The Sims ialah satu siri permainan video simulasi kehidupan yang dibangunkan oleh Maxis dan diterbitkan oleh Electronic Arts . Francais itu telah menjual hampir 200 juta salinan di seluruh dunia, dan ia merupakan salah satu siri permainan video terlaris sepanjang masa.[1].

The Sims
GenreSimulasi kehidupan, simulasi sosial
PembangunMaxis
PenerbitElectronic Arts
PenciptaWill Wright
PlatformMicrosoft Windows, Mac OS, PlayStation 2, GameCube, Xbox, macOS, Game Boy Advance, Nintendo DS, PlayStation Portable, Java ME, BlackBerry OS, Bada, PlayStation 3, Xbox 360, Wii, Nintendo 3DS, macOS, PlayStation 4, Xbox One, iOS, Android, Windows Phone
Keluaran pertamaThe Sims
04 Februari 2000 (2000-02-04)
Keluaran terkiniThe Sims 4: Cottage Living
1 Jun 2021 (2021-06-01)
Spin-offSee below

Permainan dalam siri Sims sebahagian besarnya adalah permainan kotak pasir, kerana mereka tidak mempunyai sebarang matlamat yang ditentukan (kecuali beberapa pek pengembangan kemudian dan versi konsol yang memperkenalkan gaya permainan ini ). Pemain mencipta orang maya yang dipanggil "Sims," ​​menempatkan mereka di rumah, dan membantu mengarahkan perasaan mereka dan memuaskan keinginan mereka. Pemain boleh sama ada meletakkan Sim mereka di rumah yang telah dibina atau membinanya sendiri. Setiap pek pengembangan dan permainan berturut-turut dalam siri ini menambah apa yang pemain boleh lakukan dengan Sims mereka.

Siri The Sims ialah sebahagian daripada Simsiri yang lebih besar, dimulakan oleh SimCity pada tahun 1989.

Siri utama sunting

The Sims sunting

The Sims ialah permainan yang pertama dalam siri. Dimajukan oleh Maxis Software dan diterbitkan oleh Electronic Arts, ia dilancarkan untuk Microsoft Windows pada Februari 2000. Permainan menggunakan sistem pandangan isometrik dan bergenre simulasi terbuka yang mengisahkan tentang kehidupan harian manusia alam maya dalam sebuah kejiranan berdekatan dengan SimCity. Tujuh sambungan dan dua edisi deluxe bersama-sama dengan kandungan eksklusif telah dilancarkan.

The Sims 2 sunting

The Sims 3 sunting

The Sims 4 sunting

Rujukan sunting