Yahoo! Mail ialah perkhidmatan e-mel berasaskan web (webmail) daripada Yahoo!. Ia merupakan penyedia e-mel terbesar[1] di Internet, dengan jutaan pengguna[2]. Pesaing utama Yahoo! Mail ialah Windows Live Hotmail, Gmail dan AOL Mail.

Yahoo! Mail
Maklumat umum
URLhttp://mail.yahoo.com
JenisE-mel, webmail
Ditubuhkan8 Oktober 1997 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikYahoo!
PenciptaYahoo! Edit the value on Wikidata
PengasasYahoo!
Lokasi
Ibu pejabatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: yahoomail Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada 26 Ogos 2007, versi AJAX untuk Yahoo! Mail dikira sudah lengkap dan mula menggantikan Yahoo! Mail versi lama. Pengembangan antara muka baru ini bermula pada Julai 2004, walaupun adalah mungkin prototaip lain telah dimajukan sebelum itu. Pada masa ini ia serasi dengan Internet Explorer 7 dan Mozilla Firefox serta Camino (dan pelayar berasaskan Gecko lain) (sebagai sebahagian rancangan Yahoo! untuk menaiktaraf semua tapaknya supaya serasi dengan Firefox[3]). Walaupun boleh digunakan melalui Opera dan Safari, terdapat sedikit masalah pada reka letaknya.


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "World's largest email provider hit by worm". IOL. 13 Jun 2006. Dicapai pada 2007-06-29. Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ "Single Ajax Interface for Yahoo Mail Coming". TechCrunch.
  3. ^ Kotadia, Munir (17 Mac 2005). "Yahoo pledges full Firefox compatibility". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-17. Dicapai pada 2006-14-11). Unknown parameter |published= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)

Pautan luar sunting