Sebuah tingkap sash atau tingkap sash bergantung diperbuat dari satu atau lebih panel beralihan atau "sashes" yang membentuk suatu bingkai untuk memegang pane kaca yang sering dipisahkan dari pane lain (atau "cahaya") oleh muntin bars yang sempit.[1] Walaupun apa-apa tingkap dengan jenis glazing ini adalah secara teknikal "sebuah sash", istilah digunakan hampir secara eksklusif untuk merujukkan pada tingkap-tingkap di mana panel glazed dibuka dengan membuka secara vertikal, atau horinzontal dalam suatu kenis digelar sebagai suatu Yorkshire atau sliding sash. Tingkap sash adalah umum di Eropah dan di bekas tanah jajahan termasuk Amerika Syarikat dan beberapa negara membangun. Reka bentuk tingkap sash diattributed pada ahli sains dan pereka Inggeris, Robert Hooke[2]

Sebuah rumah Georgian di England dengan tingkap sash

Tingkap sash sering dijumpai pada rumah Georgian dan Victoria, dan peraturan klasik ada tiga pane across by dua on each dua sash, memberikan suatu tingkap panel "enam kali enam", walaupun ini by no means suatu peraturan tetap. Sangat banyak rumah subbandar lewat Victoria dan Edwardian dibinakan di England menggunakan unit tingkap sash piawai sekurang-kurangnya 4 kaki (1.2m) lebarnya, tetapi unit buatan tangan yang lebih tua kemungkinan mempunyai apa-apa saiz, seperti yang digambarkan pada imej.

Lebar tingkap sash yang luar biasa (sekitar lebar 2m) dalam sebuah pub di Bromyard, Herefordshire

Untuk memuduahkan operasi, berat glazed panel biasanya diseimbang oleh suatu counter-weight disembunyi dalam frame tingkap. Ini berhubung ke tingkap oleh suatu sash cord atau rangkai yang bergerak atas pulley di bahagian atas frame, walaupun spring balance kadangkala digunakan. Tingkap sash boleh dimuatkan dengan simplex hinges yang membenarkan tingkap untuk dikunci ke hinges pada satu side sementara counterbalance pada tempat lain didetach, membenarkan tingkap untuk dibuka untuk lari keluar atau dibersihkan.

Nama "tingkap sash gantung" lebih biasanya ada di Amerika Syarikat, dan biasanya merujukkan pada tingkap gantung kembar dengan dua sash yang dapat dialihkan ke atas atau baah pada frame tingkap. Suatu tingkap gantung tunggal mempunyai dua sash tetapi biasanya sash atas difixed dan hanya sash bawah menggelangsar. Tingkap gantung triple dan quadruple digunakan untuk pembukaan tinggi, yang umum di gereja-gereja New England.

Pembinaan biasa dari kayu lembut, dan unit biasanya sepuh tunggal; walaupun tingkap sash double-glazed boleh didapatkan ia lebih umum untuk tingkap sash single-glazed untuk digantikan dengan casements gantung-atas apabila ia diretro-fitted. Sesetengah unit gantung-atas yang double-glazed dikilangkan untuk memberikan kemunculan sash. Masalah tradisional dengan tingkap sash termasuk reput, kembang atau putarbalik karya kayu, berdetar-detar dalam angin (oleh kerana pengecutan kayu), dan masalah dibawakan oleh kegunakan cuai cat. Mekanisme kegelongsoran membuat tingkap sash lebih mudah terdedah pada masalah ini daripada tingkap-tingkap casement traditional. Tingkap sash adalah dari segi bandingan lebih banyak pembaikian, tetapi memberikan kelebihan in return (rupanya, mengikut peraturan (berkaitan dengan rumah-rumah dan bangunan-bangunan yang tua), sumber-sumber asli dsb). Ia juga boleh dibersihkan kesemua kaca dari dalam bagunan dengan menggelongsorkan dua kaca tingkap pada dua kedudukan berlainan.

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ching, Francis (1997). A Visual Dictionary of Architecture. New York: Van Nostrand Reinhold. ISBN 0-442-02462-2.
  2. ^ Louw, HJ, Architectural History, Vol. 26, 1983 (1983), pp. 49-72+144-150 JSTOR, BBC

Pautan luar sunting