Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Aristotle, ahli falsafah Yunani, dijemput oleh Philip II dari Macedon ke ibu kotanya di Pella untuk mengajar puteranya, Alexander Agung, secara persendirian. Sebagai tokoh intelektual yang terutama di Yunani, Aristotle ditempah untuk menyediakan Alexander sebagai ketua tentera pada masa hadapan.
  • Philip II dari Macedon memulakan satu siri kempen ketenteraan di Thrace dengan tujuan untuk mengilhakkannya sebagai sebuah provinsi Macedon. Ketika tentera Macedon mendekati Semenanjung Thrace (Semenanjung Gallipoli), Diopeithes, jeneral Athens, menjarah daerah ini di Thrace dan oleh itu, memurkakan Philip II kerana beroperasi terlalu dekat dengan salah satu kotanya di Semenanjung. Philip II mendesak kepulangannya. Sebagai balasan, Perhimpunan Athens bersidang. Demosthenes meyakinkan Perhimpunan Athens supaya tidak memanggil pulang Diopeithes.

Sicily sunting

  • Timoleon, jeneral Corinth, memperluas pemerintahannya ke seluruh Sicily selepas mengusir sebilangan penzalim yang lain dan menyediakan Sicily untuk lagi sebuah serangan Carthage yang mungkin.

Republik Rom sunting

China sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting