Universiti Multimedia

Universiti Multimedia (singkatan: MMU) merupakan universiti swasta tertua dan pertama di Malaysia yang menawarkan penyelidikan penuh dalam bidang teknologi dan multimedia. Ia juga merupakan universiti berkaitan kerajaan kerana dimiliki oleh Telekom Malaysia. Ia ditubuhkan pada tahun 1997 sebagai Universiti Telekom dan kemudian ditukar nama kepada Universiti Multimedia pada tahun 1999.[2]

Universiti Multimedia
马来西亚多媒体大学
اونيۏرسيتي مولتيميديا

Multimedia University
Nama lain
MMU, Universiti Telekom
Nama lama
Institut Telekomunikasi dan Teknologi Maklumat (1994-1996)
Universiti Telekom (UNITEL) (1996-1999)
MotoInquire, inspire and innovate
JenisSwasta (berstatus Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC))
Ditubuhkan pada1996 (sebagai universiti)
CanselorZaki Azmi
PresidenMazliham Mohd Su'ud
Pro-CanselorZakri Abdul Hamid
Staf akademik
699 (2021)[1]
Staf pentadbiran
258 (2021)
Lokasi, ,
Malaysia

2°14′56″N 102°16′37″E / 2.24889°N 102.27694°E / 2.24889; 102.27694Koordinat: 2°14′56″N 102°16′37″E / 2.24889°N 102.27694°E / 2.24889; 102.27694
Kampuspelbagai lokasi
Warna         Biru dan merah
MaskoteBee
Laman sesawangwww.mmu.edu.my

Sejarah sunting

Universiti Multimedia bermula sebagai Institut Telekomunikasi dan Teknologi Maklumat (ITTM), sebuah kolej yang menawarkan kursus-kursus berkaitan telekomunikasi dan multimedia di bawah naungan Telekom Malaysia pada tahun 1994. Kampus pertama ditubuhkan di bekas pejabat wilayah utara TM di mana 42 orang pelajar dipilih untuk mengikuti program diploma kejuruteraan telekomunikasi dua tahun secara eksperimen. Pada tahun 1996, dengan kejayaan akademik dua kumpulan pertama, TM dijemput oleh Kementerian Pendidikan untuk menubuhkan universiti swasta pertama di Malaysia. ITTM diberi status universiti dan dinamakan semula sebagai Universiti Telekom.

Pada tahun 1997, Kampus Melaka ditubuhkan di bandar Ayer Keroh. Penubuhan kampus ini melibatkan pembangunan semula dan penggunaan semula bekas pejabat wilayah selatan TM. TM ditawarkan oleh Kerajaan Malaysia untuk menubuhkan sebuah universiti di MSC Malaysia (singkatan Koridor Raya Multimedia) untuk menggalakkan program MSC. Sebuah kampus ditubuhkan di Cyberjaya dan dibuka pada 8 Julai 1999. Hubungan antara kampus Cyberjaya dan MSC bertujuan untuk menjadi serupa dengan hubungan antara Universiti Stanford dan Lembah Silicon. Akibatnya, universiti ini menukar nama daripada Universiti Telekom kepada Universiti Multimedia.

Pada tahun 2013, MMU menubuhkan sebuah kampus ketiga di Iskandar Puteri, Johor, yang mengkhususkan dalam seni sinematik dengan kerjasama dengan Universiti Southern California. Pada tahun 2021, program-program seni sinematik dipindahkan ke Cyberjaya untuk melengkapkan lagi ekosistem seni kreatif di Cyberjaya. Fakulti Seni Sinematik kini terletak di bangunan Fakulti Seni Kreatif Multimedia.

Kampus sunting

MMU mempunyai dua kampus utama yang terletak di Cyberjaya dan Melaka. Kampus Cyberjaya ditubuhkan pada tahun 1999 dan merupakan kampus utama setelah bertukar menjadi MMU. Ia terletak di dalam bandar pintar Cyberjaya yang dikenali sebagai Silicon Valley Malaysia. Kampus Cyberjaya mempunyai tujuh fakulti, iaitu Fakulti Kejuruteraan (FOE), Fakulti Komputasi & Informatik (FCI), Fakulti Multimedia Kreatif (FCM), Fakulti Seni Sinematik (FCA), Fakulti Komunikasi Gunaan (FAC) dan Fakulti Pengurusan (FOM).

Kampus Melaka ditubuhkan pada tahun 1997 dan merupakan kampus sekunder MMU. Ia terletak di Bukit Beruang yang berhampiran dengan bandar bersejarah Melaka. Kampus Melaka mempunyai empat fakulti, iaitu Fakulti Kejuruteraan dan Teknologi (FET), Fakulti Sains & Teknologi Maklumat (FIST), Fakulti Perniagaan(FOB) dan Fakulti Undang-Undang (FOL). Kampus Melaka juga mempunyai Pusat Pengajian Pra Universiti (Centre for Foundation Studies and Extension Education) yang menawarkan program asasi dan diploma.

Kedua-dua kampus MMU mempunyai kemudahan-kemudahan moden dan lengkap untuk menyokong pembelajaran dan penyelidikan pelajar-pelajar. Antara kemudahan-kemudahan tersebut ialah dewan kuliah, makmal komputer, makmal kejuruteraan, studio multimedia, studio radio, studio TV, bilik perbincangan, bilik persidangan, bilik seminar, pusat perpustakaan digital, pusat sukan, pusat kesihatan, pusat kaunseling, pusat kerjaya, pusat pembelajaran bahasa dan pusat perhubungan korporat.

Organisasi dan pentadbiran sunting

Pentadbiran sunting

MMU diketuai oleh Presiden yang dilantik oleh Lembaga Pengarah. Presiden bertanggungjawab untuk menguruskan hal ehwal akademik dan pentadbiran universiti. Presiden juga merupakan Ahli Lembaga Pengarah bersama dengan wakil-wakil dari Telekom Malaysia, Kementerian Pendidikan Tinggi, industri dan masyarakat sivil. Lembaga Pengarah bertanggungjawab untuk menetapkan dasar-dasar strategik dan kewangan universiti.[3]

Setiap kampus MMU mempunyai Naib Presiden yang bertanggungjawab untuk menguruskan hal ehwal kampus masing-masing. Naib Presiden juga merupakan Dekan Fakulti yang mengawal program-program akademik dan penyelidikan di bawah fakulti mereka. Setiap fakulti mempunyai beberapa jabatan akademik yang diketuai oleh Ketua Jabatan. Setiap jabatan akademik mempunyai beberapa program pengajian yang diketuai oleh Ketua Program.

MMU juga mempunyai beberapa unit pentadbiran yang menyokong operasi universiti, seperti Pejabat Pendaftar, Pejabat Bendahari, Pejabat Perhubungan Korporat, Pejabat Perancangan Strategik, Pejabat Hal Ehwal Pelajar, Pejabat Antarabangsa, Pejabat Alumni dan Pusat Perpustakaan Digital Siti Hasmah.

Struktur Akademik sunting

MMU mempunyai sepuluh fakulti dan satu institut pengajian siswazah yang menawarkan pelbagai program pengajian dalam bidang teknologi dan multimedia. Fakulti-fakulti tersebut ialah Fakulti Pengkomputeran dan Informatik (FCI), Fakulti Seni Sinematik (FCA), Fakulti Komunikasi Kreatif (FAC), Fakulti Perniagaan (FOB), Fakulti Kejuruteraan (FOE), Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi (FTMK), Fakulti Pengurusan (FOM), Fakulti Multimedia Kreatif (FCM), Fakulti Sains Maklumat dan Teknologi (FIST), Fakulti Undang-Undang (FOL) dan Pusat Pengajian Pra Universiti dan Pendidikan Lanjutan (CFSEE). Institut pengajian siswazah ialah Institut Pengajian Siswazah atau Institute for Postgraduate Studies (IPS).

Setiap fakulti diketuai oleh seorang dekan yang bertanggungjawab untuk menguruskan hal ehwal akademik dan penyelidikan di bawah fakulti tersebut. Setiap fakulti mempunyai beberapa jabatan akademik yang diketuai oleh seorang ketua jabatan. Setiap jabatan akademik mempunyai beberapa program pengajian yang diketuai oleh seorang ketua program. Setiap program pengajian mempunyai beberapa kursus yang dikendalikan oleh pensyarah-pensyarah yang berkelayakan dan berpengalaman.

MMU menawarkan program pengajian di peringkat asasi, diploma, ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah dalam mod penyelidikan, mod kursus atau mod campuran. MMU juga menawarkan program pendidikan sepanjang hayat seperti APEL.A, APEL.C dan Micro-Credentials melalui mod pembelajaran terbuka dan jarak jauh (ODL). MMU juga menawarkan program kerjasama antarabangsa seperti artikulasi, pertukaran pelajar, mobiliti pelajar dan program bersama dengan universiti-universiti rakan kongsi di luar negara.

Penarafan sunting

Pemeringkatan universiti
Sejagat – Keseluruhan
QS World[4]1001-1200 (2022)
THE World[5]601-800 (2022)
Serantau – Keseluruhan
QS Asia[6]207 (2023)
THE Asia[7]401-500 (2023)

Dari segi kuality pendidikan MMU telah mendapat kedudukan antara 1001-1200 terbaik di dunia menurut QS World University Rankings 2023[8]. MMU juga telah mendapat kedudukan ke-189 di Asia menurut QS Asia University Rankings 2022, meningkat daripada kedudukan tahun lepas dan berada di kalangan 28% teratas daripada 675 institusi yang dinilai. Selain itu, MMU juga telah mendapat kedudukan antara 601-800 terbaik di dunia menurut Times Higher Education (THE) Impact Rankings 2022[9] yang menilai sumbangan universiti-universiti kepada Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Di peringkat nasional, Universiti Multimedia menduduki tempat ke-14 dalam senarai universiti terbaik di Malaysia yang dikeluarkan oleh THE pada tahun 2023[10].

MMU telah mendapat kedudukan antara 151-200 terbaik di dunia dalam bidang sains komputer dan kejuruteraan elektrik menurut QS World University Rankings by Subject antara tahun 2014 hingga 2017 secara berturut-turut4. MMU juga telah mendapat kedudukan antara 401-500 terbaik di dunia dalam bidang komunikasi dan media menurut QS World University Rankings by Subject pada tahun 2019. Selain itu, MMU juga telah mendapat kedudukan antara 301-400 terbaik di dunia dalam bidang pendidikan menurut THE World University Rankings by Subject pada tahun 2020.

MMU juga merupakan salah satu universiti pilihan majikan di Malaysia. Menurut kajian yang dijalankan oleh Talentbank, MMU telah mendapat penilaian kebolehpekerjaan 6 bintang dalam bidang komunikasi dan penyiaran, komputer dan IT, kejuruteraan elektrik dan elektronik, dan kejuruteraan mekanikal. MMU juga telah mendapat penilaian kebolehpekerjaan 5 bintang dalam bidang perakaunan, pengiklanan, seni dan reka bentuk, perbankan, pengurusan perniagaan, ekonomi, pengurusan sumber manusia, dan undang-undang.[11]

Akademik sunting

Universiti Multimedia menawarkan pelbagai program pengajian dari peringkat asasi, diploma, ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan doktor falsafah. Universiti Multimedia juga menawarkan program-program pendek dan jarak jauh untuk memenuhi keperluan pembelajaran sepanjang hayat masyarakat.

Kemasukan sunting

MMU menawarkan pelbagai program pengajian di peringkat asasi, diploma, ijazah sarjana muda, ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah dalam bidang teknologi dan multimedia. MMU juga menawarkan program pendidikan sepanjang hayat seperti APEL.A, APEL.C dan Micro-Credentials. MMU menerima permohonan daripada pelajar-pelajar dalam dan luar negara melalui sistem permohonan dalam talian yang mudah dan selamat. Pelajar-pelajar hanya perlu mempunyai alamat emel yang sah untuk membuat permohonan.[12]

Proses kemasukan MMU melibatkan beberapa langkah, seperti pemilihan program pengajian, pengisian borang permohonan dalam talian, pembayaran yuran permohonan, penghantaran dokumen sokongan, pemeriksaan status permohonan, penerimaan tawaran dan pendaftaran. Pelajar-pelajar yang memohon program di Fakulti Multimedia Kreatif (FCM) dan Fakulti Seni Sinematik (FCA) juga perlu menghantar temu bual bertulis sebagai sebahagian daripada syarat kemasukan. Pelajar-pelajar antarabangsa juga perlu mematuhi syarat-syarat visa dan imigresen yang ditetapkan oleh pihak berkuasa Malaysia.

MMU membuka permohonan untuk program asasi, diploma dan ijazah sarjana muda pada bulan Julai setiap tahun. MMU juga membuka permohonan untuk program ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah sepanjang tahun bagi mod penyelidikan dan pada bulan tertentu bagi mod kursus dan mod campuran. Pelajar-pelajar boleh menghubungi pejabat kemasukan MMU atau penasihat kursus MMU untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang program-program pengajian dan proses kemasukan MMU.

Program Antarabangsa sunting

Program Artikulasi sunting

Program Artikulasi di Universiti Multimedia (MMU) memberi peluang kepada pelajar sarjana muda MMU untuk memanfaatkan dimensi pendidikan dengan belajar di universiti rakan melalui program artikulasi. Pelajar dari Fakulti Multimedia Kreatif dan Fakulti Seni Sinematik juga akan menikmati manfaat artikulasi dengan Manchester School of Art @ Manchester Metropolitan University (ManMet). Ini adalah artikulasi dari Universiti Multimedia ke BA (Hons) Animasi dan BA (Hons) Pembuatan Filem di Manchester Metropolitan University. Pelajar dari Fakulti Perniagaan (FOB) dapat menikmati manfaat artikulasi dengan universiti rakan seperti University of Essex, University of Northumbria, Manchester Metropolitan University, Anglia Ruskin University, Western Sydney University, University of Hull dan University of Southern Queensland. Pelajar dari Fakulti Pengurusan (FOM) dapat menikmati manfaat artikulasi dengan universiti rakan seperti University of Essex dan University of Hull. Pelajar dari Fakulti Kejuruteraan (FOE) dapat menikmati manfaat artikulasi dengan universiti rakan seperti University of Essex, University of Queensland dan Deakin University.[13]

Penyelidikan sunting

Multimedia University aktif dalam penyelidikan dan inovasi. Pusat Pengurusan Penyelidikan (RMC) di MMU berfungsi sebagai pusat penyimpanan dan pengurusan geran penyelidikan serta sebagai pusat maklumat untuk statistik yang berkaitan dengan aktiviti R&I di MMU. Pusat ini juga memainkan peranan utama dalam memudahkan dan menyokong aktiviti penyelidikan, mengurus dan memantau penggunaan dana penyelidikan, memproses permohonan dana dalaman dan luaran, serta mengatur bengkel penyelidikan dan seminar.

MMU juga mempunyai Pejabat Pemindahan Teknologi (TTO) yang bertanggungjawab untuk mengkomersialkan hasil penyelidikan yang dihasilkan oleh staf akademik MMU melalui pemindahan teknologi kepada industri.

MMU juga aktif dalam mengadakan kolaborasi dengan pelbagai pihak untuk meningkatkan aktiviti penyelidikan dan inovasi di universiti. Contohnya, MMU menjalin kerjasama dengan Universiti Teknologi Brunei (UTB) untuk menjalankan projek-projek penyelidikan bersama.[14][15]

Kehidupan pelajar sunting

Kehidupan Beresiden sunting

MMU menyediakan pelbagai pilihan penginapan untuk pelajar-pelajar yang memerlukan tempat tinggal di sekitar kampus. MMU mempunyai asrama di dalam kampus yang menawarkan bilik-bilik berkongsi dengan kemudahan asas seperti katil, meja belajar, almari, kipas dan internet. Asrama di dalam kampus juga mempunyai kemudahan-kemudahan lain seperti bilik TV, bilik dobi, pantri, dispenser air dan surau. Asrama di dalam kampus dikawal oleh Unit Perumahan Pelajar MMU.[16]

MMU juga mempunyai pilihan penginapan di luar kampus yang menawarkan apartmen-apartmen dengan kemudahan-kemudahan lebih lengkap seperti peti sejuk, pemanas air, penghawa dingin, mesin basuh, dapur dan internet. Apartmen-apartmen di luar kampus juga mempunyai kemudahan-kemudahan lain seperti kolam renang, gimnasium, gelanggang skuasy, kedai runcit dan perkhidmatan pembersihan. Apartmen-apartmen di luar kampus dikendalikan oleh syarikat pengurusan luar yang bekerjasama dengan MMU.

MMU juga menyediakan perkhidmatan bas percuma untuk pelajar-pelajar yang tinggal di luar kampus untuk ke dan dari kampus pada waktu-waktu tertentu. Pelajar-pelajar yang ingin mendapatkan penginapan di dalam atau luar kampus boleh menghubungi Unit Perumahan Pelajar MMU atau syarikat pengurusan luar yang berkaitan.

Pelajar juga boleh menikmati kemudahan-kemudahan lain yang disediakan oleh universiti seperti perpustakaan, pusat pembelajaran 24 jam, pusat kaunseling, kafe, kedai buku, ATM, surau dan asrama. Universiti juga menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan seperti bas percuma, Wi-Fi percuma, sistem keselamatan dan sistem pengurusan pelajar.

Kelab dan persatuan sunting

Pelajar boleh menyertai kelab-kelab dan persatuan-persatuan yang berdasarkan minat, bakat, agama, bangsa, budaya dan kebajikan. Terdapat lebih daripada 100 kelab dan persatuan yang aktif di kedua-dua kampus Cyberjaya dan Melaka[17]. Antara kelab dan persatuan yang popular ialah: Kumpulan Rakan Sebaya Universiti (UPG), Persatuan Kebudayaan Jepun (JCS), Kelab Berbasikal (Nakayo), Persatuan IT (ITSOC), Persatuan Bahasa Cina (CLS), Persatuan Aktiviti Luar & Rekreasi (OARS), Kelab Komik (Comination), Persatuan Kebudayaan Korea (KCS), D.I.C.E, dan Kelab Membina Permainan (GDC).

MMU juga mengadakan Minggu Pendaftaran Kelab dan Persatuan (CSRW) pada permulaan setiap trimester, di mana semua kelab dan persatuan diberi peluang untuk mempamerkan tujuan, dan usaha mereka dan merekrut ahli baru. Kelab dan persatuan pelajar mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti dari perjumpaan ringkas, kumpulan belajar, jualan makanan serbaneka, pasukan sukan intramural, dan juga menganjurkan acara pengumpulan dana.

Sukan sunting

Pelajar juga boleh mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti sukan dan rekreasi yang disediakan oleh Pusat Sukan dan Rekreasi (SRC) di setiap kampus. Terdapat kemudahan-kemudahan sukan seperti gelanggang badminton, padang bola sepak, padang bola baling, padang bola keranjang, padang bola tampar, padang tenis, kolam renang, dan dewan sukan. Pelajar boleh menyertai pasukan-pasukan sukan universiti atau bersukan secara santai dengan rakan-rakan. Antara sukan yang ditawarkan ialah Badminton, Bola sepak, Bola baling, Bola keranjang, Bola tampar, Tenis, Renang, Ping pong, Silat, dan Taekwondo

MMU mempunyai pasukan bola sepak dan ragbi yang aktif di kedua-dua kampusnya, iaitu Cyberjaya dan Melaka. Pasukan bola sepak lelaki dan wanita kampus Cyberjaya menyertai Liga Bola Sepak Selangor dan Liga Bola Sepak Universiti Malaysia dengan nama Multimedia University FC. Manakala pasukan bola sepak lelaki dan wanita kampus Melaka bermain dalam Liga Bola Sepak Melaka dan Liga Bola Sepak Universiti Malaysia dengan nama MMU Melaka FC. Pasukan ragbi MMU pula mempunyai nama yang berbeza mengikut kampus. Pasukan ragbi kampus Melaka dikenali sebagai MMU Hornbills manakala pasukan ragbi kampus Cyberjaya pula dikenali sebagai MMU Ebees.[18][19]

Media Pelajar sunting

MMU Student Press ialah sebuah akhbar dalam talian yang dijalankan oleh pelajar yang meliputi berita kampus, acara, pendapat, dan ciri-ciri. MMU Student Press ditubuhkan pada tahun 2020 dan mempunyai cawangan di kampus Cyberjaya dan di Melaka di mana mereka dipanggil Editorial Squad.

RadioMMU, sebuah stesen radio dan kelab pelajar yang menyiarkan muzik, hiburan, dan maklumat kepada komuniti MMU. RadioMMU menampilkan ahli Deejay Club sebagai deejay di udara dalam dwibahasa: Bahasa Inggeris, dan Mandarin. Studio RadioMMU terletak di tingkat bawah bangunan Fakulti Kejuruteraan (FOE) di Kampus MMU Cyberjaya, Selangor, Malaysia. Stesen Radio ini merupakan unit edutainment penting Universiti yang direka untuk melayani pelajar dan masyarakat luas dengan menyediakan muzik dan maklumat sensasi menggunakan teknologi Radio Internet. Pertama kali disiarkan melalui Internet pada bulan Jun 1998, Radio MMU sebelumnya dikenali sebagai Radio Unitele yang berpusat di Universiti Multimedia Ayer Keroh, Melaka, Malaysia.

Badan pelajar sunting

SRC (Student Representative Council) sunting

SRC atau Student Representative Council merupakan badan pelajar tertinggi di MMU yang mewakili kepentingan pelajar di peringkat universiti. SRC terdiri daripada wakil-wakil pelajar dari setiap fakulti dan kampus yang dipilih melalui pilihan raya pelajar setiap tahun. SRC bertanggungjawab untuk menyuarakan isu-isu pelajar kepada pihak pengurusan universiti dan menyelaras aktiviti-aktiviti pelajar di peringkat universiti. SRC juga menjalinkan hubungan dengan badan-badan pelajar lain di dalam dan luar negara. SRC mempunyai laman web rasmi dan laman Facebook untuk menyampaikan maklumat dan berita kepada pelajar-pelajar MMU.

REX (Rakan EXCO) sunting

REX atau Rakan EXCO ialah sebuah badan pelajar yang berfungsi sebagai pembantu kepada Student Representative Council (SRC) dalam menguruskan hal-hal akademik, kelab dan persatuan, dan kebajikan pelajar Universiti Multimedia (MMU). REX juga menjalankan aktiviti dan program yang bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan dan kegembiraan pelajar MMU. REX mempunyai akaun Instagram yang bernama rex.istence, di mana mereka memaparkan gambar dan video tentang aktiviti dan program yang mereka anjurkan atau sertai. Antara aktiviti dan program yang pernah dijalankan oleh REX termasuklah #RexReadItGramIt, TEDxMMU, IEEE Innovation Nation Malaysia Track dan lain-lain .

Alumni Terkemuka sunting

Sejak penubuhan, Universiti Multimedia telah melahirkan lebih daripada 70,000 Permata Dunia yang telah mencipta nama dan berjaya dalam bidang-bidang masing-masing. Antara alumni terkemuka yang berasal dari universiti ini ialah, Datuk Yasmin Mahmood, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC), Datuk Seri Wong Chun Wai, bekas Ketua Pengarang dan Ketua Pegawai Eksekutif The Star Media Group, Datuk Seri Dr. Halim Shafie, bekas Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), dan Datuk Seri Dr. Mazlan Abbas, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif FAVORIOT Sdn Bhd.

Selain daripada tokoh-tokoh korporat dan kerajaan, universiti ini juga mempunyai alumni yang terkenal dalam bidang seni dan hiburan seperti Mohd Nizam Abd Razak, CEO Animonsta Studios Sdn Bhd, Ahmad Fariz Hanapiah, pengarah kreatif eksekutif dan pengasas bersama MOTIOFIXO Sdn Bhd, Ghaz Abu Bakar, pengarah dan pengasas The Media Hustler Sdn Bhd, Muhammad Usamah Zaid Yasin, pengasas dan pengarah ekskutif Wau Animation, Zee Avi, penyanyi dan penulis lagu yang berjaya di peringkat antarabangsa.[20]

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "Annual Report 2021" (PDF). Multimedia University Sdn Bhd. 2022.
  2. ^ History, Vision, Mission, Quality Policy & MMU Core Values - Multimedia University
  3. ^ Leadership - Multimedia University (mmu.edu.my)
  4. ^ MMU Improves Its Rankings in QS Asia University Rankings 2022 - Multimedia University
  5. ^ Multimedia University | World University Rankings | THE (timeshighereducation.com)
  6. ^ [1]
  7. ^ Multimedia University | World University Rankings | THE (timeshighereducation.com)
  8. ^ MMU Improves Its Rankings in QS Asia University Rankings 2022 - Multimedia University
  9. ^ Multimedia University | World University Rankings | THE (timeshighereducation.com)
  10. ^ Best universities in Malaysia 2023 | Student (timeshighereducation.com)
  11. ^ Congratulations! MMU Has Been Voted as One of the Employers’ Preferred Universities - Multimedia University
  12. ^ How to Apply - Multimedia University (mmu.edu.my)
  13. ^ Articulation Pathway - Multimedia University (mmu.edu.my)
  14. ^ RESEARCH@MMU[2]
  15. ^ MMU and UTB Explore Collaboration Opportunities - Multimedia University
  16. ^ Accommodation - Multimedia University (mmu.edu.my)
  17. ^ Week of Immersion and Networking (WIN) | Club & Society (mmu.edu.my)
  18. ^ MMU Ebees RUGBY CLUB | Cyberjaya | Facebook
  19. ^ MMU HORNBILLS RUGBY CLUB (@mmuhornbills) | Instagram
  20. ^ Faculty of Creative Multimedia - Alumni (mmu.edu.my)

Laman web sunting

Pautan luar sunting