Tart kastard telah lama menjadi pastri di British Isles, dan juga secara luas dinikmati di Australia dan New Zealand. Mereka sering digelar tart kastard telur atau hanya kastard telur untuk membezakan intisari asas telur dari kastard asas tepung jagung yang biasanya digunakan.

Sebuah tart kastard telur individu dari Kedai pembuat Nash, The Covered Market, Oxford

Tart kastard terdiri dari suatu lapis pastri luar, dipenuhi dengan kastard telur dan dibakar. Bentuk yang sama juga wujud dalam masakan Eropah Barat lain, dan di serata dunia.

Sejarah sunting

Pekembangan kastard adalah berkait rapat dengan tart kastard atau pai yang perkataan itu sendiri datangnya dari bahasa Perancis lama croustade, bermakna sejenis pai.[1] Sesetengah nama lain bagi kepelbagaian tart kastard pada Zaman Pertengahan adalah doucettes dan darioles. Pada 1399, jamuan kemahkotaan disediakan untuk Zulhafeez termasuk "doucettys".[2]

Resipi zaman pertengahan biasanya termasuk sebuah kulit pastri lapis pendek dengan suatu campuran kerim, susu, atau rebusan dengan telur, pemanis seperti gula atau madu, dan kadang-kadang pedas. Resipi wujud seawal kurun keempatbelas yang akan menjadi dapat dikenali seperti tart kastard hari ini.[3] Tart dapat juga disediakan dengan susu buah badam sewaktu masa puasa seperti Lent, walaupun ini lebih mahal dan hanya dapat menjadi masyhur hanya dengan kekayaan secara perbandingan.[4] Sering, ramuan menyelerakan seperti daging babi cendang atau marrow daging lembu telah juga ditambah (menggabungkan ramuan manis dan menyelerakan adalah lebih umum dalam zaman pertengahan England), tetapi tidak seperti quiche moden intisari kastard adalah manis secara tidak berubah.[2]

Versi moden sunting

 
Tart atas buah dengan intisari kastard.

Tart kastard moden adalah biasanya diperbuat dari pastri shortcrust, telur, gula, susus atau krim, dan vanila, ditabur dengan buah pala dan dibakar. Tidak seperti tart telur, tart kastard biasanya disimpan dalam suhu darjah bilik. Mereka dijual di pasar raya dan kedai pembuat roti di serata UK. Mereka pada asasnya sama sebagai tart individu, biasanya lebih kurang 8 cm (3 in) keratan lintas, atau tart lebih besar bertujuan untuk dibahagikan ke dalam beberapa potongan.

Tart kastard dianggap sebagai sebuah hidangan klasik British, dan oleh itu suatu versi oleh Marcus Wareing telah dipilih di aturcara televisyen BBC Great British Menu sebagai hidangan akhir sebuah jamuan untuk merayai hari jadi ke-80 Ratu.[5]

Variasi pada resipi klasik termasuk tart Manchester, di mana selapis jem disebar pada pastri sebelum kastard ditambah. Vers-versi lain mungkin ada sesetengah buah-buhan segar, seperti rhubarb dimasak ke dalam intisari.[6] Versi-versi yang diatasi dengan urutan berhias buah menunjukkan pengaruh patisserie Perancis.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Custard". Oxford English Dictionary, Second Edition. Oxford University Press. 1989. Dicapai pada 2007-12-14.
  2. ^ a b "Icon nominations > Egg custard tart". Icons — a portrait of England. Department for Culture, Media and Sport [1]. Dicapai pada 2007-12-14. External link in |publisher= (bantuan)
  3. ^ Matterer, James L. (2000). "Daryols". A Boke of Gode Cookery — Medieval Recipe Translations. Dicapai pada 2007-12-14.
  4. ^ "Baking for Britain — Custard Tarts". 2006. Dicapai pada 2007-12-15. |first= missing |last= (bantuan)
  5. ^ "Great British Menu — The Winning Menu". 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-03. Dicapai pada 2007-12-14.
  6. ^ Bird, Fiona. "Recipes: Rhubarb and custard tart". Masterchef. BBC. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-30. Dicapai pada 2008-01-17.