Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Empayar Parsi sunting

  • Parsi di bawah Darius II nampak kesempatan untuk melaga-lagakan saingan negara-negara kota Yunani antara satu sama lain dan untuk mengembalikan penguasaannya ke atas kota-kota Yunani di Asia Minor yang telah dikuasai oleh Athens sejak 449 SM. Tissaphernes dan Pharnabazus, satrap-satrap (gabenor) di Asia Minor, diarahkan untuk memungut ufti yang lampau tempoh.
  • Sparta memeterai perjanjian bantuan bersama dengan Tissaphernes, satrap (gabenor) Parsi di Asia Bawah. Melalui perjanjian Miletus, Parsi diberi kebebasan yang penuh di Asia Minor barat sebagai balasan untuk membayar anak-anak kapal yang bertugas di dalam armada Peloponnesus.

Yunani sunting

  • Alcibiades, jeneral Athens, membantu menimbulkan pemberontakan antara sekutu-sekutu Athens di Ionia yang terletak di pantai barat Asia Minor. Bagaimanapun, Alcibiades hilang keyakinan Sparta dan menimbulkan kemurkaan raja Agis II. Oleh itu, beliau melarikan diri ke istana Tissaphernes, satrap (gabenor) Parsi. Alcibiades menasihati Tissaphernes supaya menarik balik sokongannya kepada Sparta dan berkomplot dengan pihak oligarki di Athens kerana kota-kota sekutu Sparta sedang berpisah dalam suatu siri pemberontakan.
  • Penduduk-penduduk Athens mengundi untuk menggunakan simpanan wang yang terakhir untuk membina sebuah armada yang baru.
  • Clazomenae memberontak terhadap Athens. Bagaimanapun, selepas penentangan yang singkat, Clazomenae semula lagi mengakui keunggulan Athens.

Kelahiran sunting

Kematian sunting