Tallit (Ibrani moden: טַלִּית‎) atau tallet(h) (Ibrani Sephardi: טַלֵּית‎), juga dipanggil talles (Yiddish), adalah kain ibadah "tutup" yakni yang dipakai semasa pagi khidmat Yahudi (ibadah Sacharit) dalam agama Yahudi, semasa khidmat Taurat, dan pada Yom Kippur dan cuti lain. Ia mempunyai pilin khas dan diikat "pinggiran" dikenali sebagai tzitzit bercantum pada empat hujungnya. Tallit kadang-kadang juga dirujuk sebagai arba kanfot, bermaksud ‘empat sayap’ (dalam siratan dari empat hujung).

Manakala sesetengah pakaian atau objek mungkin dilayan lebih kadangkala, tallit adalah kesan peribadi khas, amnya digunakan untuk kebanyakan tahun atau seumur hidup dan tidak akan dibuang. Kebanyakan Yahudi lelaki (dan sesetengah perempuan) mempunyai amat sedikit tallitot dalam seumur hidup mereka. Tallit lusuh dilayan dengan teramat hormat, seperti ia sarung kesucian, diperoleh dari tahun penggunaan. Walaupun terdapat tiada tradisi mandatori, dalam Konservatif, pemulih, dan dalam hal lain keluarga bukan-beragama sehelai tallit, baik juga tefillin, adalah berkemungkinan diberi hadiah khas, dari ayah ke anak lelaki, dari ayah mertua kepada anak lelaki mertua, atau dari cikgu ke pelajar. Ia mungkin dibeli untuk menandakan waktu khas, seperti kenduri, sebuah bar/bat mitzvah, atau percutian ke Israel. Apabila manusia mati, ia adalah tradisional yakni dia dikebumikan berpakai hanya dalam kittelnya, dengan tallitnya dikainkan atas dia. Dalam hal lain, Yahudi beragama diperlukan untuk mempunyai tallitnya sendiri (Shulchan Aruch, Orach Chaim, Bab 2).

Sejak memakai tallit pada sesetengah masa dianggap wajib untuk lelaki, sebuah saumaah akan lazimnya mempunyai rak didapati dengan tambahan, untuk pelawat dan tetamu, atau pada sesiapa yang terlupa untuk membawa mereka sendiri dengan mereka. Tambahan yakni saumaah boleh didapati untuk memberi selalunya biasa dan mudah, tetapi mencukupi untuk memenuhi kewajipan. Walaupun lelaki bukan-Yahudi dijangka untuk memakai kippah (penutup kepala) apabila melawat saumaah, ia boleh dikerut untuk bukan-Yahudi untuk meletakkan tallit, hanya jika dia mempelajari atau bersedia untuk memeluk agama Yahudi.

Menurut Yahudi Rabbinik, manusia digalakkan untuk memakainya pada pelbagai mata hidup mereka sebagai Yahudi, dan kebanyakan ahli bijaksana menganggap tzitzis sebagai wajib. Dalam Agama Yahudi Pemulihan, penggunaan tallit telah menurun semasa lazim pada abad ke-20, tetapi pada tahun kebelakangan, ia telah pulang digemari. Pelbagai pihak berkuasa telah dibezakan samada perempuan dibenarkan untuk memakai tallit manakala sesetengah pihak berkuasa Ortodoks Moden membenarkannya. Dalam lain rumpun agama Yahudi ia lebih lazim dilakukan.

Istilah sunting

 
Rabai dari Zidichov memakai satu tallit.
Fail:Zefat weaver.jpg
Di Zefat, Israel, satu artis menyediakan satu hanlom untuk menganyam satu tallit.
 
TTali tzitzis dari satu hujung dari satu tallit. Tali lapan memang empat yang dilipat melalui lubang pada tallit. Tzitzit ini diikat gaya-Ashkenazi.
 
Perbandingan dari Ashkenazi lwn. ikatan gaya-Sephardi. Nota perbezaan dalam bilangan dan gaya dari angin.
 
Seorang lelaki memakai kain sembahyang ditutup atas kepala, laksana ia selalu dibuat semasa sembahyang. Pinggir sepanjang bahagian keseluruhan hanya hiasan secara semulajadi, sementara tzitzis (kiri bawah) datang dari lubang hujung.

Kata tallit dalam Ibrani Moden disebut tah-LEET, atau [ta.lít] dalam IPA, dengan stres dalam suku kata akhir. Kurang lazim kini, tetapi sejarahnya agak tersebar luas, adalah sebutan tallet, atau [ta.lét] dalam IPA. Kata sama disebut TAH-lis dalam Yiddish, disalin [tá.lɛs] atau [tá.lıs] dalam IPA, dengan stres pada suku kata mulaan. Kedua-dua sebutan bertukar dan merujuk kepada benda yang sama.

Majmuk betul dari tallit dalam Ibrani Moden adalah tallitot, disebut tah-lee-TOT, atau [ta.li.tót] dalam IPA; majmuk tradisi Sephardi dari tallét adalah talletot, disebut tah-leh-TOT, atau [ta.le.tót] dalam IPA. Majmuk Yiddish, dimana mempunyai akarnya maskulin dalam Ashkenazi Mediaeval membentuk tallēt (berbanding Ashkenazi Moden/Ibrani Israel tallit gadol dengan bentuk maskulin dari adjektif) dengan majmuk setanding mengakhiri -im dan difotongsasi dari diloghat ē, adalah taleisim, disebut, tah-LEY-sim, atau [ta.léj.sɛm] atau [ta.léj.sım] dalam IPA. Sekali lagi, semua majmuk ini adalah bertukaran dan adalah lebih atau kurang lazim didengar.

Asal usul bersejarah sunting

Terdapat banyak kekeliruan dikalangan pengupacara laksana asal usul tallit. Empat-hujung sebenar pakaian bermula dengan tiada relevan apa jua kepada amalan Yahudi, tetapi beransur menjadi dipaut kepada pemakaian Tzitzit. Taurat jelas menyuruh yakni Tzitzit ditambah ke empat hujung pakaian (Maimonides menganggapnya sebagai salah satu dari yang terpenting dari 613 Mitzvot); tradisinya pemakaian Tzitzit bermula dengan rukun ini, meskipun ilmiawan biblikal menganggapnya menjadi lebih tua, dan menyatakan yakni rukun ini mencerminkan amalan yang sudah wujud[1].

Dalam agama Yahudi awal, Tzitzit telah digunakan untuk pakaian biasa harian hujung; kebanyakan orang Yahudi pada masa memakai pakaian dimana terdiri dari barang seperti-helai dibalut sekitar badan, perbandingan kepada abayah (selimut) yang dipakai oleh Badwi untuk perlindungan dari matahari dan hujan, dan kepada stola/toga dari Greece purba dan Rom. Seperti direkodkan di Talmud, ini kadangkala dipakai sebahagiannya duaan, dan kadangkala dengan pengakhir dilontar atas bahu[2].

Selepas abad ke-13 M, Tzitzit mula dipakai pada pakaian dalaman baru, dikenali sebagai Arba Kanfos, berbanding dari pakaian luaran[3]. Pakaian dalaman ini merupakan 3 kaki oleh 1 kaki segitiga, dengan satu lubang ditengah untuk kepala melaluinya; Tallit moden berkembang dari barang medieval[4]. Menjelang zaman moden, pakaian seperti-helai empat-hujung ketinggalan zaman fesyen, dan dianggap sebagai tidak praktikal berbanding dengan altenatif; sejak kebanyakan pakaian barat moden tidak mempunyai empat hujung jelas, peraturan keperluannya menjadi terbiar dalam kehidupan harian.

Bagaimanapun, Yahudi tradisional mula sukarelanya memakai tallit kecil dalam kehidupan biasa, demi untuk jelas memenuhi rukun memakai Tzitzit; sesetengah pengulas Yahudi menyatakan yakni ia merupakan satu penyalahan untuk tidak mengena satu rukun yakni seorang mampu memenuhi. Tallit juga selalu dipakai semasa ibadat untuk sebab ini, dan ini diamalkan oleh kumpulan Yahudi lebih luas.

Jenis tallit sunting

Terdapat dua jenis tallittallit gadol dan tallit katan.

Tallit gadol sunting

Tallit gadol (tradisinya dikenali sebagai tallét gedolah dikalangan Sephardim), atau tallit "besar", dipakai atas satu pakaian yang berehat atas bahu. Ini adalah selendang ibadat yang dipakai semasa khidmat pagi di saumaah dan oleh ketua ibadat semasa sesetengah khidmat lain.

Tallit katan sunting

Tallit katan (tradisinya dikenali sebagai tallét ketannah dikalangan Sephardim), atau tallit "kecil", dipakai untuk tempoh hari oleh lelaki Yahudi Ortodoks. Sementara ia tidak patut dipakai terus pada kulit, ia selalu dipakai dibawah baju seorang (masih atas baju atas) jadi untuk menurut kepada kod baju masyarakat. Bagaimanapun, Chassidim cenderung untuk memakai mereka pada atas baju mereka, seperti mereka tidak ingin untuk menurut kepada mod baju gaya-Barat moden. Mereka buat, bagaimanapun, memakai sut ves atas tallit katan mereka.

Tallit katan juga dikenali sebagai arba kanfot (Yid. arba kanfos) atau tzitzit (Yid. tzitzis).

Huraian mengenai tallit gadol sunting

Tallit gadol, dimana boleh disebar seperti helai, tradisinya lazimnya anyaman dari kapas — terutamanya dikalangan Ashkenazim. Sesetengah Yahudi Sepanyol dan Portugis, bagaimanapun, mempunyai tradisi untuk menggunakan talletot sutera, dan kapas atau linen juga pilihan tradisional. Pada hari kita, bahan lain juga digunakan — termasuk bahan sintetik seperti rayon, poliester dan akrilik. Talletot mungkin juga dari beraneka warna, tetapi biasanya putih, dan biasanya dengan hitam, biru atau jalur putih melalui bahagian lateral (lihat Asal Usul Bersejarah di atas untuk penerangan jalur).

Saiz talletot berbeza hebat. Sutera dan yang sintetik berbeza dalam saiz, untuk lelaki, dari sekitar 36 × 54 inci (91 × 137 cm) ke 72 × 96 inci (183 × 244 cm). Tallit berkapas adalah pembahagiannya lebih besar (kadangkala mencapai hingga ke buku lali), menurut kepada Halakha yakni tallit pautu cukup besar untuk pakaian badan-penuh dan tidak cuma sperti-skaf. Satu reben, atau satu pembalut artistiknya dianyam dengan benang perak atau emas (dipanggil "spania"), dan sekitar 24 inci (61 cm) panjang dengan 2 ke 6 inci (5 ke 15 cm) luas, mungkin dijahit pada tepi dari tallit yang terdekat ke kepala, dan dipanggil atarah, atau ‘mahkota’.

Dari empat hujung dari tallit gantungnya pinggiran dipanggil tzitzit, mengikut pematuhan dengan hukum dalam Taurat (Buku Nombor 15:38).

Keberkatan sunting

Apabila meletakkan pada satu Tallit Katan sunting

Tzitzit adalah pertama diperiksa untuk memastikan mereka sesuainya sempurna sebelum memakai tallit katan. Apabila memegang tallit katan, dalam persediaan untuk letakkan padanya, Keberkatan berikut dilafazkan. (Jika orang ini akan kemudian letakkan satu tallit gadol, keberkatan ini ditinggalkan.)

ברוך אתה ה׳ אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות ציצת

Barukh atah, adonai, eloheinu, melech haolam, asher kiedshanu b'mitzvotav, v'tzievahnu al mitzvat tzitzit

Diberkati adalah Engkau, Tuan, Tuhan kami, Raja alam semesta, Yang telah menyucikan kita dengan rukun-Nya, dan memerintahkan kami tentang rukun pinggiran

Selepas mengenakan tallit katan, ramai cium tzitzit, sesetengah tambah yang berikut:

יהי רצון מלפניך ה׳ אלהי ואלהי אבותי שתהי חשובה מצות ציצת לפניך כאלו קימתיה בכל פרטיה ודקדוקי וכונותיה ותריג מצות התלוים בה אמן סלה

Y'hie rahtzon miel'fanehchah, adonai ehlohay vaylohay ahvotay, sheht'hay khashuvah mitzvot tzitzit lfahnehkhah, k'ielu kieyahm'tieah b'khal prahtehyah v'diek'dukehyah v'khahu'notehyeh, v'tahr'yag mitzvot hat'luyim ba. Amen Selah

Semoga ia menjadi kehendak sebelum-Mu, Tuan, Tuhan saya dan Tuhan moyang saya, yakni ia patut menganggap rukun pinggiran sebelum-Mu seperti saya telah memenuhinya dalam semua aspeknya, perinciannya dan niatnya, baik juga rukun 613 yang bergantung kepadanya. Jadilahnya, [pertimbangkan apa kami telah kata].

Untuk meletakkan pada satu Tallit Gadol sunting

Pada pemeriksaan dari Tzitzit sunting

ברכי נפשי את ה׳ ה׳ אלהי גדלת מאד הוד והדר לבשת עטה אור כשלמה נוטה שמים כיריעה

Borchi nafshi et HASHEM, HASHEM elokay gadaltah m'od, vhadar lavashtah. Oteh ohr kasal'mah, noteh shamahyim ka'yriah

Berkat, Wahai jiwaku, engkau Tuan, Tuan Tuhan saya, Engkau amat unggul; kecemerlangan dan keagungan Engkau telah pakai; mengenakan cahaya sebagai pakaian, memanjangkan syurga bagaikan langsir (Zabur 104 1-2)

Sebelum meletakkan pada satu Tallit sunting

ברוך אתה ה׳ אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו להתעטף בציצת

Baruch ata HASHEM elokaynu melech haolam, asher kiddeshanu be'mitzvotav ve'tzivanu lehitatayf ba'tzitzit

Berkat pada Engkau, Tuan, Tuhan kami, Raja alam semesta, Yang telah menyucikan kami dengan rukun-Nya dan telah memerintahkan kami untuk balut luardiri dalam pinggiran.

Selepas membalut Tallit sekitar badan sunting

מה יקר חסדך אלהים ובני אדם בצל כנפיך יחסיון ירוין מדשן ביתך ונחל עדניך תשקם כי עמך מקור חיים באורך נראה אור משך חסדך לידעיך וצדקתך לישרי לב

Mah yakar chasd'cha ehlokim, u'vnay adam b'tzayl kenafecha yechesayun. Yirveyun mi'deshen baytecha ve'nachal adonecha tashkaym. Ki imcha mekor chayim, be'orcha nire ohr. M'shoch chasd'cha le'yodecha, ve'tzidkat'chah le'yishray layv

Betapa berharga kemurahan hatimu, Wahai Tuhan! Manusia dalam teduhan kepak-Mu ambil perlindungan. Mereka akan dipuaskan dari kelimpahan dari rumah-Mu, dan dari arus kegembiraan-Mu Engkau berikan mereka untuk minum. Untuk dengan Engkau sumber kehidupan; dengan cahaya-Mu semoga kami lihat cahaya. Kembangkan kemurahan hati-Mu kepada yang tahu-Mu, dan kebaikan-Mu kepada hati yang tulus.

Kegunaan sunting

Kewajipan untuk lelaki sunting

Selendang ibadat (No. 1 di atas) dipakai atas baju seorang, dan tradisinya dipakai oleh lelaki Sephardi dari awal zaman kanak-kanak dan oleh majoriti lelaki Ashkenazi hanya selepas perkahwinan; walaupun sesetengah Ashkenazis mengkritik amalan ini kerana ia menundakan mitzvah penting melebihi masa satu lelaki Bar Mitzvah bertanggungjawab untuknya. Dalam sesetengah komuniti Ashkenazi, terutamanya Ashkenazim Eropah barat, satu menurutnya mempunyai amalan semua lelaki atas 13 memakai tallit gadol.

Pandangan pada penggunaan oleh wanita sunting

Sejarahnya, wanita tidak diwajibkan untuk mengenakan satu tallit, laksana mereka tidak terikat ke mitzvot positif dimana adalah masa-spesifik (Talmud Babylonia, risalah Kiddushin 29a), dan kewajipan mengenakan satu tallit hanya perlu pada siang. Masih lagi, ramai pihak awal membenarkan wanita memakai satu tallit, seperti Isaac ibn Ghiyyat (b. 1038), Rashi (10401105), Rabbeinu Tam (ca 11001171), Zerachya ben Yitzhak Halevi of Lunel (ca. 11251186), Rambam (11351204), R. Eliezer ben Yoel Halevi (ca 1140–ca 1225), Rashba (1235–1310), Aharon Halevi of Barcelona (b. ca 1235?), R. Yisrael Yaaqob Alghazi (1680-1761), R. Yomtob ben Yisrael Alghazi (17261802)). Dimana, bagaimanapun, satu pergerakan beransur mara ke larangan, utamanya dimulakan oleh Rabai Ashkenazi Medieval Meir dari Rothenburg (Maharam). Rema menyatakan bahawa sementara wanita teknikalnya dibenarkan mengenakan satu tallit ia akan kelihatan perbuatan keangkuhan (yuhara) untuk wanita mengerjakan rukun ini (Shulkhan Arukh, O.C. 17:2 di Mappah).

Di dalam agama Yahudi Ortodoks kotemporari, terdapat satu debat pada kesesuaian wanita memakai tzitzit, dimana telah disendikan pada samada wanita dibenarkan untuk mengerjakan rukun dari dimana mereka teknikalnya dikecualikan. Menurut kepada Rabai Joseph Soloveitchik isu bergantung pada niat dengan dimana perbuatan seumpama diambil, c.t.h samada ia ditujuankan membawa seorang lebih dekat kepada Maha Besar, atau untuk tujuan politikal atau protes. Pengulas lain memegang bahawa wanita dilarang umumnya, tanpa membuat suatu selidikan individu. Pandangan yakni wanita mengenakan satu tallit akan bersalah atas keangkuhan dipetik untuk memohon untuk mencuba buat satu kenyataan politikal laksana kepada status upacara jantina, berbanding dari perbuatan menjadi lebih dekat kepada Maha Besar. Pihak lain, khususnya dalam komuniti Ortodoks Moden, umumnya lebih cenderung untuk menganggap niat wanita kotemporari sebagai beragamanya sesuai.

Dikalangan pengulas tersebut di atas yang memegang yakni wanita boleh mengerjakan mitzvah dari tzitzit, R. Yisrael Yaaqob Alghazi (16801761) dan R. Yomtob ben Yisrael Alghazi (17261802) pegang bahawa pemerhatian mitzvah ini oleh wanita tidak hanya dibenarkan tetapi sebenarnya diharuskan, sejak ketekunan seumpama dikalangan tidak-diwajib akan mengilhamkan saudara lelaki wanita ini menjadi lebih tekun dalam pemerhatian mereka sendiri.

Dikalangan Karaim, mitzvah dari tzitzit dipandang sebagai sama ikatan untuk lelaki dan wanita, dan kedua-dua jantina umumnya memakai tallitot.

Sejak 1970an, mazhab bukan-Ortodoks dari agama Yahudi benarkan wanita memakai satu tallit.

