Namewee

Penyanyi, pelakon dan pengarah filem Malaysia
(Dilencongkan dari Wee Meng Chee)

Wee Meng Chee[1] (Cina Ringkas: 黄明志; Cina Tradisional: 黃明志; pinyin: Huáng Míng Zhì; lahir 6 Mei 1983)[1][2] ialah seorang mahua dan merupakan penuntut komunikasi khalayak di Universiti Ming Chuan, Taiwan. Beliau lebih dikenali sebagai nama samaran Namewee di YouTube dan mula dikenali dengan lagu dan video yang dicipta olehnya sendiri yang bertajuk "Negarakuku".

Namewee
黃明志
Kelahiran
Wee Meng Chee

(1983-05-06) 6 Mei 1983 (umur 40)
PekerjaanPenyanyi, penulis blog, pembikin filem, penulis skrip, pelakon
Tahun aktif2007–kini
Terkenal kerana"Negarakuku", "Nah"
Ketinggian169 cm (5 ka 7 in)
Kerjaya muzik
GenreHip hop, C-pop
InstrumenVokal, rap
Laman web rasmiwww.namewee.com

Pada 7 Ogos 2007, beliau telah menimbulkan kekecohan dunia Internet Malaysia apabila menghasilkan video rap dengan gubahan dari lirik lagu "Negaraku", mengandungi unsur penghinaan terhadap negara, pasukan polis, orang Melayu dan azan dalam agama Islam, menurut laporan akhbar Harian Metro.

Namewee kemudian dilaporkan meminta maaf kepada mereka yang rasa terhina oleh video tersebut dalam sebuah akhbar Inggeris tempatan,[3] tetapi bukan kerana menghasilkan video itu sendiri dan beliau tidak menyesal oleh perbuatan tersebut. Selain itu, ia tetap menegaskan dalam blog ia bahawa orang ramai telah tersalah anggap tentang lagu rap yang dihasilkan olehnya, dan menyatakan bahawa laporan akhbar Harian Metro tersebut salah kerana ditulis tanpa memahami maksud tersirat lirik tersebut.[4] Berikutan dengan itu, ia turut meletakkan terjemahkan lirik Cina ke bahasa Melayu di blognya.

Pada tahun 2011, beliau muncul dengan filem sulung arahannya Nasi Lemak 2.0. Seterusnya muncul dengan filem kedua, Hantu Gangster dan Kara King, yang masing-masing dikeluarkan pada 2012 dan 2013. Beliau juga memulakan siri web YouTube, Namewee Tokok, pada September 2012.

Beliau menulis lagu, 你不红 (Kau Bukan Merah) pada 2015 yang juga menarik perhatian di media sosial. Lagu lain, seperti 泰國情哥 (Lagu Cinta Thailand), 飆高音 (Nada Tinggi) dan 漂向北方 (Orang Tidak Dikenali di Utara) mencuri perhatian global. Kini, beliau mempunyai 60 lagu (termasuk yang dikeluarkan dari saluran YouTube beliau) dengan sebanyak 1 bilion[5] tontonan di YouTube dan langganan 2.5 Juta.[6][7]

Baru-baru ini, beliau telah dicalonkan di Golden Melody Awards ke-27. Pada Ogos 2016, beliau telah ditahan polis kerana membuat muzik video di kawasan masjid.[8]

Wee telah diharamkan di Tanah Besar China susulan lagu dan muzik video "Fragile" (Cina: 玻璃心), kolaborasi bersama penyanyi Australia yang menetap di Taiwan Kimberley Chen yang menjadi tular pada Oktober 2021.[9][10]

Kehidupan awal sunting

Dilahirkan dan dibesarkan di Muar, Johor, Namewee mendapat pendidikan di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Chung Hwa (1B) dan Sekolah Menengah Chung Hwa. Wee telah menubuhkan sebuah kumpulan muzik dinamakan "Kumpulan Muzik Makcik" (Cina Ringkas: 大娘乐队; Cina Tradisional: 大娘樂隊; pinyin: Dàniáng yuèduì) semasa zaman persekolahannya.

Beliau kemudianya melanjutkan pelajaran ke Taiwan kerana mengikut peraturan pelajaran Malaysia, institusi tinggi awam Malaysia hanya menerima pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari sekolah kerajaan, bagaimanapun institusi tinggi swasta di Malaysia boleh menerima mana-mana pelajar yang berkelayakan. Semasa di Taiwan, Wee juga telah menerbitkan beberapa klip video bersifat sindiran dan mengandungi kata-kata kesat yang dimuat naik ke dalam siaran Youtubenya. Antara lagu-lagu ia adalah termasuk lagu berjudul Kawanku (Cina Ringkas: 我的朋友; Cina Tradisional: 我的朋友; pinyin: Wǒ de péng yǒu)sebuah lagu kotroversi yang mengkritik Cina malaysia, orang Melayu, dan Negarakuku. Walau bagaimanapun ia kemudian dipadam olehnya demi menjaga sensitiviti perkauman di Malaysia.

Walaupun diselubungi kontroversi akibat lagu-lagu sindiran terbabit, Wee telah mengeluarkan album bertajuk 明志 Namewee, di Malaysia pada 3 September 2007,[11] Album itu siap pada bulan Mei,[12] dengan mengecualikan lagu kontroversi Negarakuku.[13] Beliau juga pernah menerbitkan filem dokumentari bertajuk "I wanna Go home, 我要回家" (Saya mahu pulang).

Asal-usul "Namewee" sunting

Apabila Wee masih belajar di universiti, terdapat banyak guru barat di universitinya. Mereka bertanya kepada Wee dan rakan-rakannya untuk mencari nama mereka sendiri. Ramai pelajar di kelas tidak mempunyai nama samaran, jadi mereka kembali dan mula merujuk kepada kamus dan sumber lain untuk mencari nama panggilan yang sesuai. Malangnya, Wee tidak dapat memilih nama samaran.

Keesokan harinya, guru Wee meminta kelas untuk julukan mereka. Ketika gurunya bertanya kepadanya apa nama julukannya, mustahil bagi Wee untuk memberitahunya "Nama saya Huang Ming Zhi." Meng Chee bermaksud "Nama" sebagai sebutan gabungan dan 名字 hampir sama. Wee adalah nama keluarga Wee seperti dalam bahasa Hainan, yang bermaksud "Kuning (黄)". Oleh itu, "Nama" bermakna (名字), "Wee" bererti Kuning (黄), itulah bagaimana beliau menemui "Namewee".

Suatu hari, Wee menggunakan "Namewee" untuk mendaftarkan akaun YouTubenya. Sejak itu, masyarakat mula memanggilnya "Namewee".

Negarakuku sunting

 
Wee Ming Chee dalam klip video di Youtube, bahasa Melayu di atas merupakan terjemahan bahasa Cina di bawah video.

Salah satu lagu yang diterbitkan oleh beliau, iaitu dikenali sebagai "Negarakuku", (pada asalnya bertajuk "Aku cintakan Negaraku"; (Lagu Tema Tahun Melawat Malaysia 2007) (Bahasa Cina: '我 愛 我 的 國家 Negarakuku (2007 大 馬觀光 年 主題 曲)') telah menimbulkan kontroversi besar terhadap dia. Akibat penerbitan lagu terbabit, dia mula lebih dikenali ramai, dan telah mendapat berbagai-bagai maklum balas dan kritikan daripada pelbagai pihak di Malaysia.

Lagu ini terdiri daripada dua komponen utama: rapping, yang secara eksklusif dicipta dan dipersembahkan oleh Wee, dan Negaraku, yang dipecah menjadi tiga segmen antara rap dan dinyanyikan dalam kumpulan dua atau tiga ayat. Walaupun lagu kebangsaannya dinyanyikan dalam gaya R&B, Wee tidak berniat untuk mengubah melodi dan lirik lagu dan cuba mengekalkan tema dan makna asal lagu itu. Susunan yang digunakan oleh Wee mengikut susunan asal lagu itu, yang telah diubah oleh kerajaan Malaysia sejak tiga kali. Rap adalah dalam bahasa Mandarin, dengan frasa dan kata-kata Hokkien sekali-sekala, sementara ayat-ayat lagu kebangsaan dinyanyikan dalam bentuk asal Melayu mereka.[14][15][16][17]

Sambutan sunting

Reaksi orang ramai terhadap lagu itu berpecah. Reaksi segera dalam bentuk komen YouTube berkisar dari kritikal, persetujuan adil, sokongan, serangan dan ancaman ke arah Wee, kepada pernyataan bersifat perkauman yang diarahkan kepada orang Cina dan orang Melayu secara umum. Kritikan rasmi lagu itu terutama berpusat pada lagu-lagu anti-kerajaan lagu, yang menyebabkan komen oleh anggota parlimen Malaysia mengambil tindakan terhadapnya. Bagaimanapun, kerana Wee berada di negara asing, dia keluar dari bidang kuasa Malaysia.[18]

Tuduhan menghina umat Islam dan orang Melayu dibesarkan oleh tabloid Melayu Harian Metro, yang mendakwa bahawa lagu Wee telah mengejek Islam dan pemikiran rakyat Melayu.[19] pertikaian Wee tuntutan ini dengan menyatakan bahawa kertas, dan juga beberapa saluran berita Malaysia, gagal secara objektif melaporkan fakta-fakta, menyebabkan salah faham lagunya. Komennya terus dilemparkan di akhbar tersebut, mendakwa bahawa kertas itu tidak memahami makna lirik lagu sebelum menyimpulkan sifatnya. Dia menambah kertas itu tidak memberikan sebarang terjemahan lagu, Mandarin dan Hokkien tidak secara meluas digunakan di kalangan komuniti berbahasa Melayu, menyebabkan pergantungan mereka pada saluran media tempatan untuk penafsiran lagu.

Pada 9 Ogos 2007, wawancara telefon dari Taiwan, Wee menjelaskan bahawa lagu itu hanya mencerminkan komentar sosial tentang kehidupan di Malaysia sebagai dirinya sendiri sebagai orang Cina tempatan, dan menambah kata-kata lucu semata-mata untuk keseronokan masyarakat Cina.[20] Wee mencatat entri blog yang ditaip dalam bahasa Melayu dan Cina Tradisional pada 12 Ogos, dalam usaha untuk menjelaskan sifat lagu dan liriknya.

Karya terkenal lain sunting

 
Salah satu babak klip Video bertajuk Nah! oleh Namewee

Selain lagu "Negarakuku", Namewee juga telah menerbitkan beberapa lagu rap di saluran YouTube beliau yang turut mencetuskan banyak kontroversi. Antara lagu yang menjadi kontroversi ialah lagu yang bertajuk "Nah!" yang mengandungi lirik yang mengutuk seorang guru besar yang bernama Siti Inshah yang dilaporkan telah mengeluarkan kenyataan berbau perkauman kepada pelajar bukan Melayu. Berikutan dengan video kontroversi berkenaan, beberapa laporan polis telah dibuat. Susulan itu, Namewee telah membuat keterangan polis di Balai Polis Taman Tun Dr Ismail kemudiannya.[21] Sebelum ini, Namewee juga turut mencetuskan beberapa video klip bersifat kontroversi lain seperti "NAMEWEE **** TNB MALAYSIA",[22] "Handicap Goal"[23] dan juga "Kawanku".

Berikutan itu, beberapa lagu kontroversi ciptaan beliau terpaksa dipadamkan atau ditukarkan status sebagai video peribadi kerana ia banyak menyentuh isu perkauman di Malaysia. Antara lagu yang dipadam ialah "Kawanku" dan "Negarakuku". Lagu yang bertajuk "Nah!" pula disimpan sebagai video peribadinya di YouTube.[perlu rujukan]

Beliau berlakon sebagai pelakon undangan dalam filem pendek "Potong Saga"[24] dan sebagai pelakon pembantu dalam "Meter".[25]

Pada Mei 2010, Wee membuat video muzik dirinya dan kawan-kawannya (termasuk "邱 老師"), untuk meraikan Piala Dunia FIFA 2010 dengan bermain bola sepak dengan seorang wanita.[26]

Pada 26 Ogos 2010, Wee membuat satu video klip muzik baru di YouTube yang mengkritik seorang pengetua sekolah di Kulaijaya yang dilaporkan telah membuat kenyataan perkauman semasa perhimpunan sekolah pada 12 Ogos 2010. Klip itu mengandungi bahasa lucah yang mengutuk pengetua sekolah dan Kementerian Pelajaran. Bagaimanapun, Wee diminta memberi kenyataan di Balai Polis Kuala Lumpur dan juga Unit Penyiasatan Cyberjaya dua kali kemudian.

Pada Oktober 2010, Namewee secara rasmi dijemput untuk menghadiri Festival Filem Busan yang terkenal di dunia di Korea Selatan.

Satu lagi muzik video karyanya ialah 'I AM WHO I AM' (我還是我).[27]

Namewee mengarahkan filem pertamanya, Nasi Lemak 2.0 - yang turut dibintanginya dan ditayangkan pada September 2011.[28] Filem ini berjaya mencapai kejayaan besar di Malaysia dengan pendapatan lebih RM7 juta.

Pada September 2011, sebuah video pengumuman perkhidmatan awam bertajuk "Undilah"[29] menggalakkan warganegara Malaysia untuk mengundi dikeluarkan oleh Pete Teo. Namewee mengarang sebahagian daripada lirik muzik dan rap serta terdapat dalam video, yang menampilkan pelbagai selebriti dan ahli politik tempatan yang lain.

Beliau berlakon dalam Petaling Street Warriors, yang dikeluarkan pada Disember 2011.[30]

Selepas kejayaan Nasi Lemak 2.0 dan Petaling Street Warriors, Namewee mengarahkan filem keduanya, Hantu Gangster. Filem ini menjalani penggambaran di Klang dan dikeluarkan pada 9 Ogos 2012,[31][32] dibintangi oleh pelbagai barisan pelakon termasuk Farid Kamil, Diana Danielle dan David Arumugam.

Namewee memuat naik video mengenai Lynas, mengenai Australia dan Kangaru di dalam video,[33] pada 28 Februari 2012.

Pada 25 September 2012, beliau secara rasmi melancarkan pameran dalam talian bertajuk Namewee Tokok,[34] berharap melalui program ini, rakyat Malaysia boleh mempunyai perspektif yang berbeza untuk melihat pelbagai isu dan berita di Malaysia kerana media massa negara disatukan oleh kerajaan.

Pada tahun 2014, Namewee menubuhkan RED People, sebuah kumpulan warga Internet, dan juga terlibat dalam mencipta lagu Joyce Chu "Malaysia Chabor".

Pada 4 Mac 2017, beliau menerbitkan duetnya yang baru - "Stranger In The North" di Youtube. Menyanyikannya bersama bintang antarabangsa, Wang Lihom, 39,853,510 penonton telah menyaksikan duet itu. Ia menjadi hit segera.

Pada 22 April 2017, Namewee memuat naik lagu baru di Youtube bernama 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】. Ia mencapai 8,489,763 tontonan dalam 2 bulan. Namefans (peminat Namewee) mengulas bahawa walaupun lagu itu hanya untuk 18+, mereka menikmati dan terus memainkan lagu ini. Menurut penyelidikan, Namewee 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】 adalah lagu popular kedua kepada kumpulan pelajar berusia 7-12 tahun. Sementara PPAP Piko tai lang menjadi hits serata dunia, Namewee's Oh My God dan 18X 禁 歌 【啪啪啪 PAPAPA】 menjadi panas di Asia.

Pada 20 Mei 2017, Namewee mengeluarkan lagu lain yang dinamakan【麻坡 的 華語 10 週年 紀念 版】 Muar Mandarin 2017 Official MV. Ia adalah untuk mengingati hari beliau mula memuat naik lagu-lagunya di Youtube. Sebagai anak jati Muar, Video Muzik (MV) difilemkan di pelbagai tempat di Muar termasuk Wetex, jalan ke-8 dan lain-lain. Ia mencapai 1,283,030 paparan dalam 1 bulan. Penggemar Namewee mengulas bahawa Namewee tidak berubah selepas 10 tahun.

Pelancaran album di Kolej New Era sunting

Pada 30 September 2010, Wee merancang untuk melancarkan albumnya di Kolej New Era, namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan oleh pihak Universiti terbabit. Pihak kolej tersebut mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan itu diambil bagi mengelak sebarang kejadian yang tak diingini berlaku, di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCAH) pada malam sehari sebelum album Wee dilancarkan.[35] Pada malam tersebut, berlakunya tunjuk perasaan anjuran Perkasa yang membabitkan 50 orang diketuai oleh Arman Azha Abu Hanifah di hadapan kolej terbabit untuk menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap Wee dan pelancaran albumnya nanti.[36] Perkasa turut 'mengisytiharkan' perang terhadap penyanyi rap Namewee selepas album sulungnya dilancarkan beberapa hari kemudiannya.[35]

Kontroversi dan penahanan sunting

Pada 2 Ogos 2016, dilaporkan bahawa polis merancang untuk menangkapnya selepas beliau kembali dari luar negara. Tuduhan yang berpotensi berpunca daripada video muzik kontroversinya yang baru, Oh My God. Ketua Polis Daerah Timur Laut Pulau Pinang, ACP Mior Faridalathrash Wahid berkata siasatan terhadap beberapa laporan terhadap Namewee sedang berlangsung dan rapper itu akan ditangkap "sebaik sahaja dia kembali."[37]

Pada 21 Ogos 2016, Namewee ditahan pada pukul 3.30 petang di Lapangan Terbang KLIA.[38] Walau bagaimanapun, sebelum ditahan, Namewee sempat menerbitkan sebuah video di YouTube pada 21 Ogos 2016 bertajuk Surrender.[39] Video yang menunjukkan gambar beliau secara telanjang (dengan kemaluan beliau ditapis) untuk menunjukkan bahawa beliau tidak mempunyai kecederaan yang boleh dilihat atau sedia ada sebelum penahanannya. Pada hari esok, polis memberi reman empat hari (sehingga 25 Ogos) kepada Namewee berhubung dengan video muziknya yang didakwa menghina Islam. Pendaftar Majistret Ahmad Tajudin Zain memberi perintah reman dan kes disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana mencederakan atau mencemarkan tempat sembahyang dengan niat untuk menghina agama mana-mana kelas. Namewee tiba di Mahkamah Majistret, Pulau Pinang pada pukul 10.20 pagi dan dikelilingi oleh kakitangan media.[40]

Pada 25 Ogos, Namewee dibebaskan dengan ikat jamin dan atas sebab kesihatan. Majistret mahkamah enggan melanjutkan penahanan beliau kerana Namewee mempunyai masalah kesihatan dan menghidap ulser perut.[41] Walau bagaimanapun, bukan dibebaskan, Namewee telah diiringi ke dalam kereta polis dan dibawa ke Balai Polis Jalan Patani.[42]

Pada Ogos 2021, Namewee mendapat kecaman daripada golongan netizen China oleh kerana posnya di laman sosial utama negara itu, Weibo berkenaan gerakan militan, Taliban. Dalam posnya, Namewee menyenaraikan "cadangan" untuk mengukuhkan kuasa mereka yang baru berjaya menakluki ibu kota Afghanistan, Kabul dengan unsur sindiran terhadap amalan penapisan Internet serta propaganda di China. Susulan itu, Namewee telah diharamkan daripada menggunakan media sosial itu.[43]

Diskografi sunting

Album sunting

# Tajuk Dikeluarkan Penerbitan Label Trek
1st Ho Ho Yeah
好好嘢新歌+精選
September 21, 2010 WebTVAsia WebTVAsia
Tracks
  1. I AM WHO I AM (我還是我)
  2. Snowing In KL(吉隆坡下雪)
  3. Clap Hand (拍拍手)
  4. No More Vulgar (不罵粗話)
  5. I X You Because I Love You (我X你因為我愛你)
  6. Handicap Goal (放半粒)
  7. KL Girls Ho Ho Yeah (KL的查某好好野)
  8. KL Girls - I'm Sorry (KL的查某對不起)
  9. Good Brothers (好兄弟)
  10. JB Song (新山真好)
  11. Suukee Suukee
  12. Muar Love Song (麻坡的情歌)
  13. Muar Mandarin (麻坡的華語)


2nd Asia Most Wanted
亞洲通緝
February 2, 2013 WebTVAsia Warner Music Taiwan Ltd.
Tracks
  1. I AM WHO I AM (我還是我)
  2. Kick Coming (Kick來料)
  3. Thai Love Song (泰國情哥)
  4. Nod Nod (低低頭)
  5. We Are Nothing (四大皆空)
  6. Snowing in KL(吉隆坡下雪)
  7. We Are Gangster
  8. Good Brothers (咱是好兄弟)
  9. Curry Neh (咖喱咧)
  10. Suukee Suukee
  11. Muar Love Song (麻坡的情歌)
  12. Rasa Sayang 2.0
  13. Last New Year (去年新年)


3rd Asian Killer
亞洲通殺
July 7, 2015 The Dow Culture and Creative Company Avex Trax
Tracks
  1. Banglasia
  2. K-Pop Idol (全民偶像)
  3. High Pitched (飆高音)
  4. Trip To Taipei (台北之旅)
  5. AV Star (AV女郎)
  6. Uncle Lim I'm Coming (我來了Uncle Lim)
  7. Thai Sad Song (泰傷情哥)
  8. Aunty (安娣)
  9. Learn Cantonese (學廣東話)
  10. Lover (心愛的人)
4th Cross Over Asia
亞洲通車
December 30, 2016 The Dow Culture and Creative Company Avex Trax
Tracks
  1. Chicken Year (那隻雞拜年(雞拜年))
  2. Stranger In The North (漂向北方)
  3. Pretty Hurts (美人罪)
  4. Sorry Boss (不想上班)
  5. Mother (老母)
  6. Oh My God
  7. Wake Up
  8. Little India
  9. I Miss U 2 (好想你 2.0)
  10. Poor Love Song (負二代)
5th All Eat Asia
亞洲通吃
December 30, 2017 The Dow Culture and Creative Company Avex Trax
Tracks
  1. Thai Cha Cha (泰國恰恰)
  2. Tokyo Bon (東京盆踴)
  3. Geebai People (擊敗人)
  4. Rain In Ho Chi Minh (胡志明的雨)
  5. Rain In Ho Chi Minh - Mandarin Ver. (胡志明的雨-單人中文版)
  6. High Pitch Together (一起飆高音)
  7. Ali AhKao Dan Muthu
  8. Dreams From My Father (爸爸的夢)
  9. Funny Action (搞笑快行動)
  10. One & Only (唯一的唯一的唯一)
  11. PaPaPa (啪啪啪)
6th Ultimatum to Asia
亞洲通牒
December 21, 2018 Asian Tone Cultural and Creative Industry Avex Trax
Tracks
  1. 4896
  2. Handbag or Abalone (買包包換鮑鮑)
  3. Lovely Hainan Island (不到海南島)
  4. Lokap (拘留所)
  5. Cry Father (靠北)
  6. My Skanky Girlfriend (怎麼辦)
  7. Our Memes (一起做過的蠢事)
  8. Malaysia Boleh
  9. Never Give Up (不想放開)
  10. Sing Cantonese Song (唱廣東歌)
  11. Mingalaba (閔閣拉巴)
  12. Behind Me (在我背後)
  13. Good Morning
  14. Muar Mandarin - 10th Anniversary Version (麻坡的華語-十週年紀念版)
7th Calling Asia
亞洲通話
December 5, 2019 Asian Tone Cultural and Creative Industry Avex Trax
Tracks
  1. Ghost Island (鬼島)
  2. The Stray - Solo Ver. (流浪狗 – 黃明志獨唱版本)
  3. My Old Wound (舊傷口)
  4. 10 Year Challenge (我們的十年)
  5. Ain't A Cigarette (哥抽菸)
  6. Gateway to Kaohsiung (出去走走)
  7. Polyamory (愛妳也愛她)
  8. Piggy Piggy
  9. Drunken Butterfly (醉蝶)
  10. JioJioMe
  11. Yamabi (亞麻比)
8th Asia Polymath
亞洲通才
December 1, 2020 Asian Tone Cultural and Creative Industry Avex Trax
Tracks
  1. China Reggaeton (中國痛)
  2. Beyond The Edge (我們的海闊天空)
  3. 10,000 Reasons To Make Me Happy (一萬個開心的理由)
  4. Canon Rock 2020 (你是我的青春)
  5. I Shot You (不小心)
  6. The Great Wall (長城)
  7. Stop Clubbing (不要去Club)
  8. Five Hundred (五百)
  9. Over Love Is Over (對妳愛完了)
  10. Curry & Roti
  11. OK Lah!
  12. Frienemy (敵友)
9th Ghosician
鬼才做音樂
January 11, 2022 Asian Tone Cultural and Creative Industry Avex Trax
Tracks
  1. Hello Hater
  2. Alzheimer's Love (老人癡愛)
  3. Fragile (玻璃心)
  4. Happy Family
  5. Return With A Smile (笑著回家)
  6. You Know Who is My Father
  7. Like A Bull (金牛)
  8. The Wall (牆外)
  9. Film Like A Man (小鮮肉變男子漢)
  10. My Old House (我成長的地方)
  11. You Don't Know Me (你不認識我)
  12. I Am A Cow (我是一隻牛)
  13. Keep Going (走下去)
  14. Single Dog (單身狗)

EP sunting

# Tajuk Dikeluarkan Penerbitan Label Trek
1st Namewee
明志
September 3, 2007 WebTVAsia WebTVAsia
Tracks
  1. Mama Said (媽媽說)
  2. One Night Stand
  3. The King Of Pirate (盜版之王)
  4. Poor Boy (可憐的小弟)
  5. Muar Mandarin (麻坡的華語)
  6. Cute Girls (Demo Ver.)
  7. Poor Boy (Live Ver.)
  8. Muar Mandarin (Live Ver.)
  9. One Night Stand (Minus One)
  10. Poor Boy (Minus One)

Album rakaman secara langsung sunting

# Tajuk Dikeluarkan Penerbitan Label Trek
1st Namewee 4896 World Tour Live
黃明志4896世界巡迴演唱會Live全紀錄
March 27, 2020
(On streaming services)
Asian Tone Cultural and Creative Industry Asian Tone Cultural and Creative Industry
Tracks
  1. Geebai People (擊敗人)
  2. Cry Father (靠北)
  3. PaPaPa (啪啪啪)
  4. High Pitched (飆高音)
  5. Learn Cantonese (學廣東話)
  6. Curry Neh & Rasa Sayang 2.0 (feat. Karen Kong)
  7. Sing Cantonese (唱廣東歌) (feat. Candy Lo)
  8. Funny Action (搞笑快行動) (feat. Jack Neo)
  9. Never Give Up (不想放開) (feat. Boon Hui Lu)
  10. High Pitched Together (一起飆高音) (feat. Fara Dolhadi)
  11. Mother (老母) (feat. 王光芳)
  12. Dreams From My Father 爸爸的夢 (feat. Wee Ann Hee)
  13. Snowing In KL (吉隆坡下雪)
  14. Stranger In The North (漂向北方) (feat. Boon Hui Lu)
  15. Stranger In The North (漂向北方) (feat. Fara Dolhadi)
  16. I AM WHO I AM (我還是我)

Filemografi sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2011 Nasi Lemak 2.0
辣死你妈
Hero Huang
黄大侠
Petaling Street Warriors
大英雄•小男人
Liu Kun
刘坤
2012 Hantu Gangster
鬼佬大哥大
Te Sai
猪屎
2013 Kara King
冠军歌王
Bone
骨头
2014 Banglasia
猛加拉杀手
Han-Guoren
韩国仁
Ah Beng: Mission Impossible
阿炳马到功成
法师 Penampilan kameo
2015 Kungfu Taboo
2016 The Big Power
2017 Old Town Story
2019 Friend Zone Bellboy Penampilan kameo, filem Thailand
2020 Babi
2022 Nasi Lemak 1.0 Hero Huang
2024 All In

Jelajah sunting

  • Namewee 4896 World Tour (2017-2019)[44]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "University student comes under fire for video clip". The Star. 2007-08-09. Dicapai pada 2007-08-10.
  2. ^ "Just a wee issue, say Liow and Khairy". The Star Online. 19 August 2007. Dicapai pada 23 September 2008.
  3. ^ akhbar The Sun 15 Ogos 2007, ms 4
  4. ^ Kenyataan rasmi namewee di blog ia
  5. ^ https://www.youtube.com/c/namewee/about
  6. ^ Namewee (2015-11-01). "[Namewee Tokok] 054 百萬金曲 Million View Songs 01-11- 2015". Dicapai pada 2017-06-17.
  7. ^ Namewee (2017-06-17). "[Namewee Tokok] 072 百萬金曲-第2集 Million View Songs Part2 17-06-2017". Dicapai pada 2017-06-17.
  8. ^ "Malaysia's culture of tolerance is under threat". The Economist. 24 September 2016. Dicapai pada 24 September 2016.
  9. ^ Backhouse, Andrew (2021-10-19). "'Insulting': Singers instantly banned in China". news.com.au — Australia’s leading news site. Dicapai pada 2021-10-21.
  10. ^ Hsia, Hsiao-hwa (October 21, 2021). "'Fragile' song pillorying China's online troll army gets millions of views". Radio Free Asia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-10-21.
  11. ^ Namewee (2007-08-26). "9月3號 敬請期待 (Cina)". YouTube. Dicapai pada 2007-08-29.
  12. ^ Ooi, Jeff (2007-08-27). "NameWee Album... Sep 03 release". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-29. Dicapai pada 2007-08-29.
  13. ^ "明志 Namewee - 明志 Namewee track list". Eastern Records. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada 2007-09-07.
  14. ^ Soon Li Tsin; Ng Ling Fong (21 August 2007). "Negarakuku: Enough! ministry tells media". Malaysiakini. Dicapai pada 5 September 2007.
  15. ^ Ooi, Jeff (21 August 2007). "Negaraku-ku: Damage control mode... GAG ORDER on Press". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-29. Dicapai pada 29 August 2007.
  16. ^ "Cops to quiz Negarakuku rapper noon tomorrow". Malaysiakini. 22 September 2008. Dicapai pada 22 September 2008.
  17. ^ "Cops grill Negarakuku rapper". Malaysiakini. 23 September 2008. Dicapai pada 23 September 2008.
  18. ^ "Negaraku is outside police jurisdiction". Daily Express. 9 Ogos 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2007. Dicapai pada 10 Ogos 2007.
  19. ^ "Dalam lagu itu, pelajar berkenaan juga menyentuh sensitiviti masyarakat Islam dengan memperlekeh ibadat umat Islam dan sikap orang Melayu" Ahmad Fitri Che Musa (7 August 2007). "Pelajar cerca negara, polis" (dalam bahasa Malay). myMetro/Harian Metro Online. Dicapai pada 10 August 2007.CS1 maint: unrecognized language (link)
  20. ^ Yeow, David (10 August 2007). "Namewee: I did not mean to insult Malays". The New Straits Times Online. Dicapai pada 10 August 2007.
  21. ^ Laporan Malaysiakini
  22. ^ "Namewee fuck TNB|停電了!黃明志大鬧國家能源局|Video clip". YouTube. Dicapai pada 30 April 2013.
  23. ^ [1].
  24. ^ "Short Film Clip|Potong Saga". 15Malaysia. Dicapai pada 30 April 2013.
  25. ^ "Short Film Clip|Meter". 15Malaysia. Dicapai pada 30 April 2013.
  26. ^ 放半粒 – 黃明志|Official Fifa World Cup 2010 Song (Handicap Goal) by Namewee|video clip.
  27. ^ 我還是我 I AM WHO I AM by Namewee 黃明志好好野專輯主打|video clip
  28. ^ "Nasi Lemak 2.0 辣死你媽 電影發佈會 Namewee黃明志在NTV7". YouTube. 26 July 2011. Dicapai pada 30 April 2013.
  29. ^ "UNDILAH – English (Namewee Afdlin Shauki Kuli Pete Teo)". YouTube. 14 September 2011. Dicapai pada 30 April 2013.
  30. ^ "Petaling Street Warriors" Full Trailer Lands". Yahoo! News. 24 October 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-22. Dicapai pada 12 November 2011.
  31. ^ "Hantu Gangster". cinema.com.my. Dicapai pada 30 April 2013.
  32. ^ "Rapper-director Namewee goes on a gangster haunt". The Star. 20 December 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-12-20. Dicapai pada 13 January 2012.
  33. ^ "Lynas".
  34. ^ "Namewee Tokok ep 1".
  35. ^ a b 'Perang' PERKASA: Siswa berdemo sokong 'Nah' - Malaysiakini
  36. ^ Namewee lancar album, 50 orang diketuai Perkasa bakar poster - Laman web perkasa.
  37. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/02/police-to-arrest-namewee-over-oh-my-god-probe/
  38. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/21/namewee-arrested-klia/
  39. ^ https://www.youtube.com/watch?v=V4aQsPt1dmg
  40. ^ http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/22/namewee-remanded-for-four-days/
  41. ^ "Malaysian rapper freed after being held for insulting Islam". Channel NewsAsia. 2016-08-25. Dicapai pada 2017-11-04.
  42. ^ August 25, 2016 @ 1:30pm (2016-08-25). "Namewee 'released', but immediately bundled into police car | New Straits Times | Malaysia General Business Sports and Lifestyle News". Nst.com.my. Dicapai pada 2017-11-04.
  43. ^ "Namewee banned from Weibo over Taliban remark". The Star (Malaysia) (dalam bahasa Inggeris). 24 Ogos 2021. Dicapai pada 15 Oktober 2021.
  44. ^ Seto Kit Yan (4 Januari 2020). Namewee fulfills dream with ‘super powerful’ concert in KL The Star Online. Dicapai pada 14 Jun 2020.

Pautan luar sunting

Pautan rasmi
Pautan YouTube
Laporan Media/Akhbar