perluasan penyiaran Best 104 ke pendengar pedalaman Lembah Kelang THR pada tahun 1996 menyampaikan satu cabaran huraian-huraian kepada THR, dengan sekurang-kurangnya seorang deejay melompat dari THR ke Best 104. Bagaimanapun, ia ialah permulaan penyiaran Airtime Management and Programming Sdn. Bhd. (AMP Radio Networks) jenama radio kepada Hitz FM pada bulan Januari 1997 yang sebenarnya mencederakan populariti THR, dan juga seperti Best 104. Pengenalan terus stesen bahasa Inggeris oleh AMP Radio Networks menghakis pendengar bahasa Inggeris kedua-dua buah stesen (THR dan Best 104), yang merupakan punca pendapatan pengiklanan utama kedua-dua buah stesen. Stesen-stesen AMP Radio Networks menyampaikan pendengar radio rakyat Malaysia dengan senarai pemain genre berkhusus – hit top, kontemporari, dan pendengaran ringan. Tema-tema Best 104 dan THR adalah berdasarkan sebuah kombinasi genre tersebut, dan pengenalan stesen berkhusus daripada dua buah stesen. Lama-kelamaan, Best 104 menurunkan slot masa rancangan bahasa Inggeris untuk siaran bahasa Inggeris, daripada 10 jam sehari kepada dua jam, sebelum ia berakhir pada tahun 2001. THR telah memperkenalkan slot masa bahasa Mandarin secara sementara. Kemudian, stesen tersebut memansuhkan slot bahasa Inggeris dan bahasa Mandarin, kecuali slot bahasa Malaysia lalu memperkenalkan slot bahasa Tamil.

Kini sunting

THR.fm telah dimiliki oleh Astro Radio pada tahun 1 Januari 2005 dan memaparkan rancangan bahasa Tamil (THR Raaga kini dikenali sebagai Raaga) dan bahasa Malaysia (THR Gegar kini dikenali sebagai Gegar) di sebelah Pantai Timur.[2]

Frekuensi sunting

Radio sunting

THR Raaga sunting

Frekuensi Kawasan siaran Tapak pemancar
99.3 MHz Lembah Klang Gunung Ulu Kali
Pulau Pinang Bukit Penara
102.4 MHz Alor Setar, Kedah dan Perlis Gunung Jerai
97.9 MHz Ipoh, Perak Gunung Kledang
101.5 MHz Seremban, Negeri Sembilan Gunung Telapak Buruk
99.7 MHz Melaka dan Johor Utara Gunung Ledang
103.7 MHz Johor Bahru, Johor dan Singapura Gunung Pulai
Kota Batam, Kepulauan Riau, Indonesia
101.9 MHz Langkawi, Kedah Gunung Raya
Satun, Thailand
102.1 MHz Taiping, Perak Bukit Larut

THR Gegar sunting

Frekuensi Kawasan Pemancar
88.8 MHz Kuantan, Pahang Bukit Pelindung
106.8 MHz Kuala Terengganu, Terengganu Bukit Jerung
88.1 MHz Kota Bharu, Kelantan Bukit Panau


Televisyen sunting

Saluran Platform TV
859 (THR Raaga) 863 (THR Gegar) Astro

THR FM tak bersiaran frekuensi THR Raaga THR sekali dengan Gegar di kawasan dan frekuensi THR Raaga bersiaran di Pantai Barat sahaja manakala frekuensi THR Gegar bersiaran di Pantai Timur sahaja.

Status akhir sunting

Stesen ini akhirnya diambil alih untuk AMP Radio Networks (kini Astro Radio) pada 1 Januari 2005 dan berpecah kepada dua saluran: stesen bahasa Tamil menjadi wajah baharu di Raaga dan bahasa Melayu menjadi wajah baharu di Gegar, yang disiarkan terutamanya di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Time Highway Radio dilancarkan", Berita Harian, 1 September 1994.
  2. ^ Radio THR.fm kini milik Astro Malaysiakini (22 April 2005). Diperoleh pada 30 Januari 2018.
  3. ^ Nielsen Media Radio Audiences Measurement, Survey 2, 2008.

Pautan luar sunting