Telekom Malaysia Berhad (TM, MYX: 4863) merupakan syarikat telekomunikasi Malaysia dan ketiga terbesar di dunia. TM memegang hak monopoli untuk penyediaan rangkaian telefon talian darat serta mempunyai pegangan yang kukuh dalam pasaran komunikasi telefon mudah alih setelah mengambil alih Celcom Berhad dan menggabungkannya dengan perkhidmatan mudah alih sendiri, TMTouch.

Telekom Malaysia Berhad
تيليكوم مليسيا برحد
Jenis/bentuk sahAwam
IndustriTelekomunikasi
DitubuhkanDikorporatkan pada 1984; 40 tahun yang lalu (1984)
Ibu pejabatMenara Telekom, Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh penting
  • Dato' Zainal Abidin Putih (Pengerusi)
  • Amar Huzaimi Md Deris (Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan)
KeluaranPerkhidmatan Telekomunikasi
Hasil RM 12.087 bilion (2017)[1]
Pendapatan kendalian RM1.101 bilion (2017)[2]
Bilangan kakitangan26,407 (2017)[3]
Syarikat indukVodafone Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.tm.com.my
Facebook: myTMgroup Twitter: mytmgroup Instagram: mytmgroup LinkedIn: telekom-malaysia Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

TM juga memiliki anak syarikat yang menawarkan perkhidmatan internet (TM Net) yang menawarkan perhubungan jalur nipis dan jalur lebar. Perhubungan jalur lebar disalurkan melalui DSL di bawah jenama TMNet Streamyx. Oleh sebab hampir memonopoli[perlu rujukan] kesemua perkhidmatan perhubungan pengguna akhir, TMNet juga merupakan satu-satunya penyumbang jalur lebar DSL broadband di negara ini[perlu rujukan].

Sejarah sunting

Sebelumnya ia merupakan sebuah badan kerajaan, namun Jabatan Telekom Malaysia diperbadankan dan diswastakan pada 12 Oktober 1984 dan ia dikenali sebagai Syarikat Telekom Malaysia Berhad. TM telah disenaraikan dalam Bursa Malaysia pada 9 September 1990.

Penubuhan dan tahun-tahun terawal sunting

British, yang mempunyai kehadiran di Malaysia dari abad ke-18, bertanggungjawab bagi membuka kemudahan telekomunikasi terawal di negara ini, yang dari semasa ke semasa berkembang menjadi TM. Pertama pemasangan rangkaian telegraf di bawah Jabatan Pos & Telegraf, telefon turut disenarai dalam abad ke-19, Magneto tangan engkol terawal mengendalikan peranti yang digunakan di Perak pada tahun 1880-an. Pertukaran telefon awam pertama di negara ini juga telah ditubuhkan di Ipoh, pada tahun 1902.

Pada tahun 1891, telefon mula bertapak di Kuala Lumpur. Pada awal abad ini, garis telefoni utama dari Province Wellesley (Seberang Prai) di Pulau Pinang ke Johor Bahru telah dibina, dan pada tahun 1915 kabel bawah tanah yang pertama telah dibentangkan menghubungkan Ipoh, Taiping, Kampar dan Teluk Anson.

Bersama-sama dengan peningkatan perdagangan dan pembangunan perbandaran, bilangan pelanggan telefon di Semenanjung Malaysia meningkat dengan ketara. Menjelang 1930, untuk berurusan dengan jumlah trafik telefoni, pertukaran magneto automatik telah ditugaskan di Kuala Lumpur di Jalan Weld. Dalam tahun 1930-an, semua pertukaran telefon dalam Sistem Trunk Malayan boleh berkomunikasi dengan bursa di Jawa, Filipina, Amerika Syarikat, Kanada dan Mexico menggunakan pemancar radio-telefon gelombang pendek. Menjelang akhir dekad ini, Terminal Radio Marconi telah dipasang di Pertukaran Telefon Kuala Lumpur untuk mengendalikan panggilan di luar negara.

Banyak infrastruktur telekomunikasi ini telah rosak semasa Perang Dunia Kedua dan penjajahan Jepun. Pada tahun 1946, apabila British semula ditubuhkan kedudukan mereka di Tanah Melayu, mereka dibaiki laluan utama, dipulihkan tiang telefon jatuh dan memasang wayar tembaga yang telah sama ada telah rosak atau dicuri. Semasa Pendudukan Jepun, Jabatan Pos & Telegraf telah berpecah kepada dua unit yang berasingan. Apabila British kembali, mereka pada mulanya semula bersatu-dua entiti, tetapi usaha ini tidak kekal lama. Bersama-sama dengan pembentukan Malayan Union pada 1 April 1946, Jabatan Telekom Malaysia dan Jabatan Perkhidmatan Pos diwujudkan, dengan bekas telegraf mengawal, telefon dan perkhidmatan tanpa wayar dan mel menghadap kedua, kiriman wang dan akaun simpanan.

Semasa Darurat (1948-1960), terdapat tumpuan kepada menyediakan pautan komunikasi untuk pihak polis dan angkatan tentera. Ini termasuk pemasangan stesen radio di dalam hutan serta Kekerapan Sangat Tinggi (VHF) radiotelefoni melalui rangkaian keadaan biasa. Pada tahun 1953, semua stesen perhentian bukit diperlukan untuk rangkaian VHF polis telah selesai, membolehkan setiap balai polis dan kenderaan polis untuk berkomunikasi dengan ibu pejabat dan antara satu sama lain. Perkhidmatan radio polis telah dianggap sebagai skim yang terbesar seumpamanya di dunia.[4]

Pada masa yang sama, walaupun Pekerjaan, aktiviti perdagangan mula berkembang dan permintaan untuk perkhidmatan telekomunikasi makin bertambah banyak. Ini memerlukan Kerajaan tingkat tiga yang akan dibina di bangunan pertukaran telefon di Kuala Lumpur. Bersama-sama dengan isu 10 syiling peratus, pondok telefon mula muncul di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Dari tahun 1950 hingga 1953, pendapatan Jabatan lebih daripada dua kali ganda daripada $ 8.000.000 $ 17 juta bilangan telefon dipasang meningkat daripada 20,000 kepada 39,000. Oleh itu, batang dan persimpangan rangkaian berkembang, dan bilangan stesen radio meningkat sebanyak 10 kali ganda kepada lebih daripada 1,000. Pada tahun 1953, juga, Pertukaran Auto Pulau Pinang telah membuka katering untuk 5000 baris. Pada tahun 1954, Main Trunk Route menghubungkan Singapura ke Melaka, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang telah siap. pertukaran Satelit mula muncul. Dalam tempoh ini, sambungan antarabangsa juga telah meningkat, yang menghubungkan Malaysia dengan negara lain di dunia.

Apabila kemerdekaan pasti akan berlaku, program Malayanisation komprehensif telah memulakan untuk memastikan Jabatan akan terus dijalankan oleh kakitangan tempatan yang berkebolehan. Dari seawal 1954, tidak kurang daripada 21 rakyat Malaysia yang mengikuti pengajian dalam bidang yang berkaitan telekomunikasi di Britain dan Australia. Bilangan mereka telah dirangsang oleh belia mendaftar di Sekolah Latihan Gracelyn Jabatan.

Pertumbuhan sunting

Berikutan kemerdekaan negara pada tahun 1957, Jabatan Telekom Malaya telah ditukar nama kepada Jabatan Telekom. Salah satu tugas pertama adalah untuk memberi kemudahan telekomunikasi di seluruh negara, sebagai sebahagian daripada Rancangan Pembangunan Luar Bandar. Pautan gelombang mikro radio telah diwujudkan, pada 1962, melitupi kebanyakan kawasan bandar di Semenanjung Malaysia. Pada tahun 1962 juga, Kerajaan telah mengambil kawalan panggilan dari Cable & Wireless, yang beroperasi perkhidmatan telekomunikasi luar negara Malaysia selama hampir 10 tahun. pelanggan pendailan (STD) diperkenalkan, membolehkan pemilik telefon di Kuala Lumpur untuk memanggil Singapura secara langsung, tanpa perlu melalui operator, dengan menggunakan pautan gelombang mikro radio jarak jauh pertama. panggilan luar negara telah dipertingkatkan lagi dengan Seacom, yang merupakan sebahagian daripada Skim Kabel Komanwel.[5] Pada tahun 1961, Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura menjadi rakan kongsi dalam inisiatif ini, dengan Malaya melabur kira-kira $ 12 juta pada ia. Fasa pertama Seacom antara Singapura dan Jesselton (Kota Kinabalu), di Sabah, telah dibuka pada 15 Januari 1964. Pada 30 Mac 1967, keseluruhan sistem telah ditugaskan.

Rangkaian gelombang mikro yang semakin berkembang membolehkan Jabatan Telekom untuk melancarkan perkhidmatan televisyen di Semenanjung Malaysia pada tahun 1963, dengan menggunakan sistem yang sama. Walaupun Radio Televisyen Malaysia (RTM) yang mengawal kandungan TV tempatan, Jabatan Telekom menguruskan penghantaran ketuhar gelombang mikro dari studio ke rumah.

Kerana sebelum 1963, Sabah dan Sarawak bukan sebahagian daripada Persekutuan Tanah Melayu, perkhidmatan telekomunikasi di negeri-negeri Malaysia Timur telah diuruskan secara bebas, oleh Jabatan Telekomunikasi Sabah dan Sarawak. Pada tahun 1968, jabatan ini digabungkan dengan Semenanjung Malaysia untuk membentuk Jabatan Telekom Malaysia.

Pada tahun 1970, mengembangkan lagi hubungan antarabangsa Malaysia, stesen satelit bumi dibina di Kuantan untuk komunikasi melalui satelit Indian Ocean Intelsat III. Stesen, berharga $ 9 juta, telah siap pada rekod 12 bulan oleh sebuah syarikat tempatan sepenuhnya. Stesen ini adalah untuk berkhidmat telefon, telegraf dan teleks komunikasi terutamanya luar, namun ia juga meningkatkan penerimaan program televisyen antarabangsa.

Pada tahun 1975, Pertukaran Telex Antarabangsa telah dibuka, membolehkan perniagaan untuk menghantar telex. Empat tahun kemudian, perkhidmatan International Direct Dialing (IDD) telah diperkenalkan dan pertukaran elektronik pertama telah ditugaskan di Johor Bahru. Jumlah pembangunan baru adalah seperti yang, pada awal tahun 1980, Jabatan telah dipaksa untuk melantik kontraktor untuk membantu membina barisan baru dan memperluaskan rangkaian kabel.

