Abdullah bin Ja'far

Abdullah ibn Ja'far (Arab: عبد الله بن جعفر) (meninggal dunia 680) adalah anak Ja'far ibn Abu Talib dan anak saudara Ali bin Abi Talib.

Penghijrahan ke Habsyah, 615 dan dakwah sunting

Abdullah ibn Jafar berada di Habsyah atau luar negara antara 615 dan 621 dan menemani bapanya (mungkin ahli keluarga yang lain) dan Sa'ad bin Abi Waqqas dalam dakwah luar negara di Asia Timur (timur laut India termasuk Manipur dan China) selepas meninggalkan Habsyah pada 615 melalui laut. Mereka kemudian kembali ke Habsyah pada 624, dan kemudian ke Tanah Arab.

Perkahwinan sunting

Beliau meminta untuk menikahi Zainab, dan Ali bersetuju. Mas kahwin perkahwinan beliau adalah sama dengan ibunya. Ali memberitahu Ja'far tidak menghalang Zainab mengikuti perjalanan Husayn, abangnya.

Walaupun suami Zainab binti Ali adalah orang yang mampu, dia hidup kehidupan yang sederhana, bukan kehidupan yang mewah. Dia dan suaminya banyak bersedekah kepada golongan yang memerlukan. Suku-suku Arab memanggil Abdullah sebagai "laut atau awan kemurahan".

Kerjaya sunting

Abdullah juga terkenal dengan kedudukannya bersama Ali dalam pertempuran. Ibn Hajar memetik Muhammad telah berkata bahawa watak Abdullah adalah serupa dengan baginda and telah memegang tangan kanan beliau dan berdoa kepada Allah untuk melanjutkan rahmat-Nya ke atas isi rumah Abdullah bin Ja'far. Semasa kekhalifahan Ali di Kufah, Abdullah adalah salah satu daripada empat ketua kanannya (tiga yang lain adalah ketiga-tiga anak Ali). Apabila Husain menerima permintaan daripada orang-orang Kufah untuk datang dan memimpin mereka, Abdullah menggesa beliau tidak pergi kecuali penduduk Kufah terlebih dahulu menggulingkan majistret Umayyah mereka. Apabila Husain tetap meneruskan perjalanan yang yang berakhir dengan Karbala, Abdullah menghantar anak-anaknya Aun dan Muhammad dengan isterinya, kakak Husain, Zainab.

Kehidupan Keluarga sunting

Perkahwinan Zainab dengan Abdullah bin Ja'far tidak menjauhkan dirinya daripada keluarganya. Ali juga merasakan kasih sayang dari anak perempuan dan anak saudaranya dan apabila beliau menjadi Khalifah kaum muslimina dan berpindah dari Madinah ke Kufah, Zainab dan Abdullah menyertai beliau. Abdullah melahirkan empat anak lelaki dengan nama-nama:

Lihat juga sunting

External links sunting