Émilie Simon (kadangkala dieja Emilie Simon) adalah seorang artis, pengkarya dan penggubah lagu yang berasal dari Perancis. Beliau lahir pada 17 Julai 1978 di Montpellier, Perancis. Beliau juga digelar sebagai 'Björk Perancis' kerana beliau 'mempunyai dunia sendiri digubah daripada bunyian asli'[5]. Gaya muzik beliau yang berbentuk gabungan rock seni dan pop elektronik telah dipersembahkan kepada khalayak ramai melalui pelancaran album sulungnya, Émilie Simon[6].

Émilie Simon
Émilie Simon, Octogone, 2004
Latar belakang
Berasal dariMontpellier, Perancis
GenreElektronik
PekerjaanPenyanyi, pengkarya, penggubah lagu
InstrumenVokal, piano, celeste, alat kekunci[1], gitar[2], dram[3]
Tahun aktif2003–sekarang
Syarikat rakaman
Universal (2003–sekarang)
Milan (AS sahaja)
Pengkarya berkait
Perry Blake, Katerine
Laman sesawang
Laman rasmi

Biografi sunting

Émilie Simon ialah anak kepada seorang jurutera muzik. Baliau telah dibesarkan di Montpellier, Perancis. Beliau telah mempelajari nyanyian lirik di sebuah sekolah muzik selama tujuh tahun sebelum mempelajari muzik purba di Sorbonne dan kemudiannya muzik elektronik di IRCAM. Beliau pernah mencuba muzik seperti jazz dan rock namun akhirnya beliau menjadi seorang pemuzik elektronik. Beliau menghabiskan pelajaran tingginya dan mendapat DEA (diplôme d'études approfondies) dalam muzik kontemporari.

Émilie Simon telah menulis, mencipta dan menyanyi dalam semua albumnya. Beliau juga biasa dengan peralatan-peralatan rakaman, dan seringkali menambah sentuhannya yang tersendiri dalam penggubahan dan penerbitan. Di samping itu, beliau juga mengaturcara dan menyunting kesan bunyi untuk kebanyakan lagunya. Kini beliau sedang mencipta namanya sendiri dalam seluruh tanah airnya.

Kerjaya muzik sunting

Émilie Simon sunting

Pada Mei 2003, beliau telah melancarkan album sulunya yang bertajuk Émilie Simon. Album tersebut mendapat sambutan hangat di Perancis dan menjadi sebuah kejayaan komersial. Berikutan dengan itu, bagi mempromosikan albumnya, beliau telah membuat beberapa persembahan langsung dan kemunculan televisyen di Perancis. Pada tahun 2004, beliau memenangi anugerah Victoires De La Musique bagi kategori Album Muzik Elektronik/Groove/Tari.

 
Émilie Simon membuat persembahan di Paleo Festival pada 23 Julai 2004.

La Marche De l'Empereur sunting

Émilie Simon ingin album keduanya untuk lebih condong ke arah bunyi yang bersifat musim sejuk dan berlatarkan kutub, jadi beliau terus merakam bunyi-bunyian yang berkaitan dengan kesejukan seperti ais dipecahkan dan bunyi berjalan di atas salji. Secara kebetulan, beliau telah dihubungi oleh seorang penerbit bernama Luc Jacquet untuk merakam sebuah runut bunyi asli bagi filem dokumentarinya yang bertajuk La Marche De l'Empereur yang berkenaan mengenai migrasi tahunan penguin kaisar (emperor penguin).

Filem tersebut telah dikeluarkan di Perancis pada awal 2005, menampilkan sebuah runut bunyi Émilie Simon yang juga dilancarkan oleh Universal Music sebagai album keduanya. Pada 2006, beliau telah memenangi anugerah Victoires De La Musique untuk kategori "Runut Bunyi" dan juga dicalonkan untuk Anugerah Césars bagi Pengkaryaan Muzik Filem Terbaik.

Walau bagaimanapun, filem March Of The Penguins yang dikeluarkan di Amerika Syarikat dan Kanada Inggeris menggunakan runut bunyi dokumentari tradisional yang dicipta oleh Alex Wurman. Hal ini adalah kerana penerbit-penerbit temnpatan bimbang bahawa runut bunyi Émilie Simon menjadi terlalu "mencabar" untuk para penonton di Amerika Utara. Hanya pawagam-pawagam Perancis Amerika Utara di daerah Quebec sahaja yang menayangkan filem tersebut dengan runut bunyi Émilie Simon. Filem versi DVD Kanada telah menawarkan kedua-dua runut bunyi iaitu itu versi Perancis Émilie Simon dan versi Amerika Alex Wurman.

