Tarian Hadrah berasal dari negeri Parsi. Hadrah juga berasal dari perkataan Arab iaitu dikir yang disertai oleh Kompang atau Rebana Kecil. Menurut Profesor Taib Osman, Hadrah adalah sejenis puisi rakyat yang mempunyai unsur-unsur keagamaan contohnya, puisi atau lagu yang dinyanyikan ketika orang Madinah menyambut ketibaan Nabi Muhammad (s.a.w) dari Mekah yang dikenali sebagai lagu 'Talla-an Badrun' alaina'.

Malaysia sunting

Di Malaysia, kesenian tarian Hadrah mula diperkenalkan sekitar tahun 1910 di Pulau Pinang. [1] Selepas itu, tarian Hadrah menjadi amat popular pada tahun 1950-an dan 1960-an, terutamanya bagi penduduk di Utara Semenanjung Malaysia seperti Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang. Di Selatan Semenanjung Malaysia, Hadrah ini lebih dikenali sebagai 'Kompang', sementara di Pantai Timur pula lebih dikenali sebagai 'Rebana Kencang'. Satu kumpulan mungkin mengandungi antara 15 hingga 30 orang dan mereka ini muncul dahulu sambil menyanyi dan menari serta memukul kompang. Satu kumpulan lagi yang terdiri daripada dua orang penari lelaki dewasa tetapi berpakaian wanita akan keluar menyanyi dan menari di pertengahan persembahan hadrah ini.

Indonesia sunting

Selain itu, tarian Hadrah, yang merupakan kombinasi dari kebudayaan Islam terutama Timur dan Jawa Tengah turut popular di Indonesia. Gerakan tarian ini adalah dinamika gerakan Rebana pengocok Terbang bebas di awal, namun, pada tahun 1990 beberapa Surabaya, Gresik, Sidoarjo koreografer gerakan dinamis gabungan. (Tari Hadrah, merupakan suatu pengembangan Kesenian musik hadrah Yang islami Artikel Baru nuansa Kental. Tarian Suami paduan merupakan sector Islam kususnya Timur Tengah dan DKI, PADA awalnya kemanusiaan Suami merupakan Gerakan Gerak dinamis para pemukul rebana terbang Secara Bebas sesuai penabuh terbang namun PADA. years 1990 beberapa Penata koreografer surabaya, gresik, sidoarjo menyelaraskan Gerakan dinamis.)

Pengocok menciptakan sebuah tari dalam gerakan diatur dengan baik dan menemani dengan musik dan Terbang Jidor, umumnya, lengkap dengan lagu Puji kepada Allah dan saran untuk kehidupan sehari-hari manusia.

Hadrah musik juga digunakan sebagai upacara pernikahan dan adat lainnya / upacara prosesi dalam upacara syukur manifestasi dari host, karena bersifat dinamik dan bergembira, sehingga musik dan tarian ini adalah orang formany sangat menarik.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting