Taifa (berasal daripada Arab: طائفة ta'ifa, jamak طوائف tawa'if) dalam sejarah Iberia merujuk pada prinsipaliti pemerintahan-Muslim merdeka, atau sebuah emiriah atau kerajaan kecil, yang mana wujud pada zaman pemerintahan orang-orang Moor di Al-Andalus selepas kejatuhan dinasti bani Umayyah Córdoba pada tahun 1031.

Taifa (hijau) pada tahun 1031

Sejarah sunting

Kebangkitan sunting

Asal taifa boleh dijejak pada zaman pentadbiran divisyen khilafah Córdoba bani Umayyah, selain pembahagian para elit etnik di wilayah ini, yang mana dibahagikan kepada Arab, Barbar, Muslim Iberia (dikenali sebagai Muladíes – majoriti besar) dan bekas hamba Eropah Timur.

Semasa akhir kurun ke-11, apabila gelombang Perang Salib Pertama berjaya menawan wilayah di kawasan Jerusalem, Kristian di utara Semenanjung Iberia berusaha untuk merampas wilayah Muslim. Khilafah Cordova, pada masa ini merupakan antara negara yang paling berkuasa dan terkaya di Eropah, berada dalam perang saudara yang mana dikenali sebagai fitna (fitnah). Akibatnya, ia berpecah-pecah kepada taifas, emiriah kecil yang berperang sesama sendiri."[1]

Bagaimanapun, kejatuhan politik dan kekacauan ini tidak menyebabkan kejatuhan budaya secara segera. Perkembangan kebudayaan dan penggajian terus berlangsung di dalam taifa yang besar.

Terdapat kebangkitan taifa buat kali kedua, semasa pertengahan kurun ke-12, apabila kekuasaan Almoravid mula jatuh.

Semasa zaman kegemilingan taifa pada kurun ke-11 dan sekali lagi pada pertengahan kurun ke-12, pada emir (pemerintah) bersaing sesama sendiri, bukan setakat dari segi ketenteraan tetapi juga kegemilangan budaya. Mereka berlumba-lumba untuk mendapatkan penyair dan para artis terkenal.

Kejatuhan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tolan, John (2013). Europe and the Islamic World: A History. Princeton: Princeton University press. m/s. 40, 39-40.

Pautan luar sunting