Vittorio Emanuele II dari Itali

(Dilencongkan dari Victor Emmanuel II dari Itali)

Vittorio Emanuele II (Vittorio Emanuele Maria Alberto Eugenio Ferdinando Tommaso; 14 Mac 1820 - 9 Januari 1878) adalah Raja Sardinia dari 1849 sehingga 17 Mac 1861, di mana baginda telah mengambil gelaran Raja Itali untuk sebuah negara Itali yang disatukan sejak abad ke-6, suati gelaran yang dipegang baginda sehingga kemangkatannya pada tahun 1878. Orang Itali telah memberikan kepadanya gelaran Pater Patriae, yakni "Bapa Dalam Negeri", atas jasa baginda itu.

Vittorio Emanuele II
Raja Itali
Raja Sardinia
Raja Sardinia
Pemerintahan23 Mac 184917 Mac 1861
Didahului olehCarlo Alberto
Raja Itali
Pemerintahan17 Mac 18619 Januari 1878
Diikuti olehUmberto I
PemakamanPantheon, Roma, Kerajaan Itali
Raja permaisuriAdelaide dari Austria
Rosa Vercellana
Anakanda
Butiran
Maria Clotilde, Princess Napoléon
Umberto I dari Itali
Amadeo I dari Sepanyol
Oddone, Duke Montferrat
Maria Pia, Permaisuri Portugal
Nama penuh
Vittorio Emanuele Maria Alberto Eugenio Ferdinando Tommaso di Savoia
KerabatKerabat Savoy
AyahandaCharles Albert
BondaMaria Theresa of Austria
AgamaGereja Katolik Rom
TandatanganTandatangan Vittorio Emanuele II

Keputeraan sunting

 
Vittorio Emanuele II dan Josef Radetzky bermesyuarat selepas berakhirnya Perang Kemerdekaan Itali Pertama.
 
Vittorio Emanuele II pada 1849

Vittorio Emanuele diputerakan sebagai anakanda sulung Charles Albert, Putera Carignano dan Maria Theresa dari Austria. Ayahandanya dimahkotakan sebagai Raja Sardinia-Piedmont pada tahun 1831. Baginda tinggal selama beberapa tahun masa mudanya di Firenze dan menunjukkan minat awal dalam politik, tentera, dan sukan. Pada tahun 1842, baginda berkahwin dengan sepupunya Adelaide Austria. Baginda mendapat anugerah Duca Savoy sebelum menjadi Raja Sardinia-Piedmont.

Baginda mengambil bahagian dalam Perang Kemerdekaan Itali Pertama (1848-1849), pimpinan ayahandanya, Raja Charles Albert berjuang di barisan hadapan di dalam peperangan Pastrengo, Santa Lucia, Goito dan Custoza.

Pemerintahan sunting

 
Vittorio Emanuele II semasa majlis sumpah di Parlimen.

Baginda menjadi Raja Sardinia-Piedmont pada 1849 apabila ayahandanya turun takhta akibat kekalahan tentera pimpinan baginda yang memalukan kepada Austria pada Pertempuran Novara. Vittorio Emanuele segera boleh mendapatkan gencatan senjata agak baik pada Vignale oleh komander tentera empayar Austria, Radetzky. Perjanjian itu, bagaimanapun, tidak disahkan oleh rumah parlimen yang lebih rendah, Dewan Perwakilan dan Vittorio Emanuele membalas dengan memecat Perdana Menteri baginda, Claudio Gabriele de Launay, yang digantikan dengan Massimo D'Azeglio. Selepas pilihan raya baru dilangsungkan, suatu perdamaian dengan Austria diterima oleh Dewan Perwakilan baru. Pada tahun 1849, baginda juga giat mengalahkan pemberontakan dalam Genoa yang dianggap baginda sebagai "bangsa yang jahat dan dijangkiti canailles".

Pada tahun 1852, baginda melantik Conte Camillo Benso di Cavour ("Conte Cavour") sebagai Perdana Menteri Piedmont-Sardinia. Ini ternyata menjadi pilihan yang bijak kerana Cavour adalah dalang politik dan pemain utama dalam penyatuan Itali dalam haknya sendiri. Vittorio Emanuele II tidak lama lagi menjadi simbol Itali "Risorgimento", pergerakan penyatuan Itali semasa tahun 1850-an dan awal 60-an. Baginda sangat digemari di Sardinia-Piedmont Bersatu kerana sokongan baginda terhadap perlembagaan baru dan pembaharuan liberal, tidak seperti kebanyakan raja-raja Eropah lain yang konservatif (serta kemudiannya hilang takhta mereka sendiri).

Perang Krimea sunting

 
Vittorio Emanuele II dalam pakaian memburu di Istana Negara Ajuda, Lisbon.

Mengikuti nasihat Vittorio Emanuele, Cavour menyertai Britain dan Perancis dalam Perang Krimea terhadap Rusia. Cavour enggan untuk berperang kerana kuasa Rusia pada masa itu dan perbelanjaan untuk berbuat demikian. Vittorio bagaimanapun yakin dengan ganjaran yang akan diperolehi dari pakatan itu diwujudkan antara Britain dan yang lebih penting ialah Perancis.

Selepas berjaya mencari sokongan British dan yang menyenangkan dirinya dengan Perancis dan Napoleon III semasa Kongres Paris pada tahun 1856 pada akhir perang, Cavour mengatur suatu mesyuarat rahsia dengan Maharaja Perancis. Pada tahun 1858, mereka bertemu di Plombieres-les-Bains (dalam Lorraine) di mana mereka telah bersetuju bahawa jika Perancis bersedia membantu Piedmont bertempur dengan Austria, yang masih menduduki Kerajaan Lombardy-Venetia di utara Itali, Perancis akan diberikan Nice dan Savoy.

Pada masa itu, baginda dijadikan tokoh penyatuan utama dalam gerakan Risorgimento yang penting mendokong penyatuan Itali.


Peranan dalam Penyatuan Itali sunting

Peperangan sunting

 
Vittorio Emanuele II dan Napoleon III di Milan pada 1859.

Kempen Itali-Perancis menentang Austria pada tahun 1859 bermula dengan jayanya. Walau bagaimanapun, jatuh sakit oleh mangsa perang dan bimbang tentang mobilisasi tentera Prusia, Napoleon III membuat perjanjian rahsia dengan Franz Joseph I dari Austria di Villafranca dimana Piedmont hanya akan mendapat Lombardy. Perancis tidak akibat menerima Nice dijanjikan dan Savoy Austria, tetapi tidak menyimpan Venetia, satu lagi tamparan untuk Piedmontese, di bahagian kecil kerana perjanjian itu telah disediakan tanpa pengetahuan mereka. Selepas beberapa pertengkaran mengenai hasil perang, Cavour meletak jawatan dan raja yang terpaksa mencari penasihat lain. Perancis memang hanya mendapat Nice dan Savoy selepas Perjanjian Turin ditandatangani pada Mac 1860, selepas Cavour telah dipasang semula sebagai Perdana Menteri dan perjanjian dengan Perancis telah melanda untuk mengambil tempat di Pusat Duchies Itali.

Kemudian pada tahun yang sama, Vittorio menghantar balatentera baginda untuk melawan Tentera Paus di Castelfidardo serta menghalau Paus ke dalam Kota Vatikan. Perbuatan ini menyebabkan baginda dikucilkan dari kekuasaannya dalam Gereja Katolik. Kemudian, Giuseppe Garibaldi menakluk Sicilia dan Napoli dan Sardinia-Piedmont berkembang lebih besar. Pada 17 Mac 1861, Kerajaan Itali telah ditubuhkan secara rasminya dan Vittorio Emanuele II menjadi rajanya.

 
Vittorio Emanuele II bertemu dengan Giuseppe Garibaldi di Teano pada 1860.

Baginda disokong Giuseppe Garibaldi dalam Ekspedisi Seribu (1860-1861), yang mengakibatkan kejatuhan pesat Kerajaan Dua Sicilia di selatan Itali. Walau bagaimanapun, baginda menghentikan tindakan Garibaldi apabila baginda tiba bersedia untuk menyerang Rom yang pada ketika itu masih di bawah Negeri-Negeri Paus, kerana ia adalah di bawah perlindungan Perancis. Pada tahun 1860, melalui plebisit tempatan, Toscana, Modena, Parma dan Romagna memutuskan untuk menyebelahi Sardinia-Piedmont. Vittorio Emanuele kemudian berarak kemenangan dalam Marche dan Umbria selepas menang Pertempuran Castelfidardo (1860) ke atas tentera Paus, baginda diisytihar "wajib kucil" dari Paus yang memerintah di sana..

