Yoshizawa Hitomi lahir pada 12 April 1985 di Saitama adalah bekas kumpulan J-pop Morning Musume. Menyertai Morning Musume pada tahun 2000 bersama-sama dengan Ishikawa Rika, Ai Kago dan Nozomi Tsuji. Beliau akan keluar dari Hello! Project pada 31 Mac 2009 bersama ahli Elder Club yang lain.

Yoshizawa Hitomi
Oktober 2009
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
Yossui/Yossie/Yossi, Yoshiko, Yocchan
Berasal dariJepun Saitama, Jepun
GenreJapanese pop
PekerjaanPenyanyi
Tahun aktif2000–
Syarikat rakaman
Zetima
Pengkarya berkait
Morning Musume, Morning Musume Sakura Gumi, Pucchimoni, H.P. All Stars,Ongaku Gatas
Laman sesawang
Hello! Project.com

Biodata sunting

Sejarah sunting

Yoshizawa Hitomi ialah pilihan pusingan ketiga dalam ujibakat Morning Musume dalam ASAYAN untuk menyertai ahli Morning Musume segaia generasi keempat pada April 2000, bersama Ishikawa Rika, Ai Kago, dan Nozomi Tsuji. bermula dengan single "Happy Summer Wedding," dan album studio keempat, 4th Ikimasshoi!.

Pada Julai 2000, belaiau bersama-sama Ichii Sayaka dalam Petitmoni dan memasarkan tiga single dan satu album. Pada tahun 2002, generasi baru Ogawa Makoto dan Ayaka menggantikan tempat Goto Maki dan Yasuda Kei, Yoshizawa menjadi ketua baru dan tidak memasarkan single . Mereka ada satu lagu sebenar , "WOW WOW WOW," tetapi hanya terdapat dalam Pucchi Best 4 dan lagu semasa konsert sahaja.

Beliau adalah ahli sebenar kumpulan Futsal, Gatas Brilhantes H.P. yang bermula pada September 2003, dan sekarang masih lagi sebagai Captain.

Dengan keluarnya Iida Kaori pada Januari 2005, Yoshizawa menjadi naib ketua kepada ketua Yaguchi Mari. Selapas peletakkan jawatan Yaguchi pada April 2005, Yoshizawa telah menjadi ketua baru Morning Musume bersama Fujimoto Miki sebagai naib ketua.

Beliau telah keluar dari Morning Musume pada 6 Mei 2007, dalam konsert Morning Musume Concert Tour 2007 Spring ~Sexy 8 Beat~.

Pada Julai 2007, menampakkan beliau masih aktif dalam Hello! Project dengan unit terbarunya unit yang diambil dari Gatas Brilhantes H.P. dan Hello! Pro Egg: Ongaku Gatas. Yoshizawa masih lagi ketua untuk unit itu.

Pautan Luar sunting