Velociraptor (makna "perompak pantas") adalah satu genus bagi Dromaeosauridae theropod dinosaur yang wujud kira-kira 83 untuk 70 juta tahun dahulu semasa pertengahan tempoh Cretaceous kedua. Hanya terdapat satu spesies yang diiktiraf secara sejagat, V. mongoliensis, walaupun lain-lain telah disebut pada masa lalu. Fosil spesies ini telah dijumpai di Asia Tengah, di kedua-dua Mongolia Dalam dan Mongolia Luar.

Velociraptor
Velociraptor mongoliensis
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Genus:
Velociraptor

Osborn, 1924

Lebih kecil berbanding Dromaeosauridae lain seperti Deinonychus dan Achillobator, bersaiz ayam Turki, Velociraptor bagaimanapun berkongsi kebanyakan ciri-ciri anatomi dari serupa. Ia karnivor berkaki dua dengan satu ekor panjang, yang menjadi kaku had dan telah satu cakar berbentuk sabit besar, pada setiap sebelah kaki, yang dipercayai digunakan bagi membunuh mangsanya. Velociraptor boleh dibezakan dari dromaeosaurids lain melalui tengkoraknya yang panjang dan rendah, dengan muncung yang terbalik.

Disebabkan peranan pentingnya dalam di novel Michael Crichton Jurassic Park dan siri filem Jurassic Park berikutnya, Velociraptor (biasanya dipendekkan bagi 'burung pemangsa') merupakan satu daripada dinosaur genus paling dikenali oleh orang ramai. Ia juga terkenal dikalangan pakar paleontologi, dengan lebih dari satu dozen rangka-rangka fosil dijumpai berbanding mana-mana Dromaeosauridae lain. Satu spesimen yang sangat terkenal menunjukkan satu Velociraptor sedang bertempur dengan seekor Protoceratops.