Taman Regent (bahasa Inggeris: The Regent's Park) adalah salah satu Taman-taman Diraja London. Ia dikirakan bahagian utara pusat London di City of Westminster dan sebahagiannya di London Borough of Camden.

Taman Diraja London
Untuk makna-makna lain, sila lihat Taman Regent (nyahkekaburan)

Penjelasan sunting

 
Triton Fountain di Taman Queen Mary
 
Bandstand dan tasik bot di Taman Regent

Taman ini mempunyai jalan bulatan luar yang digelar Bulatan Luar (4.3 km) dan jalan bulatan dalam yang digelar Bulatan Dalam, yang mengandungi bahagian tended yang paling berhati-hati taman, Taman Queen Mary. Selain dari dua jalan berkaitan di antara kedua ini, taman ini dikekalkan untuk pejalan kaki. Di selatan, timur dan kebanyakan sisi-sisi barat taman dibaris dengan rumah berteres yang mewah dengan stucco putih direkabentuk oleh John Nash. Melalui bahagian utara taman adalah Terusan Regent yang mencantumkan Grand Union Canal ke bekas London Docks.

Taman 487 ekar (2.0 km²) ini adalah taman buka yang menyokong sejulat lebar kemudahan termasuk kebun, sebuah tasik dengan suatu heronry, waterfowl dan kawasan perbotan, pitches sukan, dan taman permainan kanak-kanak. Di hujung timur laut taman mengandungi Zoo London. Ada beberapa kebun-kebun awam dengan bunga dan tanaman spesimen, termasuk Taman Queen Mary di Bulatan Dalam, yang mana Teater Open Air terletak; Taman Itali rasmi dan Taman Inggeris di sudut tenggara taman; dan kebun-kebun St John's Lodge. Rumah Winfield, tempat tinggal rasmi Duta Besar A.S. ke United Kingdom, berdiri di laman swasta di bahagian barat taman. Berhampiran adalah Masjid Pusat London berkubah, lebih dikenali sebagai masjid Taman Regent, adalah suatu tanda tempat yang sangat ternampak dari beberapa bahagian taman.

Terletak di luar bahagian selatan Bulatan Dalam adalah Kolej Regent, suatu konsortium institut-institut pelajaran tinggi dan rumah kepada London Business School (LBS), dan juga European Business School London, British American College London (BACL) dan Webster Graduate School di antara yang lain.

Secara langsung utara dari Taman Regent adalah Bukit Primrose sebuah taman dengan pemandangan indah Westminster dan Bandaraya. Bukit Primrose adalah Taman Diraja dan adalah milik Sovereign bersamaan dengan kesemua Taman Diraja Crown Estate. Ia diperbaikikan oleh Royal Parks Agency dengan sesetengah input peripheral dari Majlis Camden dan Westminister.

Supposisi yang Bukit Primrose dimiliki dan diperbaiki oleh Corporation of London adalah tidak benar yang telah menjadi tajuk litigasi Crown di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.

Sejarah sunting

 
Teres Cumberland di bahagian timur Taman Regent adalah teres Nash terbesar yang dapat melihat taman.

Tanahnya, yang terdahulunya dikenali sebagai Taman Marylebone, telah menjadi harta Crown untuk beberapa abad, dan telah disewakan ke Dukes of Portland sebagai tempat pemburuan. Apabila sewanya tamat pada 1811 Prince Regent (kemudiannya Raja George IV) menugaskan arkitek John Nash untuk mencipta rancangan induk untuk kawasan tersebut. Nash pada mulanya membayangkan sebuah istana untuk Putera dan sebilangan villa detached megah untuk sahabat-sahabat baginda, tetapi apabila tujuan ini dibawakan ke tindakan dari 1818 ke hadapan, istana dan kebanyakan villanya dikeluarkan. Walau bagaimanapun, kebanyakan teres-teres rumah yang dicadangkan di sekitar pinggiran taman dibinakan. Nash tidak menyelesaikan kesemua reka bentuk rinci sendiri; dalam sesetengah kejadian, penyelesaian ditinggalkan ke tangan arkitek-arkitek lain seperti Decimus Burton muda. Skim Taman Regent telah diintegrasikan ke skim-skim lain dibina untuk Putera Regent oleh Nash, termasuk Jalan Regent dan Rumah Teres Carlton dalam suatu grand sweep rancangan bandar memanjang dari Taman St James ke Bukit Parlimen. Taman dibuka ke orang ramai pada 1845, pada mulanya untuk dua hari seminggu.

Taman Queen Mary di Bulatan Dalam telah dicipta pada 1930an, membawa bahagian taman Regent ini untuk kegunaan orang ramai pada pertama kali. Tempat ini terdahulunya telah digunakan sebagai tapak semaian dan kemudian disewakan ke Masyarakat Botanik Diraja. Pada 1982 suatu serangan pengganas IRA mengambil tempat di taman; bom telah diledakkan di bandstand, membunuh tujuh askar (lihat Letupan bom Taman Hyde Park dan Taman Regent). Padang-padang sukan, yang telah diletakkan semula dengan penyaliran yang tidak cukup selepas Perang Dunia Kedua, yang telah diletakkan semula di antara 2002 dan 2004, dan pada 2005 astaka sukan telah dibinakan.

Pada 7 Julai 2006 Taman ini telah mengadakan suatu acara untuk orang ramai mengigati peristiwa-peristiwa Letupan bom London 7 Julai 2005. Orang ramai meletakkan jubin mozek ke atas tujuh kuntum unggu. Kemudian ahli keluarga yang kehilangan ahli mereka meletakkan jubin kuning di tengah-tengah untuk menyelesaikan kerja mozek.

Sukan sunting

 
The Hub

Seragam besar sukan dimainkan di taman termasuk Tenis, Bola jaring, Atletik, Kriket, Softball, Rounders, bola sepak, Hoki, Australian Rules Football, Ragbi dan Ultimate Frisbee. Tambahan lagi, ada tiga taman permainan untuk kanak-kanak dengan penghadir, dan ada bot di tasik utama.

Sukan-sukan ini mengambil tempat di sebuah kawasan yang digelar Taman Utara, dan dipusatkan sekitar The Hub. Pavilion ini dan bilik tukar pakaian telah direkabentuk oleh David Morley Architects dan Price and Myers engineers dan dibuka oleh Ratu Elizabeth II pada 2005. Ia memenangi Anugerah IStructE untuk Struktur Masyarakat dan Kediaman pada 2006.

Taman ini telah dijadualkan untuk memainkan peranan penting pada Olimpik Musim Panas 2012, menjadi tuan rumah untuk besbol dan sofbal, tetapi sukan ini telah dikeluarkan dari aturcara Olimpik dengan kesan sejak 2012. Walau bagaimanapun perlumbaan basikal akan masih melalui Taman Regent.[1] Taman ini juga memainkan peranan tuan rumah London Camanachd yang mempunyai keadaan huru-hara shinty kebiasaan di sana.

Villa sunting

 
Rumah Winfield

Sembilan villa telah dibinakan di taman. Ia mengikuti senarai namanya seperti ditunjukkan pada peta London Christopher dan John Greenwood (edisi kedua, 1830) [2] Diarkibkan 2016-03-03 di Wayback Machine, dengan perincian nasib kemudiannya:

Berhampiran dengan pinggiran barat dan utara taman

  • Marquis Villa Hertford: kemudian dikenali sebagai St Dunstans; dibina semula sebagai Rumah Winfield pada 1930an dan sekarangnya tempat kediaman Duta Besar Amerika.
  • Rumah Grove: masih lagi kediaman swasta.
  • Hanover Lodge: dari 2005 berada di bawah pengembalian untuk pembaharuan kegunaan sebagai kediaman swasta. Baru-baru ini (2007) tajuk suatu Court Case (dimenangi oleh Majlis Bandaraya Westminster terhadap arkiteknya, Quinlan Terry, dan kontraktor, Walter Terry & Co) yang memerintah dua bangunan disenaraikan Grade II yang telah secara haram dirobohkan sementara hartanya disewakan ke Conservative peer, Lord Bagri. Sementara kediaman utama masih muncul, lodge tepi jalan neo-klasik tiada lagi berdiri.
  • Albany Cottage: dirobohkan. Tempatnya sekarang diduduki oleh Masjid Pusat London.
  • Rumah Holford (tidak ditunjuk pada peta Greenwood; tetapi sila lihat peta 1862 Stanford [3]): dibinakan pada 1832 utara Rumah Hertford, dan adalah terbesar dari kesemua villa pada masa itu. Dari 1856 ia diduduki oleh Kolej Taman Regent (yang kemudiannya dipindahkan ke Oxford pada 1927). Pada 1944 Rumah Holford dimusnahkan secara besar-besaran apabila suatu letupan bom jatuh ke tempat tersebut sewaktu World War II, dan ia telah dirobohkan pada 1948.

Sekitar Bulatan Dalam

  •  
    Lodge St. John
    St. John's Lodge: masih lagi sebuah kediaman swasta, tetapi sebahagian dari kebunnya sekarang adalah taman awam. Ini adalah peraturan dengan pemilik=pemilik Lodge yang telah membenarkan bahagian utama kebun mereka untuk dinikmati oleh orang ramai.
  • The Holme: masih lagi kediaman swasta. Kebunnya dibuka beberapa setahun melalui Skim Kebun Kebangsaan. [4]
  • Villa Selatan: Tempat Balai Cerap George Bishop[5] (IAU code 969), dibinakan pada 1836 berhampiran rumah dan beralat dengan refraktor Dolland 7-inci. Hind, Vogel, Marth, Talmage, Pogson, dan Dawes observed there. Balai cerap ini ditutup apabila Bishop meninggal dunia pada 1861, dan alat-alat dan kubah telah dialihkan ke Meadowbank, Twickenham pada 1863. Balai Cerap Twickenham tutup pada 1877 dan alat-alatnya diberikan ke Balai Cerap Diraja Naples (Osservatorio Astronomico di Capodimonte). Villa Selatan sekarang digantikan dengan Kolej Regent, sekarang salah satu dari dua kelompok bangunan terbesar di taman sebelah Zoo London.

Berhampiran pinggir timur taman

  • Villa Sir H. Taylor: dirobohkan; tempatnya sekarang sebahagian dari taman terbuka.

Suatu sejarah kediaman St. John's Lodge, The Holme dan Hanover Lodge diterbitkan oleh pemilik-pemilik pada 2007 bersamaan dengan sesetengah aspek sejarah litigasi mengelilingi harta-harta ini, termasuk letupan bom IRA pada bandstand berhampiran di Holme Green.

Di antara 1988 dan 2004 enam buah villa telah dibinakan oleh Crown Estate di pinggir barat laut taman, di antara Bulatan Luar dan Terusan Regent. Mereka direkabentuk oleh Quinlan Terry dalam pelbagai gaya-gaya dan dinamakan pada berikutnya: villa Corinthian, Gothick, Ionic, Regency, Tuscan dan Veneto. [6]

Lebih Tarikan Taman sunting

Muka indah Park Crescent oleh John Nash telah dikekalkan, walaupun bahagian dalam telah dibinakan semula sebagai pejabat-pejabat pada 1960an.

Pengangkutan sunting

Tiub Terdekat sunting

 
Park Crescent secara langsung berada di atas stesen tiub Taman Regent.

Keretapi terdekat sunting

Taman Regent yang Lain sunting

Ada juga beberapa Taman Regent pada di sebilangan bandar lain. Kolej Taman Regent adalah sebuah Permanent Private Hall di Universiti Oxford (ia telah diletakkan di dalam Rumah Holford di Taman Regent dari 1856 ke 1927). Taman Regent juga adalah nama suatu kawasan kejirnan di Toronto, Ontario, juga dikenali sebagai projek perumahan masyarakat utama pertama di Kanada.

Rujukan sunting

  • Weinreb, B. and Hibbert, C. (ed) (1995) The London Encyclopedia Macmillan ISBN 0-333-57688-8
  • Wheatley, Henry Benjamin and Cunningham, Peter "London, Past and Present: It's History, Associations, and Traditions, Vol. III"

Pautan luar sunting


Koordinat: 51°31′56″N, 0°09′24″W