Windows API, secara tidak rasmi WinAPI, adalah nama yang diberikan oleh Microsoft untuk set teras penghubung pengaturcaraan penggunaan didapati di sistem pengendalian Microsoft Windows. Ia adalah direka bentuk untuk penggunaan oleh C / C++ memprogram dan adalah jalan langsung yang terbanyak untuk berinteraksi dengan sebuah sistem Windows untuk aplikasi-aplikasi perisian.Tahap rendah akses kepada sebuah sistem Windows, kebanyakannya dikehendaki untuk alat pemandu-pemandu, disediakan oleh pemandu Windows yayasan dalam arus elektrik versi-versi Windows.

Satu kit pembangunan perisian (SDK) tersedia untuk Windows, yang menyediakan dokumentasi dan alat-alat untuk membolehkan pemaju-pemaju untuk mencipta perisian menggunakan Windows API dan berkaitan teknologi Windows.

Gambaran berkenaan komponen-komponen Windows API sunting

Kefungsian disediakan oleh Windows API boleh dikumpulkan kepada tujuh kategori :-

1-Base Services
Memberi akses kepada sumber-sumber asas yang boleh didapati dalam sistem Windows. Ini termasuklah seperti sistem-sistem fail, peranti-peranti, proses dan bebenang, akses kepada Windows registry, dan pengendalian ralat. Fungsi-fungsi ini terdapat dalam file-file kernel.exe, krnl286.exe atau krnl386.exe pada 16-bit Windows, dan file-file kernel32.dll dan advapi32.dll di 32-bit Windows.

2-Graphics Device Interface
Berfungsi untuk menghasilkan output grafik untuk monitor, pencetak dan lain-lain peralatan berkenaan. Ia terdapat dalam gdi.exe pada 16-bit Windows, dan gdi32.dll pada 32-bit Windows.

3-User Interface
Menyediakan fungsi untuk mewujudkan dan menguruskan tetingkap skrin dan kawalan-kawalan asas biasa seperti butang-butang dan scrollbars, menerima input daripada tetikus dan papan kekunci, dan lain-lain kefungsian berkaitan dengan GUI pada Windows. Unit fungsi ini terdapat dalam user.exe pada 16-bit Windows, dan user32.dll pada 32-bit Windows.Semenjak ujudnya versi Windows XP, kawalan-kawalan asasi terdapat dalam comctl32.dll, bersama-sama dengan kawalan-kawalan biasa (Common Control Library).

4-Common Dialog Box Library
Menyediakan aplikasi kekotak dialog standard untuk membuka dan menyimpan file, memilih warna dan font, dan sebagainya. Perpustakaan ini terdapat dalam satu fail dipanggil commdlg.dll pada 16-bit Windows, dan comdlg32.dll pada 32-bit Windows. Ia dikumpulkan di bawah kategori Antaramuka Pengguna API (User Interface of the API).

5-Common Control Library
Membenarkan aplikasi-aplikasi mengakses kepada beberapa kawalan termaju yang disediakan oleh operating system. Ini termasuklah seperti bar status, bar operasi (progress bar), toolbars dan tab-tab. Ia terdapat dalam satu fail DLL dipanggil commctrl.dll pada 16-bit Windows, dan comctl32.dll pada 32-bit Windows. Ia dikumpulkan di bawah kategori Antaramuka Pengguna API (User Interface of the API).

6-Windows Shell
Komponen pada Windows API yang membenarkan aplikasi-aplikasi untuk memasuki kefungsian yang disediakan oleh kelompang sistem operasi, juga sebagai merubah dan meningkatkannya. Komponen ini terdapat dalam shell.dll pada 16-bit Windows, dan shell32.dll dan di Windows 95 terbaru shlwapi.dll pada 32-bit Windows.Ia dikumpulkan di bawah kategori Antaramuka Pengguna API (User Interface of the API).

7-Network Services
Memberi akses kepada pelbagai keupayaan rangkaian dalam sistem operasi. Sub-komponennya termasuk NetBIOS, Winsock, NetDDE, RPC dan banyak lagi.