Third Eye Blind (kadang-kadang disingkat menjadi 3eb) adalah kumpulan musik rock alternatif Amerika Syarikat dibentuk pada awal 1990-an di San Francisco. Ahli kumpulan saat ini ialah saat ini adalah Stephan Jenkins (vokal, gitar), dan Brad Hargreaves (drum, perkusi). Gitaris Kryz Reid dan bassis Abe Millet telah menggantikan arwah Tony Fredianelli dan Arion Salazar, meskipun status resmi mereka dalam kumpulan yang belum diumumkan.

Third Eye Blind
Third Eye Blind membuat persembahan di SUNY Geneseo pada 17 November 2007
Latar belakang
Berasal dariSan Francisco, California, A.S.
GenreRock alternatif, post-grunge, power pop
Tahun aktif1993–kini
Syarikat rakaman
Warner, Elektra, Sony RED Distribution
Pengkarya berkait
Bully, Apocrypha, Kevin Cadogan, Year Long Disaster, Radio Angel, The Gossip Choir
Laman sesawang
www.3eb.com
AhliStephan Jenkins
Brad Hargreaves
Abe Millett
Kryz Reid
Bekas ahliKevin Cadogan
Arion Salazar
Tony Fredianelli
Michael Urbano
Jason Slater

Setelah album debut mereka berjaya pada tahun 1997, kumpulan ini mencipta satu album lagi, 1999's Blue, sebelum gitaris Kevin Cadogan di keluarkan dalam situasi yang kontroversial. Pada tahun 2003, kumpulan ini mengeluarkan Out of the Vein. Pada tahun 2008, band ini mengeluarkan EP digital Red Star. Setelah menyepi selama enam tahun dari mengeluarkan album penuh Ursa Major dikeluarkan pada tanggal 17 Ogos 2009. Sebuah album kelima, Ursa Minor, dimana saat ini sedang disiapkan juga.

Kumpulan ini terkenal dalam single "Semi-Charmed Life", "How's It Going to Be", "Graduate", "Jumper" and "Never Let You Go", serta lagu-lagu terkenal yang lain seperti "Motorcycle Drive By" dan "Crystal Baller".

Album studio sunting

Anugerah sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Jenkins menyatakan ini di muka surat A Collection

Pautan luar sunting