Ular Senduk Sembur

Ular Senduk Sembur Malaya (Naja sumatrana) [1] adalah sejenis ular senduk sembur yang boleh ditemui di Asia Tenggara termasuk Malaysia.

Ular Senduk Sembur
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Elapidae
Genus:
Spesies:
N. sumatrana
Nama binomial
Naja sumatrana

Penerangan sunting

Spesis ini memiliki panjang yang sederhana, purata panjang spesis ini adalah antara 0.9 hingga 1.2 meter (3.0 hingga 3.9 kaki) panjang, kadang kala ular ini boleh membesar sehingga 1.5 meter (4.9 kaki).

Badan ular ini dimampatkan secara dorsoventral dan sub-silinder di belakang.

Kepala spesis ini berbentuk elips, terbenam, dan berbeza sedikit daripada leher dengan moncong pendek, bulat dan lubang hidung besar. Mata bersaiz sederhana dengan anak mata bulat. Sisik punggung licin dan menyerong dengan sangat jelas.

Spesies ular tedung ini tidak mempunyai tanda pada pelitup kepalanya dan mempunyai warna berbeza-beza berdasarkan lokasi geografi.

Terdapat dua fasa warna: ular berwarna kekuningan boleh ditemui di Thailand dan Utara Semenanjung Malaysia, dan ular berwarna kehitaman boleh ditemui di Semenanjung Malaysia, Singapura, dan pulau-pulau yang dijumpai di sekitar Indonesia dan Filipina. Ular yang masih muda dan ular yang telah dewasa juga cenderung mempunyai warna yang berbeza.

Rujukan sunting