Tiglon atau tigon ialah hasil kacukan harimau jantan (Panthera tigris) dan singa betina (Panthera leo), jadi induk-induknya sama genus tetapi berlainan spesies. Bilangan tiglon kini tidak sebanyak liger (singa jantan + harimau betina); tetapi pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, tiglon lebih banyak berbanding liger. Nama tiglon jelas digabungkan dari perkataan tiger dan lion.

Tiglon
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Suborder:
Superkeluarga:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Spesies:

Tiglon mewarisi sifat-sifat kedua-dua induknya, iaitu memperoleh bintik dari ibunya (singa membawa gen bintik, oleh itu anak singa ada bintik) dan belang dari bapanya. Tiglon jantan boleh (tetapi tidak semestinya) bersurai, itupun lebih pendek dan sukar dilihat berbanding surai singa, tetapi lebih menyerupai bulu tengkuk harimau jantan. Tiglon tidak melebihi saiz spesies induknya kerana mewarisi gen pembantut pertumbuhan dari ibu singa, tetapi tidak mengalami apa-apa kesan kekederilan atau peminiaturan; beratnya sekitar 180 kilogram (400 lb).

Tiglon agak jaran dijumpai gara-gara hariamu jantan mendapati sukarnya mengenal pasti perilaku kesediaan singa betina untuk mengawan. namun demikian, singa betina giat mencari teman untuk mengawan, jadi kejarangan tiglon pada pokoknya disebabkan kurang menariknya dari segi saiz berbanding liger, oleh itu kurangnya nilai kemewahannya. Seabad lalu, tiglon lebih kerap dijumpai berbanding liger. Gerald Iles, dalam bukunya At Home In The Zoo (1961), mengaku memperoleh tiga ekor tiglon untuk Belle Vue Zoo di Manchester, tetapi tidak pernah melihat liger.