Dari segi sistem, tahun 1985 adalah titik perubahan. Ini adalah apabila automatik Telefon Menggunakan Radio (ATUR) 450 - pelopor terawal di Malaysia dengan perkhidmatan mudah alih hari ini - telah diperkenalkan. Perkhidmatan ini memberi liputan yang hampir universal dengan pemasangan lima pertukaran telefon mudah alih dan banyak stesen pangkalan radio. Berdasarkan teknologi Scandinavia, perkhidmatan yang terbukti menjadi popular, meningkatkan kira-kira $ 50 juta dalam pendapatan dalam tempoh dua tahun.

Selaras dengan agenda penswastaan Kerajaan, dan bagi mengiktiraf manfaat Jabatan Telekom akan menikmati tiada halangan untuk menggunakannya oleh dasar dan bajet, langkah-langkah ke arah ini telah memulakan awal pada tahun 1985. Pada 1 Januari 1987, Syarikat Telekom Malaysia (STM) yang dikorporatkan telah diwujudkan, di bawah Akta Perkhidmatan Telekomunikasi (Syarikat Pengganti) 1985. Syarikat itu segera berhadapan dengan pelbagai cabaran termasuk hutang yang besar, inventori yang telah digunakan selama bertahun-tahun dan tenaga kerja yang masih beroperasi pada mentaliti penjawat awam. Walaupun syarikat itu telah memulakan program yang komprehensif untuk mengubah organisasi, dengan tumpuan kepada perkhidmatan pelanggan, keputusan mengambil masa. Sesetengah pelanggan tidak puas hati juga mencadangkan bahawa persaingan dibenarkan dalam industri untuk meningkatkan taraf.

Cabaran diketepikan, STM terus menerima pakai teknologi baru kerana mereka muncul dan menawarkan ini kepada pelanggannya. Corporate Information Superhighway (COINS) telah dilancarkan, tulang belakang gentian optik dikaitkan global mampu menghantar isyarat digital pada 10 Mbit/s, yang merupakan antara yang paling cepat penyampaian di dunia. Pada masa yang sama, proses mengubah rangkaian Main Trunk Route dari analog kepada digital bermula, dan telah siap pada tahun 2000. Transformasi ini menerima rangsangan apabila kabel gentian optik dasar laut Kuantan-Kota Kinabalu yang berharga RM150 juta mula beroperasi. Buat pertama kali juga, STM melabur dalam sistem kabel dasar laut gentian optik yang menghubungkan Malaysia, Singapura, Hong Kong, Taiwan dan Jepun. Setiap gentian optik dalam sistem kabel itu boleh membawa trafik di 560 Mbit/s, bersamaan dengan 30,000 panggilan telefon serentak.

Langkah logik sebelah penampan kewangannya adalah untuk menjalani penyenaraian. STM telah disenaraikan pada 7 November 1990, mencapai nilai pasaran sebanyak RM27 bilion atau 10% daripada jumlah permodalan pasaran Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia). Jumlah perdagangan adalah seperti yang BSKL terpaksa menggantung aktiviti di saham selama 10 minit untuk menghalang sistem daripada kesesakan, kerana ia tidak dapat mengendalikan bilangan semata-mata pesanan masuk.

Mengikuti penyenaraiannya, STM telah berkembang yang dikenali sebagai Telekom Malaysia Berhad (TMB), dan Syarikat menolak ke hadapan dengan produk-produk baru untuk meningkatkan asas pelanggannya, perkhidmatan seperti TELECAJ, pilihan pengebilan bagi mereka yang mengembara banyak melancarkan; Malaysia Direct untuk mereka yang melancong ke luar negara; dan Telestock, kemudahan "dial-up" untuk mendapatkan "up-to-date" harga saham. Pada tahun 1992, ia memperkenalkan kemudahan persidangan video di seluruh negara serta Centrex, sistem PABX maya yang membolehkan organisasi yang lebih besar pilihan untuk berfungsi tanpa pengendali, membolehkan pelanggan untuk mencapai kakitangan secara langsung. Pada tahun 1993, rangkaian penghantaran digital di seluruh negara dan projek perintis Rangkaian Digital Perkhidmatan Bersepadu (ISDN) telah selesai.

Perkhidmatan Mudah Alih Selular sunting

 
Logo lama Telekom Malaysia daripada 2006 hingga 2022

Malah sebelum penyenaraian, STM telah memasuki ke dalam perkongsian dengan Kumpulan Fleet untuk melancarkan Celcom, sistem mudah alih swasta pertama negara (ART 900) menggunakan Total Access Communication System Ericsson (TACS). Sistem mudah alih swasta diperlukan untuk menambah ATUR, yang tidak lagi dapat mengendalikan jumlah trafik ia menerima. Tidak lama kemudian, STM telah menjual pegangan 51% dalam Celcom kepada Alpine Resources, dengan wawasan untuk memulakan perusahaan mudah alih sendiri berdasarkan Advanced Mobile Phone System berpangkalan di Amerika Syarikat (AMPS). Selepas itu, Kerajaan mengedarkan enam lesen Sistem Global untuk Komunikasi Mudah Alih (GSM), tetapi tidak seorang pun daripada ini adalah untuk STM. Hanya pada tahun 1996 yang STM dapat memperkenalkan perkhidmatan TMTOUCH digital 1800 MHz yang selular. Pada tahun 2003, TMTOUCH bergabung dengan Celcom untuk membentuk operator selular terbesar di negara ini. Dua tahun kemudian, operator selular ini melancarkan perkhidmatan 3G pertama di negara ini.

Sementara itu, TMB juga menceburi perniagaan mudah alih di luar negara dan ia memperoleh lesen GSM pertama di Sri Lanka pada tahun 1994. Ini diikuti oleh lesen di India dan Ghana, walaupun ia melepaskan perniagaannya di negara-negara dalam beberapa tahun kerana keadaan politik. Tidak terhalang, TMB terus membuat penerokaan di luar negara dan, pada tahun 2000, mempunyai kehadiran di Afrika Selatan, Guinea, Malawi, Kemboja, Thailand dan Bangladesh. Akhirnya syarikat itu memutuskan untuk menyatukan pelaburan di luar negara dan menumpukan perhatian kepada pasaran lebih dekat dengan rumah. Oleh itu pada tahun 2004, kehadiran antarabangsa mudah alih tertumpu di Malaysia, Singapura, Sri Lanka, Bangladesh, Kemboja, India, Iran dan Pakistan. Pada tahun 2005, TMB menjalani penjenamaan semula sebagai TM. Pada akhir tahun 2007, jumlah pelanggan selular antarabangsa TM berjumlah 30.3 juta.[6]

Pengasingan sunting

Pada 28 September 2007, TM telah mengumumkan satu pembaharuan iaitu penstrukturan semula syarikatnya, Pengasingan antara talian tetap dan talian mudah alih kepada dua syarikat berlainan: "FixedCo" dan "RegionCo". FixedCo akan menguruskan talian tetap, membekalkan Internet dan lain-lain perniagaan sampingan. RegionCo akan menguruskan Celcom dan semua operasi antarabangsa. Latihan pengasingan telah dijadualkan dan tamat pada 2008 dan keduanya FixedCo dan RegionCo akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada Jun 2008.[7][8]

Pada 10 Disember 2007, TM mengumumkan dividen khas bernilai RM 1.6 bilion untuk pemegang sahamnya. Fixed Co. ditubuhkan selepas pengasingan tersebut bertanggungjawab ke atas polisi dividen minimum RM 700 juta atau 90% daripada keuntungan.[9]

Pada 11 April 2008, Telekom Malaysia mengumumkan iaitu TM International akan disenaraikan di Bursa Malaysia pada 28 April 2008.[10]

Kembali ke Wayarles sunting

TMNet sunting

 
Logo TM Net

Pada tahun 1995, TMB telah dianugerahkan lesen untuk menjadi yang kedua Pembekal Perkhidmatan Internet (ISP) di negara ini, yang menjadi MIMOS pertama dengan perkhidmatan, Jaring. TM Net, perkhidmatan TMB telah dipanggil, menandakan permulaan transformasi TMB ke dalam pembekal perkhidmatan telekomunikasi bersepadu. Salah satu perkembangan yang pertama ke arah ini adalah pengenalan COINS, penyelesaian rangkaian multimedia berasaskan teknologi Asynchronous Transfer Mode (ATM). Ini dilihat sebagai salah satu daripada beberapa prasyarat untuk kejayaan pelaksanaan Koridor Raya Multimedia (MSC).

Streamyx sunting

 
Logo Streamyx

Membina penawaran data, pada tahun 2001 TMB melancarkan Streamyx, perkhidmatan jalur lebar yang pertama bagi penduduk umum dan BlueHyppo.com, portal internet gaya hidup. Pada tahun yang sama, TM Net telah diakui sebagai ISP yang terbesar di Asia Tenggara;[11] dan syarikat itu juga melancarkan CDMA tetap telefoni tanpa wayar.

Pada September 2008, ia menandatangani perkongsian awam-swasta dan kerajaan untuk melancarkan jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) dan perkhidmatan untuk menyampaikan kelajuan 10 Mbit/s (Megabit sesaat) untuk 100 Mbit/s melalui infrastruktur gentian optik untuk pelanggan kediaman dan sehingga 1G bit/s (Gigabit sesaat) kepada perniagaan impak ekonomi yang tinggi. Program berterusan menjangkau tempoh 10 tahun, dengan pelaburan Kerajan sebanyak bilion RM2.4 dan TM, RM8.9 bilion. Fasa penting, untuk berhijrah rangkaian teras kepada platform semua-IP, telah siap pada 2014.

UniFi sunting

 
Logo UniFi

Pada 24 Mac 2010, UniFi, perkhidmatan HSBB pertama negara, telah dilancarkan. UniFi terdiri daripada tiga serangkai internet, suara dan perkhidmatan IPTV (dikenali sebagai HyppTV). Pada akhir 2012, TM telah mengerahkan rangkaian HSBB untuk 1.377.000 premis, mengikut jadual dan di bawah bajet. akses sambungan akhir ke rumah-rumah dan perniagaan sedang dicapai dengan gentian ke rumah (FTTH), ethernet-to-the-home (ETTH) dan talian pelanggan digital kelajuan yang sangat tinggi (VDSL2). BT Teleconsult, sebuah firma telekomunikasi perunding yang berpangkalan di UK, telah dikreditkan HSBB rangkaian roll keluar sebagai salah satu kos yang paling cepat dan paling rendah di dunia.[12]

Sehingga Jun 2015, TM mempunyai 2.9 juta pelanggan jalur lebar, yang mana 51% adalah pada jalur lebar berkelajuan tinggi. Bilangan pelanggan UniFi setakat Jun 2015 adalah berhampiran dengan 782,000, mewakili kadar ambilan sebanyak kira-kira 46%. Pada November 2015, HyppTV menawarkan sebanyak 124 saluran dengan 49 saluran dalam definisi tinggi (HD) - terdiri daripada 57 saluran premium, 22 saluran percuma, lima saluran Radio, 15 saluran Video-On-Demand (VOD) dan 25 saluran interaktif dalam pelbagai pakej atau melalui a-la-carte pilihan.

Pada tahun 2015, TM telah dianugerahkan dengan fasa 2 projek Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi (HSBB2) serta Projek Sub Urban Broadband (SUBB) oleh Kerajaan, untuk menggunakan rangkaian teras domestik untuk menyampaikan infrastruktur rangkaian jalur lebar akhir-ke-hujung dan perkhidmatan.

Perkongsian dan kerjasama sunting

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, TM telah berusaha untuk meningkatkan pertumbuhan dengan memasuki ke dalam perkongsian strategik sama ada untuk meningkatkan jualan produk atau perkhidmatan, atau untuk membangun dan menawarkan produk dan perkhidmatan yang lebih inovatif untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat pelanggan untuk data dan ICT.

Pada tahun 2010, untuk mengukuhkan rangkaian serantaunya, ia memasuki ke dalam perkongsian dengan NTT Communication Corporation untuk membangunkan kabel swasta, Cahaya Malaysia. Ini merupakan sebahagian daripada kabel Submarine Asia Express (ASE) yang menghubungkan Malaysia dengan Hong Kong dan Jepun. TM juga telah melabur dalam Sistem Kabel Batam-Dumai-Melaka baru, menghubungkan negara ini dengan Indonesia. Bagi memenuhi keperluan kapasiti semakin meningkat daripada pelanggan, TM juga bekerjasama dengan PCCW Global berpangkalan di Hong Kong untuk membuka baru Point-of-Presence (PoP) di pusat data di Kuala Lumpur, menyediakan pelanggan perniagaan dengan fleksibel, berskala dan masa depan-bukti penyelesaian rangkaian global.

Ke arah meningkatkan liputan HSBB, pada tahun 2011, ia memulakan program perkongsian pintar dengan pemaju hartanah tempatan untuk menyediakan infrastruktur rangkaian HSBB kepada pembangunan kediaman dan komersial baru. Tujuannya adalah untuk mencapai penembusan jalur lebar isi rumah sebanyak 75% pada akhir tahun 2015, mengikut sasaran yang ditetapkan dalam Pelan Jalur Lebar Kebangsaan. Baru-baru ini, ia telah menubuhkan sebuah syarikat usaha sama dengan UEM Sunrise dan Iskandar Investment Berhad untuk mereka bentuk dan membina infrastruktur bandar pintar dan menyediakan perkhidmatan bandar pintar di Nusajaya, Johor.

TM juga telah memeterai pelbagai kerjasama untuk mempromosikan perkhidmatan ICT dan BPO negara. Melalui anak syarikatnya VADS, TM telah menandatangani perjanjian dengan Cisco untuk membina infrastruktur TelePresence Exchange pertama, yang membolehkan pelanggan di rantau ini untuk menjalankan mesyuarat maya. VADS juga menjalin kerjasama dengan MIMOS untuk menawarkan perkhidmatan pengkomputeran awan. Untuk meningkatkan kapasitinya untuk trafik internet, ia membentuk kerjasama dengan Akamai Technologies berpangkalan di Amerika Syarikat untuk menjadi tuan rumah pusat Netstorage di Malaysia. Pada tahun 2012, VADS menjadi syarikat ICT yang berpangkalan di Malaysia yang pertama untuk mencapai pensijilan Cisco Managed Services Master Channel Partner, membolehkannya menawarkan perkhidmatan terurus berasaskan Cisco di peringkat global.

Satu perkembangan penting pada tahun-tahun kebelakangan ini telah kemasukan TM dalam teknologi mudah alih kerana ia bertujuan untuk menawarkan pelanggan manfaat penumpuan benar. Pada bulan Ogos 2014, ia melancarkan penawaran jalur lebar 4G pertama, TMgo. Ini diikuti dengan pengambilalihan Packet One Networks (Malaysia) Sdn Bhd (P1) pada 30 September 2014. Melalui P1, TM akan memulakan Evolusi Jangka Panjang (LTE) rangkaian teknologi wayarles.

Sementara itu, mengukuhkan lagi kedudukannya dalam ruang hiburan, pada bulan November 2014, TM telah menandatangani perjanjian dengan MYTV Broadcasting Sdn Bhd (MYTV) untuk menerajui transformasi digital landskap penyiaran Malaysia.

