Takwim Maya ialah satu sistem takwim yang digunakan di Mesoamerika pra-Columbia, dan sebahagian masyarakat moden di tanah tinggi Guatemala[1] dan di Veracruz, Oaxaca dan Chiapas, Mexico.[2]

Secara asasnya kalendar Maya berdasarkan suatu sistem yang telah lazim digunakan di kawasan itu, bermula paling lambat pada abad ke-5 SM. Ia berkongsi banyak aspek dengan takwim yang digunakan tamadun Mesoamerika lebih awal, seperti Zapotec dan Olmek, dan juga tamadun sezaman atau kemudiannya seperti Mixtec and Aztek.[3] Walaupun takwim Mesoamerika ini tidak berasal daripada kaum Maya, perbaikan dan penghalusan mereka merupakan antara yang tercanggih. Bersama-sama dengan Takwim Aztek, Takwim Maya merupakan antara kelendar terawal awal yang paling banyak didokumenkan dan agak mudah untuk difahami.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tedlock, Barbara, Time and the Highland Maya Revised edition (1992 m/s. 1) "Scores of indigenous Guatemalan communities, principally those speaking the Mayan languages known as Ixil, Mam, Pokomchí, and Quiché, keep the 260-day cycle and (in many cases) the ancient solar cycle as well (bab 4)."
  2. ^ Miles, Susanna W, "An Analysis of the Modern Middle American Calendars: A Study in Conservation." In Acculturation in the Americas. Disunting Sol Tax, m/s. 273–84. Chicago: University of Chicago Press, 1952.
  3. ^ Rice (2007), m/s. 33

Pautan luar sunting