Taman anjing ialah taman untuk anjing bersenam dan bermain tanpa cawak dalam persekitaran terkawal di bawah pengawasan pemiliknya. Taman ini mempunyai ciri berlainan, sungguhpun biasanya menyediakan pagar 4' ke 6', jalan masuk dan jalan keluar berpagar dua terpisah, penyaliran cukup, bangku untuk manusia, teduhan untuk hari panas, tempat letak kenderaan dekat dengan tapak, air, alat untuk menyodok dan membuang najis haiwan di dalam tong sampah tertutup, dan penyelenggaraan tetap dan pembersihan tanah. Taman anjing mungkin juga menyediakan capaian kerusi roda, kolam untuk renangan dan lingkungan terpisah untuk anjing kecil.

Jejalur anjing Tompkins Square Park yang baru diubah suai merupakan yang pertama di Bandar Raya New York, dan baru dinamai satu daripada lima taman anjing teratas di Amerika Syarikat Dog Fancy magazine.
Anjing bermain di Taman Anjing Kawasan Milwaukee.


Bangku taman atau apa yang dipanggil kerusi taman adalah salah satu elemen terpenting dalam perabot bandar. Untuk mempunyai sebuah bandar yang indah dan juga untuk memberikan rasa selesa dan kesejahteraan kepada warganegara, adalah penting untuk memberi perhatian kepada elemen perabot bandar ini dan menyediakannya dengan secukupnya di bandar. Berehat dan menghabiskan masa di kawasan hijau dan taman adalah salah satu perkara yang memberi keselesaan kepada rakyat.

Memasang bangku di taman membolehkan orang ramai dari semua peringkat umur menikmati persekitaran taman yang indah. Bangku taman digunakan untuk berehat sambil berjalan, menggunakan oksigen dan suasana yang menggalakkan, menghabiskan masa dengan rakan-rakan, belajar di taman, dll.

Pada orang tua yang tidak dapat berjalan banyak di taman dan bersenam, memasang bangku taman mempunyai kesan yang ketara dalam meningkatkan semangat orang-orang ini. Malah, sebahagian besar memisahkan orang daripada pengasingan dan mengurangkan rasa kebimbangan dan kemurungan dalam masyarakat adalah mungkin melalui penyediaan perabot taman yang sesuai.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting