Tart telur atau tart kastard telur ialah pastri yang boleh didapati di Hong Kong dan negara Asia lain. Tart terdiri daripada suatu lapisan luar pastri yang dipenuhi dengan kastard telur dan dibakar.

Tart telur

Cina Tradisional: 蛋撻
Cina Ringkas: 蛋挞
Maksud harfiah: tart telur

Sejarah sunting

Tart kastard diperkenalkan di Hong Kong pada 1940-an oleh Cha chaan teng. Tart kemudiannya diperkenalkan di kedai kopi barat dan bakeri untuk bersaing dengan restauran dim sum, khususnya untuk yum cha.[1] Sewaktu kebangkitan ekonomi zaman 1950-an dan 1960-an, Lu Yu (陸羽, Pinyin: Lù Yǔ) mengambil pimpinan dengan tat telur kecil.[1] Yang ironiknya, tart telur kecil kini adalah sebuah hidangan dim sum umum dan biasanya adalah lebih manis daripada yang dihidang di bakeri.

Satu teori mencadangkan tart telur Cina adalah penyesuaian tart Inggeris dengan intipati kastard. Guangdong telah lama berada rantaunya di China dengan hubungan yang paling kerap dengan barat, khususnya Britain. Sebagai bekas tanah jajahan British, Hong Kong menggunakan sesetengah masakan British. Satu lagi teori mencadangkan bahawa tart telur berubah dari pastri tart telur Portugis yang lebih mirip, dikenali sebagai pastel de nata, mengembara ke Hong Kong melalui tanah jajahan Portugis Macau.

Gabenor yang terakhir Christopher Patten adalah seorang penggemar tart telur di Hong Kong.

Masakan Hong Kong sunting

Hari ini, tart telur datang dalam banyak variasi dalam masakan Hong Kong, termasuk tart putih telur, tart susu, tart madu-telur, tart perisa halia yang dua-dua disebutkan adalah variasi kastard susu tradisional dan kastard telur, yang biasanya dihidang dalam cha chaan teng, tart coklat, tart perisa teh hijau, dan juga tart sarang burung).

Keseluruhannya, tart telur Hong Kong mempunyai dua jenis utama salutan luar: pastri kerak pendek dan pastri pap, mengikut tradisi diperbuat dengan minyak babi daripada mentega atau lelemak. Kebanyakan penulen makanan China Hong Kong berpegangkan bahawa tart telur diperbuat dengan pastri pap adalah lebih tinggi dianggap.

Tidak seperti tart kastard Inggeris, susu biasanya tidak ditambah pada kastard telur, dan tart tidak ditabur dengan buah pala tanah atau kayu manis sebelum dihidang. Ia juga menghidang panas dipaip (lebih disukakan) daripada suhu darjah bilik seperti tart kastard Inggeris.

Masakan Portugis sunting

 
Pastéis de nata di Macau

Tart telur Portugis dikembangkan dari "pastel de nata", pastri kastard Portugis yang terdiri dari kastard dalam sebuah crème brûlée- seperti fesyen dikaramelkan ketekalan dalam sebuah salutan pastri pap. Ia dicipta lebih daripada 200 tahun yang lalu oleh Catholic Sisters di Biara Jerónimos (Portugis: Mosteiro dos Jerónimos) di Belém di Lisbon [2]. Casa Pastéis de Belém adalah kedai pastri pertama di luar biara untuk menjual pastri ini pada 1837, dan ia kini sebuah pastri masyhur di setiap kedai pastri di keliling dunia dimiliki oleh keturunan Portugis.

Tart telur Portugis dikenali di Macau (Bahasa Cina: 葡式蛋撻pinyin: Pú-shì dàntà, lebih umum hanya sebagai 葡撻, Pinyin: Pútà) berasal dari Lord Stow's Café di Coloane, dimiliki oleh seorang Briton bernama Andrew Stow. Stow mengubahsuaikan resipi pastel de nata menggunakan teknik membuat tart kastard Inggeris [3]. Ia sejak itu menjadi diadakan di beberapa kedai membuat roti, dan juga kedai makan Macau dan kedai makan KFC di China, Hong Kong, Singapura, Korea Selatan[4], dan Taiwan. Ada sebuah kegilaan tart telur di Singapura dan Taiwan pada lewat 1990an.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Origin of eggtart". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-09. Dicapai pada 2010-04-01.
  2. ^ csmonitor
  3. ^ lordstow
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-08. Dicapai pada 2010-04-01.

Pautan luar sunting

Templat:Macanese cuisine