Tengu (Jepun: 天狗, "anjing dari syurga") ialah makhluk yang dijumpai dalam cerita rakyat Jepun, kesenian Jepun, teater Jepun, dan sastera Jepun.

Tengu dan sami Buddha, oleh Kawanabe Kyōsai.

Gambaran sunting

 
Tengu mikoshi (makam boleh alih) di bandar raya Beppu, Wilayah Ōita, di Kyūshū.

Tengu dalam seni muncul dalam berbagai bentuk. Selalunya jatuh di antara burung besar dan mengerikan dan makhluk antropomorfik sepenuhnya, selalunya dengan wajah merah atau hidung yang besar atau panjang. Gambaran awal tengu memperlihatkan mereka sebagai makhluk seperti layang-layang yang dapat mengambil bentuk seperti manusia, sering mengekalkan sayap, kepala atau paruh burung. Hidung panjang tengu sepertinya telah dikandung pada abad ke-14, mungkin sebagai pemanusiaan pada paruh burung yang asli.[1] Ciri ini bersekutu dengan Sarutahiko Ōkami, yang dijelaskan dalam teks 720 CE Nihon Shoki dengan hidung yang serupa berukuran tujuh rentang tangan panjang.[2] Dalam festival desa, kedua-dua tokoh itu sering digambarkan dengan reka bentuk topeng hidung phallic yang serupa.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ de Visser, pp. 61. The kite referred to here is tobi or tonbi (), the Japanese black kite (Milvus migrans lineatus).
  2. ^ "Encyclopedia of Shinto:Sarutahiko". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-04-17. Dicapai pada 2020-11-23.
  3. ^ Moriarty p. 109.

Pustaka sunting