Toy Story 3 adalah sebuah filem animasi komputer 3D Amerika Syarikat tahun 2010. Ini adalah filem ketiga dalam siri Toy Story dihasilkan oleh Pixar Animation Studios dan diterbitkan oleh Walt Disney Pictures.

Toy Story 3
Banyak mainan berkumpul bersama, dengan Buzz Lighyear dan Woody the Cowboy memegang bahagian atas nombor besar 3.
Poster filem
PengarahLee Unkrich
Lakon layarMichael Arndt
Cerita olehJohn Lasseter
Andrew Stanton
Lee Unkrich
Dihasilkan olehDarla K. Anderson
John Lasseter (Eksekutif)
Nicole Paradis Grindl (Pembantu)
Dibintangi
Disunting olehKen Schretzmann
Muzik olehRandy Newman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
Masa tayangan
108 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$200 juta
Pecah panggung$1,012,126,000

Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusack, Don Rickles, Estelle Harris, John Ratzenberger, Wallace Shawn, Jeff Pidgeon, Jodi Benson, R. Lee Ermey, John Morris dan Laurie Metcalf memainkan suara atas peranan watak mereka dari filem sebelumnya. Jim Varney yang memainkan watak Slinky Dog dalam dua filem pertama serta Joe Ranft memain watak Wheezy dan Lenny meninggal dunia sebelum produksi bermula pada filem ketiga. Peranan bagi watak Slinky diambil alih oleh Blake Clark, sementara watak Ranft dan lain-lain dikeluarkan dari cerita (Wheezy telah disebutkan di awal). Watak terbaru termasuk suara oleh Ned Beatty, Timothy Dalton, Bonnie Hunt, Whoopi Goldberg, Jeff Garlin, dan Michael Keaton.

Toy Story 3 dilancarkan di seluruh dunia pada bulan Jun, Julai dan Ogos. Filem ini memecahkan rekod filem Shrek the Third sebagai filem dengan pungutan hari pertama terbesar di Amerika Utara untuk sebuah filem animasi dan pembukaan terbesar dengan $ 110.307.189. Hal ini juga yang paling terbesar bagi pembukaan paling berjaya untuk filem Pixar, serta paling terbesar bagi pembukaan paling berjaya untuk sebuah filem yang telah dibuka di bulan Jun. Toy Story 3 saat ini filem paling berjaya tahun 2010 di Amerika Syarikat dan Kanada, dan filem paling berjaya kedua bagi tahun 2010 di seluruh dunia, di belakang Alice in Wonderland. Pada bulan Julai, ia bejaya melampaui filem Finding Nemo untuk menjadi filem Pixar paling tertinggi dan terlaris di box office Amerika Utara, dan pada awal Ogos, filem ini menjadi filem Pixar paling berjaya di seluruh dunia dan melampaui Shrek 2 sebagai filem animasi paling berjaya sepanjang masa-seluruh dunia. Pada akhir Ogos, Toy Story 3 menjadi filem animasi pertama dalam sejarah untuk membuat kutipan sebanyak $ 1000000000 di seluruh dunia.

Plot sunting

Filem dibuka dengan adegan ala filem koboi di mana Woody, Buzz, dan Jessie bersatu melawan Hamm, Mr. dan Mrs. Potato Head serta the Aliens yang ternyata hanya merupakan visualisasi dari imajinasi Andy kecil. Adegan selanjutnya memperlihatkan masa-masa kecil Andy bersama mainan-mainannya.

Andy telah berumur 17 tahun dan mempunyai mainan lama ketika kecil, beberapa telah dijual atau diberikan. Yang lain telah disimpan di dalam kotak dan disimpan jauh sebagai senarai untuk Andy semasa di kolej. Dia memutuskan untuk membawa Woody bersama dengannya dan permainan yang lain ddiletak di dalam plastik sampah dengan niat untuk menyimpan mereka di loteng, tapi Ms. Davis keliru dengan meletakkan beg itu di pinggir jalan sebagai sampah. Percaya bahawa Andy tidak lagi menginginkan mereka, mereka menyelinap ke tempat mainan yang akan disumbangkan untuk Sunnyside Daycare. Woody, yang melihat apa yang sebenarnya berlaku, cuba untuk menjernihkan salah faham, tetapi permainan yang lain menolak untuk mendengarinya.

Permainan dibawa ke Sunnyside dimana mereka menerima sambutan yang mengalakkan dari permainan penjagaan anak, dipimpin oleh Lots-o'-Huggin 'Beruang (Lotso). Woody cuba untuk meyakinkan orang lain untuk kembali ke pangkuan Andy, namun mereka merasa bahawa mereka akan bahagia di Sunnyside, sehingga mereka membiarkannya Woody pergi tanpa mereka.Yang lain akhirnya mendapati Lotso menyediakan anak-anak terlalu muda, dan mereka dilecehkan dan disiksa. Sementara itu, Molly Barbie, yang juga disumbangkan mula jatuh cinta pada Ken, yang merupakan orang kanan Lotso dan juga telah jatuh cinta pada Barbie. Buzz pergi untuk meminta Lotso memindahkan mereka kepada anak-anak yang lebih tua, tetapi ditangkap oleh beberapa mainan Sunnyside dan mengembalikannya ke sistem asal, sebagai space ranger.

Semasa melarikan diri dari Sunnyside, Woody dijumpai dan diambil oleh seorang gadis dari pusat penjagaan yang bernama Bonnie. Salah satu mainan Bonnie bernama Chuckles mendedahkan kepada Woody kebenaran tentang Lotso dan Sunnyside: Lotso,Chuckles dan Big Baby, pernah dimiliki oleh seorang gadis kecil bernama Daisy, tetapi Lotso lari selepas pemiliknya hilang dan menggantikannya, jadi dia mengambil alih Sunnyside dan mengubahnya menjadi penjara. Pada tempat pust penjagaan anak, Permainan yang lain mendapati bahawa Andy mencari mereka ketika Mrs Potato Head melihatnya melalui matanya yang hilang di bilik Andy.Permainan yang lain mencuba untuk meninggalkan tempat tersebut tetapi dipenjarakan oleh Lotso dan kaki tangannya, termasuk Buzz yang dalam mod demo-nya.

Woody kemudiannya kembali ke Sunnyside untuk membantu teman-temannya keluar.Barbie membantu mereka melakukannya dengan menipu Ken ke membiarkan dia keluar dari tempat kurungan.Permainan yang lain secara tidak sengaja mengembalikan Buzz ke mod Sepanyol selmasa melarikan diri, selepas dia bergabung ke sisi mereka (percaya mereka tahu di mana pesawat angkasa-Nya) dan terpesona dengan Jessie.Permainan menggunakan gorong sampah untuk mencapai tempat sampah di luar penjagaan anak, tetapi Lotso dan kaki tangannya menangkap mereka. Ken melindungi mainan Andy, mengatakan bahawa dia telah jatuh cinta dengan Barbie yang telah mengubahnya, dan oleh itu dia telah melawan Lotso. Woody menjelaskan kepada anak buah Lotso tentang masa lalunya, dan ketika Lotso akhirnya pergi terlalu jauh, Big Baby membaling Lotso di tempat sampah tersebut. Lotso menarik Woody ke tempat sampah tepat sebelum lori sampah tiba, memaksa orang lain untuk menyelamatkannya.Di dalam kekacauan apabila sampah jatuh, Buzz menyelamatkan Jessie dari dihancur yang mengakibatkan TV rosak menimpanya,lalu mengembalikan memori asalnya tanpa memori mod yang lain.

Permainan tiba di kilang sisa di mana mereka ditolak jatuh ke dalam. Permainan menggunakan magnet untuk melarikan diri, tetapi melihat Lotso tersangkut di bawah beg golf berteriak meminta tolong. Woody dan Buzz berjaya menyelamatkannya tepat pada masanya. Kemudiannya permainan mendapati bahawa mereka dibawa ke Insinerator(tempat penghapusan). Lotso mendapati terdapat butang berhenti kecemasan dan mendapatkan Woody untuk membantunya menaiki tangga ke arah itu. Tetapi ketika ia mencapai butang, dia mengkhianati penolongnya dan menolak untuk menolak butang tersebut dan menyebabkan mereka jatuh ke dalam Insinerator. Mereka berpegangan tangan ketika mereka menyedari ketakutan apabila tiada jalan keluar. Tetapi pada minit terakhir, mereka diselamatkan oleh alien meramas permainan. Kemudian, Lotso ditemui oleh seorang tukang sampah yang mengikat dia ke bahagian depan trak.

Permainan kembali ke rumah Andy di sebuah trak sampah dan mempersiapkan diri untuk disimpan di loteng. Woody memutuskan ia dan teman-temannya lebih baik berada di tempat lain. Dia menulis mesej di nota permainan dan melekatkannya pada tempat dengan semua permainan di dalamnya. Setelah membaca mesej tersebut, Andy memuatkan permainan untuk dihantar ke Bonnie. Dia memperkenalkan setiap permainan dan terkejut mendapati Woody termasuk, pada mulanya Andy keberatan untuk memberinya tetapi memutuskan untuk membiarkan Bonnie memilikinya. Kemudian bersama-sama dengan Bonnie, Andy bermain dengan permainan-nya sekali lagi sebelum ia berangkat ke kolej. Ketika Andy bertolak, Woody dengan sedih mengucapkan selamat tinggal kepada pemilik asalnya saat ia mengatakan "Selamat tinggal, rakan kongsi". Dia cepat-cepat ditenangkan oleh Buzz dan kemudian memperkenalkan teman-teman lamanya kepada teman-teman barunya.

Semasa kredit, keadaan bagi para permainan baru jauh lebih baik. Hal ini menunjukkan bahawa Barbie dan Ken sekarang bertanggungjawab atas Pusat Penjagaan Sunnyside dan menjadikannya tempat yang bagus untuk barang permainan. Permainan sekarang bergiliran bermain dengan anak-anak yang lebih muda daripada memaksakan permainan tertentu untuk melakukan semua itu.Permainan di rumah Bonnie tetap saling berkomunikasi dengan orang-orang di Sunnyside dengan menyelinap nota melalui beg Bonnie.

Barisan pelakon suara sunting

Beberapa watak lain yang ditulis keluar dari jalan cerita dengan dijual atau dibuang selepasToy Story 2 ( mereka kembali dalam filem ini hanya di rakaman arkib dan sebagai watak latar belakang ).

Watak Slinky Dog muncul dalam limbo selepas kematian pelakon suaranya Jim Varney pada tahun 2000, tak lama selepas Toy Story 2keluar. Pelakon veteran Blake Clark dipilih untuk peranan itu. Selepas Clark memegang peranan Slinky Dog, pengeluar kemudian mendapati bahawa Clark dan Varney telah secara kebetulan menjadi teman dekat, membuatkan peralihan suara menjadi lebih mudah.

Motif Pixar sunting

Dilampirkan filem pendek sunting

Pembukaan filem Toy Story 3 termasuk filem pendek Day & Night , yang memfokuskan pada apa yang terjadi ketika personifikasi animasi dari siang hari (Hari) bertemu lawannya, malam hari (Malam) dan pertumbuhan yang dihasilkan bagi keduanya.