Perintah meletakkan tallit dan tefillin sunting

Dalam tempoh Talmudik dan Talmudik-lepas tefillin ini telah dipakai oleh Rabai dan ilmiawan seluruh hari, dan satu tallit khas telah dipakai pada ibadat; maka mereka letak tefillin sebelum tallit, laksana muncul dalam perintah diberikan dalam "Seder Rabbi Amram Gaon" (p. 2a) dan dalam Zohar. Dalam amalan moden, bagaimanapun, perintah bertentangan dianggap lebih "betul". Berdasarkan prinsip Talmudik dari tadir v'she'ayno tadir, tadir qodem, (תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם: lit., kerap dan tak kerap, kerap dahulu), apabila seorang mengerjakan lebih dari satu mitzva pada satu masa, yang mengerjakan lebih kerap patut dikerjakan dahulu. Sementara tallit dipakai harian, tefillin tidak dipakai pada Sabbath dan cuti.

Kabbalis menganggap tallit sebagai pakaian khas untuk khidmat Tuhan, bertujuan, dalam hubungan dengan tefillin, untuk mengilham kagum dan junjungan untuk Tuhan pada ibadat (Zohar, Exodus Toledot, p. 141a). Tallit dipakai oleh semua penyembah lelaki pada ibadat pagi pada hari-minggu, Shabbat, dan hari suci; oleh hazzan (kantor) pada setiap ibadat sebelum bahtera; dan oleh pembaca Taurat, baik juga oleh semua fungsian lain semasa khidmat Taurat.

Perkahwinan sunting

Dalam komuniti Sephardik yang ramai, pengantin lelaki tradisinya memakai satu tallit di bawah chuppah (kanopi perkahwinan). Dalam komuniti Ashkenazi, satu adat lebih tersebar yakni pengantin lelaki memakai satu kittel, walaupun sesetengah Ashkenazim dalam tahun kebelakangan mula memakai satu tallit menurut adat Sephardik yang diterangkan.

Satu tallit kadangkala tersebar sebagai kanopi pada istiadat perkahwinan. Ini mungkin diselesaikan misalnya atau tambahan kepada chuppah malar.

Pengkebumian sunting

Selepas kematian, orang Yahudi dikebumikan dengan adat berbeza, bergantung pada mana mereka akan dikebumikan. Dalam DIaspora, pengkebumian mengambil tempat di dalam cepu kayu, yang biasa. Mayat ini dikumpulkan dari tempat kematian (rumah, hospital, etc.) oleh chevra kadisha (jawatankuasa pengkebumian). Selepas satu upacara basuhan pada badan, badan ini dipakaikan dalam kittel (kain kapan) dan kemudian satu tallit. Salah satu dari tzitzit dan kemudian dipotong. Dalam Tanah Israel, pengkebumian adalah tanpa cepu, dan kittel dan tallith adalah hanya penutup untuk mayat.

Tallit dan Wanita Dinding sunting

Dalam Israel moden, tallit telah menjadi salah satu dari simbol perjuangan antara tradisi dan perubahan dalam mengemaskini peranan wanita dalam agama Yahudi. Wanita Dinding, satu organisasi yang ditubuhkan pada 1989 oleh kedua-dua wanitaOrtodoks dan bukan-Ortodoks, telah memperoleh hak untuk wanita untuk beribadat secara kuat pada Kotel dalam kumpulan ibadat wanita berasingan, untuk baca dari Taurat, untuk memakai satu tallit, tefillin, dan kippah. Di Baitulmaqdis, wanita Dinding jumpa setiap bulan pada Rosh Hodesh untuk shacharit, sebelum bergerak tempat lain untuk baca dari Taurat. Pada masa mereka telah diganggu, dan kadangkala secara lisan dan fizikalnya diserang, semasa ibadat bulanan ini. Pencarian mereka untuk beribadat pada Kotel telah dibenarkan sekitr antara pihak beragama dan sekular, diambil pada masa oleh Makhamah Tinggi ISrael dan Knesset, tetapi tanpa resolusi rasmi bertarikh. [1]

Petikan dan Nota sunting

  1. ^ Komentar Peake pada Bible (Injil)
  2. ^ Shabbos 147a; Menachos 41a
  3. ^ Komentar Peake pada Bible (Injil)
  4. ^ ibid