A Sky Full of Ghosts

"A Sky Full of Ghosts" (bahasa Melayu: Langit Penuh dengan Hantu) ialah episod keempat rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 30 Mac 2014 di Fox pada 31 Mac 2014 di National Geographic Channel.[1] Episod ini mempersembahkan rawatan mendalam lubang hitam, bermula dengan saranan John Michell mengenai kewujudan "bintang yang tidak kelihatan" pada penemuan pertama lubang hitam, Cygnus X-1.[2] Judul episod ini adalah gambaran bagaimana cahaya dari bintang dan objek kosmik lain mengambil eon untuk bergerak ke Bumi, menimbulkan kemungkinan bahawa kita mungkin melihat objek yang tidak lagi wujud.

"A Sky Full of Ghosts"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 4
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steve Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi105
Tarikh keluaran asal30 Mac 2014
Durasi penyiaran43 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"When Knowledge Conquered Fear"
Selepas →
"Hiding in the Light"

Episod ini mendapat ulasan positif, dengan seorang pengkritik menyatakan bagaimana "nilai penerbitan yang tinggi sentiasa menghiburkan dan bermaklumat."[3][4] Meskipun ulasan yang baik, episod itu menerima 1.5/4 dalam demo penarafan/saham 18-49, dengan 3.91 juta orang Amerika menontonnya secara langsung di Fox, menunjukkan penurunan yang mantap dari tayangan perdana siri.[5]

Ringkasan episod sunting

Tyson memulakan episod dengan menjelaskan sifat kelajuan cahaya dan berapa banyak yang dilihat dari alam semesta yang dapat dilihat dari cahaya yang dihasilkan sejak berbilion tahun yang lalu. Tyson selanjutnya menerangkan bagaimana astronomi moden telah menggunakan analisis sedemikian menerusi masa yang mendalam untuk mengenal pasti peristiwa Big Bang dan usia alam semesta.

Tyson menerangkan cara kerja Isaac Newton, William Herschel, Michael Faraday, dan James Clerk Maxwell menyumbang untuk memahami sifat gelombang elektromagnetik dan gaya graviti, dan bagaimana kerja ini membawa kepada Teori Relativiti Albert Einstein, bahawa kelajuan cahaya adalah pemalar asas alam semesta dan graviti boleh dilihat sebagai penyelewengan kain ruang-waktu. Tyson menggambarkan konsep bintang-bintang gelap seperti yang dikemukakan oleh John Michell yang tidak kelihatan tetapi dapat dikesan dengan menjejaki bintang-bintang lain yang terperangkap dalam telaga graviti mereka, suatu idea Herschel digunakan untuk menemui bintang-bintang binari.

Tyson kemudian menerangkan sifat lubang hitam, daya graviti yang sangat besar yang dapat menangkap cahaya, dan penemuan mereka melalui sumber sinar-X seperti Cygnus X-1. Tyson menggunakan Kapal Imaginasi untuk memberi postulat mengenai pergerakan pelebaran masa dan masa sebagai salah satu yang memasuki cakera acara lubang hitam, dan kemungkinan bahawa ini boleh membawa kepada titik lain di alam semesta kita atau orang lain, atau bahkan perjalanan masa. Tyson menamatkan ceritanya bahawa anak lelaki Herschel, John akan diilhami oleh bapanya untuk terus mendokumentasikan bintang-bintang terkenal serta sumbangan terhadap fotografi yang bermain dengan cara yang sama dalam masa yang digunakan oleh ahli astronomi.

Urutan animasi dalam ciri episod ini William dan John Herschel; Patrick Stewart memberikan suara untuk William dalam segmen ini.

Sambutan sunting

Tayangan perdana episod di Fox membawa 1.5/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.91 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung. Ia menduduki tempat ketiga dan terakhir di dalam slot masa di belakang Resurrection dan Believe; dan ketiga belas di daa lapan belas malam.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Poladian, Charles (March 30, 2014). "'Cosmos' Episode 4 Preview: 'A Sky Full Of Ghosts' Trailers Highlight Time, Light, Gravity And Patrick Stewart". IB Times. Dicapai pada March 31, 2014.
  2. ^ "In-Depth Preview of "Cosmos: A Spacetime Odyssey" --The Discovery of Black Holes (Episode 4)". The Daily Galaxy. The Daily Galaxy. March 28, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-31. Dicapai pada March 31, 2014.
  3. ^ Kaminski, Jeff (March 31, 2014). "'Cosmos' Review: 'A Sky Full of Ghosts'". Geeksmash.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2014. Dicapai pada March 31, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Brown, Laurel. "'Cosmos' episode 4: Speed, size and black holes in 'A Sky Full of Ghosts'". Zap2It. Zap2It. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-31. Dicapai pada March 31, 2014.
  5. ^ a b Bibel, Sara (April 1, 2014). "Sunday Final Ratings: 'The Good Wife', 'Resurrection', 'Crisis', '60 Minutes' & 'America's Funniest Home Videos' Adjusted Up; 'The Mentalist' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-04. Dicapai pada April 1, 2014.

Pautan luar sunting