Abdul Hamid II

Sultan Uthmaniyyah
(Dilencongkan dari Abdülhamid II)

Abdul Hamid II (Turki Uthmaniyyah: عبد الحميد ثانی `Abdü’l-Ḥamīd-i sânî, Turki: İkinci Abdülhamit) (21/22 September 1842  – 10 Februari 1918) adalah sultan ke-34 bagi Empayar Uthmaniyyah. Dia menyelia tempoh penurunan, dengan pemberontakan, terutama di Balkan, dan perang yang tidak berhasil dengan Empayar Rusia. Beliau memerintah dari 31 Ogos 1876 sehingga ia digulingkan sejurus selepas Revolusi Turki Muda 1908, pada 27 April 1909. Sesuai dengan perjanjian yang dibuat dengan Uthmaniyah Muda republik, dia mengumumkan Uthmaniyah yang pertama dari 1876 pada 23 Desember 1876, yang tanda pemikiran progresif yang menandakan pemerintahan awalnya. Walau bagaimanapun, kemudiannya, dia melihat pengaruh Barat terhadap urusan Uthmaniyah dan mengutip perselisihan dengan Parlimen, menggantung kedua-dua perlembagaan yang singkat dan Parlimen pada tahun 1878 dan mencapai kuasa dan kawalan yang sangat berkesan.

   Abdul Hamid II
عبدالحمید ثانی
Sultan Empayar Uthmaniyyah
Kayser-i Rûm
Khalifah Uthmaniyyah
Amirul Mukminin
Penjaga Dua Kota Suci
Tempoh pemerintahan1876-1909
TempohKejatuhan Empayar Turki Uthmaniyyah
Nama penuhAbdul Hamid II
Lahir pada21 September 1842
Tempat lahirIstana Topkapı, Istanbul, Empayar Uthmaniyyah ( Istanbul, Turki sekarang )
Mati pada10 Februari 1918
Tempat matiIstana Beylerbeyi, Istanbul, Kerajaan Uthmaniyyah ( Istanbul , Turki sekarang )
Ditanam diMakam Sultan Muhammad II ( Mehmed II ) , Al Fatih, Istanbul
Didahului olehMurad V
Diikuti olehMehmed V
Kerabat DirajaKerabat Osman
DinastiDinasti Uthmaniyyah
BapaAbd-ul-Mejid I
Kepercayaan agamaIslam

Baginda juga dikenali bagi sesetengah orang sebagai Ulu Hakan ("Khan Besar"). Dunia Barat memanggil baginda dengan nama "Sultan Merah" (Kızıl Sultan). Kejatuhan baginda adalah ekoran Resolusi Turki Muda disambut oleh kebanyakkan rakyat Uthmaniyah, yang menyambut kepulangan pemerintahan berperlembagaan.[1]

Keputeraan sunting

 
Potret Sultan Abdulhamid ketika muda.

Abdul Hamid II dilahirkan pada 21 September 1842 di Istana Çırağan, Ortaköy atau di Istana Topkapı, keduanya di Istanbul. Baginda adalah putera Sultan Abdulmejid I dan Tirimüjgan Kadın (Circassia, 16 Ogos 1819 - Constantinople, Istana Feriye, 2 November 1853), yang awalnya bernama Virjinia. Setelah kematian ibundanya, baginda kemudian menjadi anak angkat isteri sah ayahnya, Perestu Kadın. Perestu juga merupakan ibu angkat dari saudara kandung Abdul Hamid, Cemile Sultan, yang ibunya Düzdidil Kadın telah meninggal dunia pada tahun 1845 meninggalkan ibu kandungnya pada usia dua tahun. Keduanya dibesarkan di rumah yang sama di mana mereka menghabiskan masa kecil mereka bersama.

Tidak seperti banyak sultan Uthmaniah yang lain, Abdul Hamid II mengunjungi negara-negara yang jauh. Sembilan tahun sebelum baginda menaiki takhta, baginda menemani bapa saudaranya Sultan Abdülaziz dalam lawatannya ke Paris (30 Jun – 10 Julai 1867), London (12–23 Julai 1867), Vienna (28–30 Julai 1867) dan ibu kota atau kota dari sejumlah negara Eropah yang lain pada musim panas tahun 1867 (mereka bertolak dari Konstantinopel pada 21 Jun 1867 dan kembali pada 7 Ogos 1867).


Naik takhta sunting

 
Abdulhamid pada tahun 1868

Abdul Hamid naik takhta berikutan penurunan takhta saudaranya Murad V pada 31 Ogos 1876. Pada masa penggabungannya, beberapa pengulas merasa kagum bahawa dia menunggang secara praktikal ke Masjid Sultan Eyüp, di mana dia diberi Pedang Osman. Sebilangan besar orang mengharapkan Abdul Hamid II untuk menyokong liberal, namun, ia menyerahkan takhta pada tahun 1876 pada masa yang sangat sukar dan kritikal bagi Empayar. Pergolakan ekonomi dan politik, perang tempatan di Balkan, dan perang Rusia-Uthmaniyyah pada tahun 1877–78 mengancam kewujudan Empayar Uthmaniyyah. Abdul Hamid menggunakan masa-masa yang sukar yang penuh dengan perang ini untuk menciptakan rejim mutlak dan membubarkan parlimen, dengan merebut semua kekuatan politik hingga penggulingannya.

Era perlembagaan pertama (1876-1878) sunting

Uthmaniyyah Muda telah mewujudkan beberapa bentuk pengaturan perlembagaan. Bentuk baharu ini dalam ruang teorinya boleh membantu merealisasikan peralihan liberal dengan hujah Islam. Uthmaniyyah Muda percaya bahawa sistem parlimen moden adalah penyataan semula amalan perundingan, atau syura, yang telah wujud pada zaman awal Islam.

Pada 23 Disember 1876, disebabkan pemberontakan 1875 di Bosnia dan Herzegovina, perang dengan Serbia dan Montenegro dan perasaan yang dibangkitkan di seluruh Eropah oleh kekejaman yang digunakan untuk menghapuskan pemberontakan Bulgaria, Abdul Hamid mengisytiharkan perlembagaan dan parlimennya. Persidangan Antarabangsa di Constantinople menjelang akhir tahun 1876 dikejutkan dengan pengisytiharan perlembagaan, tetapi kuasa Eropah pada persidangan itu menolak perlembagaan sebagai perubahan ketara; mereka lebih suka perlembagaan 1856, Islâhat Hatt-ı Hümâyûn dan 1839 Hatt-ı Şerif Gülhane, tetapi mempersoalkan sama ada terdapat keperluan untuk parlimen untuk bertindak sebagai suara rasmi rakyat.

Walau apa pun, seperti banyak pembaharuan lain yang bakal berlaku dalam perubahan Empayar Uthmaniyyah, ia terbukti hampir mustahil. Empayar Rusia terus mengancam untuk berperang. Pada awal tahun 1877, Kerajaan Uthmaniyyah berperang dengan Empayar Rusia.

Perang Rusia-Turki (1877-1878) sunting

Ketakutan terbesar Abdul Hamid, hampir pembubaran, telah direalisasikan dengan pengisytiharan perang Rusia pada 24 April 1877. Dalam konflik itu, Empayar Uthmaniyyah berperang tanpa bantuan daripada sekutu Eropah. Canselor Rusia Putera Gorchakov telah secara berkesan mengkecuali Austria dengan Perjanjian Reichstadt pada masa itu. Empayar British, walaupun masih takut akan ancaman Rusia terhadap kehadiran British di India, tidak melibatkan dirinya dalam konflik kerana pendapat umum terhadap Uthmaniyyah, berikutan laporan kekejaman Uthmaniyyah dalam menumpaskan pemberontakan Bulgaria. Kemenangan Rusia segera direalisasikan; konflik berakhir pada Februari 1878. Perjanjian San Stefano, yang ditandatangani pada akhir perang, mengenakan syarat yang ketat: Empayar Uthmaniyyah memberikan kemerdekaan kepada Romania, Kerajaan Serbia, dan Montenegro; ia memberikan autonomi kepada Bulgaria; mengadakan pembaharuan di Bosnia dan Herzegovina; dan menyerahkan sebahagian Dobrudzha kepada Romania dan sebahagian Armenia kepada Rusia, yang juga telah dibayar indemniti yang sangat besar. Selepas perang dengan Rusia, Abdul Hamid menggantung perlembagaan pada Februari 1878 dan menolak parlimen selepas mesyuarat bersendirian pada Mac 1877. Selama tiga dekad berikutnya, Empayar Uthmaniyyah diperintah oleh Abdulhamid dari Istana Yıldız.

