Islam dan Agama Yahudi

(Dilencongkan dari Yahudi Muslim)

Sejarah interaksi agama Yahudi dan Islam bermula pada abad ke-7 Masihi dengan permulaan dan penyebaran agama Islam di Semenanjung Arab. Ada sekitar empat puluh tiga rujukan kepada Israel dalam al-Quran (tidak termasuk nabi individu),[1] dan banyak di Hadis. Daripada penurunan Taurat di Gunung Sinai, sampai saat ini, sejarah Yahudi telah berlangsung sekitar 3400 tahun. Selama 2000 tahun pertama ini sejarah Islam tidak ada. Akibatnya tidak ada perbincangan Islam dalam teks pengasas agama Yahudi. Namun, kemudian penguasa rabbi dan cendekiawan Yahudi seperti Maimonides membahas hubungan antara Islam dan undang-undang Yahudi secara menyeluruh. Orang-orang Ibrani purba dan orang Arab pada umumnya digolongkan sebagai orang semitik.

Kerana Islam mempunyai landasan dalam agama Yahudi dan mereka berkongsi asal-usul yang sama di Timur Tengah melalui Nabi Ibrahim, kedua-duanya dianggap sebagai agama Ibrahimik. Terdapat banyak aspek yang dikongsi bersama di antara agama Yahudi dan Islam: Agama Yahudi hampir sama dengan Islam dalam pandangan agama asas, struktur, jurisprudens dan amalan.[2][3] Oleh itu, dan serta melalui pengaruh budaya dan falsafah Muslim pada masyarakat Yahudi dalam dunia Islam, pertindihan fizikal, teologi dan politik telah dan terus terjadi antara kedua-dua agama dalam 1,400 tahun berikutnya.

Tokoh keagamaan sunting

 
Gua para Leluhur, tempat pengkebumian Ibrahim.
 
Musa dengan Sepuluh Rukun, oleh Rembrandt.

Orang Ibrani Kuno dan orang Arab umumnya diklasifikasikan sebagai masyarakat Semit, sebuah konsep yang berasal dari keterangan Bible tentang asal-usul budaya diketahui orang Ibrani kuno. Orang-orang terdekat mereka dalam budaya dan bahasa umumnya dianggap sebagai keturunan dari nenek moyang mereka Sem, salah seorang anak dari Nuh. Musuh sering dikatakan sebagai keturunan-nya dikutuk saudaranya Ham. sejarawan moden mengesahkan afiniti Ibrani kuno dan Arab berdasarkan ciri-ciri yang biasanya disebarkan dari orang tua untuk anak, seperti gen dan kebiasaan, namun kriteria yang paling banyak dipelajari adalah bahasa. Kemiripan antara Bahasa Semitik (termasuk Bahasa Ibrani dan Arab) dan perbezaan mereka dengan orang yang diucapkan oleh orang yang berdekatan yang lain mengesahkan asal umum Ibrani dan Arab di antara bangsa-bangsa Semit yang lain.[4]

Sekitar abad ke-16 SM, agama Yahudi dibangunkan sebagai agama monoteistik besar pertama. Menurut tradisi Yahudi, [sejarah [Yahudi]] bermula dengan Perjanjian antara Allah dan Nabi Ibrahim, yang dianggap sebagai Ibrani. (Ibrani pertama adalah Eber, seorang nenek moyang Ibrahim.) Alkitab Ibrani kadang-kadang merujuk pada orang Arvi (atau varian daripadanya), diterjemahkan sebagai "Arab" yang berasal dari "Arava" dataran, penghuni dataran. Beberapa orang Arab dari Semenanjung Arab dianggap keturunan Nabi Ismail, putera pertama Ibrahim. Sementara pandangan umum yang diadakan antara para sejarawan, kebanyakan orang Barat dan beberapa awam Muslim adalah bahawa Islam berasal dari Arabia dengan bacaan al-Quran pertama oleh Nabi Muhammad pada abad ke-7. Dalam pandangan Islam, Al-Quran sendiri menegaskan bahawa Adam adalah orang yang menjadi Muslim pertama (dalam erti percaya pada Tuhan dan menyerahkan diri kepada Allah dan perintah Allah). Islam juga banyak sifat serupa dengan agama Yahudi (seperti juga dengan Kristian), seperti kepercayaan dan penghormatan umum nabi, seperti Nabi Musa dan Ibrahim,[5] yang diluluskan di kedua-dua agama.

Yahudi Muslim sunting

Menurut World Christian Database {http://www.worldchristiandatabase.org) kira-kira 1% ethnik Yahudi Israel memeluk agama Islam.

Antara Yahudi Muslim yang terkenal:

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Yahud, Encyclopedia of Islam
  2. ^ Prager, D; Telushkin, J. Why the Jews?: The Reason for Antisemitism. New York: Simon & Schuster, 1983. m/s. 110-126.
  3. ^ Jewish-Muslim Relations, Past & Present, Rabbi David Rosen
  4. ^ The religion of Semites, ch 1
  5. ^ Genesis 20

Pautan luar sunting