The Walking Dead adalah satu siri televisyen Amerika yang dibangunkan oleh Frank Darabont. Ia adalah berdasarkan siri buku komik nama yang sama oleh Robert Kirkman, Tony Moore, dan Charlie Adlard. Ia telah disiarkan oleh AMC dari 31 Oktober 2012.

The Walking Dead
GenreDrama
Dibangunkan oleh
Frank Darabont
Dibintangi oleh
Andrew Lincoln
Jon Bernthal
Sarah Wayne Callies
Laurie Holden
Jeffrey DeMunn
Steven Yeun
Chandler Riggs
Norman Reedus
Melissa McBride
Lauren Cohan
Danai Gurira
Michael Rooker
David Morrissey
Penggubah lagu tema
Bear McCreary
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim11
Bilangan episod177 (Senarai episod)
Penerbitan
Pemasangan kamera
Multi-camera
Tempoh siaran43 minit
Penyiaran
Saluran asalAMC
Format gambar1080i (HDTV)
Siaran asal31 Oktober 2010 – kini
Pautan luar
Laman sesawang

Gambaran siri sunting

Berdasarkan siri buku komik nama yang sama, The Walking Dead menceritakan kisah sekumpulan kecil yang terselamat hidup selepas munculnya zombi. Kebanyakan cerita mengambil tempat di kawasan metropolitan Atlanta dan kemudian sekitarnya pedalaman utara negeri Georgia, sebagai carian terselamat tempat selamat dari gerombolan shuffling pemangsa "pejalan kaki" (sebagai zombi dirujuk dalam persembahan), yang memakan apa-apa benda hidup mereka menangkap, dan yang menggigit adalah penyakit berjangkit kepada manusia. Plot adalah tertumpu terutamanya kepada dilema kumpulan menghadapi kerana mereka berjuang untuk mengimbangi kemanusiaan mereka dengan hidup mereka terhadap gerombolan zombi, dan kemudian, bagaimana mereka berhadapan dengan ahli-ahli yang terbunuh dan berurusan dengan mangsa manusia lain yang mereka hadapi, ramai daripada mereka adalah berbahaya dan pemangsa sendiri.

Kumpulan itu diketuai oleh Rick Grimes, yang merupakan timbalan sheriff sebelum wabak zombie. Pada setiap selekoh mereka berhadapan dengan seram zombi berjalan, perubahan dinamik kumpulan mereka, dan permusuhan dari mayat bertaburan penduduk bergelut manusia yang memberi tumpuan kepada survival mereka sendiri sekarang bahawa struktur masyarakat telah runtuh.

Patuan luar sunting