Van adalah sebuah bandar di tenggara Turki didiami majoriti penduduk Kurdish. Provinsi Van terletak di pantai timur Tasik Van . Pada tahun 2010 penduduknya seramai 367419 orang. Datuk bandar Yengun menyatakan penduduknya seramai 600000 orang.[perlu rujukan]

Van
Kota
Kerajaan
 • Datuk bandarBekir Kaya (BDP)
Aras
1,730 m (5,680 ft)
Penduduk
 (2010)
 • Jumlah367,419

Sejarah sunting

Penggalian arkeologi di Van terdapatnya penempatan manusia sejauh 5000 SM. Gunung Tilkitepe di tepi Tasik Van dan Istana Van merupakan sumber maklumat budaya tertua tentang Van.

Urartu sunting

Di bawah nama purba Tushpa,Van adalah ibu kota kerajaan Urartian pada abad ke-9 SM . Istana Van di pinggir Tasik Van dan beberapa kilometer barat bandar moden . Prasasti bertarikh abad ke-8 dan ke-7 SM dijumpai di sini. Prasasti Behistun diukir atas arahan Darius Agung Parsi , negara yang disebut sebagai Urartu di Babilon dipanggil Armenia di Old Parsi.

Dari Orontids Kerajaan Armenia sunting

Rantau ini di bawah kawalan Armenia Orontids di abad ke-7 SM dan kemudian Parsi abad ke-6. Pada 331 SM, Van telah ditawan oleh Alexander the Great dan selepas kematiannya menjadi sebahagian daripada Empayar Seleucid . Awal abad ke-2 , ia adalah sebahagian daripada Kerajaan Armenia . Ia menjadi pusat penting semasa pemerintahan raja Armenia , Tigranes II , yang mengasaskan bandar Tigranakert pada Abad ke-1 .Rantau ini diperintah oleh Dinasti Arsacid Armenia sebelum abad ke 4. Sejarah Armenia dikaitkan dengan Nabi Musa Chorene , bandar ini dipanggil Tosp, dari Urartian Tushpa.

Empayar Byzantine dan kerajaan Vaspurakan sunting

Empayar Byzantine berkuasa pada 628-640.Selepas itu ia ditakluk orang-orang Arab Muslim dan dinamakan sebagai wilayah Ermeniye. Dinasti Artsruni kembali berkuasai .Mereka mengisytiharkan kemerdekaan pada tahun 908, pengasas kerajaan Armenia daripada Vaspurakan . Kerajaan tidak mempunyai ibu kota tertentu: Raja memindahkan kediamannya dari tempat ke tempat, seperti bandar Van, Vostan , Aghtamar, dll. Pada 1021, raja terakhir Vaspurakan, John-Senekerim Artsruni, menyerahkan seluruh kerajaan kepada Empayar Byzantine, yang ditubuhkan Vaspurakan.

Empayar Seljuk sunting

Serangan oleh tentera Turki Seljuk ke atas Vaspurakan bermula pada 1050-an .Pada 1071 mereka menang di pertempuran Manzikert dan seluruh rantau jatuh.Pemerintah Islam tempatan muncul, seperti Ahlatshahs dan Ayyub (1207). Selama 20 tahun, Van di bawah kuasa Kesultanan Seljuk Anatolia sehingga 1240s apabila ia telah ditawan oleh orang Mongol . Abad ke-14, Van diperintah oleh Kara Koyunlu Turki, dan kemudiannya oleh yang Timurids .

Empayar Uthmaniyyah sunting

Separuh pertama abad ke-15,rantau Van dipertikaikan oleh Empayar Turki Uthmaniyah dan Empayar Safavid Parsi . Safavids menawan Van pada tahun 1502. Uthmaniyah mengambil kota itu pada tahun 1515 .Safavids mengambil sekali lagi pada tahun 1520 dan Uthmaniyah mendapat semula pada 1548.

Abad ke-19, Van semakin penting dalam politik Empayar Uthmaniyah kerana bersempadan dengan Parsi, Rusia dan Empayar Uthmaniyah, serta kedekatan untuk Mosul.

Kehidupan bandar sunting

Pada awal tahun 1900-an, bandar Van , didiami 11 % orang Armenia dan 10 orang Turki.Gereja-gereja Armenia termasuk Saint Tiramayr, Gereja Saint Vardan,Gereja Saint Poghos, Gereja Saint Nshan , Gereja Saint Sahak, Gereja Saint Tsiranavor, di Aygestan , Haykavank, Norashen , Arark , Hankoysner dan pihak lain masing-masing mempunyai sebuah gereja .

Demografi sunting

Tuntutan tanah meletusnya sebelum Perang Dunia I. Pada 1914 seramai 179.422 umat Islam dan Armenia 67797 sahaja.Kini terdapat 313,000 umat Islam, 130.000 Armenia, dan 65.000 orang lain, termasuk Kristian Nestorian dan Syria.

Pada 1862, di Van terdapat 90,100 Kristian ( termasuk Nestorian) dan 95.100 umat Islam .Sebaliknya Armenia Constantinople menganggarkan 185,000 Armenia di Van, 180,000 Jacobite Assyria, 72000 Kurd, 47000 Turki, 25000 Yezidis dan 3,000 Gypsis.

Perang Dunia I dan Genosid Armenia sunting

Ramai penduduk Armenia musnah semasa Perang Dunia I oleh tentera Uthmaniyah yang disebut sebagai Genosid Armenia .Jevdet Bey melaporkan "Kami telah membersihkan Armenia dan Syriac [Kristian] dari Azerbaijan, dan kita akan melakukan perkara yang sama di Van.".

Pada April 1915, Jevdet Bey mengarahkan kerahan tentera.Menurut sejarawan Bernard Lewis, tidak ada pembunuhan beramai-ramai, terdapat hanya pengusiran dari Van ke Syria dan Lebonan pada hari itu.

Sementara ulama di Turki mendakwa bahawa orang Armenia melancarkan pemberontakan di Van pada tahun 1915. Rusia akhirnya membela Armenia Van pada akhir bulan Mei 1915. Pada bulan Ogos, tentera Uthmaniyah merebut kembali Van. Pada bulan September 1915, Russia memaksa orang-orang Turki daripada Van untuk kali kedua. Tentera Rusia mula meninggalkan kawasan tersebut selepas Revolusi Oktober di Rusia pada tahun 1917.Pada April 1918, Van dikuasai semula oleh tentera Uthmaniah.

Menurut Taner Akçam, selepas orang-orang Turki mengambil kembali kota dari Russia, mereka membunuh semua Armenia di bandar raya ini. Pada akhir Perang Dunia I , memaksa tentera Uthmaniyah untuk menyerahkan tuntutan kepada Van, walaupun ia tinggal di tangan Turki selepas Perang Kemerdekaan Turki.

Perang Kemerdekaan Republik Turki sunting

Dalam Perjanjian Sèvres ,kota Van diserahkan kepada Republik Demokratik Armenia . Revolusioner Turki , yang diketuai oleh Mustafa Kemal Atatürk menolak terma-terma perjanjian dan sebaliknya mencetuskan Perang Kemerdekaan Turki . Ismet İnönü dikatakan telah meninjau pada 14 Oktober 1919 mengenai isu pemisahan Van dan Bitlis. Walau bagaimanapun, parlimen di Ankara menolak sebarang kompromi mengenai isu ini. Menjelang tahun 1920, Van jatuh di bawah kawalan tentera Turki sekali lagi dan baki penduduk Armenia disingkirkan atau penghapusan etnik . Dengan Perjanjian Lausanne dan Perjanjian Kars , Perjanjian Sèvres telah dibatalkan dan Van kekal secara rasmi di bawah kedaulatan Turki .

Menjelang akhir konflik, bandar Van telah runtuh ranap. Bandar ini telah dibina semula selepas perang beberapa kilometer di timur kubu purba, yang kini dikenali sebagai Istana Van . Bandar kini terletak kira-kira 1750 meter di atas paras laut.

Pada tahun 1941, Van mengalami merosakkan akibat gempa bumi 5.9 skalan richter dan gempa bumi 7.2 skala richter pada 23 Oktober 2011 .

Rujukan sunting