Victoria, British Columbia

Victoria (/[invalid input: 'icon']vɪkˈtɔəriə/) merupakan ibu negeri British Columbia, Kanada dan terletak di hujung selatan Vancouver Island dari Kanada pantai Pasifik. Bandar ini memiliki penduduk sekitar 78,000 dalam kawasan metropolitan dari Greater Victoria dengan sekitar 330,000.

Victoria
Bandar
Bandar Victoria
Victoria Harbour, British Columbia, dengan the Empress Hotel di latar belakang.
Victoria Harbour, British Columbia, dengan the Empress Hotel di latar belakang.
Cogan kata: Semper Liber (Latin)
(Terjemahan: "Bebas selamanya")
Negara Kanada
ProvinsiBritish Columbia
Daerah RantauCapital
Digabung1862[1]
Pentadbiran
 • Datuk bandarDean Fortin
(datuk bandar terdahulu)
 • Lembaga pentadbiranVictoria City Council
 • MPDenise Savoie
 • MLAsCarole James, Rob Fleming, Maurine Karagianis
Keluasan
 • Bandar19.68 km2 (7.60 batu persegi)
 • Metro
540.4 km2 (208.6 batu persegi)
Aras
23 m (75 ft)
Penduduk
 (2006)[2]
 • Bandar75,390 (ke−63)
 • Kepadatan4,196.9/km2 (10,870/batu persegi)
 • Metro
330,088 (ke−15)
Zon waktuUTC-8 (PST)
Jangkau poskod
V0S, V8N-V8Z, V9A-V9E
Kod kawasan250 & 778
Peta NTS092B06
Kod GNBCJBOBQ
Laman sesawangVictoria.ca

Victoria adalah lebih kurang 100 kilometer (62 batu) dari bandar terbesar BC Vancouver di tanah besar. Victoria berhampiran dengan Amerika Syarikat, sekitar 100 kilometer (62 batu) dari Seattle dengan pesawat udara atau feri dan 40 kilometer (25 batu) dari Port Angeles, Washington dengan feri di Juan de Fuca Selat.

Dinamakan Ratu Victoria dari United Kingdom, Victoria adalah salah satu bandar tertua di Pacific Northwest, dengan awal pendudukan Inggeris pada tahun 1841. Bandar ini tetap memiliki sejumlah besar bangunan bersejarah, khususnya yang dua landmark yang paling terkenal, dengan British Columbia Parlimen Bangunan (selesai pada tahun 1897 dan rumah dari Majlis Perundangan British Columbia) dan Ratu hotel (dibuka pada 1908). Pekan Cina bandar ini adalah yang kedua tertua di Amerika Utara selepas San Francisco. Masyarakat First Nation di daerah Coast Salish membina komuniti di kawasan tersebut jauh sebelum penyelesaian non-asli, mungkin beberapa ribu tahun dahulu, yang mempunyai penduduk yang besar pada masa eksplorasi Eropah. Victoria, seperti banyak masyarakat Pulau Vancouver, terus mempunyai kehadiran yang cukup besar Bangsa Pertama, terdiri dari orang-orang dari seluruh Pulau Vancouver dan seterusnya.

Dijuluki "City of Gardens", Victoria merupakan sebuah bandar yang menarik dan destinasi pelancongan popular, walaupun tunawisma meresap dan panhandling masalah serius masalah terus pusat bandar. Bandar ini terkenal dengan pelajar, yang datang untuk menghadiri University of Victoria, Royal Jalan Universiti, dan pelbagai perguruan tinggi, dan dengan pesara, yang datang untuk menikmati cuaca ringan dan biasanya salji-bebas dari daerah serta santai bandar.

Sejarah sunting

Sebelum kedatangan Kapten James Cook di akhir 1700-an, daerah Victoria adalah rumah bagi beberapa komuniti [Pantai [Salish]] orang, termasuk Songhees. Sepanyol dan British mengambil eksplorasi dari pantai barat laut Amerika Utara bermula dengan lawatan Juan Perez pada tahun 1774 dan Kapten James Cook pada tahun 1778 walaupun Victoria daerah Selat Juan de Fuca tidak menembusi sampai 1790. pelaut Sepanyol melawat Esquimalt Harbour (hanya barat Victoria tepat) pada tahun 1790, 1791, dan 1792.

Pada tahun 1841 James Douglas didakwa dengan tugas mendirikan sebuah pos perdagangan di hujung selatan Pulau Vancouver, atas cadangan oleh Sir George Simpson bahawa posting lebih utara baru akan dibina dalam hal Fort Vancouver jatuh ke tangan Amerika (lihat Oregon pertikaian sempadan). Douglas mendirikan Fort Victoria, di laman masa kini Victoria, British Columbia dalam menjangka hasil Perjanjian Oregon pada tahun 1846, memanjangkan Inggeris Amerika Utara / Amerika Syarikat sempadan sepanjang selari ke-49 dari Rockies ke Selat Georgia.[3]]]

With the discovery of gold on the British Columbia mainland in 1858, Victoria became the port, supply base, and outfitting centre for miners on their way to the Fraser Canyon gold fields, mushrooming from a population of 300 to over 5000 literally within a few days. Victoria was incorporated as a city in 1862. In 1865, Esquimalt was made the North Pacific home of the Royal Navy, and remains Canada's west coast naval base. In 1866 when the island was politically united with the mainland, Victoria was designated the capital of the new united colony instead of New Westminster - an unpopular move on the Mainland - and became the provincial capital when British Columbia joined the Canadian Confederation in 1871. Memoirs still in print of those early days include those by painter Emily Carr.

In 1886, with the completion of the Canadian Pacific Railway terminus on Burrard Inlet, Victoria's position as the commercial centre of British Columbia was irrevocably lost to the City of Vancouver. The city subsequently began cultivating an image of genteel civility within its natural setting, an image aided by the impressions of visitors such as Rudyard Kipling, the opening of the popular Butchart Gardens in 1904 and the construction of the Empress Hotel by the Canadian Pacific Railway in 1908. Robert Dunsmuir, a leading industrialist whose interests included coal mines and a railway on Vancouver Island, constructed Craigdarroch Castle in the Rockland area, near the official residence of the province's lieutenant-governor. His son James Dunsmuir became premier and subsequently lieutenant-governor of the province and built his own grand residence at Hatley Park (used for several decades as Royal Roads Military College, now civilian Royal Roads University) in the present City of Colwood.

A real estate and development boom ended just before World War I, leaving Victoria with a large stock of Edwardian public, commercial and residential structures that have greatly contributed to the City's character. A number of municipalities surrounding Victoria were incorporated during this period, including the Township of Esquimalt, the District of Oak Bay, and several municipalities on the Saanich Peninsula. Since World War II the Victoria area has seen relatively steady growth, becoming home to two major universities. Since the 1980s the western suburbs have been incorporated as new municipalities, such as Colwood and Langford, which are known collectively as the Western Communities.

Greater Victoria periodically experiences calls for the amalgamation of the thirteen municipal governments within the Capital Regional District.[4] The opponents of amalgamation state that separate governance affords residents a greater deal of local autonomy. The proponents of amalgamation argue that it would reduce duplication of services, while allowing for more efficient use of resources and the ability to better handle broad, regional issues and long-term planning.[perlu rujukan]

Geografi sunting

Geologi sunting

Pemandangan dari Victoria dibentuk oleh air di dalam berbagai bentuk. Pleistosen glaciation membawa daerah ini ke bawah lapisan es tebal, berat yang depresi tanah di bawah paras laut sekarang. Glasier ini juga disimpan lempung berpasir berbatu sampai. Saat mereka berundur, air mencair meninggalkan mendapan tebal pasir dan [[] kerikil]. Marine liat dijelaskan pada apa yang kemudian akan menjadi lahan kering. rebound Post-glasial terkena medan sekarang ke udara, meningkatkan simpanan pantai dan lumpur di atas permukaan laut. Tanah yang dihasilkan sangat bervariasi pada tekstur, dan tiba-tiba perubahan tekstur yang umum. Secara umum, tanah liat yang paling mungkin ditemui di bahagian utara bandar dan depresi. Bahagian selatan mempunyai subsoils kasar bertekstur liat dan humus. loams Sandy dan pasir liat yang umum di bahagian timur Teluk Oak sebelah. Victoria tanah relatif unleached dan kurang asam dari tanah di tempat lain di pesisir Columbia Inggeris. humus tebal mereka gelap ditandakan tahap kesuburan tinggi yang membuat mereka berharga untuk pertanian sampai pembandaran mengambil alih.

Cuaca sunting

Carta iklim untuk Victoria
JFMAMJJOSOND
 
 
137
 
7
1
 
 
108
 
8
1
 
 
78
 
11
2
 
 
45
 
13
4
 
 
37
 
17
7
 
 
32
 
19
9
 
 
20
 
22
11
 
 
24
 
22
11
 
 
30
 
19
8
 
 
76
 
14
5
 
 
147
 
10
3
 
 
151
 
7
1
Suhu purata dalam °C
Jumlah hujan dalam mm
Sumber: Environment Canada
Penukaran imperial
JFMAMJJOSOND
 
 
5.4
 
44
33
 
 
4.2
 
47
35
 
 
3.1
 
51
36
 
 
1.8
 
56
39
 
 
1.4
 
62
44
 
 
1.3
 
67
49
 
 
0.8
 
71
51
 
 
0.9
 
72
51
 
 
1.2
 
67
47
 
 
3
 
58
42
 
 
5.8
 
49
37
 
 
6
 
44
34
Suhu purata dalam °F
Jumlah hujan dalam inci

Victoria memiliki iklim yang hangat yang biasanya digambarkan sebagai [iklim [Oceanic | Oceanic]] atau Laut pantai barat, dengan ringan, musim sejuk yang basah dan musim panas relatif kering dan ringan. Seperti sebahagian besar Pacific Northwest, yang Köppen klasifikasi iklim tempat-tempat di batas utara zon subtropika sejuk, kering-musim panas (CSB'), atau sejuk-musim panas Mediterranean iklim kerana musim panas yang biasanya kering.[5] Sistem klasifikasi iklim yang lain, seperti [iklim [klasifikasi skim Trewartha | Trewartha]], tempat itu tegas dalam zon Oceanic (Jangan).[6]

Di stesen cuaca lapangan terbang Antarabangsa, suhu harian naik di atas 30 °C (86 °F) pada rata-rata satu atau dua hari pada tahun dan jatuh di bawah −5 °C (23 °F) pada rata-rata hanya 2 malam pada tahun. Selama musim dingin, suhu rata-rata tinggi dan rendah setiap hari adalah 8 dan 4 °C (46.4 dan 39.2 °F), masing-masing. Musim panas sama-sama ringan, dengan suhu tinggi rata-rata 22 °C (72 °F) dan 11 °C (51.8 °F), meskipun daerah pedalaman sering mengalami pasang siang hari lebih hangat. Victoria tidak kadang-kadang mengalami suhu yang lebih ekstrim. Suhu tertinggi yang pernah tercatat di Victoria adalah 36.1 °C (97 °F) pada 16hb Julai 1941,[7] while the coldest temperature on record was −16 °C (3 °F) on December 29, 1968 and January 28, 1950.

 
Bunga berwarna menghiasi pusat bandar"Garden City" yang sopan

Jumlah curah hujan tahunan hanya 608 mm (23.9 in) di stesen cuaca Gonzales di Victoria, kontras ke Seattle terdekat, (137 km atau 85 bt* pergi ke tenggara), dengan 970 mm (38.2 in) curah hujan, atau Vancouver, sebanyak 100 km (62 bt), dengan 1,219 mm (48 in) hujan. Pulau Vancouver. Port Renfrew, hanya 80 km dari Victoria di pantai barat daya Pulau Vancouver basah menerima 3,671 mm (144.5 in). Bahkan Victoria Airport, 25 km (16 bt) utara bandar, menerima sekitar 45 peratus pada curah hujan lebih dari bandar yang tepat. Salah satu ciri yang paling ketara iklim Victoria adalah musim kering dan hujan yang berbeza. Hampir dua pertiga dari curah hujan tahunan jatuh selama empat bulan terbasah, November sampai Februari. Pengendapan pada bulan Disember, bulan paling basah (109 mm atau 4.3 in*) adalah hampir lapan kali lebih tinggi pada bulan Julai, bulan terkering (14 mm atau 0.55 in*). Selama bulan-bulan musim panas, Victoria adalah bandar besar terkering di Kanada.

Victoria rata-rata hanya 26 cm (10.2 in) salji setiap tahun, atau sekitar setengah dari Vancouver. Setiap beberapa dekad, Victoria menerima hujan salji yang sangat besar, termasuk lebih daripada 100 cm (39.4 in) salji yang jatuh pada bulan Disember 1996. Di sisi lain, sekitar satu pertiga daripada musim sejuk akan melihat hampir tidak ada salji, dengan kurang daripada 5 cm (1.97 in) jatuh selama turun musim. Ketika salji tidak jatuh, jarang berlangsung lama di tanah. Victoria rata-rata hanya 2-3 hari pada tahun dengan sekurang-kurangnya 5 cm (1.97 in) salji di tanah.

Kesan bayangan hujan [perlu rujukan] juga bermakna bahawa Victoria mendapat sinaran matahari lebih dari daerah sekitarnya. Dengan 2,223 jam matahari setiap tahun, Victoria adalah salah satu tempat tercerah di British Columbia, dan mendapat sinar matahari lebih daripada kebanyakan bandar-bandar lain di Kanada kecuali yang di Prairie selatan.

Data iklim untuk Lapangan Terbang Antarabangsa Victoria, British Columbia
Bulan Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogo Sep Okt Nov Dis Tahun
Purata maksimum suhu harian, °C (°F) 6.9
(44.4)
8.4
(47.1)
10.5
(50.9)
13.4
(56.1)
16.6
(61.9)
19.3
(66.7)
21.9
(71.4)
22.0
(71.6)
19.4
(66.9)
14.2
(57.6)
9.5
(49.1)
6.9
(44.4)
14.1
(57.4)
Purata suhu harian, °C (°F) 3.8
(38.8)
4.9
(40.8)
6.4
(43.5)
8.8
(47.8)
11.8
(53.2)
14.4
(57.9)
16.4
(61.5)
16.4
(61.5)
14.0
(57.2)
9.8
(49.6)
6.1
(43.0)
4.0
(39.2)
9.7
(49.5)
Purata minimum suhu harian, °C (°F) 0.7
(33.3)
1.4
(34.5)
2.3
(36.1)
4.1
(39.4)
6.9
(44.4)
9.3
(48.7)
10.8
(51.4)
10.8
(51.4)
8.4
(47.1)
5.3
(41.5)
2.7
(36.9)
1.0
(33.8)
5.3
(41.5)
Purata kerpasan, mm (inci) 136.6
(5.38)
107.8
(4.24)
78.0
(3.07)
44.5
(1.75)
36.5
(1.44)
32.0
(1.26)
19.5
(0.77)
23.9
(0.94)
30.4
(1.20)
75.7
(2.98)
147.2
(5.80)
151.2
(5.95)
883.3
(34.78)
Purata curahan hujan, mm (inci) 121.8
(4.80)
98.8
(3.89)
75.8
(2.98)
44.5
(1.75)
36.5
(1.44)
32.0
(1.26)
19.5
(0.77)
23.9
(0.94)
30.4
(1.20)
75.6
(2.98)
144.4
(5.69)
138.3
(5.44)
841.4
(33.13)
Purata curahan salji, cm (inci) 15.2
(6.0)
9.0
(3.5)
2.4
(0.9)
0
(0)
0
(0)
0
(0)
0
(0)
0
(0)
0
(0)
0.2
(0.1)
3.3
(1.3)
13.8
(5.4)
43.8
(17.2)
Purata bilangan hari kerpasan (≥ 0.2 mm) 17.8 16.1 16.2 13.2 11.6 10.0 5.7 5.6 7.4 13.2 18.7 18.7 154.2
Purata bilangan hari hujan (≥ 0.2 mm) 16.4 15.4 16.1 13.2 11.6 10.0 5.7 5.6 7.4 13.2 18.3 17.4 150.3
Purata bilangan hari salji (≥ 0.2 cm) 3.2 2.2 0.70 0.17 0 0 0 0 0 0.03 0.80 2.6 9.7
Purata bulanan jangka masa sinaran matahari 68.3 88.9 142.2 189.5 245.5 251.1 321.1 290.4 217.8 138.3 75.2 58.2 2,086.4
Sumber: Environment Canada
 
Victoria Harbour dengan kondominium Songhees di latar belakang

Iklim yang tenang Victoria juga menambah reputasinya sebagai "Bandar Taman". Bandar ini bangga dalam banyak bunga yang mekar pada musim sejuk dan awal musim semi, termasuk crocuses, bakung, awal-mekar rhododendron, ceri dan pohon prem. Setiap Februari ada tahunan "menghitung bunga" dalam apa untuk sisa negara dan sebahagian besar wilayah ini masih tengah musim sejuk.

Kerana iklim sederhana, Victoria dan sekitarnya (tenggara Pulau Vancouver, Teluk Kepulauan, dan sebahagian daripada Lower Daratan dan Sunshine Coast) adalah juga rumah banyak langka, tanaman asli ditemui di tempat lain di Kanada, termasuk garryana Quercus (Garry ek), columbiana Arctostaphylos (Hairy manzanita), dan hanya pohon cemara daun lebar Kanada ,menziesii Arbutus (Pasifik madrone). Banyak daripada spesies yang ada di sini, di hujung utara liputan mereka, dan ditemui selatan sejauh Tengah dan Selatan California, dan bahkan sebahagian daripada Mexico.

Kawasan kejiranan Victoria sunting

 
Kubah utama British Columbia Bangunan Parlimen, diatapi sebuah patung emas yang tertutup Kapten George Vancouver

Berikut ini adalah senarai persekitaran di Kota Victoria, sebagaimana ditakrifkan oleh jabatan perancangan bandar. Untuk senarai persekitaran di majlis perbandaran daerah lain, sila lihat Greater Victoria, atau entri individu terhadap beberapa bandar.

Kawasan kejiranan tidak rasmi meliputi:

Demografi sunting

Penduduk sunting

Bancian Populasi
1871 3,270
1881 5,925
1891 16,841
1901 20,816
1911 31,660
1921 38,727
1931 39,082
1941 42,907
1951 51,331
1961 54,941
1971 61,761
1981 64,379
1991 71,228
2001 74,125
2006 78,057

Penduduk Kota Victoria 78,057 pada tahun 2006. Victoria Banci Metropolitan Area, yang terdiri daripada tiga belas negeri secara formal disebut sebagai Greater Victoria, memiliki penduduk 330.088 dan merupakan kawasan bandar terbesar di Pulau Vancouver.[8] Menurut penduduk, Greater Victoria adalah yang terbesar 15 [Senarai [dari 100 wilayah metropolitan terbesar di Kanada | metropolitan area]] di Kanada. The Modal Daerah Kabupaten, yang merangkumi kawasan luar bandar tambahan, mempunyai jumlah penduduk 345,164.

Edaran usia sunting

Victoria adalah terkenal kerana tidak proporsional besar pesara nya penduduk. Beberapa 6,4 peratus daripada penduduk Victoria dan sekitarnya lebih dari 80 tahun usia perkadaran tertinggi bagi setiap kawasan metropolitan Kanada. . Bandar ini juga menawarkan konsentrasi negara tertinggi ketiga orang 65 tahun atau lebih (17,8 peratus), di belakang hanya Peterborough, Ontario, dan Kelowna, British Columbia.[9] Pesara di seluruh Kanada tertarik pada iklim ringan Victoria, pemandangan yang indah, musim sepanjang tahun golf, dan umumnya santai kelajuan hidup. Sebuah klise bersejarah popular merujuk pada kota itu bahawa itu adalah untuk "yang baru berkahwin dan hampir mati".

Bandar ini selalu memiliki penduduk yang jauh lebih muda dari pelajar dari seluruh British Columbia dan dari wilayah lain di Kanada dan di seluruh dunia kerana dua universiti utama dan institusi pendidikan yang lain.[perlu rujukan] Aspek lain yang lebih muda akhir spektrum penduduk sektor pekerjaan besar dalam perkhidmatan dan penjagaan kesihatan, serta untuk perkhidmatan yang pelbagai dan ekonomi ensuant runcit pada penduduk besar pegawai kerajaan, dan pesara dan mahasiswa[perlu rujukan]

Asal-usul etnik sunting

Nota: Kategori-kategori tersebut yang digunakan oleh Statistik Kanada.

Minoriti kelihatan sunting

Nota: media-media ini yang digunakan dalam bancian Statistik Kanada.

Ekonomi sunting

industri utama kota ini teknologi, pelancongan, pendidikan, pentadbiran kerajaan persekutuan dan wilayah dan perkhidmatan.[perlu rujukan] Majikan yang terdekat yang lain termasuk Canadian Forces (yang Township dari Esquimalt adalah rumah dari markas Pasifik dari Kanada Pasukan Komando Maritim), dan Universiti Victoria (terletak di bandar dari [[Oak Bay, British Columbia | Oak Bay] ] dan Saanich) dan Camosun College (yang mempunyai lebih dari 33.000 fakulti, kakitangan dan mahasiswa gabungan). sektor-sektor lain daripada ekonomi daerah Victoria Greater meliputi: pelaburan dan perbankan, penerbitan buku online, sekolah negeri dan swasta, makanan manufaktur produk, perkilangan pesawat ringan, produk teknologi, syarikat-syarikat berteknologi tinggi di farmasi dan [[komputer] ], kejuruteraan, arsitektur dan telekomunikasi s.

Victoria Advanced Technology Council (VIATeC) adalah perkongsian payung organisasi, antara industri dan pendidikan, mempromosikan pembangunan industri teknologi tinggi di kawasan-kawasan Victoria.

Surat khabar Victoria Times-Colonist edisi 24 Mei 2007 melaporkan bahawa untuk pertama kalinya dalam sejarah Victoria, teknologi tinggi telah menyusul pelancongan sebagai sektor ekonomi atas tampil di Greater Victoria. Sebuah acara gala penghargaan itu dipentaskan di Victoria Conference Centre untuk eksekutif perniagaan dan syarikat yang semua keunggulan dalam bidangnya masing-masing.

Daerah Victoria sedang mengalami ekonomi yang booming real estat sampai akhir 2007. nasib mengempis Its real estat disebabkan sebahagian setelah terjadinya [krisis [kewangan global tahun 2008.]] Insiden ini dan isu-isu dunia yang lain kewangan disalahkan untuk potensi ekonomi waktu dekat kemelesetan, di mana beberapa daerah akan bertahan lebih baik dari yang lain, bergantung pada rancangan dasar mereka atau kurangnya rencana. Penurunan suku bunga pada musim semi tahun 2009 telah mencetuskan pusingan lain spekulatif pembelian real estate, walaupun Victoria sudah peringkat sebagai 'parah terjangkau' dalam "Demographia 5 Tahunan Perumahan Antarabangsa keterjangkauan Survey". Perumahan ahli yang tidak berdiri untuk keuntungan dari tingginya harga real estate di Victoria telah menunjukkan bahawa bandar 'gelembung' Barat Kanada pasti akan mengikuti jalan yang hampir semua parah yang lain 'Unaffordable'-bandar peringkat telah mengambil: substansial dan tahan lama harga berkurang. Para ahli menganggap pencetus kemungkinan untuk penurunan harga besar akan berasal dari pembeli rumah banyak orang, hanya mempunyai diberikan pembelian mereka kerana dulu rendah dan keperluan ekuiti sangat rendah, harus menyusun semula jumlah bayaran hipotek mereka di bawah suku bunga secara signifikan lebih tinggi dan diperketat persekitaran pinjaman. Para ahli lebih lanjut menunjukkan senario ini telah dimainkan oleh pasaran perumahan 'gelembung' hampir semua lain di dunia setakat ini, dengan atau tanpa hipotik bergaya Amerika, dengan hasil bencana bagi pembeli rumah dan ekonomi tempatan. Sebuah anugrah keselamatan berpotensi adalah bahawa aliran bayi-Boomer bersara ke Victoria tidak mungkin untuk melambatkan selama 15 atau 20 tahun. Bahkan, harga jual rata-rata rumah di Victoria telah terus meningkat sejak Jan/Feb 2009.[18]

Industri Pelancongan sunting

Victoria adalah destinasi pelancongan utama dengan lebih daripada 3.5 juta pengunjung semalam pada tahun yang menambah lebih dari satu bilion dolar bagi ekonomi tempatan.[19] Selain itu, sebuah 500,000 tambahan pengunjung siang tiba melalui kapal pesiar yang berlabuh di Ogden Point di dekat kota Inner Harbour . Bandar ini juga berhampiran dengan Canadian Forces Base Esquimalt, utama Tentera Laut Lautan Pasifik Kanada pangkalan angkatan laut. Downtown Victoria juga menjabat sebagai Greater Victoria's pusat bandar, di mana banyak kelab malam, pawagam, restoran dan pub terkumpul, dan di mana banyak peristiwa awam serantau berlaku. Kanada Hari memaparkan kembang api, Symphony Splash, dan banyak festival dan acara muzik lain budaya menarik puluhan ribu Greater Victoria dan pengunjung ke inti pusat bandar.

Bandar ini memiliki host high-profile event sukan termasuk Games 1994 Commonwealth, 2009 Scotties Tournament of Hearts, yang 2005 Ford World Men's Curling Championship perlawanan, dan [[2006 Skate Canada] ]. Victoria co-host dalam 2007 FIFA U-20 Piala Dunia di Royal Athletic Park, dan merupakan tempat untuk Square Bastion balap Grand Prix jalan berbasikal Kriteria. Bandar ini juga merupakan tujuan untuk konvensyen, pertemuan, dan persidangan, termasuk 2007 North Atlantic Treaty Organization ketua tentera rapat kakitangan. Setiap tahun, Swiftsure International Yacht Race menarik pelaut dari seluruh dunia untuk menyertai dalam lumba perahu di perairan Pulau Vancouver, dan Victoria Dragon Boat Festival membawa lebih daripada 90 pasukan dari sekitar Amerika Utara. The Tall Festival Kapal belayar membawa kapal ke Victoria bagi awam untuk melihat dan merasakan belayar cara hidup di masa lalu dan kini. Victoria juga menjadi tuan rumah awal Vic-Maui Yacht Race, perlumbaan perahu layar lepas pantai terpanjang di Pantai Barat.[perlu rujukan]

Pelabuhan Victoria terdiri daripada tiga bahagian, Harbour Luar, yang digunakan oleh kapal laut dalam, Inner dan Upper Pelabuhan, yang digunakan oleh lalu lintas pesisir dan industri. Hal ini dilindungi oleh [breakwater [(struktur) | breakwater]] dengan membuka dalam dan lebar. port adalah pelabuhan bekerja, daya tarikan pelancongan dan pesiar tujuan. Esquimalt juga merupakan pelabuhan baik dilindungi dengan penggalangan besar dan kapal dan kemudahan pembaikan.

Kondisi sosial sunting

[perlu rujukan] Pada bulan Januari 2005, sebuah kajian relawan oleh Victoria Online-Aid Society mencari penduduk tunawisma menjadi sekitar 700 orang (walaupun angka ini mempunyai kemungkinan berkembang sejak saat itu).[20] Ini adalah jumlah tunawisma pertama di bandar. [perlu rujukan] Pada tahun 2006, sebuah artikel'penjajah Times-berita menganggarkan penduduk tunawisma telah meningkat sebanyak 30% hanya dalam beberapa minggu akibat letupan pelancongan diantisipasi dari 2010 Sukan Olimpik Musim Sejuk di Vancouver.[21] Pada awal 2008, sebuah [Senarai [organisasi menentang tunawisma | anti-tunawisma] program] didasarkan pada program Itali berjaya diperkenalkan ke Victoria. Dibina di sebuah pertanian di Negeri Saanich, program ini biasanya akan rentang dua hingga lima tahun untuk orang tunawisma untuk sepenuhnya pulih. Program ini menawarkan tingkat 70 hingga 80 peratus berjaya, yang bertentangan dengan program 28 hari biasa dengan tingkat lima hingga sepuluh peratus berjaya.[22]

Survei tunawisma yang dilakukan oleh Victoria Online-Aid Society ditemui 50% daripada penduduk gelandangan mengenalpasti diri mereka sebagai asal [Pertama [Bangsa]], dan majoriti orang yang hidup di jalanan tidak menerima pendapatan bantuan dari kerajaan.[20] Tetapi walaupun usaha ini, masalah tunawisma terlihat malapetaka dari pusat bandar, dengan penduduk unhoused terdiri daripada, orang sakit mental dengan masalah penagihan, serta bersungguh-sungguh tunawisma; orang tidur di jalanan adalah pemandangan umum.

Budaya sunting

Fail:Totem pole VicBC.jpg
Totem pole on the inner harbour.

The Victoria Symphony, yang dipimpin oleh Tania Miller, dilakukan baik pada Royal Theatre dan Auditorium Farquhar dari Universiti Victoria dari bulan September hingga Mei. Setiap SM Hari akhir pekan, gunung Symphony Symphony Splash, sebuah acara outdoor yang merangkumi prestasi oleh orkestra duduk di sebuah tongkang di Victoria's Inner Harbour. Jalan-jalan di daerah tempatan ditutup, kerana setiap tahun sekitar 40,000 orang menghadiri pelbagai konsert dan acara sepanjang hari. Acara ini berpunca dengan konsert malam Symphony, dengan 1812 Overture Tchaikovsky sebagai grand finale, lengkap dengan meriam-api dari Royal Canadian Sea Cadet Gunners dari HMCS Quadra, sebuah loceng Dentang dan kembang api untuk menghormati SM Hari. Pasifik Opera Victoria, Victoria Philharmonic Choir, Kanada Pasifik Ballet dan Ballet Victoria tahap dua atau tiga pengeluaran setiap tahun pada Macpherson atau Royal Teater. Elektronik Music Festival berlangsung di Centennial Square selama tempoh masa yang sama untuk bercuti Hari SM; DJ s dari berbagai tempat mempamerkan kemahiran muzik mereka.

Theatre Bastion, sebuah syarikat dramatik profesional, berfungsi di Victoria melalui 1970-an dan '80-an dan melakukan pengeluaran dramatik berkualiti tinggi namun akhirnya dinyatakan muflis pada tahun 1988. Reborn sebagai The New Bastion Theatre pada tahun 1990 syarikat itu berjuang selama dua tahun lagi sebelum menutup operasi pada tahun 1992.

The menara tempat lonceng bergantung Teater bermula pada tahun 1974 sebagai Springridge Cultural Centre pada tahun 1974. tempat ini berganti nama menjadi Teater menara tempat lonceng bergantung pada tahun 1976 sebagai sebuah syarikat mula menghasilkan acara sendiri. Mandat menara tempat lonceng bergantung adalah untuk menghasilkan memainkan kontemporari dengan penekanan pada memainkan Kanada baru.

 
Salah seekor singa batu yang penjaga gerbang di Chinatown di Victoria

Teater daerah lain tempat meliputi: Phoenix Teater teater mahasiswa di University of Victoria, Kaleidoscope Teater dan Panggung Intrepid, pengilang dari Victoria Fringe Theatre Festival dan The Festival Uno Solo Performance.

Satu-satunya Pasukan Kanada Primer Reserve kuningan / band buluh di Pulau Vancouver terletak di Victoria. The (British Columbia) 5 Padang Rejimen, Royal Canadian Artileri Band jejak akarnya kembali ke tahun 1864, sehingga yang tertua, terus operasi band barat tentera Thunder Bay, Ontario. Mandatnya adalah untuk menyokong komuniti tentera pulau dengan melakukan di tentera, parade makan malam dan upacara, dan acara lain. Band ini melakukan mingguan pada bulan Ogos di Fort Rodd Hill National Historic Site mana Rejimen mula awak senjata benteng tahun 1896, dan juga melakukan setiap tahun pada Bandshell Cameron di Beacon Hill Park.

The sukan utama saat ini dan kompleks hiburan, untuk Victoria dan Pulau Vancouver Daerah, adalah Save-On-Foods Memorial Centre arena. Beliau menggantikan bekas Victoria Memorial Arena, yang dibina oleh usaha veteran Perang Dunia II sebagai monumen untuk kawan-kawan jatuh. Perang Dunia I, Perang Dunia II, Perang Korea, dan veteran konflik lain juga diperingati. Fallen Kanada askar di perang masa lalu, sekarang dan masa depan dan / atau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, NATO misi direkodkan, atau akan dicatat oleh monumen lobi utama di Simpan Pada Foods Memorial Centre. arena ini adalah rumah dari ECHL (dahulu dikenali sebagai Pantai Timur Hockey League) pasukan, Victoria Salmon Kings, yang dimiliki oleh RP Properties Limited, sebuah syarikat pembangunan real estate yang membina Simpan Victoria Pada Makanan Memorial Centre, dan Prospera Place Arena di Kelowna.

Sejumlah musisi terkenal dan band berasal dari Victoria, termasuk Nelly Furtado, David Foster, The Moffatts, Frog Eyes, Johnny Vallis, Jets Overhead, Bryce Söderberg, Ahli bengkak, Armchair Sinis, Wolf Parade, The Racoons dan Hot Hot Heat. Dari industri filem, pengarah Atom Egoyan dibesarkan di Victoria. Pelakon Cameron Bright ( Ultraviolet ,X-Men: The Last Stand ,Terima Kasih Untuk tidak , New Moon ) dan Ryan Robbins Stargate Atlantis ([[ ]], Battlestar Galactica , Sanctuary ) lahir di Victoria. Pelakon Cory Monteith dari siri televisyen Gleedibesarkan di Victoria.

Victoria mempunyai banyak tempat ibadah dan mengumpul untuk kebudayaan yang berbeza. Muslim berkumpul di masjid hanya di Victoria terletak di Quadra Street. Victoria masjid: Masjid Al-Iman dijalankan oleh bab tempatan BCMA (British Columbia Muslim Association). Masjid terbuka untuk doa jumma, lima solat setiap hari dan acara-acara khusus. Ada juga jemaat Jumaat di University of Victoria.

Tarikan sunting

 
Christ Church Cathedral in Victoria, British Columbia
 
Part of Victoria's skyline in May 2006 from Thunderbird Park.
 
The Inner Harbour is popular with tourists.
 
Fisherman's Wharf has a number of houseboats, some of which serve as restaurants.

Beacon Hill Park adalah ruang utama hijau bandar pusat bandar. Its kawasan 75 hektar (185 hektar) yang berdekatan dengan pantai selatan Victoria's meliputi pelbagai lapangan bermain, taman terawat, spesies eksotik tanaman dan binatang seperti burung merak liar, sebuah kebun binatang, dan pemandangan dari [[Selat Juan de Fuca] ] dan Olympic pergunungan. Sukan [cricket []] telah dimainkan di Beacon Hill Park sejak pertengahan abad kesembilan belas.[23] Setiap musim panas, Beacon Hill Park memainkan tuan rumah bagi beberapa konser outdoor, dan Festival Tanglung Komuniti Luminara.[24]

Sistem luas taman di Victoria juga merangkumi beberapa bidang alam [ek [Garry]] habitat padang rumput, ekosistem semakin langka yang pernah mendominasi kawasan tersebut.

Di jantung pusat bandar adalah British Columbia Bangunan Perundangan, The Ratu Hotel, Victoria Police Department Stesen Museum, [gothic [Kristus Gereja Cathedral (Victoria) | Kristus Gereja Cathedral]], dan Royal British Columbia Museum / Teater IMAX National Geographic, dengan pameran besar di daerah masyarakat Aborigin, [sejarah [alam]], dan moden sejarah, bersama-sama dengan perjalanan pameran antarabangsa. Selain itu, jantung kota juga mempunyai Emily Carr House, Royal London Wax Museum, Victoria tanya Zoo, Market Square dan [[Pasifik Undersea Gardens] ], yang memaparkan kehidupan laut British Columbia. (Dan paling utuh) tertua Chinatown di Kanada terletak di pusat bandar. The Art Gallery of Greater Victoria terletak berhampiran dengan pusat bandar dalam blok persekitaran bandar beberapa Rockland dari Craigdarroch Puri yang dibina oleh pengusaha James Dunsmuir dan Gedung Kerajaan , kediaman rasmi Leftenan Gabenor British Columbia.

bangunan yang lain Banyak sejarah yang penting atau bunga juga terletak di Victoria pusat, termasuk: 1845 St Ann's Schoolhouse, sedangkan 1852 Helmcken House dibina untuk doktor pertama Victoria's, sedangkan 1863 Temple Emanuel, sinagoga tertua di terus digunakan dalam Kanada; yang 1865 Angela College dibina sebagai pertama Collegiate Victoria's Anglikan Sekolah Girls, biarawati perumahan sudah bersara daripada Sisters of St Ann, sedangkan 1871 St Ann's Academy dibina sebagai sebuah sekolah Katolik, sedangkan 1874 Gereja Tuhan kami, dibina untuk rumah jemaat pecahan dari Anglikan Kristus Gereja Cathedral, tahun 1890 St Andrew Church Presbyterian, tahun 1890 Metropolitan Gereja Methodist (sekarang Victoria Konservatorium Musik), yang secara terbuka terbuka untuk fakulti, pelajar, dan persembahan tetamu, juga bertindak sebagai Camosun College Muzik Jabatan; di 1892 St Andrew's Cathedral, dan 1925 Crystal Gardens, awalnya sebuah kolam renang air masin, dikembalikan sebagai Konservatori dan yang terakhir pelancong tarikan yang dinamakan SM Pengalaman, yang ditutup pada tahun 2006. Victoria juga terkenal kerana Bangunan Besi Modal, yang merupakan fokus utama di pusat bandar nya.

CFB Esquimalt navy asas, di kotamadya yang berdekatan dari Esquimalt, memiliki pangkalan muzium yang didedikasikan untuk sejarah angkatan laut dan tentera, terletak di bahagian Naden dari dasar.

Utara bandar di Semenanjung Saanich adalah biologi marin Shaw Lautan Discovery Centre, Butchart Gardens, salah satu tarikan pelancongan yang terbesar di Pulau Vancouver, serta Dominion Astrophysical Observatory, sebahagian daripada Dewan Penyelidikan Nasional dari Kanada, Victoria Butterfly Gardens dan. [[Dominion Astrophysical Observatory | Pusat dari] Semesta] planetarium.[25] Muzium terkenal di Victoria termasuk Royal British Columbia Museum dan Muzium Maritim British Columbia. Ada juga [Senarai [Nasional Situs Bersejarah Kanada | National Historic Situs]] banyak di berhampiran Victoria, seperti Fisgard Lighthouse, Craigflower Manor dan Schoolhouse, Hatley Castle dan Hatley Park dan Fort Rodd Hill, yang merupakan benteng meriam pantai dibina pada akhir 1890, terletak di sebelah barat bandar di Colwood. Juga terletak di sebelah barat bandar adalah Barat Speedway, oval kenderaan 4/10th-mile trek balap dan terbesar di Kanada Barat.

Sukan sunting

Steve Nash, dua kali Most Valuable Player dalam National Basketball Association, dibesarkan di Victoria. Michael Saunders, pemain luar untuk Seattle Mariners lahir di Victoria dan masih tinggal di sana selama musim. Baseball pitcher Rich Harden dari Texas Rangers adalah dari Victoria. Sukan Olimpik atlet Silken Laumann, Ryan Cochrane, dan Simon Whitfield tinggal atau lahir di Victoria.

Pada tahun 1994 Victoria menjadi tuan rumah Sukan Komanwel. Victoria juga lokasi kota pertama dari Kanada salib [[2010 obor Sukan Olimpik Musim Sejuk] relay] yang terjadi sebelum awal 2010 Sukan Olimpik Musim Sejuk.

The Victoria Cougars mungkin adalah waralaba sukan yang paling terkenal bandar ini telah diketahui, memenangi Stanley Cup sebagai anggota PCHA pada tahun 1925. Pasukan kemudian pindah ke Detroit di bawah nama Cougars Detroit sebelum pasukan berubah nama menjadi Detroit Red Wings saat ini dari NHL. Hari ini 'B' pasukan Junior nama yang bermain di Vancouver Island Junior Hockey League. Ada juga pasukan yang disebut Victoria Cougars dalam Western Hockey League, tetapi mereka sekarang Prince George Cougars.

Victoria telah disebut sebagai pasukan dalam WAMNRL yang akan bermula pada musim panas 2011.[26]

Pasukan sukan terkenal sunting

Kelab Sukan Liga Tempat
Victoria Salmon Kings Ice Hockey ECHL Save on Foods Memorial Centre
Victoria Vikes various Canadian Interuniversity Sport various
Camosun Chargers various Canadian Colleges Athletic Association various
Victoria Highlanders Soccer USL Premier Development League West Shore Stadium
Victoria Shamrocks Box Lacrosse Western Lacrosse Association Bear Mountain Arena
Victoria Grizzlies Ice Hockey British Columbia Hockey League Bear Mountain Arena
Victoria Rebels Canadian Football Canadian Junior Football League West Shore Stadium
Victoria United Soccer Pacific Coast Soccer League Royal Athletic Park

Pasukan tidak lagi berfungsi sunting

Rekreasi sunting

Iklim Victoria, dan pelbagai kemudahan membuatnya unggul untuk aktiviti rekreasi, termasuk mengembara berjalan kaki, kayak, golf, sukan air, pasukan sukan tidak rasmi dan berjoging.

Victoria juga dikenali sebagai Ibu NBerbasikal Kanada,[27] dengan beratus-ratus kilometer jalur sepeda, jalur sepeda dan pusat basikal di bandar, termasuk galloping Goose Daerah Trail. Ada berbasikal gunung jalan di Gunung Pekerjaan Regional Park,[28] and Victoria is quickly becoming a bike tourism destination.[29]

kumpulan penyokong Bersepeda termasuk Greater Victoria Bersepeda Koalisi (GVCC) dan Bike To Work Masyarakat telah bekerja untuk memperbaiki infrastruktur berbasikal Victoria dan kemudahan, dan untuk membuat berbasikal menjadi alternatif pengangkutan yang layak, menarik 5% dari penumpang pada tahun 2005.[30]

Infrastruktur sunting

Jordan River Diversion Dam adalah pembangkit listrik tenaga air utama Vancouver Island. Dibina pada tahun 1911.[31]

Air di bandar ini diberikan oleh Perkhidmatan Air Modal Daerah Kabupaten Jabatan dari syarikat Sooke Tasik Waduk. Air tasik sangat lembut dan tidak memerlukan penapisan. Hal ini dirawat dengan klorin, ammonia dan sinar ultraviolet untuk mengawal mikro-organisma.[32] Air yang digunakan untuk mengalir melalui 44 km (27 batu) Sooke flowline yang kini telah bersara tetapi masih boleh dikunjungi hari ini.

The Hartland TPA ialah lokasi pembuangan sisa untuk daerah Greater Victoria. Sejak tahun 1985, telah dijalankan oleh Ibukota Kabupaten Daerah jasa persekitaran. Hal ini terletak di atas bukit, antara Victoria dan Sidney, pada akhir Hartland Avenue.48°32′17″N 123°27′48″W / 48.538148°N 123.463368°W / 48.538148; -123.463368 Ada pusat kitar semula, koleksi saluran pembuangan sisa pepejal, pengumpulan bahan buangan berbahaya, dan sebuah stesen penjanaan kuasa. Stesen ini menghasilkan sekarang mencipta 1.6 megawatt elektrik, cukup untuk 1,600 rumah.[33] Laman web ini telah memenangi anugerah persekitaran hidup antarabangsa.[34] The RAL melakukan tur awam kemudahan. Hal ini dijangka akan penuh 2045.

Victoria discharge 129 juta liter (4.560.000 kaki padu)[35] sampah ditapis tetapi tidak dirawat ke laut setiap hari. Kemudahan pemprosesan sisa pada titik-titik Clover dan Macaulay melayani sebahagian besar dari Victoria. Pada kemudahan ini, kotoran ditapis untuk mengecualikan objek yang lebih besar dari 6 mm (¼ in) sebelum release ke laut outfall.[36] This procedure is heavily criticized,[37][38] dan RAL saat ini sedang merancang peningkatan amalan pemprosesan air kumbahan.

The Saanich pemasangan pemprosesan air kumbahan Semenanjung melayani Saanich Utara, Tengah Saanich dan Kota Sidney serta Lapangan Terbang Antarabangsa Victoria, Lembaga Ilmu Pengetahuan dan Lautan Tseycum dan First Pauquachin Bangsa masyarakat. Ini adalah pemprosesan peringkat kedua yang menghasilkan Kelas A biosolids.[36]

Pengangkutan sunting

Pengangkutan awam tempatan dijalankan oleh Victoria State Transit System, yang merupakan sebahagian daripada SM Transit. Sejak tahun 2000, [[double bus] decker] ais telah diperkenalkan untuk armada dan telah menjadi ikon untuk bandar. bayaran kadar Rider dapat dilakukan secara tunai, melewati bis bulanan, melewati cacat tahunan, atau tiket.

Penumpang kereta api perkhidmatan kepada Victoria disediakan oleh Via Rail, yang mengendalikan Victoria - Courtenay kereta utara, di sepanjang pantai timur Pulau Vancouver, ke kota-kota Nanaimo, Courtenay, dan mata antara. Ada satu perjalanan kembali setiap hari, berangkat Victoria di pagi hari, dan kembali dari Courtenay di malam hari.

Lapangan Terbang Antarabangsa Victoria mempunyai penerbangan non-stop ke dan dari Toronto, San Francisco, Seattle dan banyak bandar di seluruh Kanada Barat. Beberapa helikopter dan pesawat amfibia penerbangan jadual yang sedia setiap hari dari Victoria's Inner Harbour ke Lapangan Terbang Antarabangsa Vancouver, Vancouver Harbour, dan Seattle. The SM Feri Swartz Bay Ferry Terminal, terletak Templat:Menukarkan utara Victoria, telah sailings pada jam untuk Tsawwassen (terminal feri selatan Vancouver) dan banyak Teluk Kepulauan . The Washington State Ferry terminal dalam Sidney menyediakan perkhidmatan feri ke Jumaat Harbor, Orcas Island, dan akhirnya Anacortes, Washington. Di Victoria's Inner Harbour, sebuah feri terminal antarabangsa memberikan perkhidmatan kereta feri[disambiguation needed] (M/V Coho[39]) ke Port Angeles, Washington, khidmat catamaran kelajuan tinggi (Victoria Clipper) ke Downtown Seattle, dan feri penumpang bermusim ke destinasi di Washington termasuk Jumaat Harbor, Port Angeles, dan Bellingham. Victoria juga berfungsi sebagai terminal barat (Mile Zero) untuk Kanada Trans-Canada Highway, jalan raya kebangsaan terpanjang di dunia. Zero Mile terletak di bahagian selatan bandar di sudut Douglas Street dan Dallas Road, di mana ada sebuah monumen kecil.

penerbangan langsung antara Victoria dan San Francisco Bay Area (San Francisco, Oakland, Silicon Valley) mula perkhidmatan pada tarikh 5 Jun 2008 (Victoria Times penjajah, 6 Februari 2008). Akan perjalanan 2 jam, bukan 6 jam biasa kerana tidak akan overs tidak berhenti di Seattle, seperti penerbangan lain. Perkhidmatan ini akan dikendalikan oleh United Airlines, dengan 66 kerusi Bombardier CRJ700 pesawat. Artikel surat khabar yang sama juga menyebutkan s Victoria Airport Authority 'rancangan untuk perluasan kapasiti lebih lanjut di Victoria International Airport. Ini diharapkan dapat memberikan manfaat ekonomi yang berpanjangan di kawasan-kawasan ini, khususnya Pelancongan dan High Tech industri. Barat Jet memulakan perkhidmatan penerbangan terus ke Las Vegas, Nevada, tiga kali pada minggu, pada tarikh 9 September 2008 (Victoria Times penjajah, May 29, 2008).

Bus perkhidmatan antara Victoria dan Vancouver dijalankan oleh Pacific Lines Coach. Sebagai perkhidmatan adalah perkhidmatan lintas-air yang terkoordinasi dengan jadual Kapal SM. Rata-rata waktu tempuh antara kedua-dua bandar adalah 4 jam. Bus perkhidmatan dari Victoria untuk menunjuk pulau dijalankan oleh Pulau Vancouver Jurulatih baris. Kedua-dua perkhidmatan bas yang berlepas dari terminal bas Victoria terletak di 900 Douglas Street, di belakang Fairmont Empress Hotel.

jalan raya tempatan, walaupun menunjukkan tanda-tanda peningkatan kesesakan akibat peningkatan penduduk, relatif mudah untuk melakukan perjalanan melalui pelbagai cara. Namun, jalan di Victoria tidak didasarkan pada sistem grid seperti di Vancouver atau Edmonton, dan bahkan sebahagian besar jalan-jalan utama tidak mengikuti garis lurus dari awal sampai akhir ketika mereka angin di sekitar bukit, taman, garis pantai, dan persekitaran bersejarah , nama sering menukar dua atau tiga kali. Tidak ada perbezaan antara "jalan-jalan" dan "jalan" di Victoria kerana ada di kota-kota lain seperti Vancouver atau Edmonton mana "jalan-jalan" jalankan utara-selatan dan "jalan" jalankan timur-barat, dan Victoria sangat tidak mungkin untuk menggunakan istilah "utara", "selatan", "barat" "timur", atau ketika memberikan arah.

Dalam kawasan Greater Victoria, penumpang kereta, SUV, dan lori ringan bersama-sama membentuk majoriti perjalanan. Namun, bandar ini menawarkan sistem transit umum yang sangat baik dengan menggunakan armada bus moden, dan mula merancang link cahaya transit cepat kepada masyarakat barat. Victoria yang lebih besar juga mempunyai sistem memperluaskan direka untuk memudahkan basikal dan basikal elektrik dibantu melalui jalur sepeda di jalan-jalan utama banyak serta galloping Goose Daerah Trail dan Lochside Daerah Trail. Jalur ini direka khusus untuk lalu lintas pejalan kaki dan pengendara sepeda, dan sekarang melewati banyak masyarakat, bermula dari pusat bandar dan memperluaskan ke bidang-bidang seperti Langford dan Central dan North Saanich.

Saiz padat bandar berpadanan bersedia untuk yang lebih kecil, bahan bakar alternatif cekap untuk kereta penumpang penuh ditiup, seperti skuter, sebagai daerah dengan pendapatan secara signifikan bukit curam, seperti satu akan menemukan di San Francisco, sangat sedikit. Victoria juga sedang dalam proses pembuatan penggunaan kaedah tersebut pengangkutan lebih dikehendaki (dalam mendorong ke arah yang lebih persekitaran "hijau", eco-ramah), dengan menawarkan insentif untuk menggunakan moda transportasi tersebut, seperti tempat letak kereta di teras pusat bandar yang dirancang khusus untuk kenderaan "3 meter (9.8 ka) atau kurang" dalam saiz jarak sumbu roda, sehingga mendorong keinginan untuk pemilikan kenderaan seperti Smart Mobil, motorsikal dan skuter perpindahan kecil. Pada umumnya, kita dapat berharap untuk mencapai tujuan yang paling hampir dalam Greater Victoria dalam rentang waktu 20 - 30 minit, mungkin sekitar 60 minit, bergantung pada keadaan lalu lintas, pembinaan jalan atau alasan lain untuk penyumbatan, di mana anda berasal dari, pergi ke, dan mod pengangkutan. Lama perjalanan lagi selama jam sibuk kerana kelantangan besar lalu lintas kali.

Pendidkan sunting

 
Universiti Royal Roads (Tapak Bersejarah Taman Negara Hatley)

Bandar Victoria terletak sepenuhnya berada di dalam Greater Victoria School District. Ada satu sekolah tinggi yang terletak di dalam batas-batas bandar, Victoria High School, yang ditubuhkan pada 1876, sehingga tertua High School di utara Amerika Utara Portland, Oregon dan barat Winnipeg, Manitoba. Sebahagian besar sekolah dasar di Victoria saat ini menawarkan perendaman Perancis rancangan masyhur di samping rancangan-rancangan dalam Bahasa Inggeris. Keperluan pendidikan masyarakat Francophone di Victoria dilayani oleh Ecole Victor Brodeur di kotamadya yang berdekatan dari Esquimalt. Selain itu, dalam kota tepat ada beberapa sekolah yang lebih kecil yang melayani segmen masyarakat seperti Sekolah Cina di Pekan Cina, St Andrew SD dan Kristus Gereja Cathedral School. Kampus senior Glenlyon-Norfolk House Sekolah ini terletak di kawasan kejiranan Fairfield.

Bandar Victoria dilayani oleh tiga pos awam lembaga pendidikan menengah sebenarnya terletak di luar bandar di daerah Greater Victoria: University of Victoria (UVic), Camosun College, dan Universiti Royal Roads. Lester B. Pearson College of the Pacific adalah sebuah sekolah antarabangsa, dalam Metchosin, sebuah bandar di sebelah barat Victoria. Ada juga beberapa swasta vokasional dan Inggeris (ESL) sekolah latihan yang sedia untuk orang yang ingin belajar bahasa Inggeris atau meningkatkan kemahiran pekerjaan pasaran baru. University Kanada Barat adalah gelaran pemberian sekolah swasta yang terletak di Kota Victoria. Sinta-Shaw Community College adalah sebuah lembaga latihan kerjaya peribadi yang telah memiliki kampus di Victoria sejak 1913.

Media sunting

Victoria merupakan satu-satunya ibu negeri Kanada tanpa stesen tempatan CBC televisyen, dimiliki dan dikendalikan atau sekutu, walaupun tidak menjadi tuan rumah kecil CBC Radio stesen di 1000 blok dari Pandora Avenue. Daerah ini dianggap sebagai sebahagian daripada pasaran televisyen Vancouver, menerima stesen paling yang disiarkan dari seluruh Selat Georgia, termasuk CBC, CTV, Citytv, dan Global rangkaian. stesen televisyen yang berpusat di Victoria termasuk Chek-TV dan A (dahulu The VI Baru dan A-Channel).

Bandar kembar sunting

Victoria mempunyai empat Bandar Kembar:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "City of Victoria - History". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-15. Dicapai pada 2011-02-12.
  2. ^ a b "2001 Community Profiles". Statistics Canada. Dicapai pada 2007-04-27.
  3. ^ "Thunderbird Park – A Place of Cultural Sharing". Royal British Columbia Museum. Dicapai pada 2010-02-07. Unknown parameter |accessdassxte= ignored (bantuan) House built by Mungo Martin and David Martin with carpenter Robert J. Wallace. Based on Chief Nakap'ankam's house in Tsaxis (Fort Rupert). The house "bears on its housex-posts the hereditary cresdts of Marfddtin's family." It continues to be used for ceremonies with the permission of Chief Oast'akalagalis 'Walas 'Namugwis x(Peter Knox, Martin's grandson) and Mable Knox. Pole carved by Mungo Martin, David Martin and Mildred Hunt. "Rather than display his own crests on the pole, which was customary, Martin chose to include crests representing the A'wa'etlala, Kwagu'l, 'Nak'waxda'xw and 'Namgis Nations. In this way, the pole represents and honours all the Kwakwaka'wakw people."
  4. ^ "Hansard - Tuesday, February 19, 1974 - Afternoon Sitting". Queen's Printer, Victoria, B.C., Canada. Dicapai pada 2008-01-11.
  5. ^ Kottek, M. (2006). "World Map of the Köppen-Geiger climate classification updated". Meteorol. Z. 15: 259–263. doi:10.1127/0941-2948/2006/0130. Dicapai pada 2007-02-15. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  6. ^ Global Ecological Zoning for the Global Forest Resources Assessment 2000
  7. ^ "Canadian Climate Normals 1971-2000, Victoria Intl Airport". Environment Canada National Climate Data and Information Archive. April 30, 2009. Dicapai pada September 27, 2009.
  8. ^ "Population Counts, Land Area, Population Density and Population Rank, for Canada, Provinces and Territories, and Census Subdivisions (Municipalities), 2006 Census - 100% Data". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-26. Dicapai pada 2011-02-12.
  9. ^ "Victoria, B.C. a Mecca for elderly: census [[CTV.ca]]". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-18. Dicapai pada 17 July 2007. URL–wikilink conflict (bantuan)
  10. ^ Ethnocultural Portrait of Canada - Victoria, BC (2006 Census)
  11. ^ NB combined single and multiple responses - 30,945 and 44,445 respectively
  12. ^ Perhatikan bahawa tidak berjumlah 100% kerana semua angka mempunyai pelbagai jawapan
  13. ^ "n.i.e." means "not included elsewhere"
  14. ^ "n.o.s." means "not otherwise specified"
  15. ^ 2006 Community Profiles - Census Subdivision: Visible Minority Population
  16. ^ combined figure for "Latin American, Southeast Asian, Arab, West Asian, Korean, Japanese, Visible minority n.i.e. and Multiple Visible Minority"
  17. ^ StatsCan Definition of "Not a visible minority"
  18. ^ "VREB.org" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2008-05-17. Dicapai pada 2008-05-17.
  19. ^ Tourism Victoria
  20. ^ a b Homeless Count – 2005 Victoria, BC Cool Aid Society. Retrieved 2008-07-03.
  21. ^ Homeless influx hits Victoria Victoria Times Colonist, 16 May 2006
  22. ^ Saanich farm could be new training facility for homeless Victoria Times Colonist, 13 January 2008
  23. ^ Cricket in Canada/Daily Colonist, March 16, 1863
  24. ^ Luminara Community Lantern Festival
  25. ^ "BRC-HIA: Centre of the Universe - Public Observatory and Astronomy Centre". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-10. Dicapai pada 2011-02-12.
  26. ^ "RL hopes to move west". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-01. Dicapai pada 2011-02-12.
  27. ^ "Pedal - Canada's Cycling Magazine". Pedalmag.com. Dicapai pada 2009-10-13.
  28. ^ CRD.bc.ca
  29. ^ "Hall, Mary Beth. An Interview with Todd Litman. Cycle Therapy. Fall 2009" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2011-10-09. Dicapai pada 2011-10-09.
  30. ^ "doi:10.1016/j.tranpol.2005.11.001" (PDF). Dicapai pada 2009-10-13.
  31. ^ Newcomb,John. A source of Victoria's power, 18 March 2001 (pdf 140K). geog.Uvic.ca [1]
  32. ^ "Water Services". CRD. Dicapai pada 2008-07-24.
  33. ^ "Hartland Overview". Crd.bc.ca. 2009-03-23. Dicapai pada 2009-10-13.
  34. ^ Hartland Landfill Site Rehabilitation
  35. ^ "Victoria Times Colonist; Backgrounder: Victoria's sewage". Canada.com. Dicapai pada 2009-12-04.
  36. ^ a b CRD.bc.ca
  37. ^ "CTV News | Groups demand sewage treatment in Victoria, B.C". Ctv.ca. Dicapai pada 2009-10-13.
  38. ^ "Victoria flushing away its image". Seattlepi.nwsource.com. 2006-07-12. Dicapai pada 2009-10-13.
  39. ^ Coho ferry

Pautan luar sunting