Abdul Rahman Suliman

Dato' Haji Abdul Rahman Suliman merupakan bekas Ketua Umno Bahagian Parit Buntar dan bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Datuk

Abdul Rahman bin Suliman
Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri
Perdana Menteri Mahathir Mohamad
Anggota Parlimen Malaysia
untuk Parit Buntar, Perak
Dalam jawatan
1982–1995
Didahului oleh Idris Abdul Rauf
Digantikan oleh Abdul Rahman Sulaiman
Butiran peribadi
Lahir1949
Parit Buntar, Kerian, Perak, Persekutuan Tanah Melayu (Kini Malaysia)
Meninggal dunia29 Oktober 2011 (62 tahun)
Hospital Parit Buntar, Perak
Parti politik
PasanganDatin Saemah Hussein
Anak-anak6 orang

Keluarga sunting

Isteri pertama beliau Datin Noor Aini binti Abdul Rahman meninggal dunia pada 2013. Mereka mempunyai enam anak iaitu dua lelaki dan empat perempuan. Kemudian beliau telah berkahwin dengan Datin Saemah binti Hussein.

Meninggal dunia sunting

Pada 29 Oktober 2011, beliau meninggal dunia pada usia 62 tahun di di rumahnya di Kampung Kedah, Parit Buntar, utara Perak. Sebelum itu beliau hadir dalam mesyuarat Badan Perhubungan UMNO Perak di Ipoh. Beliau pernah menghidap sakit buah pinggang. Jenazah ditemui terbaring dalam bilik air di rumahnya, oleh isteri Datin Saemah Hussein. Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Kedah. Turut hadir ialah Menteri Besar Perak Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir dan bekas Timbalan Menteri Pertanian Datuk Mohd. Shariff Omar.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "Ketua Umno Parit Buntar Rahman Suliman meninggal dunia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-30. Dicapai pada 2011-10-29.