Transformers (filem)

Transformers ialah filem aksi fiksyen sains 2007 Amerika berdasarkan mainan dengan nama yang sama. Filem ini, yang menggabungkan animasi komputer dengan penggambaran live-action, diarahkan oleh Michael Bay, dengan Steven Spielberg berkhidmat sebagai penerbit eksekutif. Ia diterbitkan oleh Don Murphy dan Tom DeSanto, dan merupakan ansuran pertama dalam aksi langsung siri filem Transformers. Filem ini membintangi Shia LaBeouf sebagai Sam Witwicky, seorang remaja yang terperangkap dalam peperangan antara Autobot heroik dan Decepticon yang jahat, dua puak robot makhluk asing yang boleh menyamar dengan bertukar menjadi jentera harian, terutamanya kenderaan. Autobots berhasrat untuk mendapatkan dan menggunakan AllSpark, artifak berkuasa yang mencipta perlumbaan robot mereka yang ada di Bumi, untuk membina semula planet asal mereka Cybertron dan menamatkan perang, manakala Decepticons mempunyai niat untuk menggunakannya untuk membina tentera dengan memberikan kehidupan kepada mesin Bumi. Tyrese Gibson, Josh Duhamel, Anthony Anderson, Megan Fox, Rachael Taylor, John Turturro, dan Jon Voight juga bintang, manakala pelakon suara Peter Cullen dan Hugo Weaving masing-masing menyuarakan Optimus Prime dan Megatron.

Transformers
PengarahMichael Bay
Lakon layar
Cerita oleh
  • John rogers
  • Roberto Orci
  • Alex Kurtzman
BerdasarkanTransformers oleh
Hasbro
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiMitchell Amundsen
Disunting oleh
  • Paul Rubell
  • Glen Scantlebury
  • Thomas A. Muldoon
Muzik olehSteve Jablonsky
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures[1]
Tarikh tayangan
  • 12 Jun 2007 (2007-06-12) (Sydney)
  • 3 Julai 2007 (2007-07-03) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
143 minit[2]
NegaraAmerika Syarikat
Bahasainggeris
Bajet$150–200 juta[3][4]
Pecah panggung$709.7 juta[5]

Murphy dan DeSanto membangunkan projek itu pada tahun 2004, dan DeSanto menulis rawatan. Steven Spielberg menyertai kapal pada tahun berikutnya, mengupah Roberto Orci dan Alex Kurtzman untuk menulis lakon layar. A.S. Angkatan Bersenjata dan General Motors (GM) meminjamkan kenderaan dan pesawat semasa penggambaran, yang menjimatkan wang untuk pengeluaran dan menambah realisme pada adegan pertempuran. Kempen promosi Hasbro untuk filem itu termasuk tawaran dengan pelbagai syarikat; pengiklanan termasuk kempen pemasaran virus, keluaran terkoordinasi buku komik prekuel, mainan dan buku, serta peletakan produk tawaran dengan syarikat seperti GM, Burger King dan eBay.

Transformers menerima ulasan bercampur-campur daripada pengkritik dan respon positif daripada penonton. Ia menjadi filem kutipan tertinggi kelima pada 2007, dengan kutipan $709 juta di seluruh dunia, dengan anggaran 46 juta tiket dijual di AS. Filem ini memenangi empat anugerah daripada Visual Effects Society dan telah dicalonkan untuk tiga Anugerah Akademi, untuk Penyuntingan Bunyi Terbaik, Campuran Bunyi Terbaik dan Kesan Visual Terbaik. Persembahan LaBeouf telah dipuji oleh Empire, dan tindakan balas Cullen terhadap Optimus Prime daripada 1981-an siri televisyen diterima baik oleh peminat. Filem ini diikuti oleh empat sekuel: Revenge of the Fallen (2009), Dark of the Moon (2011), Age of Extinction (2014), dan The Last Knight (2017), serta spin-off bertajuk Bumblebee (2018). Ansuran ketujuh Transformers: Rise of the Beasts dijadualkan akan dikeluarkan pada 9 Jun 2023.

Plot sunting

Filem ini mengisahkan perang konflik di antara puak Autobots dan puak Decepticons di bumi. Kedua-dua puak itu datang dari planet Cybertron iaitu tempat tinggal asalnya.

Watak-watak sunting

Autobots (Protagonis) sunting

Decepticons (Antagonis) sunting

Watak-watak manusia sunting

Lagu tema filem sunting

Akan datang sunting

Sementara itu, filem keduanya iaitu Transformers: Revenge of the Fallen akan ditayangkan di seluruh dunia pada 26 Jun 2009 (Di Malaysia, Singapura dan Brunei pada 23 Jun 2009).

Lihat juga sunting

Pautan Luar sunting

Concept art
  1. ^ "Transformers (2008) - Financial Information". The Numbers. Dicapai pada April 20, 2022.
  2. ^ "TRANSFORMERS (12A)". British Board of Film Classification. June 15, 2007. Dicapai pada January 19, 2017.
  3. ^ Bob Tourtellotte (July 1, 2007). ""Transformers" film yields big bang on fewer bucks". Reuters. Dicapai pada August 19, 2011. But the producers of "Transformers", Lorenzo di Bonaventura and Ian Bryce, say they have spent only $150 million on "Transformers", and they reckon they got a bargain.
  4. ^ ALEX CHADWICK; KIM MASTERS (April 30, 2008). "'Spider-Man 3': Why So Expensive?". NPR. Dicapai pada April 29, 2021.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan boxmojo tidak disediakan