Tiga Kerajaan Korea

Konsep Tiga Kerajaan Korea (Hangul삼국시대) merujuk kepada tiga buah kerajaan iaitu Baekje (백제), Silla (신라) dan Goguryeo (고구려). Goguryeo kemudiannya dikenali sebagai Goryeo (고려), dari mana nama moden Korea berasal. Tempoh Tiga Kerajaan ditakrifkan dari 57 SM hingga 668 M (tetapi terdapat kira-kira 78 negeri kecil di wilayah selatan semenanjung Korea dan negeri-negeri yang agak besar seperti Okjeo, Buyeo, dan Dongye di bahagian utara dan Manchuria).

Tiga Kerajaan Korea
Peta Tiga Kerajaan Korea, pada akhir kurun ke-5.
Nama Korea
Hangul삼국시대
Hanja三國時代
Perumian SemakanSamguk Sidae
McCune–ReischauerSamguk Sidae

Tiga buah kerajaan ini menduduki keseluruhan Semenanjung Korea dan kebanyakan kawasan Manchuria, yang terletak di China dan Rusia sekarang ini. Kerajaan-kerajaan Baekje dan Silla mendominasi separuh selatan Semenanjung Korea dan Tamna, manakala Goguryeo menguasai Semenanjung Liaodong, Manchuria dan separuh utara Semenanjung Korea. Baekje dan Goguryeo berkongsi mitos pembentukan dan berasal dari Buyeo.[1] Pada abad ke-7, Silla bersekutu dengan China di bawah dinasti Tang untuk menyatukan Semenanjung Korea buat kali pertama dalam sejarah Korea lalu membentuk identiti kebangsaan Korea yang bersatu untuk julung kalinya. Selepas kejatuhan Baekje dan Goguryeo, dinasti Tang menubuhkan kerajaan ketenteraan yang pendek untuk mentadbir bahagian semenanjung Korea. Walau bagaimanapun, akibat Perang Silla–Tang (≈670-676), pasukan Silla mengusir tentera Protektorat dari semenanjung itu pada tahun 676. Tempoh berikut dikenali sebagai Silla Bersatu atau Silla Akhir (668-935).

Seterusnya, Dae Joyeong, bekas jeneral Goguryeo, mengasaskan Balhae di bekas wilayah Goguryeo selepas mengalahkan Dinasti Tang pada Pertempuran Tianmenling.

Zaman sebelum pembangunan kerajaan yang penuh kadang kala dipanggil tempoh Proto–Tiga Kerajaan Korea.

Sumber-sumber teks utama untuk tempoh ini terdapat dalam Samguk Sagi dan Samguk Yusa di Korea, dan bahagian "Gasar Timur" (東夷 傳) dari Kitab Wei (魏書) untuk Rekod Tiga Kerajaan di China.

Nama-nama sunting

Bermula pada abad ke-7, nama "Samhan" menjadi sinonim dengan Tiga Kerajaan Korea. "Han" dalam nama Empayar Korea, Daehan Jeguk, dan Republik Korea (Korea Selatan), Daehan Minguk atau Hanguk, dinamakan sebagai rujukan kepada Tiga Kerajaan Korea.[2][3]

Menurut Samguk Sagi dan Samguk Yusa, Silla melaksanakan dasar kebangsaan, "Penyatuan Samhan" (Hangul: 삼한일통), bertujuan untuk mengintegrasikan pelarian dan pendatang dari Baekje dan Goguryeo. Pada tahun 1982, sebuah batu peringatan sejak tahun 686 ditemui di Cheongju dengan tulisan: "Tiga Han bersatu dan kekuasaannya diperluaskan."[4] Semasa tempoh Silla Akhir, konsep Samhan sebagai pergabungan purba dan Tiga Kerajaan Korea telah digabungkan.[4] Dalam surat kepada pengajar imperialis Dinasti Tang, Choe Chiwon menyamakan Byeonhan dengan Baekje, Jinhan dengan Silla, dan Mahan dengan Goguryeo.[5] Menjelang zaman Goryeo, Samhan menjadi nama umum untuk merujuk kepada semua Korea.[4] Dalam Sepuluh Mandatnya kepada keturunannya, Wang Geon menyatakan bahawa dia telah menyatukan Tiga Han (Samhan), yang merujuk kepada Tiga Kerajaan Korea.[4][5] Samhan terus menjadi nama umum untuk Korea semasa zaman Joseon dan dirujuk secara meluas dalam Sejarah Dinasti Joseon.[4]

Di China, Tiga Kerajaan Korea secara kolektif dipanggil Samhan sejak awal abad ke-7.[6] Penggunaan nama Samhan itu untuk menunjukkan kewujudan Tiga Kerajaan Korea telah tersebar luas di Dinasti Tang.[7] Goguryeo secara bergantian dipanggil Mahan oleh dinasti Tang, seperti yang dibuktikan oleh dokumen Tang yang memanggil jeneral Goguryeo "pemimpin Mahan" (마한추장; 馬韓酋長) pada tahun 645.[6] Pada tahun 651, Maharaja Gaozong dari Tang menghantar pesanan kepada raja Baekje merujuk kepada Tiga Kerajaan Korea sebagai Samhan.[4] Epitaf dari dinasti Tang, termasuk yang dimiliki oleh pelarian dan pendatang Baekje, Goguryeo, dan Silla, memanggil Tiga Kerajaan Korea sebagai "Samhan", terutama Goguryeo.[7] Sebagai contoh, epitaf Go Hyeon (고현; 高玄), keturunan dinasti Tang berasal dari Goguryeo yang meninggal pada tahun 690, memanggilnya seorang "lelaki Liaodong Samhan" (요동 삼한인; 遼東 三韓人).[6] Sejarah Liao menyamakan Byeonhan dengan Silla, Jinhan dengan Buyeo, dan Mahan dengan Goguryeo.[5]

Nama "Tiga Kerajaan" digunakan dalam tajuk sejarah Korea Samguk Sagi (abad ke-12) dan Samguk Yusa (abad ke-13), dan tidak boleh dikelirukan dengan Tiga Kerajaan Cina.

Latar belakang sunting

Tiga Kerajaan diasaskan selepas kejatuhan Wiman Joseon, dan secara beransur-ansur menakluk dan menyerap berbagai negeri-negeri kecil dan pergaburan. Selepas kejatuhan Gojoseon, dinasti Han menubuhkan empat buah komanderi di Liaoning sekarang.[8] Tiga buah daripadanya jatuh dengan cepat ke Samhan, dan yang terakhir dimusnahkan oleh Goguryeo pada 313.

Pendahulu Baekje dan Silla yang baru muncul berkembang di dalam rangkaian negeri kecil semasa Tempoh Proto Tiga Kerajaan, dan Goguryeo menakluki negara jiran seperti Buyeo di Manchuria dan chiefdom di Okjeo, Dongye yang menduduki timur laut semenanjung Korea. Ketiga-tiga buah kerajaan ini membuat peralihan daripada negeri berdinding-kota kepada masyarakat berperingkat sepenuhnya di antara abad ke-1 dan ke-3 M.

Ketiga-tiga buah kerajaan itu berkongsi budaya dan bahasa yang sama. Agama-agama asal mereka kelihatan seperti bomohan, tetapi mereka semakin dipengaruhi oleh budaya Cina, khususnya Confucianisme dan Taoisme. Pada abad ke-4, Buddhisme diperkenalkan ke semenanjung dan tersebar dengan cepat, lalu secara ringkasnya menjadi agama rasmi ketiga-tiga kerajaan itu.

Goguryeo sunting

 
Mural makam Goguryeo

Goguryeo muncul di tebing utara dan selatan Sungai Yalu (Amrok), selepas kejatuhan Gojoseon. Penyebutan pertama Goguryeo dalam rekod Cina bermula dari 75 SM yang merujuk kepada komanderi yang ditubuhkan oleh dinasti Han Cina, walaupun penyebutan "Guri" (구리) sebelumnya mungkin merujuk negeri yang sama. Bukti ada menunjukkan yang Goguryeo adalah yang paling maju, dan mungkin yang pertama sekali ditubuhkan, daripada ketiga-tiga kerajaan itu.

Goguryeo, yang akhirnya terbesar daripada ketiga-tiga kerajaan itu, mempunyai beberapa ibu kota yang bergantian: dua ibu kota di daerah hulu Yalu, dan kemudian Nangrang (Lelangdalam bahasa Cina) yang kini merupakan sebahagian daripada Pyongyang. Pada mulanya, negeri itu terletak bersempadan dengan China; ia secara beransur-ansur berkembang menjadi Manchuria dan memusnahkan komanderi Lelang China pada 313. Pengaruh budaya China berterusan apabila agama Buddha diangkat sebagai agama rasmi pada tahun 372.

Goguryeo adalah negara yang sangat berketenteraan;[9][10] ia adalah kerajaan yang kuat dan salah satu kuasa besar di Asia Timur.[11][12][13][14] Negara itu berada di puncaknya pada abad ke-5, semasa pemerintahan Raja Gwanggaeto Agung dan anaknya Raja Jangsu, dan terutama ketika kempen ketenteraan mereka terhadap Manchuria. Untuk abad seterusnya, Goguryeo adalah negara yang dominan di Manchuria dan semenanjung Korea.[15] Goguryeo akhirnya menduduki Dataran Liaodong di Manchuria dan kawasan Seoul hari ini. Gwanggaeto kemudian mencapai tahap penyatuan longgar Tiga Kerajaan Korea.[16][17]

Goguryeo bukan sahaja menguasai orang Korea tetapi juga puak Cina dan Tungusik di Manchuria. Selepas penubuhan Dinasti Sui dan kemudian Dinasti Tang di China, negara itu terus mengambil tindakan agresif terhadap China, Silla, dan Baekje sehingga ia ditawan oleh pasukan bersekutu Silla–Tang pada tahun 668. Kebanyakan wilayahnya diserap oleh Dinasti Tang China dan wilayah Baekje diserap oleh Silla.

Baekje sunting

Baekje diasaskan sebagai anggota konfederasi Mahan. Dua orang anak lelaki pengasas Goguryeo direkodkan telah melarikan diri daripada konflik penggantian pemerintahan, lalu menubuhkan Baekje di sekitar kawasan Seoul sekarang.[18][19][20] Baekje menyerap atau menakluk chiefdom Mahan lain dan, ketika puncaknya pada abad ke-4, menguasai sebahagian besar barat semenanjung Korea. Buddhisme diperkenalkan kepada Baekje pada tahun 384 dari Goguryeo, yang Baekje alu-alukan.[21]

Baekje adalah kuasa maritim yang hebat;[22] berkemahiran nautika, yang menjadikannya Phoenicia di Asia Timur, telah memainkan peranan penting dalam penyebaran agama Buddha di seluruh Asia Timur dan budaya kontinental ke Jepun.[23][24] Baekje memainkan peranan penting dalam menyebarkan perkembangan budaya dan material kepada Jepun purba, termasuk aksara bertulis Cina, kesusasteraan Cina dan Korea, teknologi seperti metalurgi ferus dan seramik, gaya seni bina, serikultur dan Buddhisme.[25][26][27][28]

Baekje memberikan pengaruh politiknya terhadap Tamna, sebuah kerajaan yang memerintah Jejudo. Baekje mengekalkan hubungan yang rapat dengan dan mengutip ufti dari Tamna. Budaya agama dan seni Baekje mempengaruhi Goguryeo dan Silla.

Baekje pernah menjadi kuasa ketenteraan besar di Semenanjung Korea, terutamanya semasa pemerintahan Geunchogo,[29] tetapi dengan teruk dikalahkan oleh Gwanggaeto.[30]

Pada akhir abad ke-5, di bawah serangan dari Goguryeo, ibu kota Baekje dipindahkan ke selatan ke Ungjin (Gongju sekarang) dan kemudian ke arah selatan ke Sabi (sekarang Buyeo).

Silla sunting

 
Bangasayusang, abad ke-7

Menurut catatan Korea, pada tahun 57 SM, Seorabeol (atau Saro, kemudian Silla) terletak di tenggara semenanjung bersatu dan memperluaskan konfederasi negara-kota yang dikenali sebagai Jinhan. Walaupun Samguk Sagi mencatatkan bahawa Silla adalah yang paling awal ditubuhkan daripada ketiga-tiga buah kerajaan, rekod bertulis dan arkeologi yang lain menunjukkan bahawa Silla mungkin yang terakhir menubuhkan kerajaan berpusat.

Silla adalah yang terkecil dan paling lemah daripada Tiga Kerajaan Korea, tetapi ia menggunakan cara diplomatik yang licik untuk membuat perjanjian dan perkongsian oportunistik dengan kerajaan Korea yang lebih kuat, dan akhirnya Tang China, untuk kelebihannya yang besar.[31][32]

Dinamakan semula daripada Saro kepada Silla pada tahun 503, kerajaan ini menggabungkan konfederasi Gaya (yang telah menyerap Byeonhan sebelum itu) pada separuh pertama abad ke-6. Goguryeo dan Baekje bertindak balas dengan membentuk satu pakatan. Untuk mengatasi pencerobohan dari Goguryeo dan Baekje, Silla memperdalamkan hubungannya dengan Dinasti Tang, dengan aksesnya yang baru ke Laut Kuning yang memungkinkan hubungan langsung dengan Tang. Selepas penaklukan Goguryeo dan Baekje dengan sekutunya Tang, kerajaan Silla mengusir pasukan Tang dari semenanjung dan menduduki tanah selatan Pyongyang.

Ibu kota Silla ialah Seorabeol (sekarang Gyeongju, "Seorabeol", "서라벌", dihipotesiskan telah menjadi istilah Korea kuno untuk "ibu kota"). Buddhisme menjadi agama rasmi pada tahun 528. Kebudayaan material yang tinggal dari kerajaan Silla termasuk pertukangan logam emas yang unik menunjukkan pengaruh dari steppe nomad utara, membezakannya dari budaya Goguryeo dan Baekje di mana pengaruh Chinanya lebih jelas.

Negeri lain sunting

Negeri-negeri atau kawasan lain yang lebih kecil wujud di Korea sebelum dan dalam tempoh ini:

 
Seorang askar Gaya.

Nasib sunting

Bersekutu dengan China di bawah dinasti Tang, Silla menakluki Goguryeo pada tahun 668, setelah menakluki Gaya pada 562 dan Baekje pada 660, dengan demikian terlibat dengan tempoh negara-negara Utara-Selatan dengan Silla Akhir di selatan dan Balhae di utara, ketika Dae Jo-young, bekas pegawai tentera Goguryeo, memberontak terhadap pemerintahan Tang China dan mula mengalahkan bekas wilayah Goguryeo.

Perspektif arkeologi sunting

 
Bekas minuman yang jarang ditemui telah digali dari tapak pengebumian Gaya.

Ahli arkeologi menggunakan garis panduan teori yang berasal daripada antropologi, etnologi, analogi, dan etnosejarah dengan konsep apa yang mentakrifkan masyarakat peringkat negeri. Ini berbeza dengan konsep negara (guk atau Sino ko: 國, negeri bertembok, dan sebagainya) dalam disiplin Sejarah Korea. Dalam arkeologi antropologi, kehadiran pusat-pusat bandar (terutamanya ibu kota), seni bina besar, pengkhususan kraf dan penyeragaman pengeluaran, pengebumian, sistem penulisan atau rakaman, birokrasi, menunjukkan kawalan politik kawasan geografi yang biasanya lebih besar keluasannya daripada lembah sungai tunggal dan sebagainya lalu membentuk hubungan yang mentakrifkan negeri itu.[33] Di antara tapak arkeologi yang dijejak kembali ke zaman Tiga Kerajaan Korea, beratus-ratus tanah perkuburan dengan ribuan pengebumian telah digali. Sebahagian besar bukti arkeologi Tempoh Tiga Kerajaan Korea terdiri daripada pengkebumian, tetapi sejak tahun 1990-an terdapat peningkatan besar dalam penggalian arkeologi tapak pengeluaran industri kuno, jalan raya, istana dan kawasan elit, tapak upacara, rumah biasa, dan kubu-kubu akibat ledakan penyelamatan arkeologi di Korea Selatan.

Rhee dan Choi menegaskan bahawa campuran perkembangan dalaman dan faktor luaran membawa kepada kemunculan masyarakat peringkat negeri di Korea.[33] Sejumlah ahli arkeologi termasuk Kang menunjukkan peranan peperangan yang kerap dalam pembangunan negeri-negeri semenanjung.[33][34][35]

Pengasasan (k. 0 – 300/400 M) sunting

 
Contoh bersejarah yang sama seperti yang digali dari Songok-dong dan Mulcheon-ri seawal tempoh Akhir Tiga Kerajaan, kk. 600.

Sesetengah individu yang berkorelasi dengan masyarakat kompleks ditemui di chiefdom Korea yang bertarikh kembali ke kk. 700 SM (cth. Igeum-dong, Songguk).[36][37] Walau bagaimanapun, bukti terbaik dari rekod arkeologi di Korea menunjukkan bahawa negeri-negeri ini dibentuk antara 300 SM dan 300/400 M.[38][39][40][41][42][43] Walau bagaimanapun, ahli arkeologi belum bersedia untuk mencadangkan bahawa ini bermakna wujudnya negeri-negeri pada era SM. Hubungan antara masyarakat peringkat negeri tidak berkembang sebagai satu pakej, tetapi sebaliknya dalam lonjakan dan bermul pada pelbagai titik waktu. Hubungan perseorangan masyarakat negara telah berkembang menjadi bilangan dan skala yang mencukupi yang boleh dikenal pasti dengan yakin menggunakan data arkeologi adalah antara 100-400 M.

Pengebumian sunting

Lee Sung-joo menganalisis kebolehubahan di banyak tanah perkuburan elit di wilayah-wilayah Silla dan Gaya dan mendapati bahawa pada akhir abad ke-2 terdapat variasi intra-perkuburan dalam taburan barang-barang kubur berprestij, tetapi tiada hierarki perbezaan pada skala serantau di antara tanah perkuburan. Hampir penghujung abad ke-2 M, ruang dalaman dalam pengebumian elit telah meningkat, dan teknik pembinaan kamar kayu perkuburan semakin digunakan oleh golongan elit. Pada abad ke-3, pola yang dibangunkan di mana sebuah perkuburan elit tunggal yang berstatus paling tinggi berbanding dengan semua kubur lain telah dibina. Tanah perkuburan sedemikian dibuat tinggi di sepanjang bukit-bukit. Lebih-lebih lagi, golongan elit yang paling tinggi telah dikebumikan di dalam makam-makam besar yang dibuat pada titik tertinggi perkuburan tersebut.[44] Perkuburan elit paling tinggi seperti Okseong-ri, Yangdong-ri, Daeseong-dong, dan Bokcheon-dong memaparkan corak ini.

 
Jubin bumbung digali dari tapak arkeologi Goguryeo di lembah Sungai Han, dari Muzium Negara Korea.

Pengeluaran tembikar dan jubin bumbung berskala kilang sunting

Lee Sung-joo mencadangkan bahawa, sebagai tambahan kepada perkembangan hierarki politik serantau seperti yang dilihat melalui analisis pengebumian, variasi dalam jenis pengeluaran tembikar secara beransur-ansur telah hilang dan pengkhususan sepenuh masa adalah satu-satunya jenis penghasil tembikar yang dapat dikenali dari akhir abad ke-4 M. Pada masa yang sama pusat pengeluaran tembikar menjadi sangat berpusat.[45]

Pemusatan dan kawalan elit terhadap pengeluaran ditunjukkan oleh hasil penggalian arkeologi di Songok-dong dan Mulcheon-ni di Gyeongju. Laman-laman ini adalah sebahagian daripada kompleks perindustrian lama yang saling berkaitan dan luas di pinggir timur laut ibukota Silla. Songok-dong dan Mulcheon-ri merupakan contoh besar-besaran pengeluaran kilang khusus di Tiga Kerajaan dan Tempoh Silla Bersatu. Tapak ini digali pada akhir 1990-an, dan ahli arkeologi menemui tinggalan banyak ciri pengeluaran seperti tanur tembikar, tanur jubin bumbung, tanur arang, serta sisa bangunan dan bengkel yang berkaitan dengan pengeluaran.

Bandar ibu kota, kawasan elit, dan seni bina monumental sunting

Sejak penubuhan Goguryeo, sejarah awalnya dibuktikan dengan arkeologi: Bandar ibu kota pertama dan kedua, kota Jolbon dan Gungnae, yang terletak di sekitar Ji'an, Jilin hari ini. Pada tahun 2004, tapak tersebut telah ditetapkan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO. Sejak 1976, penggalian arkeologi yang berterusan di bahagian tenggara Gyeongju moden telah mendedahkan bahagian-bahagian yang dikenali sebagai Silla Wanggyeong (ibu kota kerajaan Silla). Penggalian beberapa tahun telah mendedahkan kuil-kuil seperti Hwangnyongsa, Bunhwangsa, Heungryunsa, dan 30 tapak lain. Tanda-tanda ibu kota Baekje juga telah digali di Kubu Mongchon dan Kubu Pungnap di Seoul.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ The National Folk Museum of Korea (South Korea) (2014). Encyclopedia of Korean Folk Literature: Encyclopedia of Korean Folklore and Traditional Culture Vol. III (dalam bahasa Inggeris). 길잡이미디어. m/s. 41. ISBN 9788928900848. Dicapai pada 10 September 2017.
  2. ^ 이기환 (30 August 2017). "[이기환의 흔적의 역사]국호논쟁의 전말…대한민국이냐 고려공화국이냐". 경향신문 (dalam bahasa Korea). The Kyunghyang Shinmun. Dicapai pada 2 July 2018.
  3. ^ 이덕일. "[이덕일 사랑] 대~한민국". 조선닷컴 (dalam bahasa Korea). Chosun Ilbo. Dicapai pada 2 July 2018.
  4. ^ a b c d e f Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan kyunghyang2 tidak disediakan
  5. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan chosun2 tidak disediakan
  6. ^ a b c "고현묘지명(高玄墓誌銘)". 한국금석문 종합영상정보시스템. National Research Institute of Cultural Heritage. Dicapai pada 10 September 2018.
  7. ^ a b Deok-young, Kwon (2014). "An inquiry into the name of Three Kingdom(三國) inscribed on the epitaph of T'ang(唐) period". The Journal of Korean Ancient History (dalam bahasa Korea). 75: 105–137. ISSN 1226-6213. Dicapai pada 2 July 2018.
  8. ^ Hong, Wontack (2005). "The Puyeo-Koguryeo Ye-maek the Sushen-Yilou Tungus, and the Xianbei Yan" (PDF). East Asian History: A Korean Perspective. 1 (12): 1–7.
  9. ^ Yi, Ki-baek (1984). A New History of Korea (dalam bahasa Inggeris). Harvard University Press. m/s. 23–24. ISBN 9780674615762. Dicapai pada 21 November 2016.
  10. ^ Walker, Hugh Dyson (November 2012). East Asia: A New History (dalam bahasa Inggeris). AuthorHouse. m/s. 104. ISBN 9781477265161. Dicapai pada 21 November 2016.
  11. ^ Roberts, John Morris; Westad, Odd Arne (2013). The History of the World (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. m/s. 443. ISBN 9780199936762. Dicapai pada 15 July 2016.
  12. ^ Gardner, Hall (2007-11-27). Averting Global War: Regional Challenges, Overextension, and Options for American Strategy (dalam bahasa Inggeris). Palgrave Macmillan. m/s. 158–159. ISBN 9780230608733. Dicapai pada 15 July 2016.
  13. ^ Laet, Sigfried J. de (1994). History of Humanity: From the seventh to the sixteenth century (dalam bahasa Inggeris). UNESCO. m/s. 1133. ISBN 9789231028137. Dicapai pada 10 October 2016.
  14. ^ Walker, Hugh Dyson (2012-11-20). East Asia: A New History (dalam bahasa Inggeris). AuthorHouse. m/s. 6–7. ISBN 9781477265178. Dicapai pada 21 November 2016.
  15. ^ Korea's Three Kingdoms Diarkibkan 2011-05-16 di Wayback Machine. Ancientworlds.net (2005-06-19). Retrieved on 2015-11-15.
  16. ^ Kim, Jinwung (2012-11-05). A History of Korea: From "Land of the Morning Calm" to States in Conflict (dalam bahasa Inggeris). Indiana University Press. m/s. 35. ISBN 978-0253000781. Dicapai pada 11 October 2016.
  17. ^ "Kings and Queens of Korea". KBS World Radio. Korea Communications Commission. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-03-22. Dicapai pada 7 October 2016.
  18. ^ Pratt, Chairman Department of East Asian Studies Keith; Pratt, Keith; Rutt, Richard (2013-12-16). Korea: A Historical and Cultural Dictionary (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 135. ISBN 9781136793936. Dicapai pada 22 July 2016.
  19. ^ Yu, Chai-Shin (2012). The New History of Korean Civilization (dalam bahasa Inggeris). iUniverse. m/s. 27. ISBN 9781462055593. Dicapai pada 22 July 2016.
  20. ^ Kim, Jinwung. A History of Korea: From "Land of the Morning Calm" to States in Conflict (dalam bahasa Inggeris). Indiana University Press. m/s. 28. ISBN 978-0253000781. Dicapai pada 22 July 2016.
  21. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan autogenerated12 tidak disediakan
  22. ^ Ebrey, Patricia Buckley; Walthall, Anne; Palais, James B. East Asia: A Cultural, Social, and Political History (dalam bahasa Inggeris). Houghton Mifflin. m/s. 123. ISBN 9780618133840. Dicapai pada 12 September 2016.
  23. ^ Kitagawa, Joseph. The Religious Traditions of Asia: Religion, History, and Culture (dalam bahasa Inggeris). Routledge. m/s. 348. ISBN 9781136875908. Dicapai pada 29 July 2016.
  24. ^ Ebrey, Patricia Buckley; Walthall, Anne; Palais, James B. East Asia: A Cultural, Social, and Political History, Volume I: To 1800 (dalam bahasa Inggeris). Cengage Learning. m/s. 104. ISBN 978-1111808150. Dicapai pada 12 September 2016.
  25. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Walker2 tidak disediakan
  26. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan autogenerated13 tidak disediakan
  27. ^ Introduction Buddhism of Baekje into Japan. baekje.chungnam.net
  28. ^ Farris, William Wayne, Japan to 1600: A Social and Economic History. Honolulu: University of Hawaii Press, 2009, pp 68–87, 97-99, 101-105, 109-110, 116, 120–122.
  29. ^ A Brief History of Korea (dalam bahasa Inggeris). Ewha Womans University Press. m/s. 29–30. ISBN 9788973006199. Dicapai pada 21 November 2016.
  30. ^ Yu, Chai-Shin. The New History of Korean Civilization (dalam bahasa Inggeris). iUniverse. m/s. 27. ISBN 9781462055593. Dicapai pada 21 November 2016.
  31. ^ Kim, Jinwung. A History of Korea: From "Land of the Morning Calm" to States in Conflict (dalam bahasa Inggeris). Indiana University Press. m/s. 44–45. ISBN 978-0253000248. Dicapai pada 12 September 2016.
  32. ^ Wells, Kenneth M. Korea: Outline of a Civilisation (dalam bahasa Inggeris). BRILL. m/s. 18–19. ISBN 9789004300057. Dicapai pada 12 September 2016.
  33. ^ a b c Rhee, S.N.; Choi, M.L. (1992). "Emergence of complex society in Korea". Journal of World Prehistory. 6: 51–95. doi:10.1007/BF00997585. Unknown parameter |lastauthoramp= ignored (bantuan)
  34. ^ Kang, Bong-won. (1995). The role of warfare in the formation of state in Korea: Historical and archaeological approaches. PhD dissertation. University of Oregon, Eugene. Ann Arbor: University Microfilms.
  35. ^ Kang, Bong-won (2000). "A test of increasing warfare in the Samguk Sagi against the archaeological remains in Yongnam, South Korea". Journal of East Asian Archaeology. 2 (3): 139–197. doi:10.1163/156852300760222100.
  36. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Rhee2 tidak disediakan
  37. ^ Bale, Martin T.; Ko, Min-jung (2006). "Craft Production and Social Change in Mumun Pottery Period Korea" (PDF). Asian Perspectives. 45 (2): 159–187. doi:10.1353/asi.2006.0019. hdl:10125/17250. Unknown parameter |lastauthoramp= ignored (bantuan)
  38. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Kang19952 tidak disediakan
  39. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Kang20002 tidak disediakan
  40. ^ Barnes, Gina L. (2001). State formation in Korea: Historical and archaeological perspectives. Richmond, Surrey: Curzon. ISBN 0-7007-1323-9
  41. ^ Barnes, Gina L. (2004). "The emergence and expansion of Silla from an archaeological perspective". Korean Studies. 28: 14–48. doi:10.1353/ks.2005.0018. JSTOR 23720181.
  42. ^ Lee, Sung-joo. (1998). Silla–Gaya Sahwoe-eui Giwon-gwa Seongjang [The Rise and Growth of Society in Silla and Gaya]. Seoul: Hakyeon Munhwasa.
  43. ^ Pai, Hyung Il. (1989). "Lelang and the "interaction sphere": An alternative approach to Korean state formation". Archaeological Review from Cambridge. 8 (1): 64–75.
  44. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Lee2 tidak disediakan
  45. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Lee3 tidak disediakan

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting