1989 (album Taylor Swift)

1989 ialah album studio kelima oleh penyanyi,penulis lagu Amerika, Taylor Swift. Ianya dilancarkan pada 27 Oktober 2014 melalui Big Machine Records. Swift mula bersedia untuk albumnya pada tahun yang sama Red dilancarkan dan perhatiannya terutamanya pada media. Sepanjang tempoh penulisan lagu selama dua tahun, dia bekerjasama terutamanya dengan pengubah muzik Max Martin dan Shellback-Martin berkhidmat sebagai penerbit eksekutif album ini bersama Swift. Tajuk album itu telah diilhamkan oleh arena muzik pop 1980-an, terutamanya pada tahun kelahiran Swift.

1989
Album studio oleh
Dilancarkan pada27 Oktober 2014
Dirakamkan pada2013 - 2014
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
GenrePop • dance-pop • synthpop
Panjang48:41
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatBig Machine
PenerbitMax Martin • Taylor Swift • Jack Antonoff • Nathan Chapman • Imogen Heap • Greg Kurstin • Mattman & Robin • Ali Payami • Shellback • Ryan Tedder • Noel Zancanella
Kronologi Taylor Swift
Red
(2012)
1989
(2014)
Reputation
(2017)
Single daripada 1989
  1. "Shake It Off"
    Dikeluarkan: 18 Ogos 2014
  2. "Blank Space"
    Dikeluarkan: 10 November 2014
  3. "Style"
    Dikeluarkan: 9 Febuari 2015
  4. "Bad Blood"
    Dikeluarkan: 17 Mei 2015
  5. "Wildest Dreams"
    Dikeluarkan: 31 Ogos 2015
  6. "Out Of The Woods"
    Dikeluarkan: 5 Febuari 2016
  7. "New Romantics[1]"
    Dikeluarkan: 23 Febuari 2016
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Album ini merupakan satu penyimpangan sonic dari muzik country dari album-albumnya sebelum ini, dan digambarkan oleh Swift sebagai "album pop rasmi pertama didokumentasikan." Berbeza dengan kerja sebelumnya Swift, pengeluaran 1989 terdiri daripada pengaturcaraan drum, pensintesis , bass denyut, vokal sokongan diproses, dan gitar. 1989 menerima ulasan umumnya positif dari pengkritik muzik kontemporari dan ia telah disenaraikan sebagai salah satu album terbaik 2014 oleh beberapa majalah penerbitan, termasuk Billboard, Time, dan Rolling Stone.

Selepas memulakan debutnya di nombor satu di Billboard 200, 1989 dijual 1,287,000 salinan pada minggu pertama pelepasan. Jumlah jualan angka AS dari minggu debut tahun 1989 adalah yang tertinggi sejak tahun 2002, dan membuat Swift artis pertama yang menjual satu juta atau lebih salinan album dalam tempoh seminggu untuk tiga album. 1989 akhirnya menjadi album paling laris 2014 di pasaran AS dan telah menjual lebih 5.7 juta manakala telah dijual 9.5 juta di seluruh dunia. Tujuh single telah dikeluarkan dari set: "Shake It Off", "Blank Space", dan "Bad Blood" semua nombor mencapai satu di US Billboard Hot 100, manakala "Style" memuncak pada nombor enam, "Wildest Dreams" di nombor lima, dan "Out Of The Woods" memuncak pada nombor 18 pada tahun 2014. Single pertama dehingga kelima semua telah mencapai nombor satu di Adult Top 40 dan Mainstream Top 40 dan telah menerima pengiktrifan multi-platinum daripada Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA).

1989 memenangi Anugerah Grammy untuk Album Terbaik, membuat Swift artis wanita yang pertama dan hanya setakat ini untuk memenangi anugerah utama pada majlis itu sebanyak dua kali dengan kerjanya sendiri, dengan sebelum ini dengan Fearless dimenangi pada 2010, dan pencalonan ketiga keseluruhan selepas Red pada tahun 2014. Album ini juga memenangi Best Pop Vocal Album, kemenangan pertama Swift dalam kategori tersebut. Kedua-dua single pertama "Shake It Off" (pada tahun 2015) dan "Blank Space" (pada 2016) kedua-duanya dicalonkan untuk Record of the Year, Song of the Year dan Best Pop Solo Performance. Remix "Bad Blood" yang menampilkan Kendrick Lamar telah dicalonkan untuk Persembahan Terbaik Pop Duo/Kumpulan dan memenangi anugerah untuk Best Music Video.

Latar Belakang sunting

Swift mengeluarkan album studio keempatnya, Red, pada 22 Oktober 2012[2]. Album ini menandakan perubahan dalam gaya muzik Swift dengan uji kaji heartland rock, dubstep dan dance-pop[3]. Red merupakan kejayaan komersial dan memulakan perdebutan di nombor satu di Billboard 200 dengan jualan minggu pertama pada 1.21 juta salinan. Ini adalah jualan pembukaan tertinggi dalam sedekad dan satu-satunya dibuat oleh Swift .Swift merupakan wanita pertama yang mempunyai dua album menjual lebih daripada satu juta salinan dalam minggu pertama pembukaanya. Untuk mempromosikan album Swift melancarkan Red Tour di Amerika Utara , yang berlangsung dari Mac hingga September 2013. Lawatan ini melawat arena dan stadium di Amerika Utara, New Zealand, Australia, England, Jerman dan Asia[4]. Ketika era Red, kehidupan romantis Swift menjadi subjek penelitian media sengit. Gawker mengatakan bahawa Swift telah berdating dengan "setiap manusia di dunia ini." The New York Times menyatakan bahawa Swift "sejarah dating telah mula untuk membangkitkan apa yang terasa seperti permulaan tindak balas" dan mempersoalkan sama ada Swift berada di tengah-tengah "krisis suku hidup.Ketika dalam kedua-dua Red Tour dan persaingan media tentang kisah romantiknya, Swift telah bermula untuk 1989.

Penulisan dan Perakaman sunting

 
Jungle City Studios merupakan sebahagian tempat untuk merakam 1989

Berikutan pengeluaran album studio Swift yang keempat , Red dan dengan bantuan jelajahnya yang sepadan, Swift telah mengambil "enam bulan dalam dalam proses penulisan lagu." Pada bulan November 2013, penyanyi itu memberitahu Billboard: "Mungkin ada tujuh atau lapan lagu yang saya tahu saya mahu merekodnya. Ia telah pun berkembang menjadi bunyi yang baru, dan itu sahaja yang saya mahu. " Semasa mempromosi album kelimanya, Swift berkata bahawa dia" bangun setiap hari tanpa mahupun, tetapi yang perlu membuat gaya baru muzik daripada yang pernah saya dibuat sebelum ". Swift menjelaskan pada Januari 2015 ketika wawancara bahawa dia adalah" amat berbangga "dia mahu membuat album pop kerana dia" mahu, "dan" tidak ada-siapa yang mempengaruhinya "Swift ketika melakukan sesi rakaman untuk album itu di Conway Studios di Los Angeles, Jungle City Studios di New York, Lamby Rumah Studios di Brooklyn, MXM Studios di Stockholm, Sweden; Pain In The Art Studio di Nashville, Studio Elevator Nobody In Göteborg, Sweden dan The Hideaway Studio.

Pada Februari 2014, Swift mengesahkan dia sekali lagi bekerjasama dengan Martin dan Shellback, dengan dia telah bekerjasama dengan mereka untuk penulisan tiga lagu untuk Red. Kali ini, mereka telah menulis "lebih banyak daripada tiga lagu bersama-sama." Rakan Swift Jack Antonoff, telah bekerjasama degan Swift sebelum ini, dan Ryan Tedder juga bekerja untuk album. Antonoff bersama-menulis dan mengubah lagu "Out of the Woods," "I Wish You Would" dan "You Are In Love," dengan lagu yang ketiga hanya muncul di Amerika Syarikat Target, Target Kanada, dan versi deluxe antarabangsa . The band Fine kanibal Young telah dikenal pasti sebagai pengaruh, oleh kedua-dua Swift dan Antonoff; dengan kedua - dua yang diterangkan dalam September 2014:

"Sebaik apabila kita beralih daripada persahabatan ke dalam bekerja bersama-sama ialah apabila kita bercakap tentang drum jerat pada Fine kanibal Muda "She Drives Me Crazy" ... Taylor [Swift] membawa perkara pertama, dan saya adalah seperti, "Biar betul , anda tidak akan percaya ini: Saya hanya sampel yang jerat dalam trek ". Saya memainkan untuknya itu di iPhone saya dan dia adalah seperti, "Hantar trek itu kepada saya."[5]

Trek yang Antonoff dirakam pada iPhone beliau akhirnya menjadi "I Wish You Would," manakala Swift percaya bahawa lagu Fine kanibal Young ialah "tak habis-habis." Tedder bersama-menulis dan dua buah lagu bersama dihasilkan dengan Swift- "I Know Places "dan" Welcome To New York "-selepas dia dihubungi Tedder melalui memo suara telefon pintar. Pasangan dijadualkan masa studio pada hari selepas Tedder menerima memo dan merakamkan "I Know Places."

Pada September 2014, Swift memberitahu Rolling Stone bahawa salah satu lagu pada album itu diambil "terus dari halaman-halaman jurnal saya"; walaupun nama lagu itu tidak diketahui, Swift disebut "Out Of The Woods" sebagai sebahagian daripada tindak balas wawancara beliau. Sehubungan dengan "Out Of The Woods," Antonoff berkata:. "Sebahagian daripada ia berbunyi seperti diari, dan bahagian-bahagian itu membaca seperti sesuatu 100,000 rakyat perlu menjerit semua bersama-sama Ia mempunyai garisan-garisan yang sangat besar yang semua orang boleh berkaitan dengan, yang diberi berat oleh beliau yang benar-benar jujur ​​tentang hal-hal peribadi. daripada Woods "menandakan kali pertama bahawa Swift telah menulis sebuah lagu yang lebih trek-Antonoff sedia ada menghantar versi awal lagu untuk Swift, yang kemudian vokal ditambah dan lifik dalam tempoh masa 30 minit.

Muzik dan Lirik sunting

Saya mempunyai beberapa artis pada lewat tahun lapan puluh-an yang saya fikir mereka membuat yang paling luar biasa, berani, keputusan berisiko sejauh muzik pop pergi. Mereka benar-benar lebih awal daripada masa mereka, seperti Annie Lennox dan apa Madonna telah melakukan dalam lewat tahun lapan puluh-an. "Like a Prayer" adalah sah salah satu daripada lagu-lagu pop terhebat sepanjang zaman.

""

 -. Swift bercakap mengenai inspirasinya untuk album 1989 dalam temu bual dengan Kiss FM[6]

Swift mengumumkan album 1989 pada 18 Ogos, 2014. Beliau menyifatkannya sebagai "pendokumentasikan album pop pertama secara rasmi," yang menyatakan bahawa dia telah diilhamkan oleh 1980-an pop dalam tempoh rakaman.[7] Dalam muzik, 1989 adalah synthpop dan dance-pop yang mempunyai pengubahan yang lebih elektronik daripada kandungan album dia sebelumnya. Album ini mengandungi program drum dan pensintesis disediakan oleh Martin, dan pengeluaran disokong oleh bass berdenyut (Yamaha DX7), vokal sokongan diproses, dan gitar, yang kedua yang memberikan "tekstur," seperti yang dinyatakan oleh Jem Aswad Billboard, yang menyatakan bahawa "akustik gitar boleh didengar kepada hanya satu lagu."

Swift menyifatkan 1989 sebagai "kelajuan padu" album studio yang paling dia telah pernah dibuat. Dalam satu temu bual dengan Kiss FM (UK), Swift mengesahkan bahawa tajuk telah diilhamkan oleh muzik yang dibangunkan pada tahun kelahirannya, 1989, yang dia telah menjumpai semula. Pada bulan September, Swift memberitahu majalah Rolling Stone bahawa Martin, New York City, jurnal Swift, Fine kanibal Young dan rasa uji kaji adalah pengaruh utama yang menyokong album. Berhubung dengan uji kaji, Swift menghuraikan muzik daripada 1980-an:

" Ia [1980] adalah masa yang untuk eksperimen dalam muzik pop ... Rakyat sedar lagu tidak perlu menjadi ini standard gendang-gitar bass-apa sahaja. Kita boleh membuat lagu dengan synths dan pad drum. Kita boleh melakukan kumpulan vokal keseluruhan lagu. Kita boleh melakukan banyak perkara yang berbeza dan saya fikir apa yang anda lihat berlaku dengan muzik juga yang berlaku dalam budaya kita, di mana orang hanya memakai apa saja warna gila yang mereka mahu, kerana mengapa tidak? Terdapat hanya seolah-olah menjadi tenaga ini tentang yang tidak berkesudahan, tidak sabar, cara-cara yang tidak berkesudahan anda boleh hidup kehidupan anda. Dan sebagainya dengan rekod ini, saya fikir, "Tidak ada peraturan ini. Saya tidak perlu menggunakan pemuzik yang sama saya telah bersama bekerja, atau kumpulan yang sama, atau pengubah sama, atau formula yang sama. Saya boleh membuat apa sahaja rekod yang saya mahu. "[8]

Penulis lagu itu menjelaskan dalam satu wawancara televisyen pada Oktober 2014 yang lalu, dari segi lirik, dia telah diilhamkan oleh proses penemuan diri yang berlaku dalam tempoh dua tahun sebelum pengeluaran 1989. Penulisan lagu Swift telah digambarkan sebagai "baik tanpa kesilapan Swift ", dengan Aswad, yang menyatakan Swift" melodi bersuku kata banyak dan suka bermain / lirik -provokatif ". Walau bagaimanapun, Aswad berkata Martin dan rakan usaha sama utama yang lain membantu lirik Swift menjadi lebih "berpengalaman dan halus ... daripada di masa lalu." kandungan lirik album itu, selaras dengan gaya tandatangan Swift, mengambil berat dengan kasih sayang dan hubungan, dengan penekanan diletakkan di atas kerumitan kedua-duanya. Swift berkata inspirasi lirik di sebalik 1989 adalah filem John Hughes.

Maksud Di Dalam Penulisan Lagu sunting

Pembukaan synthpop track "Welcome To New York" adalah penghormatan Swift pada bandaraya itu selepas dia berpindah ke sana pada tahun 2014, sebelum tarikh keluaran album. "Blank Space" adalah lagu electropop minimalis. Ramai pengkritik membandingkan lagu itu, yang memparodykan Swift baru-baru ini di media yang dia digambarkan sebagai "Seorang perempuan yang secara obsesi menjadi pembunuh lelaki yang hanya berdating untuk isi lagu" dan pada muziknya dibandingkan dengan beberapa artis pop seperti Lorde. "Style" telah digambarkan sebagai lagu pop rock, electropop, post-disko, dan funk-pop. NME menulis, "jadi 80-an berhutang dengan tebal piano dalamannya dan menaikkan semangat 'Take me home' coda, gema suasana retro-moden yang dijelmakan oleh sejuk Slinky Belia Elektrik dan Darah Oren.

"Out Of The Woods" adalah sebuah lagu synthpop, dan lagu yang pertama yang mana Swift menulis lirik sedia ada trek. Ciri-ciri synths berat dan perkusi, Antonoff menerangkan bahawa lagu itu diberikan aturan yang menggabungkan kedua-dua tahun 1980 dan elemen-elemen moden. Yamaha DX7 digunakan seperti pada tahun 1980 ysng diwarnai bunyi jelas pada kebanyakan lagu, tetapi mereka menggunakan dengan Minimoog Voyager semasa bahagian korus. "All You Had To Do Was Stay" telah diilhamkan oleh mimpi Swift dan bukan percintaan yang sebenar. Swift teringat: "Saya cuba untuk bercakap dengan seseorang yang penting ... Dan itu sahaja yang akan keluar dari mulut saya dan saya bangun kerana benda pelik keluar.!" "Shake It Off" adalah sebuah lagu pop uptempo dengan bunyi yang berbeza sama sekali dengan kerja atau rentak albumnya yang lama, dan terdiri daripada pusat garis saksofon. Jason Lipshutz dari Billboard membandingkan melodi lagu itu dengan Macklemore & Ryan Lewis 'lagu "Thrift Shop" (2013). Secara liriknya, lagu ini adalah khusus untuk pengkritik Swift. Swift menjelaskan bahawa, "saya telah belajar satu pengajaran yang cukup sukar yang orang boleh berkata apa sahaja yang mereka mahu tentang kami pada bila-bila, dan kita tidak boleh mengawal itu. Satu-satunya perkara yang kita boleh mengawal reaksi kami untuk itu."

"I Wish You Would" adalah satu lagi lagu yang Swift menulis bersama Antonoff. Seperti "Out of the Woods", lagu yang ditulis, disampelkan dan dihantarkan kepada Antonoff dan secara liriknya , menggambarkan seorang lelaki yang telah brrgaduh di rumah bekas teman wanita dan dia berfikir bahawa teman wanitanya membenci dia tetapi dia masih cinta kepadanya." Lagu electropop "Bad Blood" telah ditulis mengenai artis muzik wanita yang tidak dinamakan; Swift berkata artis tersebut cuba mensabotaj salah satu daripada konsert jelajahnya dengan mengupah orang yang bekerja untuknha. "Wildest Dreams" adalah lagu yang kesembilan dalam album. Lagu ini dirakama dengan denyutan jantung Swift sendiri yang berfungsi sebagai rentak lagu. "How You Get The Girl" digambarkan oleh Swift sebagai "panduan manual untuk lelaki". Swift memberitahu Us Weekly, "Ia ditulis untuk seorang lelaki yang telah berpisah dengan teman wanitanya, kemudian mahu dia kembali selepas enam bulan," dan menambah, "tetapi ia tidak akan menjadi semudah menghantar teks seperti, 'Sup? Rindu awak. " This Love "pada asalnya adalah sebuah puisi Swift yang ditulis pada akhir 2013 yang berkembang menjadi lagu. " I Know Places "menampilkan imejan yang musang mewakili Swift dan kekasihnya yang sedang diburu oleh" pemburu ", media. Swift telah pernah berkata bahawa musang adalah haiwan semangatnya atas sebab yang sama. "Clean" menerangkan Swift memerangkap dirinya dalam ketagihan secara metafora. Ia ditafsirkan sebagai penyanyi memutuskan hubungan dengan memihak kepada pencerahan diri.

Single sunting

Pada 18 Ogos 2014, Swift menayangkan single yang membuka 1989, "Shake It Off", yang ditulis bersama Martin dan Shellback, dan digubah oleh Martin dan Shellback. Video muzik, yang diarahkan oleh Mark Romanek, juga telah ditayangkan semasa siaran langsung strim. Ia mempunyai penari profesional, Swift, dan beberapa peminat dipilih daripada Instagram, Twitter, dan surat peminat dia yang diterima.[9] Shake It Off berjaya menduduki no.1 di carta Billboard Hot 100 pada minggu pertama. Ini menjadikan lagu tersebut lagu yang ke-21 yang bermula di carta tersebut pada no.1.

Pada 21 Oktober 2014, Swift tidak sengaja mengeluarkan trek iaitu "Track 3," di bawah nama album, disebabkan oleh kerosakan iTunes. Trek, yang terdiri daripada 8 saat hinggar putih, berada di top carta iTunes Kanada. Ia kemudiannya dibuang.[10]

Single kedua Swift dari tahun 1989, "Blank Space", muncul di Mainstream Top 40, Rhythmic Top 40, dan radio Hot AC pada November 10. Video muzik untuk lagu tersebut bocor di Yahoo ! pada hari yang sama, selepas mana pada masa itu Swift memuat naik video tersebut di Vevo-Yahoo!. Ia kemudian ditarik versinya di luar talian selepas tindak balas segera Swift.[11] Blank Space berjaya menduduki no.1 pada Billboard Hot 100 dan Swift merupakan penyanyi perempuan pertama yang berjaya menggantikan no.1 di Billboard Hot 100 melalui "Shake It Off"-"Blank Space".

"Style" telah dikeluarkan sebagai single ketiga dari tahun 1989 pada 9 Februari 2015 melalui Big Machine / Republic Records yang menggunakan istilah "impak" untuk penghantaran ke Hot AC. Sytle berjaya berada di top sepuluh di carta Billboard Hot 100 dengan menduduki no.6.

Kedua-dua single keempat "Bad Blood" dan video muziknya telah dilancarkan pada 17 Mei 2015, dengan ditayangkan pada acara pembukaan 2015 Billboard Music Awards. Video muzik dibintangi ramai kawan-kawan Swift termasuk Karlie Kloss, Lena Dunham dan Selena Gomez, manakala single sebenarnya adalah kerjasama remix dengan artis hip hop Kendrick Lamar, yang juga muncul dalam video itu. Video muzik juga dibintangi termasuk Lily Aldridge, Zendaya, Hayley Williams, Gigi Hadid, Ellie Goulding, Hailee Steinfeld, Jessica Alba, Serayah, Martha Hunt, Ellen Pompeo, Mariska Hargitay, Cara Delevingne dan Cindy Crawford, yang semuanya memilih nama dan persona watak individu mereka.[12] Bad Blood berjaya menduduki no.1 selepas memulakan perjalanan pada no.56 di Billboard Hot 100.

"Wildest Dreams" telah dikeluarkan sebagai single kelima daripada tahun 1989. Remix baru lagu yang memberi impak secara rasmi Adult Contemporary Radio pada 31 Ogos, 2015 dan radio arus perdana pada 1 September 2015. Wildest Dreams berjaya menduduki no.5 di Billboard Hot 100.

Pada Disember 2015, majalah Billboard melaporkan bahawa "Out Of The Woods" akan menjadi single keenam secara rasmi. Video muzik ditayangkan di Rockin 'Eve Dick Clark New Year dengan Ryan Seacrest di ABC pada 31 Disember 2015. Ia telah dikeluarkan untuk radio pada 5 Februari 2016.[13]

"New Romantics" telah dikeluarkan kepada radio hit kontemporari pada 23 Februari 2016 sebagai single ketujuh dari album.[14]

Promosi sunting

The 1989 World Tour sunting

 
Poster Promosi Untuk The 1989 World Tour

The 1989 World Tour ialah konsert jelajah keempat bagi penyanyi-penulis lagu Amerika Syarikat,Taylor Swift.Ianya bermula dari Tokyo, Jepun (5 Mei 2015) sehingga Melbourne, Australia (12 Disember 2015).Konsert ini merupakan konsert yang tertinggi diraih bagi penyanyi untuk tahun 2015[15] dan salah satu konsert yang banyak diraih sepanjang masa.Konsert ini berjaya meraih $ 250.7 juta dollar Amerika Syarikat dengan dihadiri hampir 2.28 juta peminat.

Hasil Komersial sunting

Ramalan untuk jualan minggu pertama tahun 1989 di Amerika Syarikat telah secara berterusan menaik, bermula dari 750,000 salinan kepada 1.3 juta[16][17]. Album 1989 akhirnya menjual dengan 1,287,000 salinan pada minggu pertama pembukaanya di Amerika Syarikat, memulakan debutnya di atas carta Billboard 200. Salinan tambahan yang telah dijual sebanyak US $ 0.99 melalui promosi Microsoft tetapi tidak termasuk dalam jumlah kerana dasar Nielsen SoundScan tidak termasuk jualan berharga di bawah $ 3.99 dalam tempoh empat minggu pertama pembukaan. Prestasi album itu memecahkan jualan rekod Swift sendiri, dan menjadi album ke-19 untuk menjual lebih satu juta salinan dalam satu minggu sejak SoundScan mula mengesan jualan album pada tahun 1991. Ia menjadi ketujuh tertinggi minggu jualan dalam sejarah, dan minggu jualan tertinggi sejak tahun 2002, apabila Eminem The Eminem Show dijual 1.3 juta unit. Swift juga menjadi artis pertama yang mengeluarkan tiga album yang dijual satu juta atau lebih salinan dalam minggu.[18]

Album ini kekal pada tempat teratas di carta Billboard 200 pada minggu kedua dan ketiga pembukaannya, menjual melebihi dua juta salinan[19][20][21]. Pada minggu keempat, album ini telah digantikan oleh album keempat One Direction ,Four[22] , tetapi kembali ke nombor satu lagi untuk kali keempat pada minggu kelima. Album itu dijual 200,000 atau lebih salinan dalam setiap satu minggu daripada 10 minggu berturut-turut selepas dilancarkan, ini pencapaian terbaharu sejak yang terakhir dicapai oleh Usher , Confessions pada tahun 2004. 1989 akhirnya dijual lebih 3,660,000 salinan pada tahun 2014 dan merupakan album yang paling laris di Amerika Syarikat pada tahun itu, mengatasi Coldplay , Ghost Stories ini (745,000 salinan).[23][24][25]

Ketika pengakhiran minggu 18 Januari 2015, jualan album 1989 melepasi empat juta salinan[26] . 1989 adalah album pertama yang menjual empat juta salinan di Amerika Syarikat sejak minggu pengakhiran 23 Februari 2014[27] , apabila Red melintasi empat juta jualan. Pada awal Februari 2015, pada minggu ke-15 pembukaanya, 1989 mengungguli carta AS sebelas minggu berturut-turut, menjadikan Swift sebagai artis wanita dengan bilangan kedua tertinggi jumlah minggu, dengan 35 minggu , di nombor satu kedudukan Billboard untuk semua albumnya-Whitney Houstan dengan berjumlah 46 minggu pada satu nombor tidak berubah [28]. Ia menduduki sebanyak 24 minggu berturut-turut di dalam top lima carta Billboard 200, menjadikannya salah satu daripada sembilan album yang menduduki 24 minggu mereka dalam top lima sejak tahun 1963. Pada 13 Mac 2015, Billboard mengumumkan bahawa 1989 telah melebihi jualan kedua - dua albumnya di Amerika Syarikat selepas 19 minggu dikeluarkan. Pada 27 Oktober 2015, album ini menjadi album kelima untuk menghabiskan tahun pertama pembukaanya dalam 10 teratas dalam Billboard 200[29] . Ia kekal dalam 10 teratas dalam Billboard 200 sehingga minggu ke-54 pembukaan[30] Setakat Februari 2016, 1989 telah menjual 5,750,000 salinan di Amerika Syarikat.[31]

Di Kanada, album ini memulakan minggu pertamanya di nombor satu di Carta Album Kanada, menjual 107,000 salinan[32]. Pada minggu kedua, album ini kekal pada nombor satu dengan jualan 37,000, membawa dua minggu jualan keseluruhan kepada 144,000 naskhah[33]. Ia kemudian menjadi album paling laris Kanada pada tahun 2014, telah menjual 314,000 salinan[34]. Di UK, 1989 dijual 90,000 dalam minggu pertama dan memulakan minggu pertamanya di nombor satu dalam Carta Album UK[35]. Ia menjadi nombor satu kedua album Swift di UK, selepas Red (2012), dan album wanita solo paling laris pada tahun 2014. Setakat April 2016, 1989 telah dijual 1.03 juta di UK. Menurut Persekutuan Antarabangsa Industri Fonografi , 1989 telah dijual sebanyak 6 juta seluruh dunia pada tahun 2014[36], manakala pada tahun 2015, 1989 menjual 3.5 juta salinan di seluruh dunia menjadikannya 9.5 juta salinan yang dijual di seluruh dunia.

Ulasan Pengkritik sunting

Penarafan profesional
Markah agregat
Sumber Taraf
Metacritic 76/100
Markah ulasan
Sumber Taraf
All Music      
The A.V. Club B+
Cuepoint A-
The Daily Telegraph      
The Guardian      
Los Angeles Times     
NME 7/10
Rolling Stone      
Slant Magazine      
Spin 7/10

Anugerah sunting

1989 menerima anugerah dalam 2014 Billboard Music Awards dan "Bad Blood" memenangi Video Terbaik di 2015 MTV Video Music Awards berserta "Blank Space" juga memenangi Video Wanita Terbaik. Satu aplikasi, American Express Unstaged: Taylor Swift Experience, dikeluarkan bersama "Blank Space" video sebagai pengalaman 360 °. Aplikasi ini memenangi Emmy untuk Program Interaktif asal pada majlis itu 2015, memberi Swift Anugerah Emmy pertamanya. 1989 memenangi Anugerah Grammy untuk Album Terbaik pada Anugerah Grammy ke-58, menjadikan Swift satu-satunya wanita memenangi dua kali dengan kerjanya sendiri. . Album ini juga memenangi Best Pop Vocal Album, Manakala "Shake It Off" dan "Blank Space" di mana kedua-duanya dicalonkan untuk Record of the Year, Song of the Year dan Best Pop Solo Performance.[37] [38].1989 dijuga memenangi anugerah Album Tahunan di iHeartRadio Music Awards 2016.

Senarai Trek sunting

1989 — Edisi Standard[39]
No.TajukPenulisProducer(s)Masa
1."Welcome To New York"
  • Tedder
  • Noel Zancanella
  • Swift
3:32
2."Blank Space"
  • Swift
  • Max Martin
  • Johan Shellback
  • Martin
  • Shellback
3:51
3."Style"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Ali Payami
  • Martin
  • Shellback
  • Payami
3:51
4."Out Of The Woods"
  • Swift
  • Jack Antonaff
  • Antonaff
  • Martin[a]
4:03
5."All You Had To Do Was Stay"
  • Swift
  • Martin
  • Martin
  • Shellback
  • Mattman Robin
3:12
6."Shake It Off"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Martin
  • Shellback
3:39
7."I Wish You Would"
  • Swift
  • Antonaff
  • Antonaff
  • Swift
  • Greg Kurstin[b]
  • Martin[a]
3:27
8."Bad Blood"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Martin
  • Shellback
3.31
9."Wildest Dreams"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Martin
  • Shellback
3.40
10."How You Get The Girl"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Martin
  • Shellback
4.07
11."This Love"
  • Swift
  • Swift
  • Nathan Chapman
4:10
12."I Know Places"
  • Swift
  • Tedder
  • Swift
  • Zancanella
  • Tedder
3.15
13."Clean"
  • Swift
  • Imogen Heap
  • Swift
  • Heap
4.30
Jumlah masa: 48:41
1989 — Target Amerika Syarikat[40] serta Edisi Deluxe Antarabangsa[41]
No.TajukPenulisProducer(s)Masa
14."Wonderland"
  • Martin
  • Shellback
4:05
15."You Are In Love"
  • Swift
  • Antonaff
  • Antonaff
  • Swift
  • Martin
[a]
4:27
16."New Romantics"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
  • Martin
  • Shellback
3:50
17."I Know Places (Piano/ Vocal)(Voice Memo)"
  • Swift
  • Tedder
3:36
18."I Wish You Would (Track/Vocal)(Voice Memo)"
  • Swift
  • Antonaff
1:47
19."Blank Space (Guitar/Vocal)(Voice Memo)"
  • Swift
  • Martin
  • Shellback
2:11
Jumlah masa: 68:37
1989 — Edisi Deluxe Jepun (bonus DVD)[42]
No.TajukPenulisMasa
1."Shake It Off (Video Muzik)"
2."Shake It Off - The Cheerleaders Scene"
3."Shake It Off - The Ballerinas Scene"
4."Shake It Off - The Modern Dancers Scene"
5."Shake It Off - The Animators Scene"
6."Shake It Off - The Twerkers & Finger Tutting Scene"
7."Shake It Off - The Ribbon Dancers Scene"
8."Shake It Off - The Band , The Fans & The Extra Scene"

Nota

  • ↑a a a Mengandungi vokal tambahan daripda pengubah lagu
  • ↑b  Mengandungi pengubah lagu tambahan

Personel sunting

Kredit diadaptasi daripada nota linear 1989[43]

  • Taylor Swift - vokal utama, penulis, penerbit, penerbit eksekutif, vokal latar belakang, degupan jantung, bertepuk tangan, menjerit, gitar akustik, vokal
  • Max Martin - pengeluaran vokal, penerbit, penulis, papan kekunci, pengaturcaraan, eksekutif, piano, bertepuk tangan, menjerit, vokal latar belakang
  • Shellback - pengeluar, penulis, gitar akustik, gitar elektrik, bass, keyboard, perkusi, pengaturcaraan, menjerit, memijak, gitar tambahan, gitar, lutut, bunyi bising, tepukan, drum, vokal latar belakang
  • Ali Payami - penulis, penerbit, papan kekunci, pengaturcaraan
  • Ryan Tedder - pengeluar, rakaman, penulis, vokal latar belakang, piano, juno, gitar akustik, gitar elektrik, pengaturcaraan drum, Synth tambahan, pengaturcaraan tambahan
  • Noel Zancanella - pengeluar, pengaturcaraan drum, pensintesis, bass, Synth tambahan, pengaturcaraan tambahan
  • Jack Antonoff - penulis, penerbit, vokal latar belakang, gitar akustik, gitar elektrik, keyboard, bass, drum
  • Nathan Chapman - pengeluar, gitar elektrik, bass, keyboard, drum, rakaman
  • Imogen Heap - pengeluar, penulis, rakaman, vibraphone, drum, mbira, perkusi, pengaturcaraan, papan kekunci, vokal latar belakang
  • Jason Campbell - penyelaras pengeluaran
  • Mattman & Robin - pengeluar, pengaturcaraan, drum, gitar, bass, keyboard, percussion
  • Greg Kurstin - pengeluaran tambahan, papan kekunci
  • Niklas Ljungfelt - gitar funkalicious
  • Jonas Thander - saksofon
  • Jonas Lindeborg - trumpet
  • Magnus Wiklund - trombon
  • Michael Ilbert - Rakaman
  • Smith Carlson - Rakaman
  • Laura Sisk - Rakaman
  • Sam Holland - rakaman
  • Matthew Tryba - pembantu rakaman
  • Eric Eylands - pembantu rakaman
  • Brendan Morawski - pembantu rakaman
  • Cory Bice - pembantu rakampengeluaran
  • Serban Ghenea - pencampuran
  • John Hanes - Kejuruteraan untuk campuran
  • Peter Carlsson - pakar jurutera alatan
  • Tom Coyne - penguasakan audio