Memandangkan Rusia boleh menguasai negeri-negeri yang baru merdeka, pengaruh negara itu di Eropah Tenggara telah meningkat dengan ketara oleh Perjanjian San Stefano. Disebabkan desakan Kuasa Besar (terutamanya United Kingdom), perjanjian itu kemudiannya disemak di Kongres Berlin untuk mengurangkan kelebihan besar yang diperoleh oleh Rusia. Sebagai pertukaran bantuan ini, Cyprus telah diserahkan kepada Britain pada tahun 1878. Terdapat masalah di Mesir, di mana khedive yang tidak dikreditkan terpaksa digulingkan. Abdul Hamid salah mengendalikan hubungan dengan Urabi Pasha, dan akibatnya Britain memperoleh kawalan de facto ke atas Mesir dan Sudan dengan menghantar tenteranya pada tahun 1882 untuk mengawal kedua-dua wilayah itu. Cyprus, Mesir, dan Sudan kekal sebagai wilayah Uthmaniyyah sehingga 1914 apabila Britain secara rasmi mengilhakkan wilayah tersebut sebagai tindak balas kepada penyertaan Uthmaniyyah dalam Perang Dunia I di pihak Kuasa Pusat.

Kekuasaan Mutlak sunting

Ketidakpercayaan Abdul Hamid terhadap laksamana reformis Tentera Laut Uthmaniyyah (yang disyakinya berkomplot menentangnya dan cuba mengembalikan perlembagaan 1876) dan keputusan seterusnya untuk mengawal armada Uthmaniyyah (yang menduduki tempat ke-3 terbesar di dunia semasa pemerintahan pendahulunya Abdul Aziz) di Tanduk Emas menyebabkan kehilangan wilayah dan pulau seberang laut Uthmaniyyah di Afrika Utara, Laut Mediterranean, dan Laut Aegean semasa dan selepas pemerintahannya.

Keaiban kewangan memaksanya untuk bersetuju dengan kawalan asing ke atas hutang negara Uthmaniyyah. Dalam dekri yang dikeluarkan pada Disember 1881, sebahagian besar daripada hasil empayar telah diserahkan kepada Pentadbiran Hutang Awam untuk faedah pemegang bon (kebanyakannya asing).

Kesatuan pada tahun 1885 Bulgaria dengan Rumelia Timur merupakan satu lagi tamparan kepada Empayar. Pengistiharaan Bulgaria yang merdeka dan berkuasa dilihat sebagai ancaman serius kepada Empayar Uthmaniyyah. Selama bertahun-tahun Abdul Hamid terpaksa berhadapan dengan Bulgaria dengan cara yang tidak bertentangan dengan kehendak Rusia atau Jerman. Terdapat juga masalah utama mengenai persoalan Albania yang terhasil daripada Liga Prizren Albania dan dengan sempadan Yunani dan Montenegro di mana kuasa Eropah telah menentukan bahawa keputusan Kongres Berlin harus dilaksanakan.

Pulau Crete telah diberikan 'keistimewaan lanjutan', tetapi ini tidak memuaskan penduduk, yang mencari penyatuan dengan Greece. Pada awal 1897 ekspedisi Yunani belayar ke Crete untuk menggulingkan pemerintahan Uthmaniyyah di pulau itu. Tindakan ini diikuti dengan peperangan, di mana Empayar Uthmaniyyah mengalahkan Greece (lihat Perang Greco-Turki (1897)); namun sebagai hasil daripada Perjanjian Constantinople, Crete telah diambil alih en depot oleh British, Perancis, dan Rusia. Putera George dari Greece telah dilantik sebagai pemerintah dan Crete secara berkesan kalah kepada Empayar Uthmaniyyah. ʿAmmiyya, pemberontakan pada 1889–90 di kalangan puak Druze dan rakyat Syria yang lain terhadap keterlaluan syeikh tempatan, juga membawa kepada penyerahan kepada tuntutan pemberontak, serta konsesi kepada syarikat Belgium dan Perancis untuk menyediakan Beirut dan Damsyik jalan kereta api di antara mereka.

Politik sunting

Kebanyakan rakyat uthmani menjangkakan Abdul Hamid II mempunyai idea liberal, dan sesetengah konservatif cenderung menganggapnya dengan syak wasangka sebagai pembaharu yang berbahaya. Walau bagaimanapun, walaupun bekerja dengan Reformis Muda Uthmaniyyah semasa masih seorang putera mahkota dan muncul sebagai pemimpin liberal, beliau menjadi semakin konservatif sejurus selepas menaiki takhta. Dalam proses yang dikenali sebagai İstibdad, Abdul Hamid berjaya menurunkan menterinya kepada jawatan setiausaha, dan dia menumpukan sebahagian besar pentadbiran Empayar ke tangannya sendiri di Istana Yıldız. Kelalaian dalam dana awam, perbendaharaan kosong, pemberontakan 1875 di Bosnia dan Herzegovina, perang dengan Serbia dan Montenegro, akibat perang Rusia-Turki dan perasaan yang dibangkitkan di seluruh Eropah oleh kerajaan Abdul Hamid dalam menghapuskan pemberontakan Bulgaria semua menyumbang kepada kebimbangannya untuk membuat perubahan yang ketara.

Dorongan beliau untuk pendidikan mengakibatkan penubuhan 18 sekolah profesional, dan pada tahun 1900, Darulfunun, kini dikenali sebagai Universiti Istanbul, telah ditubuhkan. Dia juga mencipta sistem besar sekolah menengah, rendah, dan tentera di seluruh empayar. 51 buah sekolah menengah telah dibina dalam tempoh 12 tahun (1882–1894). Oleh kerana matlamat pembaharuan pendidikan pada era pemerintahannya adalah untuk menentang pengaruh asing, sekolah menengah ini menggunakan teknik pengajaran Eropah, namun menanamkan dalam diri pelajar rasa identiti Uthmaniyyah dan akhlak Islamiah yang kuat.

Abdul Hamid turut menyusun semula Kementerian Kehakiman dan membangunkan sistem rel dan telegraf. Sistem telegraf berkembang untuk menggabungkan bahagian terjauh Empayar. Kereta api menghubungkan Istanbul dan Vienna menjelang 1883, dan tidak lama kemudian Orient Express menghubungkan Paris ke Istanbul. Semasa pemerintahannya, kereta api dalam Empayar Uthmaniyyah berkembang untuk menghubungkan Eropah dan Anatolia yang dikawal Uthmaniyyah dengan Istanbul juga. Peningkatan keupayaan untuk mengembara dan berkomunikasi dalam Empayar Uthmaniyyah telah menguatkan pengaruh Constantinople ke atas seluruh Empayar.

Abdul Hamid mengambil langkah ketat untuk keselamatannya. Ingatan tentang pemecatan AbdulAziz di fikirannya dan meyakinkannya bahawa kerajaan berperlembagaan bukanlah idea yang baik. Oleh sebab itu, maklumat dikawal ketat dan akhbar ditapis dengan ketat. Polis rahsia (Umur-u Hafiye) dan rangkaian pemberi maklumat hadir di seluruh empayar, dan ramai ahli politik Era Perlembagaan Kedua dan Republik Turki masa depan mengalami penangkapan dan pengasingan. Kurikulum sekolah tertakluk kepada pemeriksaan rapi untuk mengelakkan perpecahan. Ironinya, sekolah yang diasaskan dan cuba dikawal oleh Abdul Hamid menjadi "Pusat penyebaran rasa tidak puas hati" kerana pelajar dan guru sama-sama kecewa dengan sekatan penapisan yang tegas.

Masalah Armenia sunting

Bermula sekitar tahun 1890, orang Armenia mula menuntut pelaksanaan pembaharuan yang dijanjikan kepada mereka pada persidangan Berlin. Untuk mengelakkan langkah sedemikian, pada 1890–91, Sultan Abdul Hamid memberikan status separuh rasmi kepada penyamun Kurdi yang sudah aktif mengawal orang Armenia di wilayah tersebut. Terdiri daripada orang Kurd (serta kumpulan etnik lain seperti Turkoman), dan dipersenjatai oleh kerajaan, mereka kemudiannya dipanggil Hamidiye Alayları ("Rejimen Hamidi"). Pesukan Hamidiye dan Kurdi diberi tugasan untuk mengawal orang Armenia. Dalam menghadapi situasi tersebut, orang Armenia menubuhkan pertubuhan revolusioner, iaitu Parti Sosial Demokrat Hunchakian (Hunchak; ditubuhkan di Switzerland pada 1887) dan Persekutuan Revolusi Armenia (ARF atau Dashnaktsutiun, ditubuhkan pada 1890 di Tiflis). Pertempuran berlaku dan pergolakan berlaku pada tahun 1892 di Merzifon dan pada tahun 1893 di Tokat. Abdul Hamid II tidak teragak-agak untuk menumpaskan pemberontakan ini dengan kaedah yang keras sambil menggunakan orang Islam tempatan (dalam kebanyakan kes Kurd) terhadap orang Armenia. Akibat keganasan itu, 300,000 orang Armenia terbunuh dalam apa yang dikenali sebagai pembunuhan beramai-ramai Hamidian. Berita tentang pembunuhan beramai-ramai Armenia dilaporkan secara meluas di Eropah dan Amerika Syarikat dan mendapat respons yang kuat daripada kerajaan asing dan organisasi kemanusiaan. Oleh itu, Abdul Hamid II dirujuk sebagai "Sultan Berdarah" atau "Sultan Merah" di Barat. Pada 21 Julai 1905, Persekutuan Revolusi Armenia cuba membunuhnya dengan pengeboman kereta semasa kemunculan awam, tetapi Sultan ditangguhkan selama seminit dan bom meledak terlalu awal, membunuh 26, mencederakan 58 (di mana empat mati semasa mereka rawatan di hospital) dan memusnahkan 17 kereta. Pencerobohan berterusan ini, bersama-sama dengan pengendalian keinginan Armenia untuk pembaharuan, membawa kepada kuasa Eropah barat mengambil pendekatan yang lebih hands-on dengan orang Turki.

Amerika Serikat dan Filipina sunting

Sultan Abdul Hamid II, setelah didekati oleh menteri Amerika untuk Turki, Oscar Straus, mengirim surat kepada Moro dari Kesultanan Sulu yang memberitahu mereka untuk tidak melawan pengambilalihan Amerika dan untuk bekerja sama dengan Amerika pada awal Pemberontakan Moro. Sulu Moro mematuhi perintah itu.

John Hay, Sekretaris Negara Amerika, meminta Straus pada tahun 1898 untuk mendekati Sultan Abdul Hamid II untuk meminta Sultan (yang juga Khalifah) menulis surat kepada Muslim Sulu Moro dari Kesultanan Sulu di Filipina yang menyuruh mereka untuk tunduk kedaulatan Amerika dan pemerintahan militer Amerika. Sultan mewajibkan mereka dan menulis surat, yang dikirim ke Sulu melalui Mekah di mana dua kepala suku Sulu membawanya pulang ke Sulu, dan itu berhasil, karena "Orang-orang Muslim Sulu ... menolak untuk bergabung dengan pemberontak dan telah menempatkan diri mereka di bawah kekuasaan kendali atas tentara kita, dengan demikian mengakui kedaulatan Amerika."[2] Sultan Utsmaniyah menggunakan posisinya sebagai khalifah untuk memerintahkan Sultan Sulu agar tidak melawan dan tidak melawan Amerika ketika mereka menjadi tunduk pada kendali Amerika.[3] Presiden McKinley tidak menyebutkan peran Turki dalam pengamanan Sulu Moro dalam pidatonya pada sesi pertama Kongres ke-56 pada Desember 1899, karena kesepakatan dengan Sultan Sulu baru diajukan ke Senat pada 18 Desember.[4] Terlepas dari ideologi "pan-Islam" Sultan Abdul Hamid, dia dengan mudah menyetujui permintaan Straus untuk membantu memberitahu Muslim Sulu untuk tidak melawan Amerika karena dia merasa tidak perlu menyebabkan permusuhan antara Barat dan Muslim.[5] Kolaborasi antara militer Amerika dan kesultanan Sulu terjadi karena Sultan Sulu dibujuk oleh Sultan Utsmaniyah.[6] John P. Finley menulis bahwa:

Setelah mempertimbangkan fakta-fakta ini, Sultan, ketika Khalifah menyebabkan pesan untuk dikirim ke orang-orang Muslim di Kepulauan Filipina yang melarang mereka melakukan permusuhan apa pun terhadap Amerika, sejauh tidak ada campur tangan dengan agama mereka yang diizinkan di bawah pemerintahan Amerika. Karena Moro tidak pernah meminta lebih dari itu, tidak mengherankan, bahwa mereka menolak semua tawaran yang dibuat, oleh agen Aguinaldo, pada saat pemberontakan Filipina. Presiden McKinley mengirim surat pribadi terima kasih kepada Mr. Straus atas pekerjaan luar biasa yang telah dia lakukan, dan mengatakan, pencapaiannya telah menyelamatkan Amerika Serikat setidaknya dua puluh ribu tentara di lapangan.[7][8]

Abdul Hamid dalam posisinya sebagai Khalifah didekati oleh Amerika untuk membantu mereka berurusan dengan Muslim selama perang mereka di Filipina,[9] dan orang-orang Muslim di daerah itu mematuhi perintah yang dikirim oleh Abdul Hamid untuk membantu Amerika.[10][11][12]

Rujukan sunting

  1. ^ Kinross, Patrick (1977) The Ottoman Centuries: The Rise and Fall of the Turkish Empire London: Perennial. ISBN 9780688080938. p. 576.
  2. ^ Kemal H. Karpat (2001). The Politicization of Islam: Reconstructing Identity, State, Faith, and Community in the Late Ottoman State. Oxford University Press. m/s. 235–. ISBN 978-0-19-513618-0.
  3. ^ Moshe Yegar (1 January 2002). Between Integration and Secession: The Muslim Communities of the Southern Philippines, Southern Thailand, and Western Burma/Myanmar. Lexington Books. m/s. 397–. ISBN 978-0-7391-0356-2.
  4. ^ Political Science Quarterly. Academy of Political Science. 1904. m/s. 22–. Straus Sulu Ottoman.
  5. ^ Mustafa Akyol (18 July 2011). Islam without Extremes: A Muslim Case for Liberty. W. W. Norton. m/s. 159–. ISBN 978-0-393-07086-6.
  6. ^ J. Robert Moskin (19 November 2013). American Statecraft: The Story of the U.S. Foreign Service. St. Martin's Press. m/s. 204–. ISBN 978-1-250-03745-9.
  7. ^ George Hubbard Blakeslee; Granville Stanley Hall; Harry Elmer Barnes (1915). The Journal of International Relations. Clark University. m/s. 358–.
  8. ^ The Journal of Race Development. Clark University. 1915. m/s. 358–.
  9. ^ Idris Bal (2004). Turkish Foreign Policy in Post Cold War Era. Universal-Publishers. m/s. 405–. ISBN 978-1-58112-423-1.
  10. ^ Idris Bal (2004). Turkish Foreign Policy in Post Cold War Era. Universal-Publishers. m/s. 406–. ISBN 978-1-58112-423-1.
  11. ^ Akyol, Mustafa (2006-12-26). "Mustafa Akyol: Remembering Abdul Hamid II, a pro-American caliph". Weekly Standard. History News Network.
  12. ^ ERASMUS (26 July 2016). "Why European Islam's current problems might reflect a 100-year-old mistake". The Economist.
  •   Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)

Lihat juga sunting

Abdul Hamid II
Tarikh keputeraan: 21 September, 1842 Tarikh kemangkatan: 10 Februari, 1918
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Murad V
Sultan Empayar Uthmaniyyah
Aug 31, 1876 - Apr 27, 1909
Diikuti oleh:
Mehmed V
Gelaran Sunnah Islam
Didahului oleh
Murad V
Khalifah Islam
Aug 31, 1876 - Apr 27, 1909
Diikuti oleh:
Mehmed V