Jenama TM sunting

MMU sunting

Universiti Multimedia (MMU) telah ditubuhkan melalui anak syarikat milik penuh TM, Universiti Telekom Sdn Bhd (UTSB) pada tahun 1996, dan merupakan universiti swasta pertama di Malaysia. tiga kampus - di Melaka, Cyberjaya dan Nusajaya - mempunyai sejumlah 18.382 pelajar, 1,600 daripada mereka adalah warga asing. Universiti itu mempunyai reputasi yang baik dalam industri, dengan 96% daripada graduan mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan selepas tamat pengajian mereka.

MMU disenaraikan oleh World University Rankings QS.com sebagai Top 200 universiti dunia Sains Komputer dan Teknologi Maklumat. Ia juga merupakan salah satu Institut Pendidikan Swasta Terbaik Asia, menurut World Consulting & Research Corporation (WCRC). Terdapat tumpuan kepada R&D serta keusahawanan di universiti, melalui cabang pengkomersilan, Cnergy, yang memasarkan produk dibangunkan secara dalaman untuk industri.

MMC sunting

MMC menawarkan program vokasional dalam bidang Multimedia dan IT. Ini termasuk lapan program diploma yang diiktiraf oleh MQA dalam Teknologi (Kejuruteraan Telekomunikasi), Kejuruteraan Elektronik, Kejuruteraan Perisian, Sistem Maklumat Perniagaan, Teknologi Maklumat, Media Baru Kreatif, dan Pengurusan dan Perakaunan. Di samping itu, kampus di Terengganu telah menjadi satu-satunya kolej swasta di Pantai Timur untuk menawarkan Program Sijil Kemahiran Malaysia atau Program Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) kepada pembangunan kandungan multimedia. Sehingga Mac 2015, graduan SKM akan dapat melanjutkan pengajian mereka di peringkat diploma (Tahap 4).

MMC mempunyai cawangan di Kuala Lumpur, Perak, Terengganu, Sabah dan Sarawak. Bersama-sama, semua lima kampus bermegah jumlah pelajar yang 1768-kuat. Sejak penubuhannya pada tahun 1997, MMC telah menghasilkan sejumlah 7067 graduan.

Menara Kuala Lumpur(MKL) sunting

 
Menara Kuala Lumpur pada waktu senja

421 meter MKL adalah menara telekomunikasi ketujuh tertinggi di dunia dan yang tertinggi di Asia Tenggara. Seorang ahli The World Federation of Great Towers (WFGT), ia mempunyai kelebihan sebagai mungkin satu-satunya menara di dunia yang akan dibina dalam hutan simpan. Selama ini, MKL telah membangunkan acara-acara seperti Heritage Xplorace 1Malaysia Kuala Lumpur, KL Challenge Towerthon International Tower dan Menara KL International Jump. Menara ini dibuka secara rasmi pada tahun 1996.

Menara Alor Setar sunting

Pada 165.5m, MAS adalah menara telekomunikasi ke-22 tertinggi di dunia. Setiap tahun, menara ini di Alor Setar, ibu negeri Kedah, menarik ratusan ribu pengunjung, terutamanya rakyat Malaysia, Thailand, Indonesia dan Singapura.

Muzium Telekom sunting

 
Muzium Telekom

Muzium ini terletak di dalam sebuah bangunan neo-klasik, dibina pada tahun 1928 untuk berkhidmat sebagai pertukaran telefon. Hari ini, ia mempamerkan koleksi peranti telekomunikasi yang menggambarkan evolusi industri telekomunikasi Malaysia.

Jenama yang dibubarkan sunting

BlueHyppo sunting

Bluehyppo.com adalah portal tempatan yang paling popular di Malaysia. Bermula pada bulan April 2001 oleh TM Net Sdn Bhd, BlueHyppo.com merupakan portal gaya hidup menyampaikan maklumat terkini mengenai isu-isu global dan tempatan, terbaru dari dunia kewangan, sukan, berita hiburan, acara kemuncak fesyen, dan tips kerjaya. Bluehyppo.com kemudiannya berubah menjadi kids-centric portal dipenuhi dengan tujuan dan permohonan bagi memenuhi keperluan pendidikan dan hiburan pada April 2009. Tapak di kemuncaknya mempunyai purata 3 juta paparan halaman setiap bulan dan lebih 1 juta ahli berdaftar, oleh itu mencapai status sebagai portal internet terulung di Malaysia.

TM Net sunting

TM Net Sdn Bhd merupakan anak syarikat milik penuh Telekom Malaysia Berhad (TM). Adalah diharapkan untuk menyokong Kumpulan TM dalam era perniagaan baru di mana media telah berkumpul dengan akses dalam memenuhi keperluan pelanggan. Seperti gelombang bermain tiga atau empat yang telah dilihat dalam pasaran yang lebih matang, peranan utamanya adalah untuk mewujudkan permintaan bagi perkhidmatan yang berkaitan dengan media. Pada tahun 2007, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia memberikan TM Net lesen CASP untuk mengendalikan perkhidmatan IPTV di Malaysia. perkhidmatan utama TM Net adalah HyppTV, perkhidmatan IPTV gaji tempatan yang menawarkan berkualiti tinggi kandungan up-to-date, dan yang membentuk komponen utama penawaran tiga serangkai TM melalui pakej VIP UniFi. Setelah menetapkan kedudukannya sebagai TV pilihan bagi fleksibiliti dalam pilihan kandungan dan paparan, HyppTV semakin berkembang untuk menawarkan lebih banyak saluran premium, video atas permintaan dan perkhidmatan interaktif.