Carta sunting

Carta Mingguan sunting

Carta (2014–2015) Posisi
yang diraih
Australian Albums (ARIA)[44] 1
Austrian Albums (Ö3 Austria)[45] 5
Belgian Albums (Ultratop Flanders)[46] 1
Belgian Albums (Ultratop Wallonia)[47] 7
Brazilian Albums (ABPD)[48] 3
Canadian Albums (Billboard)[49] 1
Chinese Albums (Sino Chart)[50] 1
Croatian International Albums (HDU)[51] 1
Czech Albums (ČNS IFPI)[52] 17
Danish Albums (Hitlisten)[53] 2
Dutch Albums (Album Top 100)[54] 1
Finnish Albums (Suomen virallinen lista)[55] 10
French Albums (SNEP)[56] 9
German Albums (Offizielle Top 100)[57] 4
Greek Albums (IFPI)[58] 11
Hungarian Albums (MAHASZ)[59] 22
Irish Albums (IRMA)[60] 1
Italian Albums (FIMI)[61] 5
Japanese Albums (Oricon)[62] 3
South Korean International Albums (Gaon)[63] 2
Mexican Albums (AMPROFON)[64] 1
New Zealand Albums (RMNZ)[65] 1
Norwegian Albums (VG-lista)[66] 1
Polish Albums (ZPAV)[67] 17
Portuguese Albums (AFP)[68] 3
Russian Albums (NFPP)[69] 7
Scottish Albums (OCC)[70] 1
South African Albums (RISA)[71] 7
Spanish Albums (PROMUSICAE)[72] 4
Swedish Albums (Sverigetopplistan)[73] 23
Swiss Albums (Schweizer Hitparade)[74] 3
Taiwanese Albums (G-Music)[75] 2
UK Albums (OCC)[76] 1
US Billboard 200[77] 1

Carta Akhir Tahun sunting

Carta (2014) Posisi
Australian Albums (ARIA)[78] 2
Belgian Albums (Ultratop Flanders)[79] 71
Belgian Albums (Ultratop Wallonia)[80] 198
Canadian Albums (Billboard)[81] 2
German Albums (Official Top 100)[82] 71
Irish Albums (IRMA)[83] 7
Japanese Albums (Oricon)[84] 34
Mexican Albums Chart[85] 28
New Zealand Albums Chart[86] 3
UK Albums Chart[87] 11
US Billboard 200[88] 3
Carta (2015) Posisi
Australian Albums (ARIA)[89] 3
Canadian Albums (Billboard)[90] 1
Dutch Albums (Mega Charts)[91] 35
German Albums (Official Top 100)[92] 56
Irish Albums (IRMA)[93] 7
Japanese Albums (Oricon)[94] 30
Mexican Albums (AMPROFON)[64] 20
New Zealand Albums (RMNZ)[95] 5
Swiss Albums (Swiss Hitparade)[96] 47
UK Albums Chart[97] 6
US Billboard 200[98] 1

Pengiktirafan sunting

Negara Pengiktirafan Jualan/penghantaran
Austria (IFPI Austria)[99] 2× Platinum 60,000x
Brazil (ABPD)[100] Platinum 90,000*
Kanada (Music Canada)[101] 6× Platinum 495,000[102]
China[103] Platinum 20,000^
Perancis (SNEP)[104] Gold 100,000[105]
Jerman (BVMI)[106] Gold 150,000^
India[107] 3× Platinum 60,000[108]
Jepun (RIAJ)[109] Platinum 250,000^
Mexico (AMPROFON)[110] 2× Platinum 120,000^
New Zealand (RIANZ)[111] 3× Platinum 45,000^
Poland (ZPAV)[112] 2× Platinum 40,000*
South Africa[113] Gold 20,000^
Korea Selatan (Gaon) 6,182[114]
Sepanyol (PROMUSICAE)[115] Gold 0^
Switzerland (IFPI Switzerland)[116] Gold 10,000x
United Kingdom (BPI)[117] 4× Platinum 1,200,000^
Amerika Syarikat (RIAA)[118] 9× Platinum 9,000,000^
Ringkasan
Seluruh dunia 9,500,000

*angka jualan berdasarkan pengiktirafan sahaja
^penghantaran angka yang berdasarkan pengiktirafan sahaja
xangka tidak ditentukan berdasarkan pengiktirafan sahaja

Rujukan sunting

  1. ^ "Taylor Swift's 'New Romantics' Set as Next '1989' Single". Billboard. Dicapai pada 28 Februari 2016.
  2. ^ "Scott Borchetta on Taylor, Tim, Martina, the Band Perry ... and the Personalized Machinery of Big Machine". Yahoo. Dicapai pada 15 Mac 2015.
  3. ^ "Taylor Swift: Red Music Review". Slant Magazine. Dicapai pada 15 Mac 2015.
  4. ^ "Taylor Swift Announces 2014 Red Tour Dates in Asia". Theboot.com. 13 Februari 2014. Dicapai pada 2 Mac 2016.
  5. ^ "Taylor Swift Reveals Five Things to Expect on '1989'". Rolling Stone. 24 September 2014. Dicapai pada 29 Februari 2016.
  6. ^ "Taylor Swift : Interview , 1989". Kiss FM. 10 Oktober 2014.
  7. ^ "Taylor Swift debuted single Shake It Off". USA Today. Dicapai pada 29 Februari 2016.
  8. ^ "Taylor Swift Reveals Five Things to Expect on '1989'". Rolling Stone. 24 September 2014. Dicapai pada 29 Februari 2016.
  9. ^ "Taylor Swift debuted single Shake It Off". USA Today. 16 September 2014. Dicapai pada 29 Februari 2016.
  10. ^ ""Taylor Swift accidentally releases 8 seconds of white noise, tops Canadian iTunes chart"". O'Neil , Lauren. 21 Oktober 2014. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  11. ^ "Taylor Swift's 'Blank Space' Video Leaked Early (UPDATE)"". The Huffington Post. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  12. ^ ""Taylor Swift: Singer Premieres 'Bad Blood' Music Video With All-Star Cast"". Inveterate. 18 Mei 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-20. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  13. ^ "Taylor Swift - Out of the Woods Radiodate". radioairplay.fm. 5 Februari 2016. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  14. ^ "Top 40/M Future Releases". All Access Music Group. 19 Februari 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-01. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  15. ^ "Taylor Swift's '1989' is 2015's highest grossing concert tour by far". Los Angeles Times. Lewis, Randy December 30, 2015. Dicapai pada 16 Mac 2016.
  16. ^ "Taylor Swift's '1989' Set for Biggest Sales Week Since 2002: 1.3 Million-Plus". Billboard. Dicapai pada 2 Mac 2016.[pautan mati kekal]
  17. ^ "Where Are People Buying Taylor Swift's '1989'? A Retail Breakdown of (Probably) the Year's Biggest Album". Billboard. Dicapai pada 2 Mac 2016.[pautan mati kekal]
  18. ^ "Taylor Swift's '1989' Spends Second Week at No. 1 on Billboard 200 Chart". CNN. Dicapai pada 2 Mac 2016.
  19. ^ "Taylor Swift's '1989' Spends Second Week at No. 1 on Billboard 200 Chart". Billboard. Dicapai pada 2 Mac 2016.
  20. ^ "Taylor Swift's '1989' No. 1 for Third Week on Billboard 200". Billboard. Dicapai pada 2 Mac 2015.[pautan mati kekal]
  21. ^ "Taylor Swift at No. 1 for Third Week; Ties Eminem's Record". Yahoo Music. Dicapai pada 2 Mac 2016.
  22. ^ ""Taylor Swift or One Direction: Who's No. 1 on the Billboard Artist 100?"". Billboard. Dicapai pada 2 Mac 2016.[pautan mati kekal]
  23. ^ "Taylor Swift's '1989' Spends Seventh Week at No. 1 on Billboard 200". Billboard. Dicapai pada 3 Mac 2016.
  24. ^ "Taylor Swift's '1989' Beats 'Frozen' As Top Selling Album of 2014". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-31. Dicapai pada 3 Mac 2016.
  25. ^ "Taylor Swift's '1989' Earns Eighth Week at No. 1 on Billboard 200 Chart". Billboard. Dicapai pada 23 Mac 2016.[pautan mati kekal]
  26. ^ "Taylor Swift's '1989': 4M Sales in Just 12 Weeks". Billboard. Dicapai pada 3 Mac 2016.
  27. ^ "Taylor Swift's '1989' Hits 4 Million in U.S. Sales". The Hollywood Reporter. Dicapai pada 3 Mac 2016.
  28. ^ "Taylor Swift's '1989' Earns Eighth Week at No. 1 on Billboard 200 Chart". Billboard. Dicapai pada 23 Mac 2016.[pautan mati kekal]
  29. ^ "Taylor Swift's '1989' Only Fifth Album to Spend First Year in Billboard 200's Top 10". Billboard. Dicapai pada 4 Mac 2016.
  30. ^ "Chris Stapleton Soars to No. 1 on Billboard 200 Albums Chart After CMAs". Billboard. Dicapai pada 4 Mac 2016.
  31. ^ "Taylor Swift '1989': Grammy Album of the Year Spotlight". Billboard. Dicapai pada 4 Mac 2016.
  32. ^ "Taylor Swift '1989': Grammy Album of the Year Spotlight". A Journal Of Music Things. Dicapai pada 7 May 2016.
  33. ^ "Weekly Music Sales Report and Analysis: 12 November 2014". A Journal Of Music Things. 12 November 2014. Dicapai pada 7 Mac 2016.
  34. ^ "Nielsen: Canada Loved Taylor Swift, Streaming Music and, Yep, Vinyl in 2014". Billboard. Dicapai pada 7 Mac 2016.
  35. ^ "Taylor Swift claims number one UK album with 1989". Digital Spy. 2 November 2014. Dicapai pada 7 Mac 2016.
  36. ^ "IFPI publishes Digital Music Report 2015". International Federation of the Phonographic Industry. 14 April 2015. Dicapai pada 7 Mac 2016.
  37. ^ "Billboard Music Awards 2015: See the Full Winners List". Billboard. 17 Mei 2015. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  38. ^ "Grammy Nominations 2016: See the Full List of Nominees". Billboard. 7 Disember 2015. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  39. ^ "1989 by Taylor Swift". Apple Music. Dicapai pada 1 Mac 2016.
  40. ^ "Taylor Swift - 1989 (Deluxe Edition)". Target Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 28 Februari 2016.
  41. ^ "1989 (Deluxe Edition) by Taylor Swift". iTunes Australia. 27 Okt 2014. Dicapai pada 15 Jun 2017.
  42. ^ "1989 -Deluxe Edition : Taylor Swift / HMV ONLINE – POCS-24009 [English Site]". HMV Jepun. Dicapai pada 2 Mac 2016.
  43. ^ "1989 (Compact disc liner notes). Taylor Swift. Big Machine Records". 2014.
  44. ^ "Australiancharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 1, 2014.
  45. ^ "Austriancharts.at – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Jerman). Hung Medien. Dicapai pada November 5, 2014.
  46. ^ "Ultratop.be – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Belanda). Hung Medien. Dicapai pada November 7, 2014.
  47. ^ "Ultratop.be – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Perancis). Hung Medien. Dicapai pada November 7, 2014.
  48. ^ "Ranking ABPD (10/11/2014 à 16/11/2014)". Portal Sucesso. Dicapai pada December 4, 2014.
  49. ^ "Taylor Swift Chart History (Canadian Albums)". (dalam bahasa Inggeris) Billboard. Dicapai pada November 6, 2014.
  50. ^ "综合榜 2015年 第07周". sino-chart.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-24. Dicapai pada February 15, 2015.
  51. ^ "Top Stranih [Top Foreign]" (in Croatian). Top Foreign Albums. Hrvatska diskografska udruga. Dicapai pada November 19, 2014.
  52. ^ "Czech Albums – Top 100". ČNS IFPI. Note: On the chart page, select 201444 on the field besides the word "Zobrazit", and then click over the word to retrieve the correct chart data. Dicapai pada November 4, 2014.
  53. ^ "Danishcharts.dk – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 7, 2014.
  54. ^ "Dutchcharts.nl – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Belanda). Hung Medien. Dicapai pada October 31, 2014.
  55. ^ "Taylor Swift: 1989" (dalam bahasa Finland). Musiikkituottajat – IFPI Finland. Dicapai pada October 31, 2014.
  56. ^ "Lescharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 5, 2014.
  57. ^ "Longplay-Chartverfolgung at Musicline" (dalam bahasa Jerman). Musicline.de. Phononet GmbH. Dicapai pada November 4, 2014.
  58. ^ "Official IFPI Charts Top-75 Albums Sales Chart" (dalam bahasa Greek). IFPI Greece. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-05-06. Dicapai pada December 8, 2014.
  59. ^ "Top 40 album DVD és válogatáslemez-lista – 2014. 44. hét" (in Hungarian). MAHASZ. Dicapai pada November 6, 2014.
  60. ^ "GFK Chart-Track Albums: Week 44, 2014". Chart-Track. IRMA. Dicapai pada October 19, 2014.
  61. ^ "Italiancharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada October 31, 2014.
  62. ^ "Oricon Top 50 Albums: 2014-11-10" (in Japanese). Oricon. Dicapai pada October 19, 2014.
  63. ^ "South Korea Gaon International Album Chart". On the page, select "2014.10.26~2014.11.01", then "국외", to obtain the corresponding chart. Gaon Chart Dicapai pada November 6, 2014.
  64. ^ a b "Los Más Vendidos 2015 - Mejor posición" (dalam bahasa Spanish). AMPROFON. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-21. Dicapai pada January 23, 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  65. ^ "Charts.org.nz – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada October 31, 2014.
  66. ^ "Norwegiancharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 7, 2014.
  67. ^ "Oficjalna lista sprzedaży :: OLiS - Official Retail Sales Chart". OLiS. Polish Society of the Phonographic Industry. Dicapai pada February 22, 2015.
  68. ^ "Portuguesecharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 9, 2014.
  69. ^ "Борис Гребенщиков обогнал Ивана Дорна в чартах российского iTunes". Lenta.ru. November 6, 2014. Dicapai pada December 8, 2014.
  70. ^ "Official Scottish Albums Chart Top 100". Official Charts Company. Dicapai pada November 2, 2014.
  71. ^ "South African Top 20 Albums Chart". RSG (Recording Industry of South Africa). Diarkibkan daripada yang asal pada November 27, 2014.
  72. ^ "Spanishcharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 4, 2014.
  73. ^ "Swedishcharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada October 31, 2014.
  74. ^ "Swisscharts.com – Taylor Swift – 1989". Hung Medien. Dicapai pada November 5, 2014.
  75. ^ "Comprehensive Weekly Top 20: 2014/11/07 – 2014/11/13" (dalam bahasa Chinese). G-Music. November 13, 2014. Dicapai pada November 22, 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  76. ^ "Official Albums Chart Top 100". Official Charts Company. Dicapai pada November 2, 2014.
  77. ^ "Taylor Swift Chart History (Billboard 200)". (dalam bahasa Inggeris) Billboard. Dicapai pada November 2, 2014.
  78. ^ "End of Year Charts – ARIA Top 100 Albums 2014". Templat:No italic. Australian Recording Industry Association. Dicapai pada January 7, 2015.
  79. ^ "Jaaroverzichten 2014" (dalam bahasa Dutch). Ultratop. Dicapai pada December 10, 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  80. ^ "Rapports Annuels 2014" (dalam bahasa French). Ultratop. Dicapai pada December 10, 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  81. ^ "2014 Year End Charts — Top Canadian Albums". Billboard. Dicapai pada December 11, 2014.
  82. ^ "Top 100 Album-Jahrescharts". GfK Entertainment (dalam bahasa German). offiziellecharts.de. Dicapai pada 10 August 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  83. ^ "IRMA Best of Albums 2014". IRMA. Dicapai pada February 25, 2016.
  84. ^ "2014 Japan Year end". Oricon. Dicapai pada December 20, 2014.
  85. ^ "Los Más Vendidos 2014" (dalam bahasa Spanish). Asociación Mexicana de Productores de Fonogramas y Videogramas (AMPROFON). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-01-24. Dicapai pada May 23, 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  86. ^ "Top Selling Albums of 2014". Recorded Music NZ. Dicapai pada January 2, 2015.
  87. ^ Moss, Liv (January 1, 2015). "The Official Top 40 Biggest Selling Artist Albums of 2014". Official Charts Company. Dicapai pada January 1, 2015.
  88. ^ "Top 200 Albums Chart Year End 2014". Billboard. Dicapai pada January 7, 2015.
  89. ^ McCabe, Kathy. "ARIA chart for 2015 reveal the most popular music that Australia loves to turn up the volume on". The Advertiser. Dicapai pada January 6, 2016.
  90. ^ "TOP CANADIAN ALBUMS: YEAR END 2015". Billboard. Dicapai pada December 10, 2015.
  91. ^ http://dutchcharts.nl/jaaroverzichten.asp?year=2015&cat=a
  92. ^ "Top 100 Album-Jahrescharts". GfK Entertainment (dalam bahasa German). offiziellecharts.de. Dicapai pada 6 January 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  93. ^ "IRMA Best of Albums 2015". IRMA. Dicapai pada February 25, 2016.
  94. ^ "2015 Japan Year end". Oricon. Dicapai pada December 23, 2015.
  95. ^ "Top Selling Albums of 2015". Recorded Music NZ. Dicapai pada December 25, 2015.
  96. ^ http://www.hitparade.ch/charts/jahreshitparade
  97. ^ Copsey, Rob (5 January 2016). "The Official Top 40 Biggest Artist Albums of 2015 revealed". Official Charts Company. Dicapai pada 5 January 2016.
  98. ^ "TOP BILLBOARD 200 ALBUMS: YEAR END 2015". Billboard. Dicapai pada December 10, 2015.
  99. ^ "Austria album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Jerman). IFPI Austria. Dicapai pada 1 Julai 2015.CS1 maint: unrecognized language (link) Enter Taylor Swift in the field Interpret. Enter 1989 in the field Titel. Select album in the field Format. Click Suchen
  100. ^ "Brazil album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Portugis). Associação Brasileira dos Produtores de Discos. Dicapai pada 16 November 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  101. ^ "Kanada album certifications – Taylor Swift – 1989". Music Canada. Dicapai pada January 30, 2015.
  102. ^ FYI Staff (8 Jun 2016). "Nielsen & Billboard's 2015 Canadian Music Industry Sales Report". Nielsen SoundScan Canada, Nielsen BDS & Billboard. Dicapai pada 15 Jun 2017. Text "location" ignored (bantuan)
  103. ^ "泰勒斯威夫特中国版专辑25日上市 预售已超白金". Sohu. 6 Januari 2015. Dicapai pada 6 Januari 2015.
  104. ^ "Perancis album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Perancis). Syndicat National de l'Édition Phonographique. Dicapai pada 16 November 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  105. ^ "Quels sont les tops musicaux de 2015 ?" (dalam bahasa Perancis). Pure charts in Perancis. December 24, 2015. Dicapai pada December 31, 2015.
  106. ^ "Gold-/Platin-Datenbank (Taylor Swift; '1989')" (dalam bahasa Bahasa Jerman). Bundesverband Musikindustrie.CS1 maint: unrecognized language (link)
  107. ^ UNSUPPORTED OR EMPTY REGION: India.
  108. ^ "Taylor Swift's '1989' is certified Triple Platinum in India". November 11, 2015. Dicapai pada May 3, 2016.
  109. ^ "Jepun album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Jepun). Recording Industry Association of Japan. Dicapai pada 10 April 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  110. ^ "Mexico album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Sepanyol). Asociación Mexicana de Productores de Fonogramas y Videogramas.CS1 maint: unrecognized language (link)
  111. ^ "New Zealand album certifications – Taylor Swift – 1989". Recording Industry Association of New Zealand. Dicapai pada 8 Mei 2015.
  112. ^ "Poland album certifications – Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Bahasa Poland). Polish Producers of Audio and Video (ZPAV). 15 Disember 2015. Dicapai pada 15 Disember 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  113. ^ Owen, Therese (December 17, 2014). "Something to rock everyone's Xmas sock". Independent Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-06-26. Dicapai pada June 25, 2015.
  114. ^ "Gaon International Album Chart - 2014 Year-End" (dalam bahasa Korean). Gaon. 2014. Dicapai pada 21 Januari 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  115. ^ "Taylor Swift – 1989" (dalam bahasa Sepanyol). El Portal de Música. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 April 2015. Dicapai pada April 29, 2015.
  116. ^ "The Official Swiss Charts and Music Community: Awards (Taylor Swift; '1989')". Hung Medien.
  117. ^ "British album certifications – Taylor Swift – 1989". British Phonographic Industry. Enter 1989 in the field Search. Select Title in the field Search by. Select album in the field By Format. Click Go
  118. ^ "Amerika album certifications – Taylor Swift – 1989". Recording Industry Association of America. Dicapai pada 25 Jun 2015. If necessary, click Advanced, then click Format, then select Album, then click SEARCH

Pautan luar sunting