Teh ais adalah satu bentuk teh sejuk, sering disajikan dalam gelas dengan ais. Ia mungkin atau mungkin tidak manis. Teh ais adalah juga satu minuman bungkus yang popular. Ia boleh dicampurkan dengan berperisa sirap, dengan perisa biasa termasuk lemon, pic, raspberi, limau, dan ceri.

Teh ais dengan lemon.
Teh ais dituang

Selain teh sebenar, herba-herba lain adalah juga kadang-kadang disajikan dengan sejuk dan dirujuk sebagai teh ais (herba). Teh ais tidak manis kadangkala dibuat oleh satu rendaman daun teh panjang pada suhu yang lebih rendah (sejam dalam matahari lawan 5 minit pada 80-100°C). Tambahan juga, kadangkala ia adalah juga dibiarkan untuk semalaman di dalam peti sejuk.

Kelainan budaya sunting

 
Kuib ais dalam gelas tea ais Kanada, dibuat daripada sari
 
Teh ais di Malaysia

Austria sunting

Teh ais adalah amat popular dalam Austria, walaupun nama biasa adalah teh ais berbanding teh diliputi ais. Perbadanan "Rauch" Austria adalah satu daripada pengeluar-paling popular.

Malaysia sunting

Di rantau Asia tenggara, teh ais merujuk kepada air teh bersusu yang dicampurkan dengan ais. Ia merupakan minuman yang digemari di kawasan tropika. Teh ais biasanya kerap menjadi pilihan pada keadaan cuaca yang panas, bagaimanapun ia tetap menjadi pilihan sepanjang masa untuk rakyat tempatan.

Teh ais dan teh tarik merupakan minuman yang sepadan dengan hidangan nasi lemak dan roti canai yang terdapat di warung dan kedai mamak.

Switzerland sunting

Sebuah syarikat daripada Pergunungan Alps Switzerland telah membuat teh ais herba sendiri. Teh ais herba ini diperbuat daripada teh hitam, gula, jus limau dan pudina, melissa officinalis, verbena, chamomile, stinging nettle, lady's mantle.[1]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

 
Wikibooks
Cookbook Wikibooks mempunyai maklumat lanjut mengenai:
 
Wikibooks
Cookbook Wikibooks mempunyai maklumat lanjut mengenai: