Aaron McDuffie Moore

Aaron McDuffie Moore, MD (6 September 1863 - 29 April 1923) adalah doktor perubatan orang kulit hitam pertama di Durham, North Carolina, Amerika Syarikat, dan pemimpin terkemuka dalam komuniti Afrika-Amerika yang berpusat di bahagian bandar yang dikenali sebagai Hayti. Dia terkenal kerana mendirikan Hospital Lincoln, sebuah kemudahan perubatan yang melayani pesakit Negro sewaktu pemisahan kaum. Moore juga berperanan untuk penggabungan North Carolina Mutual Life Company, yang menjadi perniagaan milik orang kulit hitam terbesar di negara ini, dan peningkatan pendidikan sekolah luar bandar North Carolina. Melalui karya filantropi dan perusahaan perniagaan, Dr. Moore memainkan peranan penting dalam meningkatkan taraf hidup orang Afrika Amerika di Durham. Dia juga mengatasi diskriminasi kaum, menyambungkan sosial masyarakat kulit putih dan kulit hitam di Durham di samping meningkatkan kesihatan dan ekonominya.

Aaron McDuffie Moore
Kelahiran(1863-09-06)6 September 1863
Rosindale, North Carolina
Meninggal dunia29 April 1923(1923-04-29) (umur 59)
PekerjaanDoktor

Kehidupan dan pendidikan awal sunting

Aaron McDuffie Moore dilahirkan pada 6 September 1863, di Rosindale, North Carolina, dari Israel Moore dan Anna Eliza Spaulding Moore.[1][2] Sejak awal abad kesembilan belas, keluarga Moore, keturunan Afrika-India-Eropah telah memiliki tanah di Columbus County sebagai petani bebas. Seperti sembilan adik beradiknya: 4 lelaki dan 5 perempuan, Aaron Moore secara berganti bekerja di ladang keluarga (semasa musim menuai dan menanam) dan menghadiri sekolah daerah yang terpisah.[3] Setelah menamatkan kelas 8, Moore menjadi guru di sekolah daerah yang sama. Dia memasuki Whitin Normal School, di Lumberton, diikuti oleh Normal School di Fayetteville untuk melanjutkan pendidikannya. Institusi-institusi ini difokuskan pada pelatihan guru kerana pendidikan dianggap kunci untuk kemajuan orang-orang bebas dan terdapat usaha untuk mengembangkan guru kulit hitam untuk sekolah terpisah di seluruh negeri. Namun, setelah menamatkan penggal pertamanya, Moore dipanggil pulang oleh bapanya untuk membantu di ladang.

Sekolah Perubatan Leonard sunting

Bercita-cita tinggi di luar bidang pertanian, Moore mendaftar pada tahun 1885 di Universiti Shaw yang baru ditubuhkan, sebuah kolej kulit hitam yang bersejarah di Raleigh, dengan tujuan untuk menjadi seorang profesor.[1] Tetapi, didorong oleh gurunya yang melihat janjinya,[3] Moore memasuki Sekolah Perubatan Leonard Universiti. Setelah melengkapkan 4 tahun pendidikan perubatan dalam 3 tahun, Aaron Moore hadir di hadapan Pemeriksa Perubatan di Negeri North Carolina pada tahun 1888. Dia lulus peperiksaan dan menduduki tempat kedua di antara 46 calon,[4] 30 daripadanya berkulit putih. Setelah disahkan sebagai Doktor Perubatan, Dr. Moore memutuskan untuk berlatih di Durham, dan dia adalah doktor perubatan pertama di bandar.[5][6][7]

Perkahwinan dan keluarga sunting

Pada tahun 1889, Dr. Moore berkahwin dengan Cottie S. Dancy, anak perempuan John C. Dancy, seorang Republikan Afrika-Amerika terkemuka di North Carolina.[1][8] Mereka mempunyai keluarga bersama.

Politik sunting

Moore berminat dalam politik dan dicalonkan untuk jawatan koroner Durham County pada tahun 1888.[9] Namun, kempennya mendapat tentangan dari masyarakat kulit putih, seperti yang ditunjukkan oleh liputan dalam Durham Recorder:[10] "Orang kulit putih Durham, mereka yang mempunyai rasa hormat terhadap perlumbaan Anglo-Saxon, adakah anda akan gagal menjalankan tugas anda? 6hb November? Adakah anda akan membenarkan pemerintahan Negro atau pemerintahan orang kulit putih?"

Dr. Moore berada dalam kempen yang ditandai dengan diskriminasi kaum, seperti yang berlaku pada tahun-tahun itu. Orang kulit putih masih berjuang untuk mengekalkan dominasi; menjelang akhir abad ini semasa mengendalikan badan perundangan negara, mereka meluluskan perlembagaan yang pada dasarnya melucutkan hak mengundi orang kulit hitam, suatu keadaan yang berlanjutan sehingga undang-undang persekutuan pada pertengahan tahun 1960-an untuk menegakkan hak perlembagaan bagi golongan minoriti. Tidak berpuas hati dengan sikap antagonis, Moore menarik diri dari kempen dan memutuskan untuk menyokong calon yang melayani kepentingan komuniti Durham.[11]

Syarikat perniagaan sendirian sunting

Penglibatan awal sunting

Pada tahun 1895 Dr. Moore mula melabur dalam perniagaan milik orang kulit hitam yang baru, untuk membolehkan masyarakat mengembangkan kelas berpendidikan mahirnya sendiri dan menyediakan pekerjaan untuk mereka.[1][2] Syarikat Ubat Durham adalah yang pertama di antara yang lain-lain. Farmasi ini memberi peluang kepada ahli farmasi kulit hitam muda untuk berlatih dan melayani masyarakat Afrika-Amerika Durham dengan bermaruah dan cemerlang. Walaupun farmasi tidak pernah memperoleh banyak keuntungan, menjana keuntungan bukanlah tujuan utama Moore. Sebagai gantinya, dia mengutamakan penyediaan ubat yang berpatutan kepada masyarakat Negro. Dia percaya bahawa "gerakan perniagaan Negro" adalah kaedah untuk mencapai kepuasan diri kaum. Dia terlibat dalam banyak usaha perniagaan kulit hitam lain di Durham berikutan syarikat sulung ini.[3] Melalui karya ini, Moore menjalin hubungan yang kuat dengan tokoh-tokoh penting seperti John Merrick, iaitu individu bersama yang menubuhkan North Carolina Mutual Life Insurance Company.

North Carolina Mutual and Provident Association sunting

Pada bulan Oktober 1898, Dr. Moore, John Merrick dan enam lelaki kulit hitam yang lain berkumpul di pejabat Moore untuk menganjurkan persatuan insurans. Ia bertujuan "untuk menolong keluarga Negro dalam kesusahan" oleh syarikat ini. Mereka diilhamkan oleh persatuan serupa yang dianjurkan oleh orang kulit hitam di Richmond, Virginia, pada tahun 1893 dan 1894. Dalam pertemuan itu, setiap ahli berjanji $50 kepada persatuan itu. Mereka sepakat untuk menyusun piagam perniagaan, untuk "dibentangkan sebagai rang undang-undang di hadapan DUN" pada bulan Januari 1899.[3] Dengan piagam itu diluluskan, North Carolina Mutual and Provident Association dibuka untuk perniagaan pada 1 April 1899. Dr. Moore berkhidmat sebagai bendahari dan pengarah perubatannya,[4] walaupun tanpa gaji atau imbuhan. Sebagai tambahan, Moore bersetuju untuk menyewakan sebahagian pejabatnya kepada persatuan dengan harga $2 sebulan, sebagai tanda komitmennya kepada masyarakat orang kulit hitam yang dilayan oleh persatuan tersebut.

Menjelang tahun 1900, persatuan berada dalam kedudukan kewangan yang tidak menentu ketika tuntutan meningkat. Sebagai tindak balas, Dr. Moore dan John Merrick menggunakan dana peribadi untuk memenuhi tanggungjawab syarikat. Syarikat penggabungan yang lain tidak bersedia membiayai defisit dan, pada bulan Julai 1900, menarik diri dari syarikat itu.[3] Dr. Moore memahami bahawa orang Afrika Amerika memerlukan perkhidmatan insurans.[4][8] Dia juga sangat percaya bahawa North Carolina Mutual bertanggung jawab kepada masyarakat Negro, dan bahawa "mengabaikan pemegang polisi mereka adalah untuk mencemarkan nama baik rakyat mereka". Moore dan Merrick membeli saham anggota yang menarik diri. Bagi "ahli perniagaan kulit hitam yang sedar dari segi sosial" seperti Moore, tujuan perusahaan perniagaan melebihi keuntungan; lebih penting lagi, ia adalah kaedah untuk memperbaiki keadaan komuniti orang kulit hitam yang terpisah.[2]

Moore memegang jawatan setiausaha yang kosong sementara anak saudaranya, CC Spaulding, mempromosikan penjualan polisi insurans.[1] Kerjasama antara Moore, Spaulding dan Merrick sebagai Presiden mengubah North Carolina Mutual and Provident Association menjadi syarikat yang kuat. Pada tahun 1919, persatuan ini dinamakan semula sebagai North Carolina Mutual Life Insurance Company.[4] Ketika Merrick meninggal pada tahun itu, Dr. Moore menjawat jawatan presiden North Carolina Mutual hingga kematiannya pada tahun 1923. Sebagai Presiden, Moore berkeras agar Syarikat tetap setia pada tujuan penubuhannya:

Ada kebenaran yang lebih besar ... jika Syarikat tidak dapat hidup berdasarkan kebenaran, maka lepaskannya.[12]

Dr. Aaron Moore mendirikan North Carolina Mutual Life Insurance Company dalam "komitmennya terhadap perkhidmatan", membawa perkhidmatan insurans yang sangat diperlukan kepada masyarakat Afrika Amerika di Durham.[3] Akses ke perkhidmatan insurans yang boleh dipercayai memastikan bahawa individu dapat memperoleh rawatan dan perkhidmatan kesihatan yang diperlukan pada waktu memerlukan.

Melalui North Carolina Mutual, Moore juga menyumbang kepada kemakmuran ekonomi masyarakat kulit hitam di Durham. Diilhamkan oleh kejayaannya, para pemimpin kulit hitam yang lain mulai memasuki perniagaan, mendirikan Bank Mekanik dan Petani pada tahun 1907 dan Bank Simpanan Komuniti Bersama pada tahun 1921. Ketika perniagaan orang hitam terus berkembang seiring dengan North Carolina Mutual, sebuah "kawasan perniagaan yang kuat di pusat bandar Durham" telah dikembangkan, menjadi yang terkenal sebagai Black Wall Street.[13] Pergerakan perniagaan orang kulit hitam memberi sumbangan besar kepada hubungan perlumbaan Durham; sementara terdapat gesekan antara kaum di bandar-bandar lain, orang kulit putih Durham bertolak ansur dan beberapa menyokong peniaga orang kulit hitam, kerana kemajuan mereka menguntungkan bandar secara keseluruhan.[14] Oleh itu, Dr. Moore adalah tokoh penting yang tidak hanya mendorong pertumbuhan di Durham, tetapi juga membawa kemajuan sosial ke bandar.

Hospital Lincoln sunting

Aaron Moore mengasaskan Hospital Lincoln pada tahun 1901.[6] Sebelumnya pada tahun 1895, Hospital Watts telah selesai, tetapi perkhidmatannya hanya ditawarkan kepada orang kulit putih.[4] Menyedari keperluan masyarakat Afrika Amerika, Dr. Aaron Moore dengan berani mencadangkan pembinaan hospital Negro pada tahun 1898. Walaupun ada yang mencadangkan agar sayap terpisah untuk orang Negro ditambahkan ke hospital kota, Moore menolak gagasan itu, kerana doktor dan jururawat kulit hitam tidak akan dibenarkan bekerja di hospital.[1][15] Dengan bantuan Merrick, Moore "mengumpulkan $25,000 dalam komuniti kulit hitam dan $100,000 dalam komuniti kulit putih", $75,000 di antaranya disumbangkan oleh keluarga Duke.[3] The Dukes memberikan sumbangan berdasarkan sokongan Moore untuk prestasi hospital,[16][17] dan kerana hubungan rapat mereka dengan Merrick. Moore mengarahkan pembinaan Hospital Lincoln dan mengawasi pembangunannya yang selesai pada tahun 1901. Dia berkhidmat sebagai Penguasa hingga kematiannya pada tahun 1923.

Di bawah kepimpinan Moore, hospital melayani pesakit tanpa mengira kemampuan mereka untuk membayar. Ini mendapat peningkatan perlindungan[15] dan pada tahun 1914, menambah sayap baru.[4] Apabila menyedari keperluan untuk melatih jururawat orang kulit hitam, Moore menubuhkan Sekolah Latihan Kejururawatan Hospital Lincoln pada tahun 1903.[18] Pada tahun 1923, ketika dia meninggal, Moore mewarisi tiga harta tanah ke hospital, sebuah dana yang akan digunakan untuk menjana pendapatan untuk membiayai pelajar Sekolah Latihan Kejururawatan Hospital Lincoln.

Pencapaian Moore yang paling ketara adalah Hospital Lincoln,[2] yang memberikan sumbangan besar dalam penjagaan kesihatan di Durham dan meningkatkan kehidupan masyarakat Afrika-Amerika. Dengan menubuhkan Sekolah Kejururawatan Lincoln,[17] Dr. Moore memastikan sistem untuk menyediakan kakitangan kesihatan untuk warga Durham kulit hitam.

Berdasarkan dana dari kedua-dua komuniti kulit hitam dan putih, Hospital Lincoln adalah simbol kerjasama dan kesatuan antara kaum untuk tujuan bersama. Kejayaan Moore dalam mengumpulkan sokongan orang kulit putih seperti itu sangat luar biasa dalam era diskriminasi dan pemisahan kaum. Dengan reputasinya yang cekap, dia memerintahkan perhatian para pemimpin kulit putih dan berbicara kepada mereka secara sama rata.[19] Beberapa orang kulit putih menganggap sumbangan mereka sebagai penghargaan atas apa yang mereka lihat sebagai sokongan orang kulit hitam semasa Perang Saudara.[3] Berikut ini ditulis di pintu masuk Hospital Lincoln: [4]

Dengan penghargaan kesyukuran dan mengingati kesetiaan hamba Negro kepada para Ibu dan Anak Perempuan Gabungan, semasa Perang Saudara, institusi ini didirikan oleh salah seorang Bapa dan Anak.

Hari ini, Lincoln Hospital telah diserap sebagai sebahagian daripada Duke Regional Hospital, setelah penggabungannya dengan Watts Hospital pada tahun 1976.[20]

Sumbangan untuk pendidikan sunting

Dr. Moore menganjurkan pendidikan dalam komuniti Afrika-Amerika. Selain bertugas di Lembaga Pemegang Amanah di alma maternya, Shaw University, Moore juga merupakan salah satu penderma terbesar untuk sekolah ini. Dia juga menubuhkan Colored Library di Durham, yang menjadi cawangan Stanford L. Warren dari Perpustakaan Awam County Durham pada 17 Januari 1940.[21] Selain memperbaiki sistem sekolah luar bandar untuk orang kulit hitam di North Carolina,[1] Moore juga membentuk kelab Volkemenia dan Shubert-Shakespeare, yang dibuat untuk memberi akses kepada orang Amerika Afrika ke konsert, pembicara dan sesi membaca.[2]

Pergerakan sekolah luar bandar untuk orang Afrika Amerika sunting

Dengan pengalaman peribadinya di sekolah luar bandar, Dr. Moore berusaha untuk memperbaikinya, yang biasanya kurang dibiayai oleh pihak berkuasa sekolah tempatan dan negeri kulit putih dalam sistem terpisah. Moore menulis mengenai keperluan untuk memperbaiki sekolah-sekolah luar bandar pada 26 April 1915, surat kepada seorang pegawai negeri:[22]

Orang-orang ini pada umumnya tidak memiliki cukup sekolah baik untuk memenuhi tuntutan kehidupan kota atau membuat mereka puas di daerah-daerah luar bandar. Akibatnya ialah sebilangan besar daripada mereka merekrut kelas jenayah di bandar-bandar atau tinggal di daerah luar bandar sebagai penyokong yang tidak digalakkan dan tidak produktif ... Kegagalan sekolah luar bandar ini menjadi lebih jelas dalam beberapa tahun kebelakangan daripada sebelumnya. Secara kasar, pengurangan minat terhadap sekolah luar bandar dan masalahnya bertepatan dengan pelucutan hak mengundi golongan kulit hitam… Pada masa ini, peruntukan oleh Durham County Board rata-rata dua kali lebih banyak untuk setiap anak berkulit putih mendaftar untuk setiap anak berwarna. Tidak diragukan lagi, diskriminasi yang sama adalah amalan biasa di semua daerah di negeri ini pada tahap yang lebih besar atau lebih rendah.

Dari tahun 1914 hingga kematiannya pada tahun 1923, Dr. Moore menumpukan perhatian untuk memperbaiki sekolah luar bandar untuk kanak-kanak kulit hitam. Dia mengupah George W. Davis,[2] pemeriksa sekolah luar bandar pertama di North Carolina, dengan perbelanjaannya sendiri. Moore ingin mendokumentasikan keadaan sekolah luar bandar yang miskin.[3] Moore mengumpulkan wang untuk sekolah-sekolah tersebut melalui Dana Rosenwald, yang ditubuhkan oleh dermawan Julius Rosenwald dari Chicago untuk membantu pembinaan sekolah-sekolah luar bandar, terutama untuk anak-anak Afrika-Amerika, kerana sekolah-sekolah mereka kekurangan dana. Sumbangan Dana berdasarkan padanan wang yang dikumpulkan oleh masyarakat tempatan, dan juga memerlukan komitmen oleh dewan sekolah yang dikendalikan oleh orang kulit putih. Ibu bapa kulit hitam sangat bersemangat untuk sekolah sehingga mereka sering mengenakan cukai kepada diri mereka sendiri. Untuk mendorong penglibatan sekolah, dia mengusulkan agar sekolah-sekolah harus "menurunkan dolar untuk dolar untuk peningkatannya sendiri".[23] Berikutan kejayaan Moore, negeri North Carolina mengambil alih kerjanya sementara Persatuan Guru North Carolina menjadikannya Setiausaha-Bendahari di Jabatan Pengembangan Sekolah Luar Bandarnya, jawatan yang dia layani hingga tahun 1922.[1]

Warisan sunting

Seorang pemimpin kulit hitam revolusioner pada masa pemisahan antara kaum, Dr. Moore dikenang sebagai individu yang "melampaui zamannya" kerana kemampuannya untuk berdiri sama dengan pemimpin Putih.[19] Memanfaatkan tanah tinggi ini, dia meningkatkan taraf hidup masyarakat Afrika Amerika di Durham dan North Carolina melalui sumbangannya kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan perusahaan sosial. Bagi masyarakat Afrika Amerika yang tidak berpengaruh, "ia muncul dari sejarah Black Durham sebagai Mesias yang bergerak secara senyap di antara masyarakat, memberikan bantuan dan penghiburan".[24] Hubungan kaum di Durham juga bertambah baik setelah kepemimpinan Dr. Moore dalam gerakan perniagaan orang kulit hitam, yang mengawali era kerjasama antara pemimpin perniagaan orang kulit hitam dan kulit putih. Kerjasamanya dengan komuniti kulit putih dalam projek sosial seperti Hospital Lincoln juga menjalin hubungan yang lebih erat antara kedua-dua kaum. Hari ini, Hospital Lincoln dikenang sebagai "monumen semangat kerjasama antara kaum".[4] Dr. Moore juga bersungguh-sungguh menentang Jim Crow dan diskriminasi kaum.[2] Ini bergema dengan gerakan sosial yang lebih besar yang akhirnya membawa persamaan kaum ke North Carolina dan Amerika Syarikat.

Hari ini penanda bersejarah berdiri di 1201 Fayetteville Rd, Durham, NC[[:]] untuk menghormati sumbangan Dr. Aaron Moore.[25]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g h Biographical Sketches of E. R. Merrick and Aaron McDuffie Moore (circa 1967 and undated). North Carolina Mutual Life Insurance Company Archives, ca. 1885–2008 and undated, Box 31. David M. Rubenstein Rare Book and Manuscript Library, Duke University.
  2. ^ a b c d e f g Mitchell, Louis D. (August 1980). "Aaron McDuffie Moore: He Led His Sheep". The Crisis: 248–56.
  3. ^ a b c d e f g h i Weare, W. B. (1993). Black Business in the New South: A Social History of the North Carolina Mutual Life Insurance. Durham and London: Duke University Press. m/s. 29–30, 46–49, 52, 56, 223.
  4. ^ a b c d e f g h Boyd, William Kenneth (1925). The Story of Durham: city of the new South. Durham: Duke University Press. m/s. 212, 219, 221–222, 281, 286–287.
  5. ^ "History Beneath Our Feet: Aaron McDuffie Moore". Museum of Durham History. Dicapai pada 30 October 2013.
  6. ^ a b "Dr. Aaron M. Moore". Durham County Library. Dicapai pada 30 October 2013.
  7. ^ "Our Founders". North Carolina Mutual Life Insurance Company. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 December 2013. Dicapai pada 30 October 2013.
  8. ^ a b Brown, Leslie (2008). Upbuilding Black Durham: Gender, Class and Black Community Development in Jim Crow South. Chapel Hill: University of North Carolina Press. m/s. 35, 118.
  9. ^ Wise, Jim (2002). Durham: A Bull City Story. Arcadia Publishing. m/s. 89.
  10. ^ Wise, Jim (2008). Durham Tales: The Morris Street Maple, the Plastic Cow, the Durham Day that was & More. The History Press. m/s. 68–69.
  11. ^ Dancy, John Campbell (1966). Sands against the Wind: Memoirs of John C. Dancy. Detroit: Wayne State University Press. m/s. 70.
  12. ^ Moore, Aaron McDuffie (1920). Speech.
  13. ^ "North Carolina Mutual – Building a Future Legacy Upon a Foundation of Tradition" (PDF). LOMA. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 29 June 2012. Dicapai pada 4 November 2013.
  14. ^ "Durham's Black Wall Street". Learn NC. Dicapai pada 17 November 2013.
  15. ^ a b Reynolds, Pamela Preston (2001). Durham's Lincoln Hospital. Arcadia Publishing. m/s. 13, 15, 69. OCLC 47953131.
  16. ^ Schmidt, Evelyn (February 9, 1999). Tape recording. Lincoln Health Center, Durham, N.C: Southern Oral History Program: Interview K0137 by Kaplan Ann.
  17. ^ a b Halperin, Edward (May 29, 2007). Tape Recording. Duke Medical Center Library, Durham, N.C.: Interview by Roseberry Jessica.
  18. ^ "History". Lincoln Hospital School of Nursing Alumni Association, Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-01-08. Dicapai pada 17 November 2013.
  19. ^ a b Spaulding, Asa T. (July 18, 1968). Interview.
  20. ^ "Our History". Duke Regional Hospital. Dicapai pada 4 November 2013.
  21. ^ "Stanford L. Warren Branch". Durham County Library. Dicapai pada 25 November 2013.
  22. ^ Moore, Aaron McDuffie (April 26, 1915). Letter.
  23. ^ Moore, Aaron McDuffie (October 6, 1915). Letter to Charles H. Fearing.
  24. ^ Merrick, E. R. (Mrs.) (June 20, 1968). Interview.
  25. ^ "Aaron McDuffie Moore, M.D". Markeroni. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 May 2015. Dicapai pada 4 November 2013.