69 Komando
Logo Pasukan Elit 69 Komando.
Aktif23 Oktober 1969 - VAT 69
NegaraMalaysia
CawanganPolis Diraja Malaysia
JenisPasukan Elit
PerananPencegah keganasan dalam negara dan penguatkuasa undang-undang
SaizSulit
Sebahagian daripadaJabatan Keselamatan Dalam Negeri / Ketenteraman Awam - KDN/KA
PangkalanIbu pejabat Polis Bukit Aman, Kuala Lumpur, dan
Ibu Pejabat Unit B PGK Briged Utara Ulu Kinta, Perak
Nama samaranTask Force, 69 Komando , Charlie Force - 69, Special Project Unit, PGK B - VAT 69
MotoWarisan Darah Perwira - VAT 69
PertempuranInsurgensi Komunis,
Penumpasan Lanun,
Pencegahan Jenayah,
Militan Rizal Aleh (MNLF)
PARA Challenge (Bagi 69 Komando)

Sejarah sunting

 




69 Komando telah dilatih khusus oleh pasukan United Kingdom Special Air Service Regiment pada tahun 1969 untuk membanteras sebarang kegiatan insurgensi oleh Parti Komunis Malaya. Nama 69 Komando ini diambil bersempena tahun 1969 ditubuhkan sebagai unit tempur khas untuk menghapuskan sebarang bentuk teknik pertempuran dan taktik gerila oleh pengganas komunis. Penubuhan unit ini bermula apabila Menteri Pembangunan dan Keselamatan Dalam Negeri, Allahyarham Tun Dr. Ismail mengemukakan cadangan untuk menubuhkan satu pasukan elit untuk menentang sebarang bentuk ancaman insurgensi komunis pada tahun 1969. Pada bulan Oktober 1969, lebih kurang 60 daripada 1600 pegawai dan anggota Pasukan Polis Hutan (sekarang Pasukan Gerakan Am, PGA) telah dipilih dalam sesi latihan 69 Komando dan akan menjalani latihan asas komando. Sepasukan jurulatih dari United Kingdom Special Air Service Regiment telah dihantar ke Fort Kemar Grik , Perak untuk melatih platun percubaan 69 Komando. Diakhir latihan ini, hanya 30 orang sahaja yang berjaya dan merupakan trup nukleus pertama 69 Komando. Pada tahun 1970an, unit ini memulakan operasi komandonya dan telah dihantar untuk menghapuskan pengganas komunis di hutan. Keputusannya, ramai di antara pengganas komunis telah dibunuh, dicederakan dan lain-lain berjaya ditangkap serta jumlah senjata dan kelengkapan komunis berjaya dirampas. Pada tahun 1977, skuadron 69 Komando telah pertingkatkan kepada 3 pasukan dan telah dilatih oleh New Zealand Special Air Service serta mengadakan kursus khas untuk melatih para jurulatih 69 Komando yang terdiri daripada anak watan Malaysia sendiri. Program ini berjaya pada tahun 1980 dan unit ini mempunyai sebarang kelengkapan khas dan keperluan logistiknya sendiri.


Motto sunting

WARISAN DARAH PERWIRA

Maksud Lambang sunting

Hitam
Melambang kerahsiaan terhadap sesuatu operasi yang dijalankan unit ini
Merah
Melambangkan keberanian setiap Pegawai dan anggota
Kuning
Melambangkan Ketaatsetiaan kepada Raja dan Negara.
Lembing / Tombak
Merupakan salah satu senjata tradisional yang digunakan oleh pahlawan-pahlawan dan pendekar-pendekar Melayu.
Kerambit
Merupakan salah senjata tradisi bagi masyarakat melayu yang tersembunyi dan digunakan oleh mereka yang mahir

Organisasi sunting

69 Komando Adalah Sebuah Batalion yang dibahagikan kepada empat skuadron dan beberapa cawangan, manakala kekuatan anggota tidak melebihi 1000 anggota. Kepakaran dan unit atau elemen khusus yang terdapat dalam setiap skuadron merupakan maklumat yang tidak boleh dihebahkan sewenang - wenangya, Seperti unit - unit khas lain, 69 Komando dilatih agar mampu menyerang dan memusnahkan musuh dari semua dimensi iaitu, darat, udara dan air.


Patrol 69 Komando/CIW sunting

 
Salah seorang anggota CIW Komando 69 bersiap sedia untuk menggempur musuh.

Unit asas bagi pasukan ini ialah unit patrol atau CIW. Jumlah anggota setiap unit asas ini adalah seramai enam orang. Bagi Patrol Penyusupan udara/hantaran udara mereka lazimnya akan digugurkan kira-kira lima kilometer dari kawasan sasaran dengan menggunakan teknik payung terjun yang dikenali sebagai HAHO (High Altitude High Opening - Penerjunan dan pembukaan payung pada jarak tinggi)

Latihan sunting

Latihan asas 69 Komando terdiri daripada 3 fasa;

Fasa Pertama
Setiap pelatih akan diberi latihan khusus dalam teknik rondaan khas.
Fasa Kedua
Setiap pelatih akan diberi latihan dan teknik seperti penyusupan khas, komunikasi, perubatan perang dan penggunaan bahan letupan. Para pelatih diajar memasang jerangkap samar, mematikan bahan letupan dan pelbagai teknik pertempuran.
Fasa Ketiga
Latihan yang terakhir, para pelatih akan diuji dengan pelbagai aspek berkaitan teknik-teknik yang telah dipelajari. Diakhir latihan, perhatian khusus akan diberi kepada pelatih-pelatih untuk menentukan siapa diantara yang mempunyai potensi sebagai anggota unit ini.

Payung Terjun sunting

Pasukan payung terjun 69 Komando bermula pada 1978 dimana 65 pegawai dan anggota dihantar ke Hua Hin, Thailand untuk dilatih oleh tenaga pengajar dari Pusat Latihan Payung Terjun Pasukan Polis Sempadan Polis Diraja Thailand. Latihan asas payung terjun dijalankan selama sebulan dimana setiap pelatih dikehendaki melakukan terjun statik. Setiap peserta hendaklah melakukan 10 kali penerjunan termasuk sekali di permukaan air. Setelah mendapatkan sayap penerjunan, semua pelatih akan dilatih dengan penerjunan bebas atau kursus lanjut (HALO / HAHO).

Cawangan Latihan Payung Terjun (PARA) 69 Komando bertanggung jawab untuk mempertingkatkan latihan payung terjun dari asas hingga ke peringkat lanjutan, termasuk rappelling & abseiling dari helikopter. Secara fakta, 69 komando juga turut melatih kemampuan mereka tersendiri.

Tempur Jarak Dekat (CQB) dan Menyelamat Tebusan sunting

Latihan tempur jarak dekat dijalankan oleh jurulatih 69 Komando sendiri. Kursus ini dikhaskan untuk taktik dan teknik operasi anti-pengganas. Antaranya adalah menyelamat tebusan di dalam bangunan, pesawat dan kereta api.

Selam Tempur/Combat Diving sunting

Keanggotaan lain yang diterapkan dalam 69 Komando adalah selam tempur, separuh dari anggota 69 Komando mampu melaksanakan misi penyelaman. Latihan selama sebulan dilanjutkan dengan kursus ’Dive Master’ dengan kemampuan menyelam sedalam 150 kaki (50 meter). Mereka mampu dikerahkan dari pesawat helikopter.
Umumnya, kemampuan anggota 69 Komando berkemungkinan mengikuti kursus peringkat master untuk pertempuran gerila/hutan, FIBUA / OBUA / MOUT, penembak tepat, mencari dan menyelamat, payung terjun, tempur jarak dekat, tempur tanpa senjata, komunikasi, selam tempur, perubatan, kawalan rapat dan juga serbuan kapal.

Keputusan 69 Komando untuk menjadikan kemampuan cross-training dibuat bagi semua anggota untuk memiliki lebih dari satu keanggotaan. Setiap tahun beberapa anggota 69 Komando juga turut dihantar untuk mengikuti kursus di luar negara.

Kelengkapan sunting

Pasukan 69 Komando dan Unit Tindak Khas dilengkapi dengan peralatan khas sepertimana pasukan khas SAS, SWAT dan SEAL. Disini adalah senarai senjata dan kelengkapan yang digunakan oleh kedua-dua unit ini.