Salamander

(Dilencongkan dari Urodela)

Salamander adalah sekumpulan amfibia yang biasanya dicirikan oleh seberapa rupa yang menyerupai kadal termasuk badan yang langsing, tenggorokan yang tumpul, anggota tubuh pendek, dan kehadiran ekor dalam kedua-dua larva dan orang dewasa. Terdapat sekitar 500 spesies yang berbeza. Semua keluarga Salamander dikumpulkan bersama di bawah kumpulan Urodela. Kepelbagaian Salamander paling banyak terdapat di Hemisfera Utara dan kebanyakan spesies ditemui di zon eko Holartik, dengan beberapa spesies yang terdapat di zon Neotropis.

Salamanders
Julat zaman:
Jurasik LewatKini,[1] 160–0 Ma
Ambystoma maculatum
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Amphibia
Klad: Caudata
Order: Urodela
Duméril, 1806
Suborder

Cryptobranchoidea
Salamandroidea

Taburan alami salamander (hijau)

Salamander jarang mempunyai lebih daripada empat jari kaki di kaki depan mereka dan lima di kaki belakang mereka, tetapi sesetengah spesies mempunyai kurang di bahagian hadapan dan yang lain kurang anggota belakang. Kulit permeabel mereka biasanya menjadikannya bergantung kepada habitat di dalam atau berhampiran dengan air atau lain-lain tempat yang sejuk dan lembap. Sesetengah spesies salamander adalah akuatik sepenuhnya sepanjang hayatnya, sesetengahnya mengambil air secara berselang-seli, dan yang lain adalah daratan sebagai orang dewasa. Mereka mampu mengembalikan semula anggota badan yang hilang, serta bahagian tubuh yang lain yang rosak. Penyelidik berharap untuk membalikkan kejuruteraan proses regeneratif yang luar biasa untuk aplikasi perubatan manusia yang berpotensi, seperti rawatan kecederaan otak dan tulang belakang atau mencegah parut yang berbahaya semasa pemulihan pembedahan jantung.[2] Ahli keluarga Salamandridae kebanyakannya dikenali sebagai neut dan tidak mempunyai alur kosta di sepanjang sisi badan mereka yang tipikal dari kumpulan lain. Kulit beberapa spesies mengandungi racun tetrodotoxin yang kuat; salamander ini cenderung untuk bergerak perlahan dan mempunyai warna amaran yang terang untuk memberi amaran ketoksikan mereka. Salamander biasanya bertelur di dalam air dan mempunyai larva akuatik, tetapi variasi yang hebat berlaku dalam siklus hidup mereka. Sesetengah spesies dalam persekitaran yang keras mereproduksi semasa masih dalam keadaan larva.

Rujukan sunting

  1. ^ Anderson, J. S. (2012). "Fossils, molecules, divergence times, and the origin of Salamandroidea". Proceedings of the National Academy of Sciences. 109 (15): 5557–5558. Bibcode:2012PNAS..109.5557A. doi:10.1073/pnas.1202491109. PMC 3326514. PMID 22460794.
  2. ^ "Missing Parts? Salamander Regeneration Secret Revealed". livescience.com. Dicapai pada 15 Julai 2018.