Abdul Rahman I

Khalifah Umaiyah di Al-Andalus
(Dilencongkan dari Abd ar-Rahman I)

Abdul Rahman I juga disebut sebagai Abd ar-Rahman I atau Abdul Rahman al-Dakhil ("Pendatang") merupakan pengasas khilafah Cordoba. Beliau mengembara bersama-sama pengawal peribadinya selepas kejatuhan kerajaan bani Umaiyah di Damsyik sehingga sampai di Sepanyol. Setibanya di sana, beliau memaklumkan tentang keadaan pergolakan dan pertukaran tampuk pemerintahan di benua Arab. Dengan itu, kerajaan Islam di Sepanyol mengisytiharkan pemisahan daripada kerajaan bani Abbasiyah dan melantik Abdul Rahman I sebagai Amir bagi kerajaan Islam Sepanyol.

Abd al-Rahman I
Emir Córdoba Pertama
Pemerintahan15 Mei 756– Oktober 788
Didahului olehYusuf ibn 'Abd al-Rahman al-Fihri (sebagai gabenor al-Andalus)
Diikuti olehHisham I
Keputeraan731
Palmyra, berhampira Damsyik, ash-Sham
KemangkatanOktober 788 (umur 57)
Córdoba, Al-Andalus
PasanganHulal
AnakandaSulayman
Omar
Hisham I
Abdallah
DinastiUmayyad
AyahandaMu'awiya ibn Hisham
BondaRa'ha, isteri berketurunan Berber daripada puak Nafza[1]
AgamaIslam
Monumen Abdul Rahman I. Almuñécar, Sepanyol.

Kematian sunting

Tarikh sebenar kematian Abdul Rahman pada azalinya masih samar, namun, para sejarawan telah menyifatkan bahawa beliau telah meninggal sekitar tahun 785 hingga 788 M. Abdul Rahman telah meninggal dunia di Bandar Cordoba (City of Cordova) dan dikebumikan di suatu tapak yang digelar "Mezquita". Sebelum kematiannya, Abdul Rahman, telah mewasiatkan anak lelaki kesayangannya Hisham I untuk mewarisi takhta Kerajaan Bani Umaiyah di Sepanyol.

Rujukan sunting

  1. ^ Granada: A Case Study of Arab Urbanism in Muslim Spain, James Dickie, The Legacy of Muslim Spain, ed. Salma Khadra Jayyusi and Manuela Marín, (Brill, 1994), 19.
Didahului oleh
-
Ketua Umaiyah Diikuti oleh:
Hisham I
Amir Cordoba
788–796