Ōten Shimokawa (atau Hekoten Shimokawa) (Jepun: 下川凹天, Hepburn: Shimokawa Ōten, Mei 2, 1892 – Mei 26, 1973) merupakan seorang artis Jepun, dianggap sebagai salah satu artis pengasas dan perintis anime. Sedikit yang diketahui tentang kehidupannya yang awal, selain daripada keluarganya berpindah ke kawasan Tokyo ketika berusia sembilan tahun. Di sini dia mula bekerja untuk Majalah Tokyo Puck sebagai artis kartun politikis dan artis siri manga.

Ōten Shimokawa
Kelahiran
Shimokawa Sadanori

Mei 2, 1892
Meninggal duniaMay 26, 1973
WarganegaraJepun
Nama lainHekoten Shimokawa
PekerjaanPenganimasi
Terkenal keranaImokawa Mukuzo Genkanban no Maki

Pada usia 26, Shimokawa telah diupah oleh Syarikat Pengeluaran Tenkatsu untuk membuat filem animasi pendek. Shimokawa menggunakan beberapa teknik animasi yang, pada masa itu, unik: menggunakan kapur atau lilin putih pada latar belakang papan hitam untuk menggambar watak-watak, menggosok bahagian untuk animasi dan melukis dengan dakwat terus ke filem, memancarkan bahagian-bahagian animasi. Pada masa itu, sel seluloid (bukan filem moden asetat mahal dan jarang berlaku di Jepun, perlu diimport. Teknik ini mengurangkan kos pengeluaran, kos bahan dan masa penyelesaian masalah.

Filem yang dihasilkan adalah Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki , yang dikeluarkan pada tahun 1917. Walaupun bukan animasi terawal yang dibuat di Jepun, ia dianggap sebagai filem "Anime" yang pertama, kerana ia adalah yang pertama untuk akan ditunjukkan secara terbuka di teater. Filem itu berdurasi hanya lima minit. Seperti banyak karya animasi yang dicipta di Jepun sebelum pertengahan 1920-an, tidak ada jejak filem, atau mana-mana lima filem pendek Shimokawa yang lain, telah bertahan.

Kerja animasi Shimokawa dipendekkan oleh masalah kesihatan kronik, dan dia kembali bekerja sebagai perunding dan editor untuk syarikat pengeluaran lain yang membuat filem animasi pada tahun 1930-an dan 1940-an. Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupannya yang kemudian; sesungguhnya, sangat sedikit karya yang menyatakan sumbangannya di luar karya sendiri.

Karya sunting

  • Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki (1917)[1]
  • Dekobō shingachō – Meian no shippai (1917)[1]
  • Chamebō shingachō – Nomi fūfu shikaeshi no maki (1917)[1]
  • Imokawa Mukuzō Chūgaeri no maki (1917)[1]
  • Imokawa Mukuzō Tsuri no maki (1917)[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e Frederick S. Litten. "Some remarks on the first Japanese animation films in 1917" (PDF). Dicapai pada 2014-01-02.

Sumber sunting

  • Jonathan Clements, Helen McCarthy (2001). The Anime Encyclopedia: A Guide to Japanese Animation Since 1917, Edisi Kulit Lembut, Stone Bridge Press.

Pautan luar sunting