Aaron Lazare (1936 - 14 Julai 2015) adalah Canselor dan Dekan Sekolah Perubatan Universiti Massachusetts, Worcester, Massachusetts, dari 15 Mei 1991, hingga 15 Mac 2007.[1][2] Dia meninggal pada 14 Julai 2015 akibat komplikasi barah buah pinggang.

Aaron Lazare
Meninggal dunia14 Julai 2015, berumur 79
Pekerjaan
  • Pakar perubatan
  • Profesor Penyelidik
  • Pengarang
  • Pensyarah
BahasaBahasa Inggeris
Pendidikan
PasanganLouise Cannon (k. 1962)
Anak8

Pendidikan sunting

Lazare mendapat ijazah Sarjana Muda Seni dari Oberlin College dan gelaran Doktor Perubatan dari Case Western Reserve University School of Medicine. Dia berkhidmat dalam bidang perubatan dalaman di Pusat Perubatan Albert Einstein di Bronx dan tinggal di psikiatri di Pusat Kesihatan Mental Massachusetts, Boston.

Sorotan kerjaya sunting

Selama 14 tahun berkhidmat di Massachusetts General Hospital (MGH), dia menjadi pengarah Perkhidmatan Psikiatri Akut, pengarah Psikiatri Pesakit Luar, dan pengarah Perkhidmatan Klinikal untuk Jabatan Psikiatri sambil naik ke pangkat Profesor Psikiatri di Sekolah Perubatan Harvard. Semasa berkhidmat di MGH, Lazare membina jabatan psikiatri pesakit luar menjadi yang terbesar dan paling berpelbagi di New England, dan memberikan kepimpinan untuk mendirikan dan mengembangkan apa yang diyakini oleh banyak orang sebagai kursus pendidikan berterusan yang paling berjaya dalam psikiatri di A.S.

Pada tahun 1982, Lazare menerima jawatan profesor psikiatri dan ketua Jabatan Psikiatri di Pusat Perubatan Universiti Massachusetts. Lazare menerima Anugerah Perkhidmatan Awam Profesional Universiti pada tahun 1988 "untuk pencapaian luar biasa dalam melayani kepentingan rakyat Komanwel Massachusetts," dan dua anugerah pengajaran. Semasa menjadi ketua Jabatan Psikiatri, Lazare memulai bidang keilmuan yang sama sekali baru mengenai masalah rasa malu dan penghinaan dalam pertemuan perubatan, satu bidang Lazare mungkin merupakan pemimpin nasional. Tesisnya memfokuskan kepada wawancara perubatan sebagai masalah untuk pengalaman memalukan bagi pesakit dan doktor. Doktor boleh diajar untuk meningkatkan martabat pesakit sambil meminimumkan penghinaan pesakit.

Pada tahun 1989, Lazare dipanggil untuk menjadi dekan sementara, dekan tetap dan canselor sementara Pusat Perubatan UMass.

Pada tahun 1992, Lazare diberi penghormatan oleh Persatuan Psikiatri Amerika untuk memberikan Ceramah Anugerah Benjamin Rush, yang diberikan oleh seorang individu "yang telah terkenal kerana sumbangannya dalam sejarah Psikiatri".

Pada tahun 1993, dia dipilih oleh Anti-Defamation League of New England untuk menerima Anugerah Maimonides kerana "komitmen yang luar biasa sebagai seorang doktor dan pendidik untuk memberikan perkhidmatan kesihatan yang berkualiti dan latihan penyedia perkhidmatan kesihatan dalam suasana kepekaan dan rasa hormat kepada semua orang ".

Pada tahun 1995, Lazare dilantik oleh Gabenor William Weld untuk mempengerusikan Citizens 'Task Force on Adoption. Salah satu cadangan kumpulan itu ialah penubuhan Pusat Penyelidikan dan Dasar Adopsi lima kampus UMass.

Pada 13 Jun 2002, bangunan penyelidikan bernilai $100 juta yang baru dibina di kampus Sekolah Perubatan secara rasmi dinamakan "Bangunan Penyelidikan Perubatan Aaron Lazare " atas permintaan Framingham, pengusaha MA dan dermawan Jack Blais dan isterinya, Shelly, yang menyumbang $21 juta ke arah pembinaannya.[3] Sumbangan Blais masih merupakan hadiah terbesar dari seorang individu dalam sejarah University of Massachusetts.[4]

Kepujian yang diterima Lazare selama bertahun-tahun mengiktiraf pelbagai pencapaian sebagai psikiatri, penyelidik, pengarang, pendidik, pensyarah, pentadbir, dan kemanusiaan. Dia adalah pengarang bersama teks rujukan, The Medical Interview.

Peletakan jawatan sunting

Lazare meletak jawatan sebagai canselor dan dekan UMASS pada 15 Mac 2007, dengan alasan mengenai masalah kesihatan, khususnya aritmia jantung. Walaupun bukan masalah perubatan pertamanya ketika berada dalam jawatan, Lazare menulis dalam satu pernyataan "Sejak operasi ginjal saya pada musim gugur tahun 2005, saya hampir selalu diingatkan akan kehangatan dan kemurahan hati masyarakat ini, dan untuk itu, saya sangat menghargai. . . Walau bagaimanapun, satu lagi masalah kesihatan muncul dalam sebulan terakhir - aritmia jantung - dan usaha saya untuk menguruskan kerumitan dan konstituen melalui peringkat akhir pencarian dekan / timbalan canselor eksekutif sekolah perubatan baru dan tekanan yang diberikan oleh usaha itu saya mempertimbangkan bagaimana saya dapat memberikan perkhidmatan terbaik kepada universiti, keluarga dan kesihatan saya."

Penyelidikan sunting

Dia melakukan penyelidikan perintis mengenai pentingnya memahami perspektif pesakit mengenai hasil klinikal dan menerapkan paradigma perundingan pada hubungan doktor-pesakit. Penyelidikan ini, yang dilakukan pada pertengahan tahun 1970-an, menghasilkan lebih daripada $1 juta dana Institut Kesihatan Mental Nasional dalam jangka masa lapan tahun.

Pengambilan anak angkat sunting

Lazare dan isterinya mengambil anak angkat 8 anak dari tiga bangsa. Karyanya dalam bidang pengangkatan telah mendapat pengiktirafan.

Penerbitan sunting

Dia adalah pengarang buku teks pertama mengenai psikiatri pesakit luar, Outpatient Psychiatry: Diagnosis and Treatment (1979) sekarang dalam percetakan keduanya. Buku teks dipilih pada Januari 1990 oleh American Journal of Nursing sebagai "buku tahun ini". Dia dinobatkan oleh Boston Magazine (1984) sebagai salah seorang ahli terapi terkemuka di Boston.

Penerbitannya merangkumi 70 artikel asli dan bab buku dan enam buku.

Rujukan sunting

  1. ^ Marquard, Bryan (16 July 2015). "Dr. Aaron Lazare, 79; former chancellor and dean of UMass Medical School". Boston Globe. Dicapai pada 17 July 2015.
  2. ^ Sullivan, Mark (16 July 2015). "Aaron Lazare, former head of UMass Medical School, dies at 79". Worcester Telegram. Dicapai pada 17 July 2015.
  3. ^ "UMass Medical School Names Research Building1" (Siaran akhbar). UMass Memorial Health Care. July 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada 2007-01-04.
  4. ^ ""Awe-inspiring" gift to University of Massachusetts eclipses all previous individual donations"" (Siaran akhbar). University of Massachusetts Medical School. 2001-11-02. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-01-21. Dicapai pada 2007-01-04.