Xie Xingfang (Bahasa Cina: 谢杏芳) dilahirkan pada 8 Januari 1981, di Guangzhou, wilayah Guangdong, Republik Rakyat China. Xie merupakan pemain badminton profesional wanita dari Republik Rakyat China.

Xie Xingfang
Maklumat peribadi
Nama kelahiran谢杏芳
Negara Republik Rakyat China
Tinggi1.78 m (5 ka ​10 18 in)
Berat60
Cakat tanganKanan
Perseorangan wanita
Ranking tertinggi1 (7 April 2005[1])
Ranking semasa4 (20 November 2008)
Profil BWF
Xie Xingfang
Rekod pingat
Badminton - wanita
Sukan Olimpik
Pingat perak – tempat kedua Beijing 2008 Perseorangan
Kejohanan Dunia BWF
Pingat emas – tempat pertama 2005 Anaheim Perseorangan Wanita
Pingat emas – tempat pertama 2006 Madrid Perseorangan Wanita

Kejuaraan besar pertama yang dirangkulnya menerusi acara beregu wanita, bersama rakan sewilayahnya Zhang Jiewen, iaitu kejuaraan junior dunia pada 1998. Setelah memasuki pasukan kebangsaan China, beliau beralih ke acara perseorangan wanita, berada di antara dua generasi, iaitu Gong Ruina, Zhou Mi dan Zhang Ning, dan beliau salah satu daripadanya, yang mana beliau sering diibaratkan seperti pemain tenis China yang berbakat Wang Lin, 17, yang memenangi kejohanan Terbuka Tenis China.

Xie kini dikatakan sedang menjalinkan hubungan sebagai kekasih dengan pemain badminton China Lin Dan. Xie Xingfang dan Lin Dan mengharungi detik-detik yang romantis setelah kedua-duanya sama-sama memenangi Kejuaraan Badminton Dunia 2006 masing-masing di Madrid. Xie Xingfang bertambah popular apabila menyebelahi Lin Dan daripada serangan peribadi Taufik Hidayat ketika Sukan Asia 2006 berlangsung.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting