Tampan angin adalah barisan pokok atau semak yang mematahkan angin dan memberikan perlindungan kepada bangunan, tanaman atau tanaman daripada angin kencang. Ia biasanya ditanam di tepi-tepi padang dan ladang. Jika ditanam dengan tempat yang betul, tampan angin di keliling sebuah rumah dapat mengurangkan pemanasan dan menjimat tenaga. Tampan angin juga ditanam untuk membantu menahan salji dari hanyut ke atas jalan dan juga halaman. Manfaat lain termasuk memberikan habitat untuk hidupan liar dan di sesetengah kawasan, pokok-pokok dituai untuk hasil kayu.

Pandangan udara penahan angin padang di Dakota Utara.
Tampan angin di jalanan.

Kegunaan lanjut untuk sebuah lingkaran perlindungan adalah untuk melindung sebuah ladang dari suatu jalan atau laluan kenderaan utama. Ini memperbaiki landskap perladangan dengan mengurangkan serbuan penglihatan dari lebuh raya, mengurangkan bising dari trafik dan memberikan suatu batasan selamat di antara haiwan ternakan dan jalan.

Projek kawasan perlindungan utama sunting

Jalur hutan ditanam pada skala terhad bermula tidak lebih awal daripada kurun ke-19. Sesetengah jalur hutan awal, seperti Kawasan Perlindungan Genko pada lewat kurun ke-19 di Ulyanovsk Oblast Rusia, telah kini diumumkan tempahan alam semulajadi.

Projek penanaman hutan melibatkan penanaman skala besar kawasan perlindungan lebih daripada sekali dicadangkan oleh para kerajaan untuk mengurangkan hakisan tanah dan memperbaiki mikrocuaca pada sama ada kawasan-kawasan pertanian tidak berpokok.


  • Ameri Syarikat: Projek "Great Plains Shelterbelt" WPA kepunyaan Presiden Franklin Delano Roosevelt, yang dilancarkan pada 1934 sebagai suatu rancangan bercita-cita tinggi untuk mengubahsuaikan cuaca dan mencegah hakisan tanah di negeri-negeri Great Plains, dan pada 1942 menyebabkan penanaman 30,233 kawasan perlindungan mengandungi 220 juta pokok yang menganjur sebanyak 18,600 batu.[1]
  • China: Tembok Hijau China, sebuah projek diniatkan untuk menanam 4,800 km dari kawasan perlindungan di sepanjang China Utara pada 2074.

Projek kawasan perlindungan skala kecil telah dicadangkan tempat lain, contohnya di India.[6][pautan mati]

Lihat juga sunting

 
Sebuah poster promosi penahan angin Jeman Timur, 1952

Rujukan sunting

  1. ^ R. Douglas Hurt. "Forestry on the Great Plains, 1902-1942." Accessed 2009-05-25.
  2. ^ "Circling the Globe with Trees". Agriculture and Ari-Food Canada. March 16, 2009. Dicapai pada 2009-09-03.
  3. ^ Wark, Wayne (2006). "Prairie Farm Rehabilitation Administration". The Encyclopedia of Saskatchewan. Great Plains Research Centre. Dicapai pada 2009-09-03.
  4. ^ Cherry, Evelyn (1943). "Windbreaks on the Prairies". Documentary film. National Film Board of Canada. Dicapai pada 26 November 2009.
  5. ^ "Russia and the Soviet Union", di Shepard Krech, John Robert McNeill, Carolyn Merchant, Encyclopedia of World Environmental History. Routledge, 2004. ISBN 0-415-93733-7. p. 1077
  6. ^ Anti-tsunami measures in Tamil Nadu create storm