Baginda kemudiannya bertemu dengan Garibaldi di Teano, di mana baginda menerima daripadanya kawalan di selatan Itali. Satu lagi siri di tanah-tanah yang diduduki menyebabkan pengisytiharan Vittorio Emanuele sebagai Raja Itali Pertana oleh Parlimen baru disatukan menjadi Itali pada 17 Mac 1861. Baginda tidak memberi nombor baru dirinya selepas memegang gelaran raja baru, bagaimanapun Torino menjadi ibu negeri yang baru. Hanya Rom, Veneto dan Trentino kekal ditakluki.

Penyempurnaan sunting

Pada tahun 1866 Vittorio Emanuele bersekutu dengan Prusia semasa Perang Kemerdekaan Itali Ketiga. Walaupun baginda tidak menang dalam teater Itali, baginda berjaya mengilhak Veneto selepas kekalahan Austria di Jerman.

Pada tahun 1870, selepas dua kali gagal oleh Garibaldi, baginda juga mengambil kesempatan daripada kemenangan Prusia ke atas Perancis dalam Perang Perancis-Prusia untuk mengepung Rom selepas Perancis menarik diri dari kawasan tersebut. Baginda memasuki Rom pada 20 September 1870 dan menubuhkan ibu kota baru pada 2 Julai 1871, selepas satu langkah sementara untuk Firenze pada tahun 1864. Kediaman Diraja baru adalah Istana Quirinal.

Selebihnya pemerintahan Vittorio Emanuele II adalah lebih senyap. Selepas Kerajaan Itali telah ditubuhkan, baginda mengambil keputusan untuk meneruskan sebagai Raja Vittorio Emanuele II dan bukannya Vittorio Emanuele Itali. Ini adalah satu langkah yang amat berat sejauh perhubungan awam pergi kerana ia tidak menunjukkan permulaan segar yang rakyat Itali mahu dan mencadangkan bahawa Sardinia-Piedmont telah mengambil alih Semenanjung Itali, dan bukannya menyatukan ia. Walaupun kemalangan ini, baki pemerintahan Vittorio Emanuele II telah digunakan dengan membalut sehingga kehilangan punca dan menangani isu-isu ekonomi dan budaya.

Kemangkatan sunting

 
Makam Vittorio Emanuele II di Pantheon

Baginda mangkat di Rom pada tahun 1878, tidak lama selepas baginda enggan bertemu dengan utusan Paus Pius IX yang menawarkan agar pengucilan baginda ditarik balik. Baginda dimakamkan di Pantheon, manakala takhta baginda diambil alih oleh Putera Umberto.

 
Tugu Vittorio Emanuele II.

Rujukan sunting

Sumber utama bahasa Inggeris
  • Chisholm, Hugh, penyunting (1911). "Victor Emmanuel II." . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). 28 (ed. ke-11). Cambridge University Press.
  • Smith, Denis Mack. Victor Emanuel, Cavour and the Risorgimento (Oxford University Press, 1971).
  • Thayer, William Roscoe (1911). The Life and Times of Cavour vol 1. old interpretations but useful on details; vol 1 goes to 1859]; volume 2 online covers 1859–62
Sumber utama bahasa Itali
  • Del Boca, Lorenzo (1998). Maledetti Savoia. Casale Monferrato: Piemme.
  • Gasparetto, Pier Francesco (1984). Vittorio Emanuele II. Milan: Rusconi.
  • Mack Smith, Denis (1995). Vittorio Emanuele II. Milan: Mondadori.
  • Pinto, Paolo (1997). Vittorio Emanuele II: il re avventuriero. Milan: Mondadori.
  • Rocca, Gianni (1993). Avanti, Savoia!: miti e disfatte che fecero l'Italia, 1848–1866. Milan: Mondadori.

Pautan luar sunting

Vittorio Emanuele II dari Itali
Tarikh keputeraan: 14 Mac 1820 Tarikh kemangkatan: 9 Januari 1878
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Charles Albert
Raja Sardinia
23 Mac 1849 – 17 Mac 1861
Kerajaan Sardinia ditukarkan
menjadi Kerajaan Itali
Kosong
  Gelaran dipegang dahulu oleh  
Napoleon I
Raja Itali
17 Mac 1861 – 9 Januari 1878
Diikuti oleh:
Humbert I