CDMA sunting

CDMA (Kod Bahagian Akses Pelbagai) dari TM adalah tetap tanpa wayar perkhidmatan telefon. Ia bermula pada tahun 2002 untuk pelayan perkhidmatan PSTN dan lokasi di mana TM tidak meletakkan infrastruktur bagi perkhidmatan PSTN lagi. Bermula 1 Januari 2003, perkhidmatan itu ditawarkan di seluruh negara, tidak terhad kepada pelanggan niche sahaja. Ia menggunakan teknologi radio untuk membolehkan pemanggil untuk membuat dan menerima perkhidmatan suara dan data. sambungan wayarles adalah berdasarkan kepada frekuensi radio 450 MHz melalui Transceiver Station Base (BTS). Perkhidmatan CDMA menggunakan dua jenis akses penomboran; penomboran normal PSTN (contoh 03-2240xxxx, 04-5422xxx, 07-8725xxx) dan nombor mudah alih (011 - 18xxxxxx). melanggan pelanggan untuk PSTN penomboran akan dibekalkan dengan set telefon dipanggil Wireless Terminal Tetap (FWT) sebagai alat komunikasi, manakala 011 - 18xxxxxx pelanggan akan menggunakan Mobile Fixed Wireless untuk membuat panggilan. Pelanggan dengan FWT akan disediakan dengan antena luaran jika perlu, untuk membolehkan set telefon untuk memindahkan suara atau data dalam bentuk frekuensi radio. Kedua-dua FWT dan Bergerak Tetap set telefon wayarles memerlukan bekalan elektrik untuk berfungsi atau mengecas bateri. CDMA juga boleh menyediakan perkhidmatan SMS. Perkhidmatan CDMA mengenakan caj yang sama perkhidmatan PSTN. Walau bagaimanapun, ia mempunyai sewa tambahan untuk set telefon FWT, yang dibekalkan oleh TM dengan jaminan seumur hidup. Perkhidmatan ini adalah penting untuk pengguna dalam-langkah kerana pelanggan boleh menikmati perkhidmatan mudah alih seperti dengan caj seperti PSTN.

Pemasaran sunting

TM dalam Media Sosial sunting

Bermula pada tahun 2012, TM telah melibatkan diri dengan pelanggan dan orang ramai melalui media sosial. Kehadiran TM di media sosial wujud melalui beberapa entiti.

TM Corp sunting

Dua akaun utama Twitter mewakili TM sebagai sebuah entiti korporat: @TMCorp, menyediakan maklumat terkini mengenai produk dan perkhidmatan serta menyediakan sokongan komunikasi untuk semua akaun media sosial TM yang lain yang berkaitan; dan @TMConnects, berkhidmat pelanggan suara, UniFi dan Streamyx.

Everyone Connects sunting

 
Logo Everyone Connects seperti yang boleh dilihat di Facebook dan Twitter

Satu platform media sosial berasingan, Everyone Connects, membawa bersama-sama peminat dan rakan-rakan TM dengan pelbagai topik dan minat yang menghubungkan masyarakat. Ini termasuk tetapi tidak terhad kepada: teknologi, muzik, permainan (video), budaya popular dan memes internet. Everyone Connects hadir melalui Facebook dan Twitter.

Team Malaysia sunting

 
Logo Team Malaysia seperti yang boleh dilihat di Facebook, Twitter dan Instagram

Bermain dalam cinta rakyat Malaysia terhadap sukan, dan untuk menyiapkan sokongan untuk atlet negara di peringkat bertemu antarabangsa, TM juga mencipta platform Team Malaysia, dengan akaun Facebook, Twitter & Instagram sendiri.

Hab Media Sosial VADS sunting

Pada Disember 2013, ia melancarkan Hab Media Sosial VADS; dan untuk memastikan pengikut mengemaskini notis penting, TM menggunakan hashtag pengumuman #TMAlerts, #TMNews and #TMTips.

TM dalam Pembangunan Kebangsaan sunting

TM merupakan salah satu beberapa organisasi di Malaysia yang telah memeluk konsep tanggungjawab korporat. Beberapa program telah dilaksanakan dan yang menjurus ke arah meningkatkan kehidupan yang terpinggir secara mampan; serta inisiatif untuk memacu kelestarian alam sekitar.

Program Sejahtera sunting

Antara inisiatif yang berakar umbi ialah Program Sejahtera, di mana ia menyediakan geran latihan keusahawanan dan pilihan kepada ibu tunggal untuk membantu mereka meningkatkan pendapatan tetap mereka dan, dengan itu, kualiti hidup keluarga mereka. Di samping itu, anak-anak ibu tunggal ini yang menunjukkan kebolehan untuk kajian IT diberi biasiswa untuk mengikuti program sama ada di MMU atau MMC.

Yayasan PINTAR sunting

Pada peringkat sekolah rendah, TM telah bekerjasama dengan Yayasan PINTAR pada program sekolah angkat sejak tahun 2003. Program ini bertujuan untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi melalui pencapaian pendidikan. Inisiatif ini adalah selaras dengan seruan Kerajaan di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) untuk mencapai negara berpendapatan tinggi. Setakat ini, TM telah memperuntukkan lebih daripada RM2.0 juta kepada 12 sekolah di bawah program ini sejak 2003, menyentuh kehidupan lebih 19,000 pelajar, guru, ibu bapa dan ahli masyarakat setempat. Pada tahun 2014 itu sendiri, lebih daripada RM186,000 telah dibelanjakan untuk empat sekolah angkat.

Yayasan TM sunting

Yayasan syarikat ini, Yayasan TM, sementara itu telah mengagihkan biasiswa kepada pelajar Malaysia sejak tahun 1994. Sehingga kini, ia telah melabur lebih RM462 juta untuk membantu lebih 13,000 pelajar cemerlang melanjutkan akademik luar negara dan di Malaysia di peringkat pengajian tinggi.

Mengurangkan Jejak Karbon sunting

TM juga komited untuk memainkan peranannya dalam menangani perubahan iklim. Sejak Kerajaan Malaysia telah mengumumkan matlamat untuk mengurangkan intensiti pelepasan CO2 sebanyak 25% pada tahun 2020 di Copenhagen Summit 2008, TM telah membuat usaha sedar untuk mengurangkan jejak karbon di samping meningkatkan kesedaran alam sekitar di kalangan pekerja dan orang ramai. Ia telah menjalankan audit karbon operasi dan set sasaran untuk mengurangkan ini pada setiap tahun.

TM Earth Camp dan BumiKu sunting

 
TM Earth Camp 2014, Zon Utara diadakan di Taman Negeri Gunung Stong, Kelantan

Inisiatif tambahan mengenai kelestarian alam sekitar termasuk program TM Earth Camp untuk kanak-kanak sekolah untuk mewujudkan lebih besar eko-kesedaran di kalangan belia; dan program Bumiku untuk kakitangan bagi tujuan yang sama.

Syarikat-syarikat dikawal oleh TM dan subsidari-subsidari dimiliki sepenuhnya sunting

 
Ibu pejabat korporat TM di Kuala Lumpur

TM mempunyai sebuah jumlah syarikat terbanyak dalam kawalan di dalam dan di luar Malaysia. Melalui cabang pelaburan TM International Sdn Bhd, TM telah membeli dan mengawal beberapa telekom permulaan yang mana kebanyakannya berada di kedudukan terdekat dengan rantau negara.

Subsidari tempatan sunting

Subsidari luar negara sunting

  • MobileOne (Singapura)
  • XL (Indonesia)
  • Dialog Telekom (Sri Lanka)
  • Aktel (Bangladesh)
  • Multinet Pakistan
  • Cambodia Samart Communication Co. Ltd.
  • Spice Telecom (India)

Penggabungan sunting

Pada 1 April 2009, salah sebuah anak syarikat TM iaitu VADS Berhad telah digabungkan dengan bahagian TM Retail menjadi TM Enterprise.

Stesen Satelit Bumi dan Ibu Sawat TM sunting

Terdapat lebih dari tujuh buah stesen satelit bumi dan ibu sawat:

  • Stesen Satelit Bumi Kuantan
  • Stesen Satelit Bumi Cyberjaya
  • Ibu Sawat Wangsa Maju
  • Ibu Sawat Melaka Sentral
  • Ibu Sawat Sistem Kabel Dasar Laut Cherating
  • Ibu Sawat Petaling Jaya Sentral
  • Ibu Sawat Labuan
  • Ibu Sawat Sabah
  • Ibu Sawat Sarawak

Mercu tanda sunting

TM juga terkenal dengan mercu tanda yang terkemuka;

sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Telekom Malaysia's FY17 earnings at RM929.7m, Div 12.1c".
  2. ^ "Telekom Malaysia's FY17 operating income".
  3. ^ "Telekom Malaysia Annual & Sustainability Report 2017".
  4. ^ George, Matt (2007). Transforming A Legacy. TM Group Corporate Communications. m/s. 59. ISBN 9789834358808.
  5. ^ Ingram, Derek (2013-10-22). The Commonwealth at Work: The Commonwealth and International Library: Commonwealth Affairs Division. Elsevier. ISBN 9781483155098.
  6. ^ "Telekom Malaysia Posts Higher Q1 Profit". MalaysianWireless (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2015-11-17.
  7. ^ http://www.theedgedaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_4a3f886f-cb73c03a-1ed1dbe0-7461fb03 TM akan melakukan pembaharuan
  8. ^ http://www.theedgedaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_d53f9ac6-cb73c03a-17ebe660-4ec5a05b Celcom disenaraikan pada Jun 2008
  9. ^ http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2007/12/11/business/19724032&sec=business Bayaran dividen khas RM 1.6 bilion
  10. ^ "TM International disenaraikan pada 28 April 2008". The Star. Dicapai pada 12 April 2008.
  11. ^ "New Report Profiles 13 Major Asian Telcos | Business Wire". www.businesswire.com. Dicapai pada 2015-11-20.
  12. ^ "TM Annual Report 2012" (PDF). www.tm.com.my. Dicapai pada 2015-11-17.

Pautan luar sunting