Végétal sunting

Pada 2006, Émilie Simon telah melancarkan album studio keduanya, Végétal (bermaksud "tumbuhan"), di mana beliau telah menggunakan bunyi-bunyian daripada tumbuh-tumbuhan sebenar. Lagu-lagu dalam album ini bermain-main dengan kata-kata dan seringkali berkaitan dengan tumbuhan. Selain itu, album ini juga mengandungi unsur-unsur muzik rock, seperti di dalam lagu "Fleur De Saison" di mana beliau telah memainkan gitar elektrik. Wala bagaimanapun, album ini tetap bercirikan muzik elektronik, di samping suara beliau yang lembut.

Dua buah single telah dikeluarkan daripada album ini iaitu "Fleur De Saison" dan "Dame De Lotus". Dua video muzik juga telah dibikin untuk menemani pelancaran single-single tersebut.

Album ini juga telah mengaplikasikan teknologi OpenDisc yang membolehkan kandungan-kandungan istimewa seperti lagu dan video muzik diakses di tapak web rasminya.

Setakat ini, album Végétal merupakan satu-satunya album Émilie Simon yang mempunyai lebih daripada satu kulit. Kini terdapat empat kulit bagi album ini.

The Flower Book sunting

Émilie Simon telah mula merakam dan melancarkan cakera padat di Amerika Syarikat. Pelancaran pertamanya, betajuk The Flower Book telah dikeluarkan pada November 2006 di Amerika Syarikat dan April 2007 di Kanada. The Flower Book merupakan sebuah album kompilasi yang memuatkan hasil-hasil kerja Émilie Simon dari ketiga-tiga albumnya sebelum itu dengan beberapa hasil kerja daripada konsert jelajah antarabangsa pendeknya dengan hentian di New York dan Los Angeles.

Pelancaran ini kemudian diikuti dengan sebuah konsert jelajah pendek di New York dan Los Angeles. Sejajar dengan itu, beliau telah menggunakan perkhidmatan tapak web MySpace untuk menyampaikan pesanan kepada para peminat.

Lagu "Rose Hybride De Thé" yang pada asalnya ialah sebuah lagu dalam album Végétal, juga dimasukkan ke dalam album The Flower Book. Lagu tersebut juga telah dilancarkan sebagai single rasmi pertama daripada The Flower Book, khusus untuk para pendengar di Amerika Utara. Tambahan pula, "Desert" telah dilancarkan dengan lagu "Désert" untuk A-side sebagai kedua daripada The Flower Book.

Émilie Simon À l'Olympia sunting

Pada 5 Mac 2007, Émilie Simon telah memasarkan album langsung pertamanya, À l'Olympia. Set tersebut muncul sebagai CD dan DVD, dan memuatkan rakaman langsung dari sebuah konsert yang diadakan pada 19 September 2006. Lagu-lagu daripada ketiga-tiga album sebelumnya munucul dalam album ini.

The March Of The Empress sunting

Pelancaran Émilie Simon kedua, bertajuk The March Of The Empress, telah dilancarkan di Amerika Syarikat pada 3 April 2007.

Konsert sunting

Sewaktu persembahan pentas beliau, beliau telah membuat persembahan bersama Cyrille Brissot dari IRCAM yang mengarah program tersebut dan Medhi Parisot di gitar.

Pada 1 Julai 2005, di Eurockéennes de Belfort, beliau telah memberi persembahan langsung dengan penyertaan Synfonietta de Belfort dan kumpulan alat palu Lyon. Beliau bekerja bersama kedua-dua kumpulan muzik ini sekali lagi dalam konsert kedua pada 19 Januari 2006 di Le Grand Rex, Paris. Beliau kemudiannya menjelajah bersama kumpulan Placebo, membuat persembahan bagi bahagian pertama jelajah tersebut, dari 29 September 2006 hingga 4 Disember 2006. Selain itu, beliau juga telah membuat banyak konsert di Amerika Syarikat, Jerman dan Australia.

Pengiktirafan dan pencalonan sunting

Pengiktirafan sunting

Pencalonan sunting

  • 2003: Prix Constatin bagi album Émilie Simon.
  • 2006: Césars - Runut Bunyi Asal Terbaik bagi La Marche De l'Empereur.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting